Grootte veulen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Grootte veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 20:59

Ik heb Ushi nu 5 maanden, maar ik heb onlangs haar fokker gevonden en ben zo veel over haar te weten gekomen.
Blijkbaar is ze ooit uit haar weide kunnen ontsnappen en is toen perongeluk gedekt door haar eigen vader.
Ze is geboren juni 1997, en in april 2000 bevallen, dus dan is ze in mei 1999 gedekt, en toen was ze dus nog net geen 2. Scheve mond
Ushi is 1.56m, haar moeder was 1.68m en vader 1.70m, dus ze is veel te klein gebleven door zo jong een veulen te krijgen.
Als ik haar laat dekken, gaat haar veulen dan ook kleiner zijn, of gewoon even groot als Ushi normaal moest zijn? Verward

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 21:33

Niemand een idee of Ushi haar groeiachterstand een invloed zou hebben op de grote van een veulen? Verward

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:43

dat zou absoluut geen achterstand geven in de grootte van het veulen. ik denk wel dta jou merrie als zij niet zo vroeg gedekt was een stukje groter was geworden, maar zal dan denk 1.65 ongeveer zijn geworden.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:50

De vroege dracht kan zeker een reden zijn voor de groei achterstand. Afhankelijk van de grote van de dekhengst zal volgens mij haar veulens altijd groter zijn.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:40

genetisch gezien zal een veulen uit jouw merrie altijd groter dan de merrie zelf moeten worden. dit ligt natuurlijk ook wel aan de hengst die je gebruikt. de baarmoeder van je merrie is echter ook van invloed op de groei van het veulen. maar dat zal in het geval van jouw merrie denk ik niet zo heel veel uimaken.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 16:29

Grrr, is niet het antwoord waar ik op gehoopt had. Boos! Tong uitsteken
Ik ben zelf maar 1.58m dus zie me echt niet op een paard van 1.65m ofzo zitten,
lijk al enorm klein op Ushi en Ushi lijkt dan natuurlijk meteen ook veel groter dan ze is.
Kent niemand een goede, niet te zwaar gebouwde springhengst die verkleinend fokt? Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:33

tuurlijk dan neem je toch een ponyhengst?? een grote dpony of kleine E

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:46

Ferro geeft soms ook leuke E-pony's Haha!:D:D

maar dat geldt voor bijna elke hengst hoor, er zit wel vaker ineens een kleine tussen.

Die groeiachterstand komt volgens mij niet zomaar door vroeg dekken.
Fab is ook met 2 gedekt, die was met 3 jaar 162 en is uiteindelijk toch 168 geworden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:20

Sommigen zijn gewoon kleintjes, ondanks een grote papa en mama. Mocht ushi een groei-achterstand hebben opgelopen, ze is nu 7; het had er dan echt nu wel aangezeten. Ushi is en blijft deze maat, ze zal niet meer groter worden.

Of haar veulens wellicht wel maat gaan krijgen. Misschien. Misschien niet. Het kan best zijn dat haar merrielijn genen sterk verkleinen. En het kan zijn dat ze zelf de uitzondering in de lijn is, mischien idd wel door de vroege dracht, al lijkt het mij toe dat ze ook 'gewoon' een kleintje is.
Hoe ze vererft, zla je waarschijnlijk gewoon moeten uitproberen om er iets over te kunnen zeggen. sommige dingen zul je nooit zeker weten...

Elenriel
Berichten: 53
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:08

Als haar kleine stokmaat komt door het vroeg veulenen, haaft dit niets met haar genen te maken, en zal ze dit dus niet vererven. Het zou ook kunnen dat zowel de vader als moeder toevallig een kleine stokmaat verervden, en dan heeft dit niets te maken met de vroege dekking...
Ik ken nog merries die al op hun 3 jaar een veulen hebben gegeven, en die toch maar weining zijn belemmerd in hun groei.

Als je wilt dat ze geen grote veulens geeft, is het best dat je haar laat dekken door een kleine warmbloedhengst, of zelfs een ponyhengst.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:17

Geen idee ..... je kunt er vlg mij geen pijl op trekken.

Mijn merrie blijkt van een tweeling te zijn ze is 1.60
Zocht vóór ik dit wist een grote hengst voor haar.
Mee gedekt en er komt een erg groot veulen uit, eerst maar weer
zien wat die gaat doen blijft misschien ook wel steken maar de
verwachting is wel dat hij groot zal worden.
Vlg keer hecht ik minder waarde aan vergrotende hengst om mee te fokken.
Wil niet zeggen dat er dus altijd grote veulens uit mijn merrie zullen
komen dat kun je pas na heel wat veulens zeggen denk ik Knipoog