sloom paard activer krijgen...!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

sloom paard activer krijgen...!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 19:11

Ik heb nou een pony op stal staan en die is best sloom,...
Hoe krijg ik hem wat feller, wat meer energie erin?
Staat nou zo'n 3 uur op de wei, en heel de dag door hooi
En 5x per week wordt hij gereden en andere dagen een half uur stappen in de stapmolen

- een rust dag? (dus geen beweging alleen in de wei?)
- bijvoeren? zoja wat?

Mijn paardjes die ik echt train krijgen allemaal brok bijgevoerd maar deze pony (grote D-er) loopt 3x per week een 3kwartier met een meidje wat rondjes in draf en 2x per weke geef ik haar les op dat ponietje en dan is hij echt sloom! Hij is pas 7 jaar en gewoon gezond (wormenkuur om de 2 maanden, geent enzo...)

Hoe krijg ik hem wat activer?


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:29

Hoi!
Zeker weten dat het niet aan hemzelf ligt, dat hij wat lui is of zo? Dat hij moet leren beter aan het been te zijn?
Wat eten betreft, misschien eens beginnen met een heel klein beetje brok?
Wel vreemd dat juist met die kou de pony zo sloom is, of was hij dat altijd al een beetje en niet alleen de laatste periode?
En wat voor soort pony is het, of hoe is hij gebouwd?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:30

Haver bijvoeren, daar krijgen ze meestal meer energie van en ze vinden het nog lekker ook!
Ik heb nog wel ongeveer 12 kg haver te koop..

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:37

grrrr, dit lees ik de laatste tijd zo vaak, en ik wordt er zo ontzettend boos van!
Laat een paard in zijn waarde, het is zo simpel om er maar gewoon exstra energie in te pompen zodat ie iets feller wordt! Verkoop hem dan aan iemand die er wel blij mee is, er zijn genoeg mensen op zoek naar betrouwbare en rustige dieren. En koop dan zelf gewoon een hittepetit. Hoef je ook niet moeilijk te doen om het karakter van je paard te gaan veranderen.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:42

knip
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 06-02-02 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:12

euh Kim reageer niet zo zeg!

Ik ken deze pony en die is niet zo zeer slom maar liever lui dan moe!
Met een pittige ruiter op zijn rug net een kanon en dat meisje dat hem nu vaak rijdt is erg rustig en niet "fel" genoeg!
Daarom zou het misschien beter zijn als Sophie hem wat "feller" maakt!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sophietje

Berichten: 76
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: vlakbij Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 20:19

He Eva, ga je mij verdedigen? Lovers
Je hebt wel gelijk hoor!

Het is een haflingertje van 140 en als ik er op ga (geeen gezicht!) is hij goed te rijden en actief zat, maar dat meidje straalt rust uit en dan denk hij dus te kunnen Gaaaap ! Dromen
Dus hij kan het wel hoor, ik werk niet tegen zijn waarde in!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:22

Fonnie"]
[quote="Nathalie schreef:
Haver bijvoeren, daar krijgen ze meestal meer energie van en ze vinden het nog lekker ook!
Ik heb nog wel ongeveer 12 kg haver te koop..


Nathalie, je voerde Robin toch ook zo veel haver bij, en daar werd ie ook niet gelukkig van. Je had er zelfs spijt van. Waarom raad je het haar dan in godsnaam aan??? Ik denk dat het enige wat je kan doen is hem scherp aan het been maken. Eerst je been een beetje aandrukken, doet hij het niet, meteen een tik. Maar misschien is hij verveelt, kun je hem een beetje opppeppen. Spelen in de bak enzo.
[/quote]

Fonnie, is wel even wat anders hè.
Robin werd er wel gelukkig van, maar robin kon LICHAMELIJK niet meer terwijl wij dachten dat hij sloom was.
Een pony van 7 is jong, een pony van bijna 23 niet meer!
Doh Frusty

Maar idd als hij bij jou wel doorloopt geen haver bijvoeren, Sophietje.
Dat meisje moet hem dan een keer flink aanpakken..

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:53

Mijn pony was ook erg sloom, maar hij kreeg ook niet bijgevoerd. Sinds hij na het rijden een beetje sportbrok krijgt, is hij veel actiever en levendiger. Helaas heeft hij ook het racen en bokken uitgevonden, maar ik moet zeggen dat een vrolijke actieve pony echt veel leuker is dan zo'n beestje dat niet vooruit te branden is!

Het is onzin om te zeggen dat je daarmee de pony tekort doet. Het is eerder dat hij nu waarschijnlijk niet genoeg energie heeft om die extra dingen met plezier te doen! Een pony die werkt mag best voer krijgen! Sommige pony's hebben van zichzelf dat temperament, andere zijn veel soberder, die hebben wat extra's nodig om hetzelfde te kunnen. En van geen brok (en wellicht daardoor een vitaminegebrek) naar een basis of lichte sportbrok in kleine hoeveelheden is echt niet slecht!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:16

sorry heb niet alles gelezen ben beetje lui vandag...
maar je zou eens kunnen kijken of het niet aan je manier van rijden ligt..
het klinkt hard wat ik je nu ga uitleggen, maar mijn vz paard is ok wat sloom en voor zijn bestwil pepe ik die tijdens het rijden wta op. oor de rest mag hij blijven zoals hij is als hij maar goed loopt....
In het begin van het uur geef je hem een goede harde tik wanneer hij niet gelijk reageert op je been.... Reageert hij nog niet, krijgt hij nog een tik,. Hierna is het de bedoeling dat hij zo actief is voor de rest van het uur dat je hem niet meer hoeft bij te drijven en geen tikken mere hoeft te geven....
Drijf hem ook niet constant aan maar hou je benen stil en drijf pas wanneer hij wer een beetje instort. Dan is hetw el de bedoeling dat hij gelijk reageert op je been. Doet hij dat niet? Tik...
ik was ook echt absoluut tegen deze methode, maar ik heb wel gemerkt dat hij meer aankan wanneer hij beter loopt. Dan gebruikt hij ook gelijk al zijn spieren beter, dus...
probeer dit eerst eens voordat je je paard bij gaat voeren met van alles en nog wat!!! Misschien helpt het... Veel suc6!!!

Onderschriftloos :Y)

KDG
Berichten: 35
Geregistreerd: 25-06-01

sloom maar toch actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 08:26

hoi, ik heb ook een "sloom" paard. als ik elke dag in de bak zou dressuuren een uur lang is hij niet meer vooruit te branden. dit vind ik niet zo gek als wij elke dag hetzelfde doen worden we ook afgestompt en vinden er niets meer aan. zorg er dus voor dat je paard fris in het hoofd blijft door afwisseling. leg balkjes neer/spring ga naar buiten. mijn paard moet ik niet in een molen doen wat dat is weer een rede om af te stompen in het hoofd.
mijn paard doet het fantastisch op dit schema.
ma: losmaken tijdens 3/4 uur dressuur/longeren
di: niets in de wei of paddock
wo: buitenrit/springen
do: zelfde als di
vr: dressuurtraining losmaken en gevraagde oefeningen uit proef 3/4 uur
za: springles/wedstrijd/buitenrit met oefeningen
zo: dressuurles/wedstrijd
mijn paard krijgt nu 3 kilo basisbrok en 1 kilo slobber per dag en natuurlijk lekker wat hooi/kuil en wortels. soms haal ik een zak met sportbrok voor extra vitamine. van haver werd mijn paard echt niet frisser zelfs niet van 5 kilo haver en 3 kilo sprotbrok per dag. mijn paard is 8 jaar en wordt steeds actiever door dit schema. hij blijft wel wat lui voor het been maar de handrem is er steeds vaker af. zorg er wel voor dat je paard niets lichamelijks mankeert waardoor hij sloom wordt. als je je steeds vaker gaat ergeren en irriteren aan je paard is het beter om hem/haar weg te doen voordat je onredelijk wordt. bij mij op stal zijn er heel wat mensen die zo'n paard niet willen en dit ook laten merken. als je je wat van deze opmerkingen aantrekt moet je eerlijk zijn tov je paard en jezelf en een ander paard nemen.
veel sterke

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

sloom paard activer krijgen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:32

Sophietje schreef:
Ik heb nou een pony op stal staan en die is best sloom,...
Hoe krijg ik hem wat feller, wat meer energie erin?
Staat nou zo'n 3 uur op de wei, en heel de dag door hooi
En 5x per week wordt hij gereden en andere dagen een half uur stappen in de stapmolen

- een rust dag? (dus geen beweging alleen in de wei?)
- bijvoeren? zoja wat?

Mijn paardjes die ik echt train krijgen allemaal brok bijgevoerd maar deze pony (grote D-er) loopt 3x per week een 3kwartier met een meidje wat rondjes in draf en 2x per weke geef ik haar les op dat ponietje en dan is hij echt sloom! Hij is pas 7 jaar en gewoon gezond (wormenkuur om de 2 maanden, geent enzo...)

Hoe krijg ik hem wat activer?



Het probleem van jou paard is dat hij niet voor je been is.
Dit heb ik zelf ook gehad bij mijn paard, en ik deed het volgende:
Been..........
reageert niet of nauwelijks......... hele harde klap met de zweep.........
nu springt ie gouw een eind vooruit.......
je neemt hem terug en geeft weer been.............
Hier zal hij steeds beter op gaan reageren.
Het kan best zielig klinken wat ik nu zeg maar het helpt wel en HIJ is niet voorwaarts en bij mij loopt het paard nu heel goed voor het been.
en veel suc6
groetjes Astrid Party!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:42

Het ligt dus duidelijk aan dat meisje?
Dan zou ik de pony niet bijvoeren, maar gewoon het meisje leren de pony aan te pakken, zoals Kimmy het hierboven beschreef, been.... geen of nauwelijks reactie, dan meteen nog een keer been met gelijkertijd tik van de zweep.
Dan weet hij na een aantal keren dat als hij geen zweep wil voelen, hij toch echt wel moet reageren.
Laat dat meisje maar flink consequent de pony aanpakken... gaat vast lukken!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:40

veel overgangen rijden, daar word je paard alerter op je been van.

dat met die zweep vind ik een minder goed idee

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 16:08

En bedankt, jullie geven nu dus zelf al aan dat de fout bij de ruiter ligt. Dan ga je toch geen exstra voer in dat paard proppen?
En als je hem aanpakt en hij loopt goed vindt ik het prima, hoor. Maar mensen zijn tegenwoordig zo van; paard bevalt me niet dus we geven hem dit of zus. Er wordt van alles ingestopt, zoals haver, om ze pitiger te krijgen of juist rustiger. En dat haalt het bloed ondet me nagels vandaan omdat je een paard niet moet verandere doormiddel van iets exstra's.
Ik heb zelf een paard dat zeker de woorden lui kent. Sinds ik anders ben gaan rijden is hij vooruit gegaan, is actiever geworden. Zonder voer of wat dan ook. Heel simpel ander werk aangeboden op een andere manier.
Hoe zou jij het vinden als je de vuilnis moest sorteren terwijl je veel liever de vakken staat te vullen bij een supermarkt. Je stopt met inzet tonen voor je werk.
Dat kan een paard ook hebben.
En dit komt altijd door de ruiter!!!!!!!!

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:29

Tjonge, het geld misschien niet voor deze pony, maar mijn pony kreeg vroeger alleen maar hooi en wat groenvoerresten, brood, wortelen etc. en hij kreeg echt geen goede conditie. Was vrij sloom (behalve in het begin, de eerste 10 minuten, maar daarna zakte hij in. Langere buitenritten... na twee uur kon hij gewoon niet meer! Door verandering van voer kreeg ik hem eindelijk in conditie en nu kan hij ritten van 4 uur lachend en dribbelend doorstaan. Darvoor kon ik traien wat ik wilde, hij kon het gewoon niet! Zelfs op weg naar huis moest ik soms afstappen en naast hem naar huis lopen. Ik dacht dat er iets ergs was, maar met brok en weidegang is het helemaal verandert.

Misschien niet van toepassing op deze pony, maar toch echt iets om in je hoofd te houden!

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:08

Probeer hem sneller aan het been te maken, desnoods als hij harder gaast werken bijvoeren en zorg voor veel afwisseling zodat hij vrolijk blijft.

Kitty´s Redemption is the best!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:05

ik heb t zelfde probleem met een e pony waar ik les bij geef.
die pony is 5 jaar, super gezond en word ook super goed verzorgd.

lui voor het been is hij niet, haver helpt niet, hij krijgt goede brokken, is niet dik en overgangen word hij zo wat mee dood gegooid....

ook bij mij en bij beide bazinnetjes is hij zo....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 18:21

Citaat:
Ik ken deze pony en die is niet zo zeer slom maar liever lui dan moe!
Met een pittige ruiter op zijn rug net een kanon en dat meisje dat hem nu vaak rijdt is erg rustig en niet "fel" genoeg!
Daarom zou het misschien beter zijn als Sophie hem wat "feller" maakt!


Dus je gaat de pony bijvoeren zodat ie feller wordt, zodat het meisje niet hard hoeft te werken om hem voorwaarts te krijgen? Beetje vreemde actie. Leer eerder dat meisje om hem voor het been te houden! Ze kan goed leren rijden op een rustige pony, en dit is meteen een goede oefening om hem actief te maken!


Citaat:
maar dat meidje straalt rust uit en dan denk hij dus te kunnen !


Simpel, ze moet actiever gaan rijden!! Niks van rust uitstralen, gewoon aan het werk zetten die ruiter!!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:51

idd actiever rijden. Een sloom paard is niet sloom, die is lui! Luie paarden moeten aan het werk gezet worden en niet volproppen met kracchtvoer. Lijkt me niet dat zo'n paard zich dara lekker an gaatvoelen....
gewoon goed op het been rijden en gen reactie=tik....
en niet constant drijven maar af en toe eens, waner het paard inzakt. reactie niet duidelijk te merken? tik!
probeer dit eerst eens en blijf asjeblieft niet volhouden dat het paard extra voer nodig heeft... Neem hem zoals hij is en rijd de actie eruit!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 21:05

tja Sophie maybe toch Lotte wat verbeteren!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, xSCWx, YandexBot en 45 bezoekers