hoevenkrabben?? wel of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

hoevenkrabben?? wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 21:02

Zaterdag kwam de hoefsmid en die vertelde mij dat je hoeven eigenlijk neit moest krabben Bloos! .Waarom, omdat het vel tussen de binnenkant van de hoef en de buitenkant heel dun is. Als je daar elke dag langsschraapt dan gaat dat open. daardoor krijg je rotstraal. Een hoevekrabber is alleen om de scherpe steentjes uit de (waar het ijzer hoord te zitten) hoef te halen

Moet dit nou wel ofnie?
Scheve mond
Alexandra


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:05

nou ik zou het eigenlijk wel doen..! Als je de hoeven niet uitkrabt blijft toch alles in die hoeven plakken? Heeft ie dalijk plateauzolen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:07

wel charmant, nieuwe mode Tong uitsteken

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:07

Echt krabben lijkt me nooit goed, maar de hoef schoonmaken (zand/steentjes en mest/stro verwijderen) is erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:11

stef schreef:
wel charmant, nieuwe mode Tong uitsteken


shetjes die veranderen in grote reuzen..! Haha!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:11

Aan de ene kant kan ik wel begrijpen wat je hoefsmid zegt, maar aan de andere kant weer niet.
Als je de hoeven niet uit krabt, gaan de bacteriën vreten aan de hoef, waardoor daar ook rotstraal kan ontstaan.

Volgens mij ligt het er ook aan hoe 'hard' je de hoeven uitkrabt en hoe sterk de hoeven zijn.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:13

anyway, ik haal de straalgroeves leeg, meer niet (tenzij er steentjes in de witte lijn zitten) maar ik kras niet over de hoefzool heen ofzo (wat ik bij de manege kids nog weleens zie gebeuren)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:20

stef schreef:
(wat ik bij de manege kids nog weleens zie gebeuren)

Of ze gaan lekker in de straal peuteren, wat ook erg bevordelijk is voor rotstraal.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:35

daarom vind ik het op maneges juist zo slecht dat zie die kleine kinderen al aan de hoeven laten zitten Scheve mond
verder ben ik het niet helemaal met je hoefsmid eens. ik krab namelijk ook niet echt maar ik verwijder gewoon alles wat zegmaar niet in de hoef hoort en dat doe ik niet door helemaal te gaan krabben en stukken hoef er af te halen

jeej, in mei naar tsjechie!!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:38

Ik zit me net te bedenken dat er toch ook van die borsteltjes aan de hoevenkrabbers zit.
Zo kan je het grover met de krabber weg halen en het fijnere met dat borsteltje zonder dat je de hoef beschadigd.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:40

dat doe ik eigenlijk altijd wel Lachen

jeej, in mei naar tsjechie!!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:46

ik las op een site over natuurlijk bekappen ook dat uitkrabben met een scherp voorwerp heel slecht is.
Nu krab ik eigenlijk nooit hoeven uit Bloos aangezien mijn lompe kouodbloed geen voetjes geeft.
Op verzoek kantelt hij zijn hoeven zodat ik erin kan kijken.

Bij de smid gaat ie in een hoefstal tegenwoordig, want anders gaat ie er gewoon bij liggen en dan wordt de smid zo plat Schijnheilig

Mijn paard is geboren en getogen in Oostenrijk (Noriker) en is net een jaar in Nederland, in Oostenrijk is hoeven krabben geen dagelijkse bezigheid, als we daar paarden gaan kopen op veilingen en de hoeven van ondere willen bekijken en een hoevenkrabber uit onze zak halen, kijkt iedereen altijd erg verbaasd toe

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:59

meloentje schreef:
...Daarom vind ik het op maneges juist zo slecht dat zie die kleine kinderen al aan de hoeven laten zitten Scheve mond ...

Het is niet verkeerd dat de kinderen aan de hoeven zitten, het is verkeerd dat niemand ze leert hoe ze op de juist manier de hoef schoon moeten maken Knipoog !

Ik maak de hoeven schoon op de manier die Kusia beschrijft: het "grove" met de krabber loshalen en met het borsteltje er uit borstelen.

*Oops, typfout gecorrigeerd Bloos !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 26-04-04 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:02

ja Sterre, dat was ik er vergeten bij te zetten Bloos je hebt gelijk en ik krab de hoeven dus ook op die manier uit

jeej, in mei naar tsjechie!!


Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:07

Ik krab toch wel behoorlijk grondig alles leeg. Niks over gehoord van de smid... Ik zorg wel dat ik de hoef niet 'beschadig' met de krabber, maar hij gaat wel helemaal leeg!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 22:16

stef schreef:
anyway, ik haal de straalgroeves leeg, meer niet (tenzij er steentjes in de witte lijn zitten) maar ik kras niet over de hoefzool heen ofzo (wat ik bij de manege kids nog weleens zie gebeuren)



Daar in de straalgroeven is het het dunst. Daar heb je veel meer kans op die infecties, l*llig dat de manege kids gelijk hebben. Ik moest trouwens wel af en toe teren. Alleen de straal

Alexandra
Laatst bijgewerkt door Alexx op 26-04-04 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:18

ik haal meestal het vaste er met die schraper uit, en de rest met het borsteltje, arzu heeft er nog nooit last van gehad

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 22:19

Myra1 schreef:
Ik krab toch wel behoorlijk grondig alles leeg. Niks over gehoord van de smid... Ik zorg wel dat ik de hoef niet 'beschadig' met de krabber, maar hij gaat wel helemaal leeg!



Je kunt het niet zien of er een onsteking of wondje is in de straalgroef... Scheve mond

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:20

Ik krab zelden de hoeven uit. Wanneer paarden/ezels hele dagen buiten lopen, lopen ze vanzelf alle troep eruit door de pompwerking van de hoeven. Al jaren krijg ik complimenten van verschillende hoefsmeden hoe gezond de voetjes van mijn dieren altijd zijn.

Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:28

Luckey schreef:
nou ik zou het eigenlijk wel doen..! Als je de hoeven niet uitkrabt blijft toch alles in die hoeven plakken? Heeft ie dalijk plateauzolen

haha heb je wel gelijk in!!

maar wij halen altijd gewoon rustig de viezigheid eruit...we gaan echt niet met het ijzer die hoef in rossen of zo!
gewoon beetje loskrabben en dan met het borsteltje aan de hoevenkrabber afvegen

[o]

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:05

ik borstel lotte dr hoeven uit krabben doe ik alleen als er steentjes ofzo in zitten.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:09

Ik doe het eigenlijk nooit echt grondig. Bacterien groeien trouwens ook niet zonder zuurstof. Dus haal je hem niet leeg...valt dit nog best mee. Ik let wel altijd op de witte lijn...of hier niks in zit! Mocht ik het wel helemaal doen, dan doe ik dat eigenlijk omdat ik de onderkant in het teer zet..maar dat is niet zo vaak!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:15

Als mn paard op stal staat krab ik ze wel elke dag want anders wordt het door de stro, mest en urine een vieze natte boel. Als ze dag en nacht buiten staan controleer ik ze alleen op steentjes. Meer is dan niet nodig.

Ik denk dat het echt niet erg is om de hoeven uit te krabben maar doe het met beleid, het grove vuil zachtjes/rustig met de krabber en de rest met het borsteltje.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:17

Hoevenkrabben doe je niet voor niks lijkt me......
Alleen dat keiharde geros over de hoef en langs of zelfs in de straal is gewoon harstikke slecht. Het grootste gedeelte er uithalen is altijd goed, ik vind het zelf ook niet lekker lopen als ik iets tussen m'n tenen heb Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:19

Ze moeten natuurlijk ook niet een meter strobaal onder hoef geplakt hebben, maar daar hebben ze bij mij eigenlijk nooit last van....twee keer stampen en het is goed!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 138 bezoekers