Mag dit bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Mag dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 21:45

Mag je bij de WRAN starten met een snaffle met een billy-allen mondstuk?
Ik heb dit onderstaande stukje van de WRAN site gehaald, maar ik ben er nog niet uit of het nu wel of niet mag Verward

405. Wordt in dit reglement een “snaffle bit” genoemd, dan wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring, waarbij de diameter van de ring niet groter dan 10 cm mag zijn en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn.
Wanneer in dit reglement een "bit" genoemd wordt betekent dit een stang of trens met scharen!
Bij een drie-delig mondstuk dient het middendeel een verbindingsring van maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van maximaal 5 cm te zijn dat plat in mond van het paard ligt. De teugels aan een snaffle bit dienen z.g. Split Reins te zijn uit eender welk materiaal.


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:05

Stuur je vraag naar de wran. Op de site staat wel een e-mail adres van het secretariaat.
Vind het een leuke vraag.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:51

Als je de Billy Allen bedoeld die sterk lijkt op de Myler 'comfort' met tussenstukje dan mag het.


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 09:22

Afbeelding

deze is het.

WWranglers

Berichten: 204
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:48

ja hoor volgens mij mag deze gewoon! Wij hebben ook iemand die hier mee rijdt. anders mail je even naar Chris Knol dan weetje het zeker. Knipoog
ciao!
tot 29 mei.

"He knows when you're happy. He knows when your're comfortable. He knows when you're confident. And he always knows when you have carrots."

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:58

hee.. dus de myler die ik heb ( met hooks) mag niet..tjee.. vind ik raar.. wel met scharen dus, maar niet met lichte hefboom werking? Of heeft dat met het een hand rijden verhaal te maken?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:52

Citaat:
... en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken....

@dapperdier
Je mag het bit wel gebruiken, maar de teugels niet in de 'hooks' doen, maar los in de grote ring, omdat je anders dus een hefboomwerking hebt.
En bij hefboomwerking gaat idd het 'één-hand'verhaal spelen, al moeten de shanks ook een bepaalde lengte hebben.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:45

Sugarmiss schreef:
Je mag het bit wel gebruiken, maar de teugels niet in de 'hooks' doen, maar los in de grote ring, omdat je anders dus een hefboomwerking hebt.

Wat ik weet is dat je ze in Amerika wel mag gebruiken maar bij de WRAN mag je ze helemaal niet gebruiken had ik begrepen.
Er staat ook: de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken.
Het mag er dus niet opzitten.
Ik heb ooit ervoor gestaan om die Myler te kopen maar heb het daarom niet gedaan.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:50

Maar die hefboomwerking wordt alleen veroorzaakt als je de ringen ook als zodanig gebruikt. Maar idd is het dan niet 'vrij' .
Maar Jos mag haar bit dus wel gewoon gebruiken.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:54

Sugarmiss schreef:
Maar die hefboomwerking wordt alleen veroorzaakt als je de ringen ook als zodanig gebruikt. Maar idd is het dan niet 'vrij' .
Maar Jos mag haar bit dus wel gewoon gebruiken.

Ja maar dat was dus het stomme, ondanks dat je geen gebruik maakte van de hefboomwerking mocht je toch niet met dit bit starten.
Ik weet dat een importeur daar al een aardige briefwisseling met de WRAN over heeft gehad.....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:11

Maar dan koop je er toch 1 zonder zo'n ringetje? Of gebruik je die met de trainingen dan wel?

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:20

wel ja cornelie.. weet je wel hoe duur die bitten zijn Knipoog
hihi.. nee ik kan best rijden op zijn sweet iron standaard snaffletje.. alleen de myler is lekkerder, zelfs met de teugels niet in de ringen.

Ik train met de hooks in de ringetjes.. dan reageert ie mooier en hoef ik minder te doen. Ik wissel regelmatig met in en uit het ringetje alhankelijk van zijn en mijn humeur..

Ik vraag gewoon de jury wel in Oosterwolde als ik weer een wedstrijd ga doen en neem beide bitjes mee.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:39

Je kunt het altijd proberen, misschien is het nu inmiddels wel veranderd.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers