Wie heeft er wel eens een radicale overstap...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Wie heeft er wel eens een radicale overstap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 15:52

... gemaakt van de ene naar de andere discipline?

Het is niet dat ik het serieus overweeg, alleen al om praktische redenen, maar soms zit ik er wel eens over te denken een overstapje te maken van de dressuur naar het springen.
Eigenlijk heel maf, want eigenlijk ben ik een grote schijtlijster als het op springen aankomt, maar toch kriebelt het wel eens...

* Kore is eigenlijk 100% spring gefokt
* ik zit altijd met korte beugels, ook in mijn dressuurzadel
* ze loopt vaak heel fijn als ik springgerichte oefeningen doe (galopsprongen tellen tussen de balkjes, veel schakelen in de galop, bepaalde manier draven...)
* soms heb ik het gevoel niet echt vooruit te komen in de dresuur
* met springen is ze heel erg enthousiast

en nog wat van die kleine dingetjes. Helaas heb ik nog niet zo lang dit dressuurzadel, en als ik meer wil ga springen wil ik wel graag een spring of iig vzh zadel. Ik wil dit zadel niet verkopen en heb geen centjes voor 2 zadels. Verder word er bij ons op stal weinig gesprongen, en als ik met hindernisjes wil oefenen is dat haast niet te doen in mijn eentje (ze tikt er nog wel eens een balkje af! Bloos )
Er word nu van het zomer seizoen wel elke zaterdag springles georganiseerd, als is het meer pony gericht... ik denk dat ik dat af ga wisselen met mijn dressuurles, elk om de week...


DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:10

ja, ik doe eigenlijk allebei, ik dressur, spring en rij buiten,
dat lijkt me ook leuker voor je paardje, de mijne doet het hel goed met al die afwisseling!!
Nou moet ik wel zeggen dat ik in de dressuur niet super hoog rijdt...
(misschien komt dat nog Haha! )

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:20

Ik ben niet van plan om ee hele overstap te gaan maken, maar ik ben wel van plan om het springen erbij te gaan doen.
Vooral omdat ik gemerkt heb dat Duvel springen echt ontzettend leuk vindt en hij het ook best wel goed kan.
Ik denk dat dit een goede afleiding voor hem gaat worden, om de dressuur voor hem leuk te houden.
Maar helemaal overstappen naar springen ben ik niet van plan, ik ben nu steeds dichterbij aan het komen om mijn droom die ik al als klein kind had te kunnen faan verwezenlijken (Z mogen rijden), dat ik de dressuur niet op ga geven, daar vind ik zelf de dressuur ook veel te leuk voor.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:24

Ikzelf heb (nog) geen radicale overstap gemaakt naar een andere discipline. Ik rijd voornamelijk recreatief op de Engelse manier.
Toch kriebelt een overstap naar het western-rijden wel eens..... Maar ja, dan zal ik mijn paard om moeten scholen, een ander zadel etc. En daar is gewoon het geld niet voor..
Wel ben ik van plan om in de zomervakantie eens een lesje westernrijden te volgen op het paard van een vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:40

Waarom geheel overstappen? Je kan het springen er toch "naast/bij" doen, als jullie samen maar lol hebben he Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 16:43

Ja, dat is denk ik nu ook de bedoeling... Geheel overstappen is geen doen!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:47

ach om het 1 te doen hoef je het ander niet uit ts sluiten toch?
Is ook lekker voor je paardje om eens wat anders te doen Haha!
En zolang jullie samen lol hebben....

Dag lieve mama...

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:00

Die van mij doet ook vanalles hoor, alleen een kar knoop ik er niet achter. Als ik in het bos wil rijden is het boscrossers, staan er hindernissen, dan is het een springer en bordjes in de wei... tja, dan is het dressuurpaard. Als er weer eens iemand gaat trouwen gaan we de stad in en als ik geen zin heb om te rijden pleur ik haar in de wei en dan is het een fokmerrie.... Ach gut Zielig paard hè, maar wel een boel afwisseling. Ze heeft pas haar eerste cross gelopen en dat vond ze GEWELDIG OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:13

Ikke. Heb van de ene op de andere dag m'n dressuurzadel en handgemaakte laarzen aan de wilgen gehangen, een westernzadel op m'n pony gegooid, spijkerbroek aangetrokken en ben westernles gaan nemen. Paardje en ik zijn samen omgeschoold.
Beste keuze uit m'n paardrijcarriere geweest!

Overigens sluit dat voor mij niets uit. Als er onderling wat te rijden valt doe ik ook een dressuurproefje mee, we springen regelmatig voor de afwisseling en lenigheid, we rijden veel in het bos (zowel recreatief als trainen als conditietraining) en vorig jaar hebben we onze eerste samengestelde (onderlinge) wedstrijd gereden.
Lekker veelzijdig dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:44

Ik heb ooit eens van de een op de andere dag besloten om western te gaan rijden en nooit meer dressuur. Zo besloten, zo gedaan en een tijdje volgehouden. Die radicale overstap kwam doordat ik een Fjord kocht, die wel heel Amerikaans western was gereden. 100 procent betrouwbaar paard, maar werd helemaal gek als ik de teugels op maat hield en kon er ook al niet tegen als je je been eraan hield (al was het maar een heel klein beetje eraan).

Die pony moest binnen een week als buitenrij-pony mee op vakantie, maar ik zag het niet echt gebeuren dat hij binnen een week omgeschoold zou zijn. Toen ben ik zelf in die ene week met spoed westernlessen gaan nemen. Na 1 les kon ik al zonder al te veel gedoe op mijn pony rijden. Ik wist toen wat ik juist wel en wat juist niet moest doen. Eigenlijk vond ik het toen zo leuk dat ik het een hele tijd ben blijven doen.

Ik zag mezelf nog geen Z dressuur worden met die Fjord en western vond ze ontzettend leuk. Daarbij was ik als ik western ging rijden, van de een op de andere dag ook niet meer te groot voor haar. Ik had het helemaal uitgevonden. Ik nam ook lessen op de Quarters van de westernstal waar ik les had en heb er heel veel plezier gehad.

Op een gegeven moment wilde ik die pony graag op zaterdag en woensdag in gaan zetten als lespony (gewoon engelse stijl). Op de manege waar ik werkte gaf ik ook regelmatig lessen en ik had bedacht dat ik dit eigenlijk ook wel thuis kon doen. In het dorp waar ik woon zit namelijk geen manege. En inderdaad... animo genoeg.

Vanaf dat moment ben ik de pony om gaan scholen naar het gewone engelse rijden.

Uiteindelijk gingen we een tijd later verhuizen en kwam de pony op een pensionstal te staan. Daar kon ik moeilijk doorgaan met lesgeven en reed ik alleen nog maar zelf. En op een gegeven moment wilde ik toch heel graag weer een paard.

Nu rijd ik dus uitsluitend nog 'engels'. Ik heb het westernuitstapje erg leuk gevonden, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik nooit meer terug switch naar western. Dressuur trekt me toch meer.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:48

CCCCorine schreef:
maar werd helemaal gek als ik de teugels op maat hield en kon er ook al niet tegen als je je been eraan hield (al was het maar een heel klein beetje eraan).


Sorry voor de offtopic reactie, maar dit is dus absoluut niet 'western'.
Een goed gereden westernpaard accepteert bit en been en is dus NIET zoals hierboven omschreven. Western is ook ietsjes meer dan met een los teugeltje en met een houding om op te schieten doorkachelen.... Scheve mond

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:30

je rijd geen concour he?

dan kun je het toch gewoon allebij doen Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48328
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:33

ik ben van dressuurmatig aan het omschakelen naar western.... Lachen Banjer loopt er veel fijner op, en ik begin er nu ook aan te wennen... leuker is het iig wel, niet makkelijker... Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:33

jahoor, ik ging van Nadine Capellmann zo naar Bob Rademakers, en die springt Haha! Haha! Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 18:36

Leuk!!! Ik kom wel eens een keertje springlessen nemen!

En nee, BM, ik rij geen wedstrijden omdat ik het vervoer er niet voor heb...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:39

Koortje schreef:
Leuk!!! Ik kom wel eens een keertje springlessen nemen!

En nee, BM, ik rij geen wedstrijden omdat ik het vervoer er niet voor heb...


is al 10 jaar geleden Haha! Haha! Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:01

Koortje schreef:
Leuk!!! Ik kom wel eens een keertje springlessen nemen!

En nee, BM, ik rij geen wedstrijden omdat ik het vervoer er niet voor heb...


oke.
dan doe je het toch allebij Lachen
2 dagen in de week ofzo springen (een keer les en een keer zonder les) en de andere dagen wat dressuur Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:11

beautyfull_mickey schreef:
je rijd geen concour he?

dan kun je het toch gewoon allebij doen Lachen

en waarom zou dat niet kunnen als je wedstrijden rijdt? Ik spring, dressuur en cross, start met alles wedstrijden (L2, L en L startgerechtigd) en dat ook nog met hetzelfde paard. Bovendien rijd ik een paard van iemand anders die Z dressuur loopt en die ik binnenkort ga uitbrengen met springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:39

Ik vond eerst alleen springen leuk, dressuur was maar saai Lachen
Maar ik heb nooit de afstanden kunnen inschatten.
In het B en L was dat nog niet zo erg, maar in hogere klasses niet meer eerlijk tegenover je paard.

Ik heb toen een tijd geen wedstrijden gereden en ben toen gaan dressuren.
En dat bevalt me nog steeds heel erg goed

natuurlijk spring ik nog wel eens voor de leut, maar denk dat ik niet vlug meer een officieel parcoursje zal zien.
want nooit verder komen als L, daar heb ik zelf dan weer geen zin in.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 19:55

Ja het lijkt me echt leuk eens goede springles met Kore te hebben! Want ze kan het best wel, heb haar al eens met Reggy Hoffman zien springen, toen ik daar nog werkt. Huppa, halve meter boven de hindernis heen! *LOL*

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:05

Telt een flinke overstap van serieus rijden (dressuur/springen, wedstrijdgericht) naar buiten hobbelen ook?

Toen ik mn eigen pony ging kopen en kon kiezen tussen sport en hobbelen, kwam de sport me zo de keel uit dat ik zonder twijfelen ging hobbelen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:28

Waarom noem je het veelzijdiger met je paard aan de gang willen zijn een radicale overstap Verward
Ik moedig dat sorot dingen alleen maar aan, is toch hardstikke leuk? En springen voegt echt wat toe, het verbeterd je houding en zit enorm.
Jouw argumenten vind ik echter kul Tong uitsteken

Koortje"]
* Kore is eigenlijk 100% spring gefokt
[/quote]Alsof zij dat weet,
verder geeft dat ook totaal geen zekerheid over haar aanleg.
[quote="Koortje"]
* ik zit altijd met korte beugels, ook in mijn dressuurzadel
[/quote]Te korte beugels lijkt me in een dressuurzadel niet lekker rijden, dan zouden je knieën voorbij de wrongen komen. Op de foto's in jouw profiel vind ik de beugels ook helemaal niet opvallend kort, maar gewoon normaal. Het gros van dressuurrijdend Nederland rijdt met veels te lange beugels, als je dat als referentie kader hebt gebruikt snap ik waarom jij jouw beugels kort vind.
[quote="Koortje"]
* ze loopt vaak heel fijn als ik springgerichte oefeningen doe (galopsprongen tellen tussen de balkjes, veel schakelen in de galop, bepaalde manier draven...)
[/quote]Een springtraining verschilt in niets van een dressuurtraining, op de balken na... Wellicht is jullie dressuurtraining veel te eenzijdig en schakel je veel te weinig.
[quote="Koortje schreef:
* soms heb ik het gevoel niet echt vooruit te komen in de dresuur
Dan zal springen een grote teleurstelling worden, want dat is alleen leuk als je ze ook dressuurmatig voor elkaar hebt, anders kom je nooit verder dan 'over de balken jagen'

Ik zou dus wel bovenstaand even op een rijtje zetten om teleurstelling te voorkomen,
maar verder zou ik zeggen: Ga ervoor!
Ik heb vandaag ook met mijn 'dressuurpaard' een 1 meter parcours gesprongen en Geweldig Genoten

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:32

je kan best beide combineren hoor. geen enkel probleem. en het is leuk voor zowel jou als je paard ter afwisseling!

ik ken er velen die in de winter de jumpings meedoen en in de zomer de dressuurwedstrijden.

je hoeft echt niet of springen of dressuur te zijn , je kan het beide!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 20:33

Ik zei toch Sjuimpje dat IK niet van plan was helemaal radicaal om te gaan? Alhoewel, als ik het zo door lees lijkt het er misschien wel op, sorry voor het misverstand dan... Bloos
Het is inderdaad iets toevoegends, ik zou echt niet elke dag willen springen! Ik weet niet of mijn dressuurtraining te eenzeidig is, ik krijg elke woensdag zat oefeningen om mee te werken de week, ik probeer er juist afwisseling in te houden. Ga ook regelmatig naar buiten. Misschien lijkt het alsof ik niet opschiet omdat ik geen wedstrijden rij, en ook niet de drang heb om elke week zoveel winstpunten in de wacht te moeten slepen. Misschien is de training te soft?
In ieder geval heb ik me voorgenomen wat vaker een hindernisje te gaan nemen met haar, en ook eens aan die springles mee te doen zaterdags...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:36

Iemand zou mij eens een schop onder mijn kont moeten geven zodat ik een springlesje zou meepikken met mijn Andalusier.Okee, hij is er niet voor gefokt, maar ik vind toch dat hij het een beetje moet kunnen (en ik ook) Haha!.

Ga dus maar gewoon wat springlesjes volgen, wie weet doe ik ooit hetzelfde...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, AmyJamess, Annabel, c_alsemgeest, cariena1, Em_, Letje01, Miran, pillow, StalNollie en 87 bezoekers