Oud bloed en ouderwets model?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Oud bloed en ouderwets model?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 00:36

Ik kom deze termen vaker tegen hier op FA. Bij oud bloed kan ik me nog wel eens iets voorstellen, bijvoorbeeld van een oudere hengst die al lang "in de omloop" is, oid, maar wat valt er precies onder ouderwets model?
Kan iemand me vertellen of Feinschnitt I vd Richter oud bloed is? Volgens mij is de hengst (BWP) al overleden, valt dit bloed dan onder oud bloed, en zou Kore dan een ouderwets model hebben? Zal morgen eens een recentere foto maken, misschien hebben jullie wat voorbeelden (foto`s)?


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 07:36

Oud bloed hoeft niet per se samen te gaan met een oud model, meestal is het wel zo.
Onder oud model valt bij mij het zwaardere type paard. Het paard met veel Holsteins/Gelders bloed in de afstamming en juist weinig volbloed. De grotere paarden met vooral veel massa. Kijk maar eens in mijn profiel naar onze fokmerrie Idalina (v. Actueel x Goudsmid x Sinaeda) een rijtypische merrie met een flinke scheut 'oud' bloed.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 08:50

Oud bloed, oud model, oud paard:
Nisolde, ster van Cadet x holsteiner merrie, 1.60 m, nu 32 jaar.

Afbeelding

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:16


Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 09:50

Het is dus als ik het goed begrijp het wat grovere paard? No offence voor het paardje op de foto hoor!
Ik denk dat Kore er wat tussenin zit dan. Ze heeft niet het hele chique met veel bloed, maar is ook niet echt grof gebouwd... ik zal dalijk op stal wat foto`s maken, ben benieuwd naar jullie mening.

Ondertussen nog iemand meer info over Feinschnitt bloed?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:17

Ik heb merrie van 'oud model', ook wel oud bloed, Tolad x Obelisk(de ouwe!!) x Rolandt (wil wel foto's plaatsen, maar heb niets digitaal staan op deze pc...). De meesten die haar kennen noemen haar 'de tank'. Ze is 1,70, maar zal toch zeker zo'n 700 kg wegen als het niet meer is. Beetje vierkantsmodel, met een zware romp en een groot front. Wel harde, droge, redelijk lange benen, maar niet van die stelten. Ze is door een fokker wel eens 'basis type' genoemd (geen kruising tuiger).
Misschien heb je hier wat aan...

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:45

fabienne schreef:
Oud bloed, oud model, oud paard:
Nisolde, ster van Cadet x holsteiner merrie, 1.60 m, nu 32 jaar.

Code
zie post van fabienne hierboven. JoostvanGestel



KLasse merrie. Uitgesproken rechthoekstype (aan de onderkant). Diep met lange lijnen en zeldzaam goede verhoudingen. In alles een evenwichtspaard Uitstekende rug. Eentje waar een zadel op kan liggen. Een fokmerrie met een moederlijke en vrouwelijke uitstraling. Wees er zuinig op. Want helaas hebben we nog maar bar weinig van zulke klasse fokmerries.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:50

Denk dat er weinig te fokken valt met deze hoog bejaarde merrie.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:11

sarabande schreef:
Denk dat er weinig te fokken valt met deze hoog bejaarde merrie.


Of ze moet van zo'n klasse zijn.....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:01

Hihi ze wordt wel netjes elke 3 weken hengstig Haha!:D:D

Maar ik denk niet dat ik een hengstenboer zo gek krijg om haar te insemineren onder voorwaarde van 'geen veulen, geen geld' Haha!:D:D

(niet dat de eigenaresse dat nog zou willen hoor Haha! )

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:09

Zou dat niet te hard zeggen Fab voor je het weet staat er een Sha op de stoep Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 11:38

Niemand nog wat interessante info over Feinschnitt please?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:18

Feinschnit van Wendekreis? Ga hier maar eens kijken:
http://www.allbreedpedigree.com/
Daar bij horsequery Feinschnit invullen en enter. Komt heel zijn afstamming naar voren. Hanoveraans gefokt met beetje holsteiner en wat engels volbloed. Alle namen waar een rood sterretje bij is, staat foto bij. Moet je effe boven in het menuutje kijken.

De hond is de betere mens

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:08

Gave site!!!! Jammer dat de moederlijn van mijn eigen paard niet ingevuld is. Koortje, als je daar gaat zoeken op Duc de normandie vind je ook allemaal oud bloed!

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:57

Vroeger vond ik de uitspraak "oud bloed" ook wel leuk. Ervaring doet spreken en daarom gebruik ik die term bijna niet meer. Met oud bloed wordt vaak bedoeld, het bloed dat in vervlogen tijd succesvol was en dat door nieuwe invloeden naar de achtergrond is gedrukt.

Oud bloed is dus een mode verschijnsel bij uitstek. Als het oude bloed echt waardevol is, wordt het door fokkers met visie namelijk gewoon vanzelf weer modern bloed. Want dan volgen er vanzelf ook prestaties. In de Welsh wereld heb ik daar erg veel voorbeelden van.

Verder is oud bloed erg afhankelijk van van het uitgangspunt. Oud bloed voor een KWPN paard is waarschijnlijk een Gronings of Gelders paard. Oud bloed voor een Holsteiner of een Trakehner of een Engels Volbloed of een Arabisch volbloed is iet héél anders.

Overigens spreekt ook causaliteit een woordje mee. In principe zijn alle paarden van nu het resultaat van paarden van vroeger. De genen die nu in paarden zitten bestonden echt duizenden jaren geleden al. Zo vaak komen er geen mutaties voor. De combinaties zijn alleen anders en het kan zijn dat bepaalde genen van de tijd van Julius Caesar gewoon eruit gefokt zijn.

Dan is ouderwets type helemaal een grappig verschijnsel. Wat nu ouderwets genoemd wordt bij de Welsh, was 20 jaar geleden nog modern en wat nu modern is, was 20 jaar geleden al ouderwets. Oftewel: oud en nieuw zijn modeverschijnselen.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 21:22

Heb even op de site gekeken... helaas weer geen foto van Feinschnitt I, heb er op heel internet maar eentje kunnen vinden.
Wel een foto van Wendekreis, die heeft net zo`n oogopslag als Kore! Wel stoer beest om te zien trouwens, lekker massief!


Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 21:37

OK dan! dat is ook precies de enigste foto die ik heb kunnen vinden! Scheve mond

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:44

joostvangestel schreef:

Overigens spreekt ook causaliteit een woordje mee. In principe zijn alle paarden van nu het resultaat van paarden van vroeger. De genen die nu in paarden zitten bestonden echt duizenden jaren geleden al. Zo vaak komen er geen mutaties voor. De combinaties zijn alleen anders en het kan zijn dat bepaalde genen van de tijd van Julius Caesar gewoon eruit gefokt zijn.

Dan is ouderwets type helemaal een grappig verschijnsel. Wat nu ouderwets genoemd wordt bij de Welsh, was 20 jaar geleden nog modern en wat nu modern is, was 20 jaar geleden al ouderwets. Oftewel: oud en nieuw zijn modeverschijnselen.


De genen bepalen het type en zijn inderdaad al duizenden jaren oud. Het orientaalse type dat Julius Caesar meebracht, heeft derhalve als eerste een grote invloed gehad op onze warmbloedrassen. Met de kruistochten werd opnieuw dit type via de orientaalse inbreng versterkt. Dat evenwichtstype hebben de fokkers, of het nu om lichtere of om zwaardere warmbloedtypes gaat, altijd als uitgangspunt gehanteerd.

Een goed gebouwd evenwichtspaard is derhalve dus NOOIT ouderwets of modern. Voor de gebruikdoeleinden kun je, afhankelijk van de vraag, dus kijken of een meer eleganter of een meer zwaarder type noodzakelijk is. Alleen dat element bepaald de 'mode'. Wijk je af van het evenwichtsprincipe en baseer je een fokkerij op smaak en andere rationele selectiecriteria dan gaat dit altijd ten koste van de prestaties en de levensduur van de paarden. Helaas zijn we min of meer in die situatie beland.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:55

whoo 32 jaar. ziet er nog goed uit joh.
volgens mij heeft exel ook een wat ouder model.
ze is aktion x fresco

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:00

Aktion zou nu 22 zijn, das oud maar toch niet oud genoeg om een dochter van 32 te kunnen hebben Scheve mond

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:04

Ik dacht dat ze met ouderwets gewoon een wat zwaarder type bedoelde, met wat meer front en wat rechter in het kruis.

De hond is de betere mens

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:13

sarabande exel is ook geen 32 hihi exel is 18 ik bedoelde dat paardje hier boven haha lol

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:15

O ik dacht al zou een wereld wonder zijn (andersom kan wel natuurlijk Haha! )

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:19

haha ja zou wel stoer zijn toch:p

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers