Bont x schimmel = ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Bont x schimmel = ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 10:45

Ik laat dit jaar mijn merrie dekken door een schimmel Lusitano. De kleur die eruit komt maakt me niet uit, als het maar een lief veulentje is. De hengst is dan ook op karakter uitgekozen. Maar nieuwsgierig maakt het me wel....wat zou er uit een bont x schimmel komen? De bonte heeft waarschijnlijk één bonte en één effen kleurige ouder, de schimmel komt uit een hele schimmelstam.


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:05

Volgens mij is Bont dominant dus zou het geen bont worden? Maar dat zou ik na moeten zoeken! Wellicht kan iemand anders de vraag beantwoorden!

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:31

Gezien het feit dat de bonte 1 effen ouder heeft heb je nu 50% kans op bont. Van schimmel weet ik niet hoe dat erft.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:48

Ben even op zoek geweest maar nog geen duidelijk antwoord. Dit stukje is wel interessant (van het appaloosa stamboek):

Bont
Onder bont verstaat men het op de haarkleed voorkomen van witte plekken en gebieden. Dit kan variëren van witte vlekken tot zoveel wit dat er maar kleine donkere plekjes overblijven.
* Platenbont = Tobiano T
De witte vlekken kunnen we vinden op alle delen van het lichaam en zijn meestal groot. Het hoofd vertoont wat kentekens betreft veel overeenkomst met vol_gekleurde paarden. Er komen platenbonte paarden voor met alleen een gekleurd hoofd. Wanneer de platenbont_factor aanwezig is, komt deze ook geheel tot uiting en is het paard steeds bont. De factor is dus dominant en een zuiver en onzuiver platenbonte zijn uiterlijk gelijk.
* Witkopbont = Splashed White Sp
De witte vlekken zijn meestal groot en gaan uit van de buikzijde. Het hoofd is vaak geheel wit, vandaar ook de naam witkopbont. In verreweg de meeste gevallen gaat witkopbont samen met glasogen. Deze eigenschap vererft recessief, zodat er dus spontaan uit vol_gekleurde ouders een witkopbont veulen geboren kan worden.
* Overo O
Dit patroon is vaal onregelmatiger dan bij het platenbont. De witte gebieden en vlekken zijn meestal zeer grillig gevormd met vertakkingen en getande randen. De rugzijde en de benen zijn het meest kleurvast en bij de meeste overo's dan ook gekleurd. Hier onderscheidt de overo zich duidelijk van de platenbonte, waar juist de rug het eerst naar ontkleuring neigt en ook de benen meestal wit zijn. Voert een overo paard tevens de platenbont factor dan werken deze beide factoren samen en ziet men een dier met een overwegend witte robe met hier en daar een gekleurde vlek. De eigenschap wordt als (een ingewikkelde vorm van) recessief beschouwd.
* Sabino
Dit is een vorm die gekenmerkt wordt door vaak onscherpe en onregelmatig begrensde witte vlekjes en grotere vlekken. De ontkleuring kan behalve pleks_gewijs ook zeer egaal over het hele haarkleed optreden, zodat men zou kunnen denken dat het paard een roan is. De uitersten in kleur bij sabino geven een enorm verschil. Aan de ene kant een bijna wit paard met schemerige kleurvlekken, aan de andere kant een geheel effen gekleurd paard met een wit buikvlekje zo groot als een geldstuk.
Witgeboren
Bij zulke feitelijk ongekleurde paarden is de huid pigmentloos (roze), evenals de hoeven, die bleek zijn. De ogen kunnen bruin, lichtbruin, donkerblauw of lichtblauw zijn. Alle witgeboren paarden zijn heterozygoot voor de witfactor. Homozygoten sterven als embryo.
Witgeboren kan ontstaan;
1. Spontaan uit effen gekleurde ouders (hoogst zelden)
2. Uit de paring sabino x sabino
3. Uit witgeboren ouders (één of beide)
4. Uit overo x overo
5. Uit platenbont x overo
6. Uit platenbont x witkopbont
7. Uit witkopbont x witkopbont

http://www.appaloosa-stamboek.com/kleureng.htm

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 12:33

Nog meer leesvoer voor je gevonden op internet:

Overo schijnt een recessieve factor te zijn terwijl Tobiano dominant is.

het Tobiano patroon bepaald wordt door een dominant gen? Dit houdt in dat een Tobiano Paint altijd tenminste één Tobiano ouder moet hebben.

als je een Homozygoot Tobiano kruist met een effen Paint/Quarter/Engels volbloed, de nakomeling altijd tenminste één Tobiano gen heeft? Dit houdt vrijwel altijd in dat de nakomeling vlekken heeft.

SCHIMMEL men onderscheidt veranderlijke en onveranderlijke schimmels. Bij de eerste groep worden, in tegenstelling tot de tweede, de veulens niet als schimmel geboren. Men kanzien of men met een onveranderlijke SCHIMMEL te doen heeft (die dus altijd SCHIMMEL blijft) wanneer men het puntje van de staart bekijkt. Is die zwart (donker) dan blijft het paard SCHIMMEL.


Het R-gen komt voor naast de "gewone" kleur die het paard al heeft; er komen alleen allerlei witte haren doorheen. Deze kleur noem je roan, dus een bruin paard is bruin-roan, zwart zwart-roan etcetera. Een bruin-roan wordt ook weleens bruinschimmel genoemd, zwart-roan moorkopschimmel etcetera, ook stekelharig is een aanduiding voor deze kleur.
De aanduiding ...schimmel kan voor verwarring zorgen, het is immers geen schimmel, roan's worden ook niet naarmate ze ouder worden helemaal wit, het patroon zit er al vanaf de geboorte of komt tevoorschijn na de eerste verharing, maar verder blijft het altijd gelijk, terwijl een schimmel dus steeds lichter wordt. Daarom wordt een "gewone" schimmel ook wel veranderlijke schimmel genoemd, en een roan onveranderlijke schimmel.



Het G-gen is dominant over de andere genen (op het W-gen na dan) en vererft dominant. Het effect van dit gen is de schimmelkleur.

Als een paard minstens 1 dominant allel heeft, wordt hij gewoon donker geboren, in de kleur die afhankelijk is van zijn andere genen. Alleen deze kleur blijft hij niet zijn hele leven houden. Naarmate de leeftijd vordert wordt het paard steeds witter, om uiteindelijk helemaal wit te zijn.
Dit proces wordt veroorzaakt doordat het pigment uit de haren verdwijnt. Zijn huid blijft wel gewoon zwart, evenals zijn ogen ook niet van kleur veranderen. Daarmee onderscheid een (volwassen, uitgeschimmelde) schimmel zich van een wit paard.

Een schimmel is altijd GG of Gg, aan de buitenkant is het niet zichtbaar of hij homozygoot dominant of heterozygoot is.

Als je een willekeurig paard - schimmel of niet, met een homozygoot dominante schimmel kruist, komt er altijd, 100% schimmel uit. Indien het andere paard geen schimmel is (gg), is het altijd een heterozygote (Gg), als het andere paard ook homozoygoot dominant voor het G-gen (GG) is, komt er altijd een homozygoot dominante uit (GG), maar als dat dandere paard heterozygoot voor het G-gen is (Gg) is er 50% kans op een homozygoot dominante (GG) en 50% op een heterozygote (Gg).

Schimmel
Belangrijke genen:
G-gen
Kleurcode:
De kleurcode van de schimmel is afhankelijk van de kleur waarin het paard geboren wordt. Weet je dit niet, dan kan je over die andere genen dus ook niets zeggen.
Wat je bij een schimmel wél weet, is dat hij minstens 1 dominant allel van het G-gen in zijn bezit heeft, zijn kleurcode is dus G..

Uiterlijk:
Een schimmel heeft, zodra hij uitgeschimmeld is, een witte vacht. Maar voordat het zover is, heeft hij eerst zijn "gewone" kleur, afhankelijk van de andere genen. Tijdens het verkleuringsproces, krijgt hij steeds meer grijze/witte haren, waardoor hij eerst grijs en later helemaal wit wordt. Dit gaat geleidelijk aan, het is niet zo dat je paard de ene dag zwart is en de volgende dag wit.

Wit
Belangrijke genen:
W-gen
Kleurcode:
Aangezien een wit paard altijd heterozygoot is voor het W-gen, dus zijn kleurcode is altijd Ww. Zoals je al bij de informatie over het W-gen -wat dus verantwoordelijk voor deze kleur is- hebt kunnen lezen, sterft een paard dat homozygoot dominant voor dit gen is als embryo.

Het W-gen is dominant over alle andere genen (m.b.t. de kleur van het paard). Ook vererft het dominant. Dus al een paard 1 dominant allel van het W-gen heeft, kan je niet meer zien welke genen het paard verder nog heeft, en wordt het effect van dit gen getoond.
Het W-gen heeft de kleur wit tot effect, en dan is het paard, zoals de naam al zegt, wit. Zo'n paard heeft helemaal geen pigment,en heeft een roze huid, blauwe ogen en wit haar.
Fokken met een wit paard is een beetje link. Als een paard namelijk 2 dominante allelen van dit gen bezit, sterft het als embryo. Alle witte paarden paarden zijn dus heterozygoot (Ww) en alle niet witte paarden homozygoot recessief (ww).
Als je witte paarden met elkaar kruist, is er een kans van 25% op een homozygoot dominant paard (WW), wat dus sterft, 50% op een heterozygoot paard (Ww), dus een wit paard, en 25% op een homozygoot recessief paard (ww), een "gewoon" gekleurde dus, afhankelijk van de andere genen.
Kruis je een heterozygoot paard met een homozygoot recessief paard, dan is er een kans van 50% op een heterozygoot paard (Ww) en nogeens 50% op een homozygoot recessief paard (ww).
En als je 2 homozygoot recessieve paarden met elkaar kruist, kan er nooit een wit paard uitkomen, geen van beide ouders draagt immers dit gen.

Een groot deel van deze tekst heb ik gevonden op:
home.wanadoo.nl/~jbvandenberg


Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:17

Ik heb een 3,5 jarige hengst met een bruinbonte moeder en een schimmelvader (Larino).

Je raadt nooit hoe hij eruitziet: SCHIMMELBONT!!!
Foto's staan in mijn profiel Haha!

:+: May the horse be with you :+:

Poosje81
Berichten: 21182
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:24

Tralala schreef:
Ik heb een 3,5 jarige hengst met een bruinbonte moeder en een schimmelvader (Larino).

Je raadt nooit hoe hij eruitziet: SCHIMMELBONT!!!
Foto's staan in mijn profiel Haha!


Mijn roodschimmelmerrie draagt een veulen van een bonte hengst
Ik zou er een moord voor doen om roodschimmelbont te krijgen Knipoog

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:30

Leonoor"]
[quote="Tralala schreef:
Ik heb een 3,5 jarige hengst met een bruinbonte moeder en een schimmelvader (Larino).

Je raadt nooit hoe hij eruitziet: SCHIMMELBONT!!!
Foto's staan in mijn profiel Haha!


Mijn roodschimmelmerrie draagt een veulen van een bonte hengst
Ik zou er een moord voor doen om roodschimmelbont te krijgen Knipoog
[/quote]

haha ja dat lijkt me ook heel apart ja!

:+: May the horse be with you :+:

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 14:33

Tralala schreef:
Je raadt nooit hoe hij eruitziet: SCHIMMELBONT!!


Ja, dat leek me ook de meest waarschijnlijke uitkomst....nou ja, we zien wel. Het blijft gissen hè Lachen

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 14:38

peeky"]
[quote="Tralala schreef:
Je raadt nooit hoe hij eruitziet: SCHIMMELBONT!!


Ja, dat leek me ook de meest waarschijnlijke uitkomst....nou ja, we zien wel. Het blijft gissen hè Lachen
[/quote]

Ja ik weet ook niet zeker of hij altijd zo zal blijven, maar ik denk niet dat zijn donkere vlekken helemaal zullen verdwijnen.
Afwachten maar!

:+: May the horse be with you :+:

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:54

Ik ken ook een schimmelbonte merrie, Vader = Samber, Moeder = Schimmelmerrie v. Aktion. Toen ik haar voor het eerst zag, was ze nog erg zwartbont, afgelopen winter stond ze te koop met foto en was ze al veel lichter geworden. Helaas doet Picserver het niet anders had ik even een foto geplaatst. Erg apart en je moet er van houden, meeste mensen willen en geen bont en geen schimmel, dus een schimmelbonte zal wel niet populair zijn Tong uitsteken .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:24

Bont!
Bij mij was dat iig wel zo Lachen. De vader was een bonte hengst van Samber en de moeder een merkloze hele lieve schimmel! Hier is dus een heel mooi bont veulen uitgekomen! Zie foto's in me profiel! Ik was iig erg blij dat er een bont veulen kwam!

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:08

Gewoon uit nieuwsgierigheid; waarom wil je je merrie laten dekken door een Lusitano?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:53

schimmelbont kan ook nog Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:17

Je zit met de:
- moeder: basis kleur gene + bonte gene
- vader: basis kleur gene + schimmel gene

Dus 1 op 2 kans op een bonte veulen 50% (als moeder = homozygoot dan 100%)
en 1 op 2 kans op een schimmeltje 50% (als vader = homozygoot dan 100%)
Als het veulen de bonte gene meekrijgt dan toont het; als het de schimmel gene meekrijgt dan toont het; schimmel is dominant over bont! Je kan heel makkelijk een bonte schimmel krijgen.

Mogelijke combinaties: effen, bonte, schimmel of bonte schimmel.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:34

Peterina schreef:
Je zit met de:
- moeder: basis kleur gene + bonte gene
- vader: basis kleur gene + schimmel gene

Dus 1 op 2 kans op een bonte veulen 50% (als moeder = homozygoot dan 100%)
en 1 op 2 kans op een schimmeltje 50% (als vader = homozygoot dan 100%)
Als het veulen de bonte gene meekrijgt dan toont het; als het de schimmel gene meekrijgt dan toont het; schimmel is dominant over bont! Je kan heel makkelijk een bonte schimmel krijgen.

Mogelijke combinaties: effen, bonte, schimmel of bonte schimmel.

Mee eens.. Om in percentage te spreken:

Als de hengst heterozygoot is zijn de nakomleingen:
- 25% schimmelbont
- 25% schimmel
- 25% bont
- 25% effen

Als de hengst homozygoot bont is zijn de nakomelingen:
- 50% schimmelbont
- 50% schimmel

Het maakt dus veel uit of de hengst homozygoot is of heterozygoot. Misschien weet de eigenaar van de hengst dit (of weet ze of hij ook niet-schimmel nakomelingen heeft gegeven)

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:41

Tiffy schreef:
Ik ken ook een schimmelbonte merrie, Vader = Samber, Moeder = Schimmelmerrie v. Aktion. Toen ik haar voor het eerst zag, was ze nog erg zwartbont, afgelopen winter stond ze te koop met foto en was ze al veel lichter geworden. Helaas doet Picserver het niet anders had ik even een foto geplaatst. Erg apart en je moet er van houden, meeste mensen willen en geen bont en geen schimmel, dus een schimmelbonte zal wel niet populair zijn Tong uitsteken .


Boos! Hij is toevallig wel de meest populaire op stal hoor!!! Knipoog Haha!

:+: May the horse be with you :+:

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:33

Afgaande op je beschrijving van de schimmel lusitano hengst, kan het goed zijn dat de hengst homozygoot is. Dat is relatief gemakkelijk te controleren. Als hij nakomelingen heeft die niet schimmel zijn, dan is hij heterozygoot.

Van de merrie weet ik het niet. Voor het gemak ga ik ervan uit dat de merrie heterozygoot bont is.

Als hengst homozygoot schimmel is (en effen geboren), kan je de volgende kleuren krijgen

50% schimmel (bont geboren)
50% schimmel (effen geboren)

Als de hengst heterozygoot schimmel is (en effen geboren), kan je de volgende kleuren krijgen:

25% effen
25% bont
25% schimmel (effen geboren)
25% schimmel (bont geboren)

Als hengst homozygoot schimmel is (en bont geboren), kan je de volgende kleuren krijgen

75% schimmel (bont geboren)
25% schimmel (effen geboren)

Als de hengst heterozygoot schimmel is (en bont geboren), kan je de volgende kleuren krijgen:

12,5% effen
37,5% bont
12,5% schimmel (effen geboren)
37,5% schimmel (bont geboren)

Nu nog even de gevallen als de merrie homozygoot bont is(niet waarschijnlijk, als je merrie een effen ouder heeft) :

Als hengst homozygoot schimmel is (en effen geboren), kan je de volgende kleuren krijgen

100% schimmel (bont geboren)

Als de hengst heterozygoot schimmel is (en effen geboren), kan je de volgende kleuren krijgen:

50% bont
50% schimmel (bont geboren)

Als hengst homozygoot schimmel is (en bont geboren), kan je de volgende kleuren krijgen

100% schimmel (bont geboren)

Als de hengst heterozygoot schimmel is (en bont geboren), kan je de volgende kleuren krijgen:

50% bont
50% schimmel (bont geboren)


Ik heb er geen flauw idee van of dat Lusitano's al dan niet bont kunnen zijn. Daarnaast is bovenstaande berekening alleen geldig voor het platenbont gen, niet voor het Overo gen. Aan je merrie te zien is ze platenbont.

Daarnaast, schimmelbont is geen kleur. De kleur is schimmel, aangezien schimmel dominant is over alle kleuren. Als je veulen 30 is, dan zal je een heel mooi wit paard hebben Knipoog

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:39

Ik ken een paar schimmelbonte paarden,
ik vind het de afschuwelijkste kleur die er voor paarden mogelijk is Bloos

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 10:38

Hayley schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid; waarom wil je je merrie laten dekken door een Lusitano?


Het is een bastaard, dus het handige daarvan is dat ik erop kan zetten wat ik maar wil Haha! En tsja, een Lusi of Anda is een grote droom van mij, maar een goede is onbetaalbaar, (voor mij in ieder geval) dus zo heb ik (hopelijk) toch een beetje Lusi in huis volgend jaar Lachen

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:51

Sjuimpje schreef:
Ik ken een paar schimmelbonte paarden,
ik vind het de afschuwelijkste kleur die er voor paarden mogelijk is Bloos

Ach ja, smaken verschillen..... Ik ben erg blij met m´n schimmelbontje! Haha!

:+: May the horse be with you :+:

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-04 11:49

Tja, zoals ik al zei: kleur maakt me weinig uit....maar als er ergens hier in de buurt een cremello hengst had gestaan (of een betaalbare op KI) dan had ik het wel geweten! Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:00

Mariska_28 schreef:
Als de hengst homozygoot bont is zijn de nakomelingen:
- 50% schimmelbont
- 50% schimmel


Beetje fout!
Als de hengst homozygoot is voor bont krijg je
50% bont of
50% schimmelbont.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:44

Meavey"]
[quote="Mariska_28 schreef:
Als de hengst homozygoot bont is zijn de nakomelingen:
- 50% schimmelbont
- 50% schimmel


Beetje fout!
Als de hengst homozygoot is voor bont krijg je
50% bont of
50% schimmelbont.
[/quote]
Je hebt helemaal gelijk.. Bloos Ik bedoelde homozygoot schimmel.. Haha!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:54

Wij hebben een schimmelhengst, die veel schimmelvoorouders heeft, gekruist met een bonte shetlander *LOL* , daaruit kwam een schitterend vosbont merrietje, maar waarschijnlijk wordt ze schimmelbont Haha!

FNRS jury t/m de F20, KNHS jury t/m de Z dressuur en Ruiterbewijsexaminator SRR.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 bezoekers