Hoeveel eet een grote shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Hoeveel eet een grote shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 16:08

Hoihoi! Ik heb een vraagje: hoeveel eet een grote shetlander nou ongeveer per dag? (ik bedoel bix, hooi enz.) Is dat een groot verschil als ze op de wei staan of niet?


{edit} titel aangepast {/edit}

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 16:30

Heel weinig Haha! . Die van ons is 1 meter en krijgt een klein handje brok (volgens de smid toch wel nodig voor de vitaminen en mineralen) en een plakje hooi per dag. In de zomer eet hij gras en krijgt geen hooi maar ook dan staat hij zo schraal mogelijk.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 16:58

Mijn shetje krijgt net zo veel als die van Percy. alleen als hij heeft gewerkt krijgt hij iets extra's.

Als hij meer krijgt wordt hij moddervet en een draak Extreme duivel .

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:29

Polly krijgt 2x per dag een handje muesli en een handje bix, gemengd door elkaar, voor de lekker, de vitaminen en omdat ik het anders zo sneu vind dat iedereen krijgt en zij niet, verkeerde instelling natuurlijk maar ze staat op een pensionstal waar ze allemaal tegelijk eten krijgen en ze doet ook vrij veel.
Verder krijgt ze 2x daags (bij dat voer) een plak hooi (tussen een halve en een hele plak in) en als ik terugkom van het lopen kieper ik een halve plak in hara hooinet, heeft ze wat te doen.

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 00:34

Bedankt voor jullie reactie's! Dus dit zou dan wel genoeg zijn?:
- s' ochtends een halve plak hooi
- s' middags 1/2 bix
- s' avonds een halve plak hooi
En dan soms nog wat extra's (slobber enz.) natuurlijk.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:48

bij drib word sochtends 8 uur biks gevoerd, daarna rond half 9 / 9 uur hooi dan om 3 uur smiddags weer biks
en savonds rond 7 uur weer hooi

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 02:08

Een halve biks lijkt me wat veel voor een shet, tenminste als je zo'n standaard voerschep hebt. Dan zou hij een halve kilo krijgen.
Ik zag trouwens dat ik "op advies van de smid" had geschreven maar ik bedoelde natuurlijk veearts Party!!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 10:00

Mijn Shetmerrie van 1.06m. staat het hele jaar in de wei. In de zomer krijgt ze niets bijgevoerd, in de winter ongeveer 1,5 plak hooi, en een paar wortels. En vaak na het werken een handje biks als beloning. Behoorlijk weinig voer dus, maar ze is nog behoorlijk stevig. Ze werkt ongeveer 4x per week.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:08

Oeps! Mijn shet spant de kroon! Ze krijgt ''s ochtends een halve kg muesli vooral voor het lekker, ''s avonds een halve kilo basisbrok. En hooi natuurlijk. Toch is het geen dik propje! Er wordt met haar dan ook wedstrijdmatig gereden, dus ook veel training!

De dag voor en na een wedstrijd krijgt ze zelfs nog een klein schepje extra! Haha!

Volgens de PAVO lijn mag je een grote shet (die vol in het werk staat, en veel prestaties moeten leveren) max. 2 kg bix (of muesli etc.) mag bijvoeren.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:27

Die van mij krijgen 's-morgens een klein pondje bix. Daarna staan ze de hele dag op het land en als ze ;s-avonds binnen worden gezet, krijgen ze een pluk hooi.
In het voorjaar bouw ik de bix af zodat ze vanaf half april zo'n beetje alleen nog wat hooi krijgen. Vanaf mei staan ze dan dag en nacht in het land tot eind september.
Dan begin ik weer met wat hooi als ze 's-avonds op stal gaan en vanaf oktober zo'n beetje gaat er weer een pondje bix bij.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:10

Chess krijgt een 1/4 kg. biks, 1/4 kg. kruiden melange en een halve biks schep lucerne.
Hij krijgt een paar keer per dag een pluk hooi nu het winter is maar zomers wanneer hij op het land staat krijgt hij dus geen hooi meer bij gevoert.
Als ik jou was zou ik je shet maar een 1/4 kg. biks geven.
En dan nog iets van een muesli erbij doen.

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 15:13

littleroosie schreef:
Als ik jou was zou ik je shet maar een 1/4 kg. biks geven.
En dan nog iets van een muesli erbij doen.


Was het maar waar dat ik een shet had Frusty , ik had dit topic gemaakt omdat ik nieuwsgierig was dus vandaar...... (P.S ALLEMAAL HEEL ERG BEDANKT VOOR JULLIE REACTIE'S Lachen )