Is dat wel okay een veulentje opwekken ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sjanita
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Gemert

Is dat wel okay een veulentje opwekken ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 13:33

Onze pony loopt nu een tijdje overtijd en mijn dierenarts wil het eigenlijk eind van de week gaan opwekken als het er nog steeds niet is, dit is onze eerste kruising (fjord-fries) en willen natuurlijk dat alles goed gaat, ik heb de dekdatum dubble gechecked en ze is inderdaad al vet overtijd Boos!

Mijn dierenarts vreest dat het anders te groot word omdat ze ook al een beetje moeite had met de vorige (laten we zeggen dat was een zware bevalling, maar niets ernstigs ofzo)

Het is toch zo dat de melkproductie niet of later op gang komt als je het bij een merrie opwekt, hebben jullie hier ervaringen in?

Ik heb er niet zoveel verstand van (genoeg van rijden, maar qua gezondheid niet) en wil graag het beste doen, maar wat is dat nou?
De vorige keer heeft de dierenarts gevoeld en voelde het veulen wel goed zitten (helemaal klaar voor de bevalling) dit was twee weken geleden, normaal gesproken als je voelt beweegt het veulen zei hij maar deze niet, ik vind het allemaal een beetje engig Boos!


Help me please....

Liefs Isabel

Groetjes Isabel en Sjanita


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:36

Hoe lang is ze al overtijd? Onze merrie liep 4 weken over..

Anyway, dit hoort misschien beter op de Kraamstal Lachen

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:37

Ik verplaats het even Lachen.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:47

Hoe lang is ze al over ijd????
Bij paarden moet je in principe NOOIT induceren (opwekken) tenzij er een medische spoed rede is Scheve mond

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:57

Inderdaad, tenzij het leven van de merrie in gevaar is (en zo te horen mankeert je merrie helemaal niks), mag je NOOIT een geboorte opwekken ! Het gevaar bestaat namelijk dat het veulen gewoon nog niet "af" is, ondanks dat het al zo lang over tijd is (wat is lang eigenlijk ? Een paar weken ? Een maand ? Dit is allemaal vrij normaal), en dat je dan dus, als je het gaat induceren, je een zgn. "prematuur" veulen krijgt.

Als het veulen al dood zou zijn (omdat je zegt dat het bij het opvoelen niet bewoog), zou het inmiddels allang geboren zijn, of zou de merrie inmiddels doodziek zijn. Als ik het allemaal goed begrijp, is je merrie kerngezond en is er dus absoluut geen enkele indicatie die het induceren van de bevalling verantwoord maakt.

Sjanita
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 14:24

okay hier kan ik wat mee, dat is het nadeel als je er niet heel veel verstand van heb die dierenartsen proberen je wat wij te maken soms volgens mij, ben blij dat ik hier een oproepje heb gezet, wie nog meer tips heeft ze zijn welkom!

Groetjes Isabel en Sjanita

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:26

Niet opwekken! Het veulen komt als het klaar is....

Je suis Charlie.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:10

Wanneer is de merrie gedekt? tot 6 weken (!!!) over de uitgerekende datum kan voorkomen, dus ik zou me nog geen zorgen maken hoor!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:07

Ik zou me toch maar aan het advies van de dierenarts houden, deze heeft er tenslotte voor gestudeerd.
Als hij het verantwoord vind om de geboorte op te wekken bij jouw merrie, zal hij daar wel een goede reden voor hebben, en over het algemeen zullen dierenartsen je niet zomaar wat wijsmaken, hij heeft tenslotte ook geen baat bij een prematuur/ dood veulen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:11

Sja wat heeft de dierenarts aangeven voor reden?? Dat kan ik hier niet echt uit opmaken namelijk, maar als zowel merrie en veulen gezond zijn, zou ik het niet opwekken, het komt vanzelf als het tijd is..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:57

*snap even niet waarom die NOOIT*
Waarom mag een veulen niet opgewekt worden wanneer de uitrekendatum verstreken is en wordt dit bij de mens wel gedaan????
Verschillen wij teveel in het dragen!?

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:00

Een paard kan je nou eenmaal niet met een mens vergelijken..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:26

Ik ga er toch maar vanuit dat de dierenarts hier een goede reden voor heeft en dit niet zomaar doet.
Tenslotte doen dierenartsen het opwekken van de geboorte alleen maar bij een medische noodzaak en mag je er wel vanuit gaan dat hij hier dus de juiste beslissing neemt.

Sjanita
Berichten: 14
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 17:48

Hij denkt dat het te groot word om natuurlijk te laten bevallen, omdat het een kruising is en je het klinkt raar maar ons paard had de vorige keer al moeite omdat ze heel smal gebouwd is en dat was een TE klein fjordenveulen die eigenlijk heel makkelijk had moeten gaan misschien gaat het deze keer wel goed maar heeft bij het opvoelen gevoelt dat het aan de grote kant is en je kan het natuurlijk laten komen (ze staat op een weide niet op stal) maar als je er niet bij bent kan het toch misschien verkeerd gaan als het te groot is, normaal gesproken als het een "duur" paard zou zijn leg je ze aan de beval-alarm en ga je er meteen naartoe of slaap je in de stal ofzo (heb ik vroeger wel vaker gedaan bij drachtige paarden) de kans dat ze het moeilijk krijgt is nou eenmaal aanwezig en dat wil hij graag voorkomen, tuurlijk ga ik nu 2 keer per nacht kijken om te kijken of ze bezig is maar meer kan ik ook niet doen Boos!

Groetjes Isabel en Sjanita

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:03

sorry, maar of het een duur paard is of niet...als het paard je lief is zal ik haar heel goed in de gaten houden en een birth alarm regelen.
Het kost wat, maar mocht het fout gaan ben je er wel meteen bij.
succes ermee

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:11

we hebben niet gehoord hoe lang ze al draagd geloof ik? Dat is wel belangrijk om te weten

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:14

Maar het lijkt me toch behoorlijk medisch noodzakelijk worden, als de veeart bang is dat het veulen anders te groot wordt. Dus misschien is opwekken dan toch niet zo'n slecht idee.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:15

en dan wek je de bevalling op en is het veulen klein maar incompleet (of: niet 100% ontwikkeld), dat wil je toch ook niet op je geweten hebben...


Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:16

Het is natuurlijk altijd een hele moeilijke keuze.. (als je zou moeten kiezen, ik zeg dus niet dat dat in deze situatie zo is) tussen de gezondheid van de moeder en de gezondheid van het veulen

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:59

Ik zou het niet laten opwekken.
Dit doen ze met een hormoon dat weeën opwekt, en dat mag alleen als er volledige ontsluiting is, anders perst je merrie zichzelf kapot.
Mijn ervaring is dat een veulen zich aanpast aan de baarmoeder van de merrie, maar ben benieuwd wat anderen hiervan denken.
Ik ben ook benieuw naar door wat hengst ze is gedekt, ik bedoel, als ze de vorige keer al vrij nauw was, heb je haar nu dan door een kleinere hengst laten dekken?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:19

volgens mij zal de veearts wel weten wat hij doet.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:21

Met het risico dat ik in herhaling val : Bij het opwekken van een geboorte loop je het risico op een prematuur veulen. Daarnaast brengt het ook stevige risico's voor de merrie mee, aangezien het lichaam van de merrie in zo'n geval niet de natuurlijke ontwikkeling doormaakt, die haar gereed maakt voor een bevalling.
Alleen een levensbedreigende situatie geeft aanleiding tot het induceren van de bevalling. De maat van het veulen kan natuurlijk een rol spelen bij het al dan niet optreden van complicaties, maar het is echt niet zo dat dit veulen de komende tijd nog vreselijk veel groter wordt. Dus als de grootte een probleem gaat zijn, is dat nu ook al zo.

Verder maakt het trouwens inderdaad geen bal uit of het een duur paard is of niet, als fokker heb je de verantwoordelijkheid om te zorgen dat je bij de bevalling bent (en dat los je NIET op door het induceren !!), dus.... gewoon waken ! (en niet twee keer per nacht kijken, dat heeft geen zin).

Verder moet er toch even van mn hart, dat als bekend is dat deze merrie smal is en moeite heeft met bevallen, ik het niet echt een logische keus vind om er een friese hengst op te zetten. Maar dat terzijde.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:51

Misschien moeten we er toch maar van uit gaan dat de DIERENARTS hier de kenner is en waarschijnlijk heel goed weet wat hij doet.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:00

fjord x fries? Is de moeder de fjord? Dit snap ik echt niet. Als je al weet dat ze een eerder al moeite heb gehad met een eigen ras veulen, en dan ga je er nog een (veel grotere) fries op zetten? Echt onverantwoordelijk.
Ben benieuw hoe dit af loopt.

- Offline -

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:08

(Ik snap zowieso de combinatie niet, als er twee rassen zijn die niks met elkaar gemeen hebben, zijn het wel friezen en fjorden. Maar goed, buiten dat.....)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, denisesilver, LaDonna75, Myrthee_, Trendiction en 54 bezoekers