oud hooi??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

oud hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 22:03

hoe slecht is het voor je paard om oud hooi te voeren??
zitten de voedingsstoffen er nog wel in ??
en na welke tijd zouden jullie hooi toch echt niet meer voeren?????

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:18

Oud hooi verliest haar voedingswaarde, wordt stoffig en is soms schimmeliger. Oud hooi is meer maagvulling, dus voor pony's die snel te veel krijgen(eiwitten bv) wel een leuke oplossing om ze bezig te houden zonder dat het kwaad kan, mits het niet stoffig of schimmelig is geworden.
Oud hooi wordt gelig en soms bruinig van kleur, en ruikt steeds minder kruidig en steeds muffer.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-01-02 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

oud hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:19

hoi,volgens mij is het niet slecht om oud hooi te voeren mits het niet stoffig of beschimmeld is.
Ook is het belangrijk of je het voert als vulling of dat je paardje er de winter mee door moet komen,als dat zo is dan moet je een goede brok erbij geven.
Hooi verliest zijn voedings waarde na ongeveer een jaar.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:19

Euh... wat is oud? Een week? Een maand? Een jaar?

Normaal laat je hooi 3 maanden liggen voor je het gebruikt, dit om eventuele afvalstoffen van bijvoorbeeld boterbloem te laten "uitluchten" (weet het juiste woord er niet voor).
Ik geef eigenlijk nooit hooi van een jaar oud. Dus nu zal ik tot maart ongeveer hooi geven dat ik in juni 2001 geoogst heb *LOL* .

Oud hooi geeft zo een 'brakke' indruk. Het breekt snel als je het vast neemt en het is meer stof dan hooi.
Wat ben je precies van plan?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:20

Hooi wat niet rot of beschimmeld is, kun je in principe altijd voeren, alleen na twee jaar of zo moet je niet meer verwachten dat er nog iets inzit, meer buikvulling dus. Maar je zal een Fjord, IJslander, Haflinger o.i.d. hebben, kun je ze mooi zoet houden *LOL*

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

oud hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:20

hoi,volgens mij is het niet slecht om oud hooi te voeren mits het niet stoffig of beschimmeld is.
Ook is het belangrijk of je het voert als vulling of dat je paardje er de winter mee door moet komen,als dat zo is dan moet je een goede brok erbij geven.
Hooi verliest zijn voedings waarde na ongeveer een jaar.

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 22:27

nou, met oud bedoel ik hier 5,6 jaar... echt oud dus.

het preciese probleem hierover staat op verslag van de dag maar het komt er in het kort op neer dat de stal eigenaren geen vers hooi willen kopen en wij onze pony's dus maar oud en stoffig hooi moeten voeren...

maar is het echt schadelijk voor de pony's? ik kan me voorstellen dat ze snel gaan hoesten als ze een tijd met hun neus in dit hooi staan?

carina is idd een haffie. maar ik denk niet dat dat er veel mee te maken heeft als het om oud hooi gaat?? Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:31

Ik vind dat wel echt erg oud. Scheve mond
Een allergie heb je al snel met hooi. Probeer eventueel een lusernemengeling aan je paard erbij te voeren. Als er melasse in zit, voorkom je da je paard snel gaat hoesten. ONs paardje met allergie voor hooi krijgt wel hooi, maar dus in combinatie met die luserne. In het begin van de winter hebben we het even zonder luserne geprobeerd en toen is ze direct beginnen hoesten. Misschien dat je er wat aan hebt? Want als er iets is wat je moet proberen te vermijden dan is het wel hoest *LOL*

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:32

Vijf a 6 jaar is te oud. Dat moet je niet meer voeren!!!!

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 22:34

we mogen op die stal geen eigen hooi of stro kopen omdat die mensen vinden dat het anders zo'n zooitje wordt. lucerne erdoorheen voeren valt dus ookal af

wel krijgt ze van de havens die speciale reform kruiden mix, met essientiele kruiden. is ook goed voor hoestende paarden.

maarre, ze hoest NOG niet, en dat wil ik toch eigenlijk graag zo houden... Knipoog