protest mail. Tegen legbatterij eieren

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

protest mail. Tegen legbatterij eieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 11:44

ik kreeg vandaag weer een mailtje van Stichting Wakker Dier.
dat ging als volgt:

DOE MEE: STUUR EEN PROTEST-EMAIL NAAR DE GROOTSTE KOEKENBAKKERS
---------------------------------------------------------------------------

Gelijk met de start van de nieuwe legbatterijcampagne wordt iedere
dierenvriend(in) opgeroepen een protest-email te versturen naar de
grootste koekenbakkers, mayonaise-makers en saladeproducenten die
nog batterij-eieren gebruiken. Doe mee en protesteer het batterij-ei
Nederland uit. Door eerdere protest-emails stoppen alle supermarkten
dit jaar nog met de verkoop van batterij-eieren. Dat is een
vermindering van 1 miljard batterij-eitjes per jaar! Ga naar
http://www.legbatterij.nl


Dus als jullie ook tegen producten zijn waarin eieren van legbatterij kippen worden gebruikt, stuur dan aub ook een protest mailtje!!!!!!

kijk op www.legbatterij.nl
en dan staat er mat blauwe hoofdletters: "per email jullie protest horen"

druk daar met je muis op en vul je naam en email adres even in (kleine moeite).
Misschien dat het nut heeft en dat er straks geen legbatterij eieren mer op de markt zijn OK dan!


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:45

gaan we zeker doen!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 11:49

dank je.
ik hoop dat er meer mensen zijn die ertegen in gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:34

Enid idee hoe het hok van scharrelkippen eruit ziet?
geef mij dan maar een legbatterij ei

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:40

Ik ga met RK mee.
Een kip in een legbatterij heeft een fijner leven dan een scharrelkip. Geen rangorde bepalingen en een veel kleiner risico om doodgepikt te worden omdat jij ook hoog in rang wilt staan.
En om niet alles op te hoeven sommen wil ik maar besluiten met de gedachte dat een kip die zich niet gelukkig voelt geen eieren legt. En toch komen er in een legbatterij heeeel veeeeel eitjes vrij. Zegt genoeg dacht ik zo. Daarbij komt nog dat een batterij-ei goedkoper is dan een scharrelei en het overgrote gedeelte van de consument lekker aan zijn eigen knip denkt en toch het batterij-ei koopt wanneer dit naast het scharrel-ei ligt.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:43

Citaat:
Een kip in een legbatterij heeft een fijner leven dan een scharrelkip. Geen rangorde bepalingen en een veel kleiner risico om doodgepikt te worden omdat jij ook hoog in rang wilt staan.


Juist dat bedoel ik.

Als jij net dat kipje bent, laag in rangorde en je hoeft maar 4 andere kippen van je af te houden, of 4000.
Nou dan wist ik het wel.

jammer dat daar nu nooit over nagedacht word.

want een scharrelei is geen ei van 10 kipjes die om een beorderij heen dartelen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:50

En daarom eet ik alleen biologische eieren van kippen in de wei, of zoiets....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:08

Ten eerste zouden mensen eens op moeten houden met dat hypocriete gedoe over legbatterijen en een economieboek openslaan.
Als de consument namelijk zijn woorden in daden omzet, word er geen legbatterijei meer verkocht.
Alleen de realiteit is anders. Als ze voor dat schap staan en de boodschappen zijn toch allemaal al zo duur, moet jij eens raden welk merk er in het karretje verdwijnt.

Dan heb je ook nog een milieu-aspect, namelijk een legbatterijkip stoot veel minder schadellijke stoffen uit dan een scharrelkip.
En een legbatterijkip is veel hygienischer, dus minder vatbaar voor ziektes. En het aspect van de rangorde. Een kip in de wei ziet er wel leuk uit, maar je kunt maar kleine groepjes tegelijk bijelkaar zetten.
Met een grote groep is het namelijk onmogelijk om de rangorde te bepalen en worden de zwakkelingen dus gepikt tot ze dood zijn.
Ziet er ook niet bepaald fraai uit, dus daar moeten dan ook weer maatregelen voor worden genomen. ( denk aan snavels kappen )

En van de Stichting Wakker Dier moet ik helemaal kotsen. Walgelijke stichting.
Alles voor het dier en daarbij worden allerlei middelen aangepakt.
Zo hadden ze eens een actie, net als dit, met een standaardbrief voor een pluimveehouder waarbij ze mensen aanzetten om er hun persoonlijk commentaar onder te zetten. Vervolgens werden deze brieven persoonlijk geadresseerd verstuurd.

Wij hebben er ook een paar ontvangen en wat daar instond, lusten de honden echt geen brood. Dat kan ik je wel zeggen.

Ik ben de laatste die je hoort zeggen dat een kip in een hokje hoort. Dat is namelijk niet zo, een echt kip scharrelt graag.
Maar ipv dit soort acties op te zetten, kun je beter bij jezelf beginnen.
Maar ja, het is altijd makkelijk om een ander de schuld te geven...

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:12

Citaat:
Maar ipv dit soort acties op te zetten, kun je beter bij jezelf beginnen.
Maar ja, het is altijd makkelijk om een ander de schuld te geven...



Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:22

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar ipv dit soort acties op te zetten, kun je beter bij jezelf beginnen.
Maar ja, het is altijd makkelijk om een ander de schuld te geven...





Ook hier helemaal mee eens!!! OK dan!

Weet je waar ik mij het meeste aan erger? van die mensen die bijvoorbeeld een netsenfarm overvallen en dan de nertsen loslaten. Enig idee wat er met die arme diertjes gebeurt????? juist, die gaan allemaal dood, dood in het wild (waar ze niet weten hoe ze moeten overleven) of worden doodgereden. De stress voor die arme dieren..... nee, ik ben daar falikant tegen, ook al eet ik waar mogelijk biologisch en ben ik vegetarier.

Ik ben geen hypocriet zoals al die geitenwollensokken-wassers met hun idealen. Want met diezelfde idealen worden veel meer dieren die er neits aan kunnen doen slachtoffer.... en is DAT dan de bedoeling.

Overigens eet ik liever biologisch (waar ik dan meer voor moet betalen) dan dat ik goedkoper uitben. Ik zeg altijd: dan maar wat minder, maar waar ik mijn steentje kan bijdragen, zal ikhet zeker doen.

Aan de andere kant... het is slechts een druppel op de gloeiende plaat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:23

het is simpel, je koopt toch gewoon alleen nog maar scharreleieren? Ik ken trouwens niemand die nog legbatterijeieren koopt. WAarom zou je ook, voor die paar rotcenten?

Overigens, als ik straks buiten woon, heb ik lekker mijn eigen scharrelkippen....

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:25

Wij kopen de eieren altijd bij iemand die ze gewoon achter het huis in het gras heeft lopen.

En ik ben wel ttegen de legbatterij, hóé onnatuurlijk kan iets zijn.
En kijk, je zegt dat het wel kan als de kippen gewoon in groepjes van 10 leven. Nou, waarom doen ze dat dan niet op een grote boerderij? Zo'n moeite is het toch niet om aparte omheiningen te maken voor de kippen?! Maar nee hoor, dat kost geld dus dat willen ze niet doen.

Verder ben ik het helemaal met Desiree eens OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:28

Ik koop OF scharreleitjes OF biologische eitjes. Gewoon omdat ik ze wat lekkerder vind en omdat ik vind dat die kippen een beter leven hebben daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:29

Scharreleieren zijn idd lekkerder.
Eieren van kippen die vismeel te eten krijgen, die zijn pas vies! Misselijk

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:33

Scharreleieren zijn net zo dieronvriendelijk als legbatterij. Als je dat meer diervriendelijke eieren wil kopen neem dan Gras of ECO eieren.

Scharreleireren is hetzelfde al legbatterij alleen zonder tralies. Dus 1 grote legbatterij.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:39

Robyn schreef:
Scharreleieren zijn net zo dieronvriendelijk als legbatterij. Als je dat meer diervriendelijke eieren wil kopen neem dan Gras of ECO eieren.

Scharreleireren is hetzelfde al legbatterij alleen zonder tralies. Dus 1 grote legbatterij.


Dat klopt..... helaas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:42

Citaat:
En kijk, je zegt dat het wel kan als de kippen gewoon in groepjes van 10 leven. Nou, waarom doen ze dat dan niet op een grote boerderij? Zo'n moeite is het toch niet om aparte omheiningen te maken voor de kippen?! Maar nee hoor, dat kost geld dus dat willen ze niet doen.

oke, laten we dat doen.
dan hebben we daar per dag zo'n 20 eitjes. (hooguit)
Komt daar die hele vrachtwagen aan voor 2 eierdoosjes
Denk aan transportkosten, die verhondervouwdigen.
laten we het ff niet over miliieu vervuiling hebben.
wat denk je dat 1 eierdoosje in de winkel kost, 10/15 euro?
betaal jij dat voor een paar eites?

ja, dan gaat elke boer nu een paar kippen houden.
nee, dan moet je niet de boer de schuld geven, maar de consument, jezelf dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:45

runningkawa schreef:
Citaat:
En kijk, je zegt dat het wel kan als de kippen gewoon in groepjes van 10 leven. Nou, waarom doen ze dat dan niet op een grote boerderij? Zo'n moeite is het toch niet om aparte omheiningen te maken voor de kippen?! Maar nee hoor, dat kost geld dus dat willen ze niet doen.

oke, laten we dat doen.
dan hebben we daar per dag zo'n 20 eitjes. (hooguit)
Komt daar die hele vrachtwagen aan voor 2 eierdoosjes
Denk aan transportkosten, die verhondervouwdigen.
laten we het ff niet over miliieu vervuiling hebben.
wat denk je dat 1 eierdoosje in de winkel kost, 10/15 euro?
betaal jij dat voor een paar eites?

ja, dan gaat elke boer nu een paar kippen houden.
nee, dan moet je niet de boer de schuld geven, maar de consument, jezelf dus.

Ik bedoel niet dat ze op één boerderij tien kippen moeten houden, ze moeten er wel veel meer houden, maar ik bedoel dat ze die kippen apart van elkaar moeten houden. Dat wil dus zeggen, een stuk of tien kippen per omheinde ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:49

En waar haal jij dat land vandaan in het overbevolkte NL?
er ligt nergens meer een ongebruikt stukje
Misschien lijkt dat wel eens zo, maar alle grasland is voor voedesel van de koeien, onze paarden.
akkerbouw voor mais of graan, dus ook voor voedsel en noem maar op.

Je kunt zoiets wel willen, wil ik ook wel, maar aan de andere kant moet je realistisch zijn.
kan dit?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:49

Ik ben ook fel tegen legbatterijkippetjes, maar ik ga hier ook niet voor tekenen. Ik koop altijd al Gras- of Eco-eieren. Zijn ze op, helaas dan geen eieren... Ik probeer ook om zoveel mogelijk biologisch te kopen. Ik ben overigens nog steeds opzoek naar een slager met scharrel-vlees, of in elk geval (weet nu niet meer hoe het heet Haha!) daar waar de dieren een dierwaardig leven hebben gehad.
Voor het geval jullie denken dat ik beter kan stoppen met vleeseten... ik mag het niet van de huisarts ivm met heel vlug afvallen dan. Ik moet veel eten om op gewicht te blijven. Dus niet om dikker te worden...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:50

runningkawa schreef:
Je kunt zoiets wel willen, wil ik ook wel, maar aan de andere kant moet je realistisch zijn.
kan dit?


Ik denk dat het antwoord daarop helaas "nee"is..... Verdrietig


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:50

runningkawa schreef:
En waar haal jij dat land vandaan in het overbevolkte NL?
er ligt nergens meer een ongebruikt stukje
Misschien lijkt dat wel eens zo, maar alle grasland is voor voedesel van de koeien, onze paarden.
akkerbouw voor mais of graan, dus ook voor voedsel en noem maar op.

Je kunt zoiets wel willen, wil ik ook wel, maar aan de andere kant moet je realistisch zijn.
kan dit?

Het land is van de koeien? Nou dat denk ik niet, die staan tegenwoordig 24 uur per dag op stal!

Maar je hebt gelijk, misschien kan dit allemaal niet gerealiseerd worden. Helaas. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:51

in de winter, in de zomer niet.
hier staat allles nu weer lekker buiten hoor

en in de winter moeten ze ook eten, dus daar gaat het mais en het kuilvoer van de zomer er weer naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:52

runningkawa schreef:
in de winter, in de zomer niet.
hier staat allles nu weer lekker buiten hoor

Super! OK dan!

Maar tegenwoordig staan de meeste koeien 24 uur per dag op stal..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:53

Toch zijn er al veel mensen die best in hun tuintje een kippenrennetje van 1x1x3 meter zouden kunnen maken voor scharreleieren. het is waar je voor kiest.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amandavd, Artimes, boemel, Celebi, Celiien, Chita, Exorcizamus, friendly, hel1, Julimy, Kaetibangsi, marleen_usar, NikkiB1991, xCherissa, YvonneV en 59 bezoekers