Bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 12:29

Wie o wie kan me wat vertellen over bitten?
Ik stond laatst met een dubbelgebroken bit in mijn handen en twijfelde over de aanschaf omdat ik niet precies weet wat nu het voordeel van zo'n bit is. Op dit moment rij ik met een enkel gebroken trens dat gaat heel gaat maar gevoels matig lijkt me een dubbel gebroken zachter voor de mond. Dan heb je nog verschillende varianten met argentaan en zo welke raden jullie me aan?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:36

Zelf rij ik al jaren met een enkel gebroken bit van argentaan loopt hij prima op schuimt lekker. Als ik een koper bit in hang is hij niet te genieten bevalt hem dus niet.

Met het dubbel gebroken bit heb ik bij mijn paard niets te vertellen maar met longeren loopt hij er super op???. Ik longeer hem tegenwoordig met een stang (alleen bij dubbele lijnen).

Omdat hij af en toe wat drammerig is ben ik een tijd geleden met een happy Month stang begonnen. Nou had dit 3 jaar eerder moeten doen wat een fijn bit . Ik rij er niet iedere keer mee maar wissel het af met de enkel gebroken. Alleen hij weigert ermee te springen (scherpte) nu wil hij ziezo niet springen met een scherper bit in?. Met een correctiebit wilde hij ook niet lopen.

Zo zie je maar hoe verschillend het kan zijn per bit en paard. Je zou er een kunnen lenen van een stalgenoot om het te testen. Aan de andere kant als je nu tevreden bent waarom veranderen?.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:41

Het boek "Het paard, het bit en de ruiter" is erg informatief, misschien kun je dat lenen/kopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:12

Prisca schreef:
Ik longeer hem tegenwoordig met een stang (alleen bij dubbele lijnen).


Beetje offtopic maar ik ben ietwat nieuwsgierig van aard Clown Met stang, of met ongebroken trens?


Ontopic: ik betwijfel of een dubbelgebroken trens zachter is. Het werkt gewoon anders in dan een enkelgebroken, en elk paard heeft zo z'n eigen voorkeur voor mondstuk en materiaal. Probeer er anders gewoon eens een weekje eentje van een stalgenoot oid voor je er eentje aanschaft?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:18

Sonja"]
[quote="Prisca schreef:
Ik longeer hem tegenwoordig met een stang (alleen bij dubbele lijnen).


Beetje offtopic maar ik ben ietwat nieuwsgierig van aard Clown Met stang, of met ongebroken trens?

[/quote]

Gewoon longeren met dubbelgebroken en met dubbele lijnen met stang aangezien hij het mij dan erg moeilijk maakt.

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:25

Ik rij zelf met een dubbel gebroken bit en vind dit toch zachter dan een enkel gebroken.Mijn paard is nogal gevoelig in de mond en hij loopt veel prettiger op een dubbel gebroken ik maak er ook buitenritten mee en hij luistert er heel goed op!!Met een enkel gebroken bit is hij veel onrustiger met zijn hoofd.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:23

Ik rij met een enkelgebroken dikke bustrens, ik longeer afwisselend op een dubbelgebroken bitje of soms toch met de bustrens waar ik ook mee rij.

Je hebt overigens Argentaan, 60% koper en Aurigan, 80% koper en Cyprium 85% koper. Aurigan en Cyprium zijn nikkelvrij, dus geschikt voor paarden die niet goed over nikkel kunnen (in RVS zit vaak nikkel, de exacte samenstelling is niet bekend).
Het model en de vorm van het bit bepalen de scherpte, niet het materiaal. Sommige paardne hebben liever een licht hol bit, anderen liever een massieve zware.

Met de nieuwe combi bitten in de Divozacatalogus heb ik geen ervaring (combi van watertrens en bustrens Verward)

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:21

Diana, je mag mijn dubbelgebroken bit wellis lenen, kan je kijken of dat anders/beter is!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:38

haai
ik heb geleerd dat een dubbel gebroken bit niet per definitie zachter is voor het paard. Het tussenstukje moet namelijk wel rond zijn wil het een vriendelijk bit blijven. je hebt ze ook namelijk met platte tussenstukjes, maar die zijn dus echt niet vriendelijker dan een enkel gebroken trensje. Maar goed, in verkeerde handen is ieder bit hard. =)
Groetje, MinX

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:33

ik heb zelf de K&K dubbelgebroken aurigan
Ik ben erg tevreden over dit bit, voor mijn paard werkt een dubbel gebroken bit fijner , en dan helemaal dit exemplaar *LOL*
succes

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:36

Mijn pony liep als een idioot met haar hoofd te schudden en aan de teugels te trekken met het dubbelgebroken bit. Ik dacht dat het kwam omdat het geheel te groot was, maar ook met een kleiner maatje had ze dit.
Ze loopt doorgaans wel fijn op een simpel enkelgebroken bitje, dus mijn overtuiging is: don't fix it if it aint broken Knipoog

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 06:54

Ik ga een kunststof Nathe bit proberen, Gillian vind rvs minder prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:15

Ann schreef:
Ik ga een kunststof Nathe bit proberen, Gillian vind rvs minder prettig.


Ik men met liverpoolstangen met een lichtgebogen Nathe mondstuk, ideale bitten
M'n paarden lopen er echt super op.
Met gewoon rijden gebruik ik dubbelgebroken k&K bitten, normaal rijd ik met 18 mm dikte, maar soms gebruik ik tijdelijk voor Lisa een 14 mm.