25.4 : de St. Georg rit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

25.4 : de St. Georg rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 23:29

Vroeger was het paard voor de boeren een "werktuig". Als dit "werktuig" door ziekte of dood uitviel, was dat voor de boeren een hard gelag. Daarom werd er ieder jaar een kerkdienst, speciaal voor het welzijn van de paarden gehouden.
Dit gebruik wordt hier nog steeds in ere gehouden en gisteren was het weer zover: de St. Georgs rit ! St. Georg was de beschermheilige voor de paarden.
Op de laatste zondag van April, komen ruiters van heinde en verre naar Kammerstein, een dorpje ca. 20 km van onze stal.
Alle ruiters verzamelen op de sportplaats van het dorp, daarna wordt er een ronde om het hele dorp gelopen en vervolgens 3 ronden om de kerk, waarna iedereen weer terug gaat naar de sportplaats, waar de kerkdienst plaats vindt en de paarden (en ruiters Knipoog ) gezegend worden.
Voor ons was het ca. 2,5 uur heen rijden en terug ca. 3 uur. (Ik heb nu dus een behoorlijk houten kont Ziek !)

Verzamelen op de sportplaats: links vooraan Helania (het paard van mijn vriendin -met de zwarte jas-) en de kinderen van mijn vriendin, rechts staan Krümmel en Eva, een stalgenootje van ons.

Afbeelding

Het rondje om het dorp; het meisje op de schimmel hiervoor, had ik het liefste van d´r paard gesleurd Boos! ! Dat beest was zo gek als een deur; het heeft de hele weg lopen bokken en zijwaarts allemaal tuinen doorgecrossed, onverantwoordelijk Lips are sealed !

Afbeelding

De kinderen van mijn vriendin, wilden graag met Dikke en Helania rond de kerk lopen, dus zijn wij er maar naast gegaan Knipoog . Voor de zekerheid hebben we ze wel aan het touw genomen, maar dat was absoluut niet nodig ; die 2 waren zo braaf als het maar zijn kan Lovers !
(Achteraan lopen Krümmi en Eva en Andrea en ? , daarvoor loopt mijn vriendin met links Helania en Rechts Dikke)
Voor ons, op de schimmel met de dunne billen Knipoog , zit "Onkel Rudolf", de vader van de staleigenaar waar we vroeger stonden. Onkel Rudolf en Figaro (zijn paard) zijn samen 104 jaar oud !!! (O.R. moet nu rond de 85 zijn OK dan! !!)

Afbeelding

Weer terug op de sportplaats: de Kerkdienst Lachen .

Afbeelding

Op de terugweg (op de heenweg ook Clown ) kwamen we door Gauchsdorf, waar je door de beek kan rijden Lachen . Dikke vindt dit echt geweldig. Ik moet hem er na een minuut steeds eruit sturen, anders gaat ´ie liggen Tong uitsteken !
Afbeelding

"En maar spetteren Lachen " (Ik was daarna dus drijfnat, gek paard Lovers ...)

Afbeelding

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/



liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:44

Leuke foto's Sterre, hoeveel paarden en pony's waren er wel niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:49

Ziet er hartstikke leuk uit, vast ook heel gezellig of niet? En is dat enkel voor dat dorp? Of is het meer een streekgebeuren?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:56

Wat ziet dat er ontzettend gezellig uit. Leuk dat dit soort oude gebruiken in ere worden gehouden Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:23

Tja, Bayern is ook vreselijk katholiek, dus zulke gebruiken zullen daar niet zo snel verdwijnen...

Hele leuke foto's, en mooie paardjes

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:50

Wat leuk dat dat nog steeds gedaan wordt.
Leuke foto's ook, Dikke heeft het wel naar zijn zin in het water

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:00

Amai, wat een kudde beesten Wow! !

Ik denk dat wij dit in Belgie ook doen; hier heet het dan St.Hubertus (= de patroonheilige van de dieren).

Leuk paard heb je trouwens !

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 12:55

Sarah, dank je Lachen !

Het is een gebeuren wat vast wel in meer plaatsen gehouden zal worden, maar hier in de omgeving is de rit naar/in Kammerstein de enigste. Er waren dit jaar minder paarden als gebruikelijk; een grote stal in de buurt heeft te kampen met een schimmel infectie en die paarden waren er allemaal niet, evenals een aantal die daar in de buurt staan Scheve mond .

Er waren dit keer rond de honderd paarden en een stuk of acht koetsen mee Lachen .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:45

Da's toch nog altijd een heleboel paarden bij elkaar, 100 stuks Lachen . Het ziet er hartstikke leuk uit! (Enne, een hele prestatie dat je ze op Bokt hebt gekregen, die foto's Schijnheilig Haha! ).

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:30

het ziet er leuk uit zo alle rassen door elkaar

De volgende keer moet je in galop door de beek gaan Cool Haha!

    Lovers ... marko ...
Marko is verkocht...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 23:02

Dat durf ik niet Elke Nagelbijten / Gniffelen ; je ziet het niet echt goed op de foto, maar het pad naar beneden is best een beetje stijl. als hij daar onderuit gaat, lig ik in de beek Tong uitsteken !
Leuk voor jullie om te zien natuurlijk *LOL* , maar ik doe het dus maar niet Knipoog .
Jammer genoeg is het vanuit onze stal, bijna een uur rijden naar de beek; toen ik nog op m´n vorige stal stond, gingen we bij mooi weer er regelmatig naar toe om ze even lekker in het water te laten afkoelen Lachen .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers