artrose mishien? wat nu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GIGIBO
Berichten: 55
Geregistreerd: 18-03-04

artrose mishien? wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 09:40

sinds enkele weken loopt mijn draver(c.a 18 jaar oud) na een lange rit erg onregelmatig. Huilen
in het begin is er niets aan de hand. ja oke hij heeft nooit geen super soepele gangen gehad. maar het ging altijd goed.
hij heeft moeite met overgangen van harde weg naar zacht en andersom. loopt erg ongelukkig op ongelijke paden, hij hakkelt en strompelt en struikelt er zich door heen. maar ook op de harde weg is hij niet regelmatig. als ik langs hem loop en ik houd zijn hoofd naar rechts loopt hij nog onregelmatiger.
ook zit er een dikke bult boven zijn schouder/hals aan de rechter kant.
het lijken spieren te zijn maar aan de linkerkant is deze spier? duidelijk minder te zien.
zou het artrose kunnen zijn of iets anders.??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:06

Ik zou er toch een dierenarts naar laten kijken. Bij artrose hebben ze meestal startkreupelheid, en worden ze soepeler als ze regelmatig lichte arbeid verrichten.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:32

bij artrose zijn ze meestal in het begin kreupel.laat de da eens komen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:56

Ben het met Tessya en Laida eens. Beter de dierenarts om raad vragen. Ik heb een paard gehad met ernstige artrose en die was in het begin wat stijf en daarna zag je er niets meer aan. Kon er oook gewoon hele lange bosritten mee rijden (3-4 uur) en dan bleef hij goed. Ook op de harde weg niet onregelmatig.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:35

Mijn paard had precies wat jij omschrijft (frappant: incl. de dikke schouder!). Behalve artrose bleek ze nog meer problemen te hebben, die nu aardig onder controle zijn door de juiste medicijnen. Idd: overleggen met je DA of naar de kliniek gaan, dan weet je het zeker.

PS: de dikke schouder hebben ze bij mijn paard nooit kunnen verklaren (wellicht ontstaan door scheve belasting door vermijden van pijn maar misschien ook wel door een val in het land; wie zal het zeggen).
Het moeilijk lopen op harde ondergrond/grind was deels te wijten aan gevoelige voetjes en deels aan de artrose in de voorknieen. Paard heeft nu ijzers met zooltjes en krijgt glucosaminecomplex. Loopt nu voor haar doen erg goed!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:23

Ik dacht ook zoiets bij mijn pony, DA neee het is niks, hebben wel meerdere jonge paarden..
NU moet ik fotows laten maken, het schijnt daar haar pees klem komt te zitten als zij looppt door een oud litteken

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:48

Artrose is slijtage aan de gewrichten, normaal gesproken zit er tussen de gewrichten zachter weefsel en vloeistof zodat het gewricht makkelijk kan buigen. In geval van artrose verdwijnt het weefsel en de vloeistof waardoor de botten over elkaar gaan schuren. Bij artrose wordt ook bot afgebroken of komen er juist woekeringen op de koppen van het gewricht.
Het verzorgpaard van mn vriendin heeft ook artrose. De veearts heeft buigoefeningen gedaan en toen zag hij dat het fout zat en bleek ze artrose te hebben. Ze heeft bijna een half jaar stalrust gehad en mocht per dag een half uurtje stappen in de berm. Ook kreeg ze minder biks en hooi omdat ze zo lang op rust stond. een paar weken geleden is de veearts weer gekomen en nu mag ze langzamerhand weer opbouwen. Eerst reed ze elke dag en soms ook nog karritten en met het opbouwen rijdt er iemand van maar 40 kg op een paar x in de week. Ook kan je iets met kruiden doen om de pijn te verhelpen:Mobility Mix van het merk Dodson & Horrell. Als je die een tijdje geeft, merk je niets meer aan je pony, hij gaat weer bokken en rennen als tevoren. Wel in het begin een week of drie geduld hebben voordat het werkt omdat het op kruidenbasis is en dus niet meteen werkt. Maar als je het daarna gewoon blijft doorgeven, blijft het goed gaan. Pas wel altijd op met pijnstillers. Voelt het paard geen pijn meer dan gaat hij het been belasten terwijl het eigenlijk nog niet genezen is waardoor het alleen maar erger wordt.
Ik zou dus eerst de dierenarts of veearts laten kijken naar je paard of het wel echt artrose is.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:19

meloentje schreef:
Artrose is slijtage aan de gewrichten, normaal gesproken zit er tussen de gewrichten zachter weefsel en vloeistof zodat het gewricht makkelijk kan buigen. In geval van artrose verdwijnt het weefsel en de vloeistof waardoor de botten over elkaar gaan schuren. Bij artrose wordt ook bot afgebroken of komen er juist woekeringen op de koppen van het gewricht.
.


Maar... moeilijke vraag nu, denk ik Haha!... Dat weefsel en vloeistof verdwijnt, de botten gaan over elkaar heen schuren, hoe komt het dan dat het paard de ene keer er wel last van heeft en de andere keer niet?

Verder zal ik idd de veearts laten komen, het is echter nu alleen gissen wat het paard kan hebben. Door foto's kan je uitsluitsel geven of weet je wat het is, je kan dan je training, voer etc. afstemmen in overleg met je veearts...

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:41

Ik denk dat het paard soms mindere dagen kan hebben, want volgens mn vriendin merkte ze dat bij haar verzorgpaard ook. Glucosamine- en chondrïtinepreparaten zorgen trouwens voor herstel in kwaliteit van kraakbeen en gewrichtsvloeistof. Misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft. Het allerbelangrijkste van het 'verhelpen' van artrose is wel beweging, niet rijden maar gewoon de wei op.
Voor kruiden kan je trouwens kijken bij een paardendrogist ofzo.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:13

meloentje schreef:
Het allerbelangrijkste van het 'verhelpen' van artrose is wel beweging, niet rijden maar gewoon de wei op.

Daarom vond ik het ook vreemd dat dit paardje een half jaar stalrust kreeg voorgeschreven Verward . Juist door beweging wordt er weer gewrichtsvloeistof aangemaakt.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:32

Mac"]
[quote="meloentje schreef:
Het allerbelangrijkste van het 'verhelpen' van artrose is wel beweging, niet rijden maar gewoon de wei op.

Daarom vond ik het ook vreemd dat dit paardje een half jaar stalrust kreeg voorgeschreven Verward . Juist door beweging wordt er weer gewrichtsvloeistof aangemaakt.
[/quote]

vind ik ook erg vreemd!! beweging is juist heel erg belangrijk bij artrose.. door te bewegen wordt de vloeistof tussen de gewrichten beter en zal hij minder pijn hebben. artrose kan ook NIET genezen.

Gigibo, jouw verhaal vind ik niet echt als artrose klinken. is er een veearts bij geweest?
bij artrose zijn paarden meestal juist startkreupel, net als dat mensen met artrose 's ochtends vroeg er meer last van hebben. als je een tijdje aan het bewegen bent geweest is het gewricht iets meer "gesmeerd" dus dan zal hij er niet slechter op gaan lopen. als het paard aan het einde van de rit onregelmatiger loopt zal dat eerder op overbelasting duiden, dus dat hij meer heeft gedaan dan zijn spier/pezen op dat moment aankunnen.

bij artrose wordt de pijn trouwens niet veroorzaakt doordat de botten over elkaar heen gaan. In een normaal gewricht kunnen 2 botten soepel over elkaar heenglijden omdat er gewrichtsvloeistof tussen zit. als dat "weg" is, en er zijn botwoekeringen, dan gaat het dus heel erg stroef en kunnen ze niet zo ver bewegen. Om het gewricht heen zitten allemaal banden en kapsels (net als je enkelbanden bijvoorbeeld) en daar wordt extra hard aan getrokken, dat doet dus pijn.

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:23

ik weet ook niet helemaal zeker waarom het verzorgpaard van mn vriendin een halfjaar stalrust kreeg. normaal staat ze op de plaat de hele dag en daar loopt ze natuurlijk ook wel veel en dat was volgens de veearts te veel. ook is de plaat van stenen en dat was voor haar helemaal niet goed (het lopen moest tenslotte ook in de berm). verder waren er daar geen andere oplossingen omdat er gewoon te weinig tjid was om per dag meer dan een uur te lopen want ze staat op een boerderij waar de rest natuurlijk ook gewoon z'n gangetje gaat. het gaat nu wel een heel stuk beter en ze mag weer gaan opbouwen gelukkig Lachen de wei op kon ze trouwens nog niet omdat ze het midden in de winter begon. als er weer vragen zijn hoor ik het wel

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:33

Naomi schreef:
Ik dacht ook zoiets bij mijn pony, DA neee het is niks, hebben wel meerdere jonge paarden..
NU moet ik fotows laten maken, het schijnt daar haar pees klem komt te zitten als zij looppt door een oud litteken


en idd ze heeft artrose Boos!

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:55

Heey, bij artrose is het inderdaad erg belangrijk om het paard met (grote) regelmaat te laten lopen. Maar je moet daar niet mee beginnen als je niet 100% zeker weet dat het artrose is!! Is je paardje rijtechnisch wel nog goed? omdat je aangeeft dat hij aan de rechterkant van zijn nek een dikkere spier heeft, dan heeft hij zich duidelijk met zijn rechterkant sterker gemaakt. misschien omdat ie iets aan linkerkant ermee probeert te ontwijken? misschien omdat je meer op die hand rijdt? hoe dan ook lijkt het me verstandig om te zorgen dat hij aan de linker kant ook (weer) spierkracht opbouwt, dmv. bijv. dressuursmatige oefeningen. Veel Succes!!!

jongleurtje
Berichten: 1057
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:52

mijn paard is nu net op de foto gezet en daar kwam ook artrose uit. maar als de dierenarts alleen is wezen kijken kan hij niet zien dat hij artose heeft. mijn paard had ik twee jaar geleden verkocht en nu terug verkocht omdat die jongen geen tijd meer voor had. maar achteraf heb ik er spijt van dat ik hem toen verkocht heb want ik kreeg hem keupel terug. dit komt omdat die jongen er een jaar volop mee heeft gereden en daarna niks meer heeft gedaan, zo blijkt dus dat dat ook niet altijd goed is voor een paard. nu is het dus afwachten of hij zich lekker in zijn vel blijft voelen want als die straks niet meer lekker in het vel zit dan is het jammer maar moet hij afgemaakt worden. en ik ga hem ook niet kunstmatig aan het lopen houden. maar als je zeker wil weten wat er met je paard aan de hand is anders foto`s van je paard laten maken. hebben wij ook gedaan. is wel prijzigmaar dan weet je wel wat je paardje mankeerd. groetjes marloes