Assertiviteitscurus voor werksituaties?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Assertiviteitscurus voor werksituaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 10:41

Zou er zoiets bestaan? Rolleyes Ben absoluut niet op mijn mondje gevallen, maar op mijn werk durf ik 'm niet open te trekken... Even wat mooie voorbeeldjes:

Ik heb in oktober de zeggenschap gekregen over Wet WID bij ons op kantoor. Wet WID houdt in dat wij van al onze klanten identificatiestukken moeten hebben. Dit had 1 juli 2003 helemaal klaar moeten zijn, 'we' hebben echter de tijd gekregen tot 1 januari 2004. Inmiddels lopen we tegen mei aan... En mis ik nog steeds 40% van alle benodigde stukken. Ik ben hiervoor afhankelijk van wat mijn collega's me geven. Toch ben ik constant degene die op zijn kop krijgt als 1 van de directieleden weer eens een herinneringsmail krijgt, want ik verzamel de stukken, ik moet iedereen erop blijven attenderen... Buiten het feit dat ik de ene keer iedereen achter de vodden moet zitten en dat het de andere keer de verantwoording van mijn collega's is (gezegt door hetzelfde directielid... Scheve mond) heb ik er een gruwelijke hekel aan om iemand die hier al jaren rondloopt, al jaren in het vak zit, diploma's heeft en alles te gaan wijzen op het feit dat ie mij die spullen moet geven...

De rotklusjes krijg ik ook altijd... Sja, ik ben de jongste op kantoor, dus errug goedkoop... Natellen van voorraden van klanten, dat van de Wet WID dus (alles verzamelen, nummeren, kopieren, opbergen en opsturen)., enz enz.

Het toppunt was vandaag...

Ik kreeg dinsdagavond van een collega te horen dat hij vanavond 2 klanten in een programma wilt hebben staan dat jaarrekeningen genereerd (keifijn programma, tijdbesparend... Alleen de eerste keer, de indeling, daar ben je uren mee kwijt). Prima, geen probleem. Maandag was te laat, moest echt vandaag. Alleen had ik woensdagmiddag en donderdag andere afspraken staan, en vandaag vrij. Ik zat me al lichtelijk te ergeren toen hij zei dat ie het al een week op zijn bureau had liggen, hij 'was het vergeten te geven'. Heb dus dinsdagavond een paar uur gewerkt, woensdagavond een paar uur, gisteravond heb ik me enorm rot gevoeld dat ik zo moe was dat ik niet meer wilde werken, en vandaag was ik braaf om 8 uur op kantoor (was nl met de eerste klant bijna klaar, maar moest nummer 2 nog helemaal doen). 10 uur was ik klaar met de 1e klant. Van de 2e klant had ik totaal geen stukken ontvangen (enkel op papier, maar ik ga niet 6 kantjes overtikken als mijn collega die gewoon op zijn pc heeft staan...). Loop dus naar de collega in kwestie toe... Niemand. >;) Naar de receptie gebeld. ZIT IE IN ROTTERDAM! Stoom uit je oren Gebeld, voicemail eraan...

Heb net al staan razen bij een lieve collega waar ik niet bang voor ben... Clown en bij mijn mentrix. Zij heeft me nu inmiddels al gedwongen de desbetreffende collega er op aan te spreken, als ik het niet doe, doet zij het nl. En dat komt helemaal knullig over Nagelbijten / Gniffelen

Ik baal hier zo enorm van... Ik heb al vaker van collega's gehoord dat ik wat meer van me af moet bijten, maar dat kan ik niet... Scheve mond Niet wat werk betreft iig, als we gewoon staan te praten wel. Ik ben momenteel echt boos, maar ik denk dat het er (zodra hij op kantoor is) op uitdraait dat ik het bij 'u was er vrijdag niet' laat Bloos Waarom durf ik toch niets tegen 'bovengeschikten' te zeggen? Frusty

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:10

Ik vind het eerlijk gezegd eigenlijk best wel schandalig dat jij zo behandeld wordt, alle rotklusjes mag doen enzo.. En dan moet het niet mogen dat dat komt door leeftijdsverschil, vind ik dan iig..

Ik kan me voorstellen dat je ervan baalt, op deze manier werken ís gewoon niet leuk. En ik ben ook zo iemand die normaal zn mondje wel klaar heeft, totdat ik iets tegen 'bovengeschikten' moet zeggen..
Ik weet ook niet zo goed wat ik daartegen moet doen, ik kan alleen zeggen: probeer iig om ze tegen te spreken als je iets totaal niet aanstaat, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet het Knipoog

Succes nog iig!!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:53

Wat ik niet snap; Zijn al jouw collega's waar jij mee samenwerkt jou bovengeschikte? Ik bedoel, meestal heb je 1 chef en/of een senior die boven je staat, maar de rest werkt gewoon naast je. Het feit dat ze een hogere functie hebben wil niet zeggen dat ze bovengeschikt zijn.
Is jou mentrix niet jouw bovengeschikte dan? want daar heb je wel je frustraties tegen geuit?

Waarom durf jeje wel te uiten in een gewoon (privegesprek) maar niet in een zakelijk gesprek? Wat is het verschil voor jou?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 12:04

Eeehm... Goede vraag. Ik weet niet, ik heb gewoon zoiets van ik werk voor iemand, en als er iets is... Sja, ik sta eronder. Heb een tijdlang bij de Kijkshop gewerkt, daar werd me de les gelezen waar klanten bijstonden (onterecht, overigens). Het enige dat ik durfde te zeggen was ja en amen... De chef in kwestie schijnt overigens ook een keer bij een drukke kassa 'poedersuiker' gezegt te hebben toen ik wegliep. Dat had ik dan weer net NIET moeten horen, is gelukkig ook niet gebeurd.

Wat die collega's betreft... In principe staat iedereen boven mij ja. Ik heb geen eigen klanten, ik ben van anderen afhankelijk wat werk betreft. We hebben 3 directieleden op kantoor, waarvan 1 voor mijn 'afdeling'. Daar heb ik weinig mee te maken (mits ie geen mail krijgt over Wet WID Rolleyes). Heb 2 mentoren die op mijn afdeling zitten, mijn mentrix is een vrij jong meisje (halverwege 20) en zo gek als een deur Clown De mensen op mijn eigen afdeling durf ik bijna allemaal wel aan te spreken op zaken als Wet WID, maar niet zoals nu om commentaar te hebben. Zodra ik naar een andere verdieping ga wordt het moeilijker... Bij mijn mentrix heb ik een tijdlang op de kamer gezeten, de collega waar ik in eerste instantie tegen heb staan foeteren zit tegenover me aan de andere kant van de gang en is ook redelijk jong...

Even een edit... In principe, theoretisch gezien, staat idd enkel 'ons' directielid boven me. Maar theorie en praktijk, en vooral theorie en gevoel, kunnen aardig tegenstrijdig zijn...

Eigenlijk ben ik gewoon de ideale werknemer... Ik hou mijn mond, ik ben zeer flexibel, ik werk de poten onder mijn lijf vandaan en ben altijd aardig tegen klanten... Schijnheilig

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:11

dat heb ik ook, ik ben dan niet meer jong, maar één van de oudsten op mijn werk!
Met mijn manager kan ik buiten het werk om prima door 1 deur, ik ken hem van vroeger, toen we allebei op dezelfde manege reden (heel erg lang geleden).

Maar... nu komen er funtioneringsgesprekken en POP-gesprekken (daar hangt mijn toekomst vanaf) en ik durf geen afspraak te maken, tijdens zo'n gesprek durf ik niets te zeggen, ik zit tegen janken aan en kan alleen maar knikken..........en verspeel zo mijn kansen.

Gevolg: ik zit nu dingen te doen waarvan mijn manager denkt dat ik het wel leuk vind, maar ik vind het vreselijk dom en vervelend werk, ik geef veel liever les en hij denkt dat ik dat niet kan, omdat ik bij hem niets durf te zeggen.

Als je zo'n cursus vindt, schrijf ik me ook in! *LOL*

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 12:16

smurf schreef:
Maar... nu komen er funtioneringsgesprekken en POP-gesprekken (daar hangt mijn toekomst vanaf) en ik durf geen afspraak te maken, tijdens zo'n gesprek durf ik niets te zeggen, ik zit tegen janken aan en kan alleen maar knikken..........en verspeel zo mijn kansen.


Oh jezus... Wat klinkt dat bekend... Heb mijn functioneringsgesprek in december ook gehad, heb het hele gesprek in mijn oog zitten wrijven (begint te irriteren als ik tegen janken aan zit... Scheve mond) en met een dichtgeknepen keel ja zitten knikken...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:23

Citaat:
heb het hele gesprek in mijn oog zitten wrijven (begint te irriteren als ik tegen janken aan zit... ) en met een dichtgeknepen keel ja zitten knikken...

zo onderga ik die ellende al meer dan 15 jaar, vreselijk!
Ik vertik het ook om uit mezelf een afspraak met de secretaresse te maken, als ie me wil spreken, maakt hij die afspraak maar..... overigens zag ik op het lijstje dat pas 10 van de 25 mensen een afspraak hadden gemaakt, terwijl het voor afgelopen woensdag moest Schijnheilig
Alleen de mensen die heel goed functioneren en in alle werkgroepen zitten, hebben een afspraak gemaakt, de mensen die werken om te overleven en niet uit idealisme allemaal niet....zou dat toeval zijn????

Ik durf het ze niet te vragen Cool

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:51

Ik ben regelrecht uit de schoolbanken voor de leeuwen gegooid als (milieu)handhaver. Dat betekende dat ik als broekie directeuren/bedrijfsleiders aansprak op hun milieuovertredingen en daar ook op moest handhaven. Kortom veel boze mensen en veel moeilijke gesprekken. Wat mij heel erg geholpen heeft in het begin, is het goed voorbereiden van een gesprek. Ik zette in het begin letterlijk op papier wat ik wilde zeggen. Denk na over de (verschillende) reacties die je kunt krijgen en bedenk voor je zelf daar al een antwoord op.
functioneringsgesprekken? daar doe ik precies hetzelfde mee. Ik zet op papier:
* hoe loopt het op de afdeling (en onderling collega's)
* Hoe zijn mijn werkzaamhden verlopen (gaat goed, teveel werk etc.)
* Wat verwacht ik van mijn chef, wat is er goed/fout gegaan
* wat wil ik dit jaar gaan doen;/ cursussen/uitbreiding/inkrimping werkzaamhden/
*ambities langere toekomst (andere functie?)
*bespreking eventuele problemen/ maar ook: wat is er goed gegaan.

Maak gewoon een spiekbriefje als houvast!!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:13

wij moeten een heel computerprogramma van tevoren invullen, doet de manager ook en dan worden de verschillen in inzicht besproken. We werken met competenties, vind ik mezelf bijv. basis in de competentie samenwerking met collega's dan zal hij van me verwachten dat ik me daarin school.
Het wordt pas een echt probleem als de werknemenr zichzelf excellent vindt en de manager vindt de werknemer basis.

Negatief uitlaten over het functioneren van de manager lijkt me in een situatie als deze erg onverstandig.

ik doe er altijd het zwijgen toe en laat hem praten, kost hem geen enkele moeite, als hij je 5 minuten wil spreken, duurt het minstens anderhalf uur, dus hij kletst dat uur wel vol........als ik het maar zonder tranen uit kan zitten, dat vind ik het belangrijkste.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:40

Waarom ga je dan bijna huilen? functioneer je slecht? is je chef bot? zijn jullie het niet met elkaar eens. onterechte kritiek. Een chef als een bullebak.

Na een reorganisatie heb ik sinds oktober een nieuwe chef. Over een paar maanden moet ik beoordeeld worden waarna ik wel of geen promotie krijg. Ik vond/vind dat mijn chef op een flink aantal punten tekort schiet/schoot. en ben hem dat wezen vertellen. Nogmaals ik ben een gewone ambtenaar zonder leidinggevende of coordinerende functie.
Kritiek is nooit leuk, maar als je het op een normale opbouwende manier verteld, is er zelden wat aan de hand.
Ook al heb je op de computer een eigen beoordeling moeten maken, dan nog kun je je gesprek voorbereiden!


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 07:22

Wie wilt me schuppen? Behalve Maya dan...

De collega in kwestie kwam gisteren de kamer op:

Collega: Sylvia, heb jij morgen (vandaag dus) tijd voor die klant?
S: Eeeh... bent u gewoon op kantoor?
C: Ja hoor.
S: Dan denk ik wel dat dat gaat lukken...
C: Tot morgen dan.

En weg was hij... En ik zat me daarzelf voor mijn kop te slaan omdat ik dus niets over vrijdag gezegt had. Zoals Maya al vroeg: "ga je gek blijven, of zeg je er morgen iets van?" Nou, ik heb zo'n donkergrijs vermoeden dat ik vandaag gek blijf...

Frusty

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:23

ik moest gisteren even mijn POP-gesprek voorbereiden, start het prgramma op:

moet ik 9 pagina's mezelf beoordelen Ziek de meest gekke dingen en ik kan kiezen tussen matig-voldoende-goed, ik heb dus 9 pagina's matig ingevuld, de manager vult het ook over me in en ik heb al gehoord dat ie echt pislink wordt als de werknemer zichzelf hoger inschat dan dat hij dat doet Cool

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:28

Neem zelf het heft in handen! wacht niet tot die collega voor een vraag naar jou komt, maar stap er zelf op af. Dan wordt je niet zo overvallen en kun je jezelf voorbereiden, wat je gaat zeggen.

Jezelf onderschatten is net zo erg dan jezelf overschatten!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:30

Pervinco schreef:
Zou er zoiets bestaan? Rolleyes Ben absoluut niet op mijn mondje gevallen, maar op mijn werk durf ik 'm niet open te trekken...


Er bestaat echt wel zoiets. Ik heb zelf twee jaar geleden een assertiviteitstraining bij Schouten & Nelissen gevolgd. Via mijn werk ook nog en dat heeft echt wel enorm geholpen. Zowel voor werksituaties als voor prive. Je leert al die beren die je op je pad denkt tegen de komen, te schieten en je leven wordt er echt een stuk leuker door doordat je niet meer overal tegen op ziet. Het is echt de moeite waard.

De website is www.sn.nl en je kunt er zo even een cursusgids aanvragen.

Go for it zou ik zeggen!

Groeten en succes!
Judith

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:16

Er bestaan inderdaad zat assertiviteitscursussen. Probleem is dat niet iedere baas ze nuttig vind en ze zijn vaak toch best prijzig. Maar als je even gaat neuzen bij bijvoorbeeld ISBW of NCOI, dan zijn er verschillende soorten "zelfsontwikkelings"cursussen.

Overigens: er zijn functioneringsgesprekken en er zijn beoordelingsgesprekken. Als een bedrijf de regels van het spel netjes volgt, dan is een functioneringsgesprek duidelijk "2-richtingsverkeer": daarin mag de "ondergeschikte" dus ook zeggen wat 'ie voor verbetering vatbaar vind aan chef en organisatie. Verpak dit op een manier, zoals je het zelf ook zou willen horen: kritiek is altijd vervelend, maar het is de toon die de muziek maakt zullen we maar zeggen. Een functioneringsgesprek zou ook niet echt een "uitkomst" mogen hebben, in de vorm van salarisverhoging of andere beloning. Wel bijvoorbeeld het volgen van een cursus, het krijgen van begeleiding of het wijzigen van de functie-inhoud.
Een beoordelingsgesprek is "1-richtingsverkeer": daarin mag de chef vertellen wat 'ie van z'n medewerker vind en daar een consequentie (beloning) aan verbinden.

Pervinco, volgens mij zou jij een functioneringsgesprek aan moeten vragen. Dan wordt er even de tijd voor je genomen en kan je rustig en voorbereid melden wat je dwars zit. De kans is groot dat je dan op kosten van je baas nog die opleiding kan gaan volgen ook, immers, als jij op deze manier steeds teveel hooi op je vork neemt en jezelf een beetje op zit te vreten omdat je je zo ergert, dan ben je een potentieel ziektegeval en de gemiddelde werkgever heeft niet graag zieken... zeker niet zo eentje als jij zou worden, want dat is altijd langdurig en "vaag"!
Voordeel van zo'n gesprek is dat je je voor kan bereiden en als je daar eenmaal zit, dan moet je je verhaal wel vertellen. Je kan moeilijk op de drempel zeggen dat het toch niet zo nodig was en je omdraaien om weer aan het werk te gaan...

Succes!!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:48

ik heb ook eens zo'n cursus gekregen via het cwi die verwees mij door naar een extern bedrijf. Heb er helaas niet veel van geleerd was zo dom om er geen tijd in te steken. Ik kan heel makkelijk een baan krijgen maar houden ho maar.

Veel succes met het zoeken naar een geschikte cursus baad het niet dan schaad het niet.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:49

Altijd doen zo'n cursus!!!!!

Faber quisque fortunae suae

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:53

@Voice: jij bedoeld dat Persoonlijke Bekwaamheid-geval toch? Die RET-gedachten? Heb ik dus niets aan Knipoog Ik ben met hetzelfde al bezig vanuit een andere optiek: ik kan door het minste of geringste enorm uitflippen, irrationeel vaak. Ik had toevallig vanavond weer een afspraak met die man die die 'cursus' doet, en ik heb hem de situatie zoals in het eerste bericht voorgelegd. Hij geeft zelf ook al aan dat mijn gedachten zeker rationeel zijn. Het zit alleen niet in me om iets te zeggen, maar dat heeft in zijn optiek weinig met denken te maken. We gaan hier iig volgende week op door, klein assertiviteits-uurtje zoals ie het noemt Lachen

@mandymonica: buiten het feit dat ik geen trek heb in een functioneringsgesprek omdat daar dus minimaal 1 a 2 weken overheen gaan, heb ik ook absoluut geen zin om daar een beetje te gaan zitten klikken. Ik ben imo oud en wijs genoeg om zelf mijn mond open te moeten trekken. Het probleem, momenteel, zit hem ook maar in 1 collega. Dat ik de rotklusjes moet doen... Sja, ik ben de goedkoopste... Ik krijg al steeds meer leuke, belangrijkere klussen...

En vaag ziek zijn, wil ik ook even uit de wereld helpen Knipoog Ben niet iemand die me ziek meld... Heb me de laatste 6 jaar maar 2 of 3 keer ziek gemeld, toen was ik zo ziek dat ik mijn bed nog niet uit kwam. Ik heb een 2 maanden lang jankend thuis gezeten toen ik bij de Kijkshop werkte, en toch ben ik iedere dag gewoon gaan werken, heb me geen enkele keer ziek gemeld...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:24

Pervinco schreef:
@Voice: jij bedoeld dat Persoonlijke Bekwaamheid-geval toch? Die RET-gedachten? Heb ik dus niets aan Knipoog Ik ben met hetzelfde al bezig vanuit een andere optiek: ik kan door het minste of geringste enorm uitflippen, irrationeel vaak. Ik had toevallig vanavond weer een afspraak met die man die die 'cursus' doet, en ik heb hem de situatie zoals in het eerste bericht voorgelegd. Hij geeft zelf ook al aan dat mijn gedachten zeker rationeel zijn. Het zit alleen niet in me om iets te zeggen, maar dat heeft in zijn optiek weinig met denken te maken. We gaan hier iig volgende week op door, klein assertiviteits-uurtje zoals ie het noemt Lachen


Ik doelde op de cursus persoonlijke effectiviteit en ik zou willen zeggen dat bijna iedereen daar wel wat aan heeft. Knipoog

Maar toch succes he.

Judith

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:37

Daar heb ik niet naar gekeken, meende dat je die PB bedoelde (ook omdat ze het daar ook over beren hadden Knipoog). Maar ik zal straks eens gaan kijken naar de Persoonlijke Effectiviteit...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 20:46

Pervinco schreef:
En vaag ziek zijn, wil ik ook even uit de wereld helpen Knipoog Ben niet iemand die me ziek meld... Heb me de laatste 6 jaar maar 2 of 3 keer ziek gemeld, toen was ik zo ziek dat ik mijn bed nog niet uit kwam. Ik heb een 2 maanden lang jankend thuis gezeten toen ik bij de Kijkshop werkte, en toch ben ik iedere dag gewoon gaan werken, heb me geen enkele keer ziek gemeld...


Als je zo doorgaat komt er een moment dat je echt niet meer kan.En jammergenoeg ben ik daar ervaringsdeskundig in. Je wil dan nog wel een heleboel maar je kunt gewoonweg niet meer. Juist door dat doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel laat je het zover komen omdat je niet op tijd aan de rem trekt.
Die cursus bij Schouten en Nelissen met dat stukje assertiviteit erin lijkt me best een goede cursus. Ga mezelf ook daarvoor opgeven, via mijn werk, zodat ik het niet weer zover laat komen als ik weer uit dit dal van burnout geklommen ben.

En vaak valt het best mee hoor als je voor jezelf opkomt, ik probeer nu omdat ik gewoon niet langer kan werken als dat ik doe. De meeste reacties waren gewoon, helemaal niet boos ofzo, managers zijn ook mensen hoor. En een grote mond tegen een manager kan best eens opluchten en zie dan kan er in 1 keer een hoop!

Sprakeloos

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:57

Esther"]
[quote="Pervinco schreef:
En vaag ziek zijn, wil ik ook even uit de wereld helpen Knipoog Ben niet iemand die me ziek meld... Heb me de laatste 6 jaar maar 2 of 3 keer ziek gemeld, toen was ik zo ziek dat ik mijn bed nog niet uit kwam. Ik heb een 2 maanden lang jankend thuis gezeten toen ik bij de Kijkshop werkte, en toch ben ik iedere dag gewoon gaan werken, heb me geen enkele keer ziek gemeld...


Als je zo doorgaat komt er een moment dat je echt niet meer kan.En jammergenoeg ben ik daar ervaringsdeskundig in. Je wil dan nog wel een heleboel maar je kunt gewoonweg niet meer. Juist door dat doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel laat je het zover komen omdat je niet op tijd aan de rem trekt.
Die cursus bij Schouten en Nelissen met dat stukje assertiviteit erin lijkt me best een goede cursus. Ga mezelf ook daarvoor opgeven, via mijn werk, zodat ik het niet weer zover laat komen als ik weer uit dit dal van burnout geklommen ben.
[/quote]

Dat zal ik niet ontkennen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:16

Ben ook zo ingesteld gewoon doorgaan en dan op de momenten dat niemand t ziet (hoop ik)stort ik in kan echt heel erg stressen ook gewoon tussen t werk door (sta met regelmaat alleen dus niemand heeft t in de gaten) En dan ben ik echt zo moe als ik thuis ben dat ik gewoon moet bijkomen van de dag en idd nee zegen kan ik meestal niet
Dus vraag ik me af hoelang dit nog goed gaat Verward
Er over praten met iemand van me werk dat durf ik niet ben bang dat ze me een aansteller vinden
Laat alleen een ding duidelijk zijn ik hou van me werk (ik werk met oudere mensen die moeten revalideren voor een nieuwe heup o.i.d)
T is gewoon niet makkelijk

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:02

Esther"]
[quote="Pervinco schreef:
En vaag ziek zijn, wil ik ook even uit de wereld helpen Knipoog Ben niet iemand die me ziek meld... Heb me de laatste 6 jaar maar 2 of 3 keer ziek gemeld, toen was ik zo ziek dat ik mijn bed nog niet uit kwam. Ik heb een 2 maanden lang jankend thuis gezeten toen ik bij de Kijkshop werkte, en toch ben ik iedere dag gewoon gaan werken, heb me geen enkele keer ziek gemeld...


Als je zo doorgaat komt er een moment dat je echt niet meer kan.En jammergenoeg ben ik daar ervaringsdeskundig in. Je wil dan nog wel een heleboel maar je kunt gewoonweg niet meer. Juist door dat doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheidsgevoel laat je het zover komen omdat je niet op tijd aan de rem trekt.
Die cursus bij Schouten en Nelissen met dat stukje assertiviteit erin lijkt me best een goede cursus. Ga mezelf ook daarvoor opgeven, via mijn werk, zodat ik het niet weer zover laat komen als ik weer uit dit dal van burnout geklommen ben.

En vaak valt het best mee hoor als je voor jezelf opkomt, ik probeer nu omdat ik gewoon niet langer kan werken als dat ik doe. De meeste reacties waren gewoon, helemaal niet boos ofzo, managers zijn ook mensen hoor. En een grote mond tegen een manager kan best eens opluchten en zie dan kan er in 1 keer een hoop!
[/quote]

Jij hebt helemaal door wat ik bedoel Esther. Pervinco, ik zeg niet dat jij je op dit moment ziek zal melden, maar wel dat dit gevaar in de toekomst bestaat. Dat kan 3 maanden duren of 3 jaren, maar als je zo doorgaat, dan komt dat moment wel.

Overigens hoef je niet te "klikken". Je kan in een gesprek (ook over 2 weken... dat vind ik eigenlijk niet zo'n heel gekke termijn eerlijk gezegd....) aangeven dat je het in z'n algemeenheid moeilijk vind om voor jezelf op te komen, waardoor collega's je soms wat te gemakkelijk als het manusje-van-alles zien en je bij wijze van spreken paperclips laten vouwen. Of gewoon teveel werk geven en dat jij vervolgens het probleem mag oplossen en in de stress schiet. Als een ander iets 6 weken op z'n bureau laat liggen en het vervolgens tegen de deadline-datum aan alsnog aan jou overdraagt.... als het niet af komt, dan is dat niet jouw probleem, al voel je dat nu wel zo. En daarom wil jij graag zo'n interessante cursus volgen.
Botte baas die dat tegenspreekt!

Doe je best!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:04

pervinco, tegen mij ben je ook altijd assertief genoeg. volgende keer gewoon doen alsof ik tegenover je staat. dat zal vast helpen *LOL*

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 6marly6, 996981, Amazonbot, atilla, Blacky94, chocky84, Colien, DoretteK, Esbjerg, friendly, Gaabje, germie, IASCrawler, Ineke2, Lestria, Lian, Lola25, ManonGrr, MarJon, Stephaniiee_, tienus63, Ubermetrics, winnetou4502, Xayah, xEva, xJolijn, Zebrastreep en 254 bezoekers