opjagen.... slecht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

opjagen.... slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 18:47

Als ik Flair losgooi (nooit alleen) en ze loopt verder niet vind ik dat ze wel ff moet bewegen.

Nou gaat ze meestal wel uit haarzelf rennen en zich uitleven, maar soms dan staat ze daar echt zo sukkelig.

Ik vind het tegenstrijdig om haar op te jagen, je jaagt ze op (=maakt ze bang) en daarna als jij het zat bent moeten ze nog naar je toe komen ook.

nou jaag ik haar heeeel soms wel op, als ze echt geen stap verzetten wil.
gewoon puur omdat ze toch wat beweging moet hebben om niet stijf te worden

Wat is jullie mening hierover.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 18:50

Oh dat doe ik ook wel eens, als ze bijv. te dicht bij het hek gaan rollen. Ik jaag ze dan ook weg.Niks mis mee toch en bovendien ze komen altijd weer naar me toe. Denk dus niet dat zij er een probleem van maken *LOL*

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 18:58

Die van mij gaan altijd in het zand graven en dan jaag ik ze ook gewoon op.
Later komen ze altijd terug. En als jij voor de rest wel lief ben tegen ze dan is er niks aan de hand. Haha!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 19:14

Kan absoluut geen kwaad.
doorgaans zien paarden het als een spelletje. Wij jagen ons paard ook soms op, en die vind het allemaal wel leuk. Als hij niet lang genoeg is opgejaagd, gaat hij zelf door met rennen en als hij genoeg heeft trekt hij niets aan van het trommelen op de reservoir (die daar staat) of op ons rennen. Dan loopt hij gewoon achter ons aan.

Het is een vorm van dat je laat zien wie de leider is. Daarom loopt hij ook altijd braaf achter je aan als je klaar bent.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 19:17

als ej opjaagt let er wel op dat t paard t kan behappen. t is best leuk dat een paard op jouw commando door de bak gaat racen. maar door t opwekken hiervan kan een paard zichzelf verwonden ed. dus let alsjeblieft op dat t niet te ver gaat je kan je paard zo de kreukels inhelpen alleen omdat hij beweging van jou moest hebben.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 19:41

je kunt het ook zien als een soort van spel, tenminste das bij mijn verzorgpaard het geval, na een tijdje gaat die gewoon recht op me af galopperen, en dan snel wenden, en steigeren voor mij, maar ze is wel supervoorzichtig dat er niets met mij of met anderen die in de bak staan gebeurd. Bij ons is het dus echt een spel. Want als ik dan een tijdje niet 'speel' dan komt die naar me toe, en dan loopt ze achter me aan de hele bak door!


Maar inderdaad, het is een beetje tegenstrijdig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:28

Ik jaag Kawa soms ook wel op. Om bijvoorbeeld een poging te doen voor een mooie foto te maken.
Heeft hij geen zin dan kan met een plastic zak of weet ik wat staan te springen en dan staat hij me heel dom aan te kijken van wat moet jij nou.
En de stal eigenaar heeft gezegt dat hij een keer stiekum dan van mij een foto wil maken Knipoog
Maar soms hoef ik ook maar boe! te zeggen en vliegt hij al rond als een dolle.

ik ben dus van mening als je dat eens af en toe doet dat het geen kwaad kan. en Kawa komt daarna altijd braaf naar me toe lopen. Hij weet heel goed dat ik hem voor te spelen op jaag en niet omdat ik boos op hem ben of zo.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:30

Wij doen t ook wel en de meeste paarden maken er geen probleem van!
Let wel op dat ze niet te speels worden en per ongeluk gaan uithalen.... (met alle gevolgen van dien)

Ik ga ook vaak vrij springen, toen mijn pony dat nog niet snapte moest ik m wel eens extra drijven met de longeer zweep (niet echt slaan!) maar toen ze t eemaal door had sprong ze zelfs uit zichzelf, dan kun je merken dat z t leuk vind en als ik ging hindernis bouwen liep/loopt ze me elke stap achterna! ( soms was ze ook wel eens te enthousiast en sprong ze terwijl wij nog met de hindernissen bezig waren! wel uitkijken dus..)
Maar houd er wel rekening mee dat niet alle paarden graag voor je willen werken, wij hebben ook van die paardjes hier staan die krijg je met nog geen 10 zwepen over een hindenis (met vrijspringen). Maar als je je paard/pony een beetje kent zie je zo wat hij/zij wel of niet leuk vind, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 09:17

Opjagen is toch niet je paard doodsbang maken Verward Ik jaag ze minimaal twee keer per week op, en dat vinden ze schitterend. Lekker met z'n tweetjes door die bak denderen, prachtig is dat. Je moet gewoon zelf maat houden, en niet je paard bang maken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 09:22

Hoi,
Ik zie het nu van opjagen eigenlijk niet in. Als je vindt dat je pony beweging nodig heeft, kun je dan niet beter longeren?
Wanneer je gaat lopen jagen gaat je pony als een idioot door de bak rennen. De kans die je loopt op een gebleseerd paard is dan wel erg groot.
Bovendien vind ik dat mijn paard als hij los loopt ook vrij moet zijn. Zodra er een lijn aangaat of een zadel opligt moet hij aandacht hebben voor mij. Maar als hij los is, is hij eigen baas.
Ik zie het op de manege waar ik werkte ook regelmatig dat een paard met een lange zweep werd opgejaagd. Ik heb het weleens zien gebeuren dat zo'n paard in de hoek van de bak onderuit gaat vanwege zijn hoge snelheid. Kijk, dat vind ik dus echt belachelijk.
Ik weet ook niet goed wat jullie bedoelen et opjagen, maar als het is wat ik hier beschrijf, dan vind ik het echt een NEE! Dan kun je hem beter losgooien met een ander paard erbij, dan gaan ze vanzelf wel spelen.
Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 09:27

Nou Linda, die van mij spelen echt niet met een ander paard erbij hoor....

Een van de voordelen van opjagen (wat ik dus niet je paard de dood in jagen vind) is dat 'ie niet op een volte hoeft te lopen, zoals bij longeren. Want dat heeft ook zo z'n nadelen.
En diegenen bij jou op de manege waarvan het paard dus onderuit gaat van de snelheid: die jaagt z'n paard dus zo'n beetje de dood in ipv gewoon opjagen (=aanmoedigen om te bewegen) of jullie bak is glad.

Als ik onze paarden opjaag, dan gaan ze eerst even wat rondjes draven (warming up) , daarna mogen ze rennen en bokken, en daarna gaan ze overgangen maken op commando. Dus gewoon stap-jog-draf-galop, maar dan door de hele bak ipv op een volte.
Niks geen gevaarlijke toestanden of extra dik beschermen hoor!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 09:32

Linda250 schreef:
Hoi,
Ik zie het nu van opjagen eigenlijk niet in. Als je vindt dat je pony beweging nodig heeft, kun je dan niet beter longeren?
Wanneer je gaat lopen jagen gaat je pony als een idioot door de bak rennen. De kans die je loopt op een gebleseerd paard is dan wel erg groot.
Bovendien vind ik dat mijn paard als hij los loopt ook vrij moet zijn. Zodra er een lijn aangaat of een zadel opligt moet hij aandacht hebben voor mij. Maar als hij los is, is hij eigen baas.
Ik zie het op de manege waar ik werkte ook regelmatig dat een paard met een lange zweep werd opgejaagd. Ik heb het weleens zien gebeuren dat zo'n paard in de hoek van de bak onderuit gaat vanwege zijn hoge snelheid. Kijk, dat vind ik dus echt belachelijk.
Ik weet ook niet goed wat jullie bedoelen et opjagen, maar als het is wat ik hier beschrijf, dan vind ik het echt een NEE! Dan kun je hem beter losgooien met een ander paard erbij, dan gaan ze vanzelf wel spelen.
Groetjes,
Linda


En bij het spelen met een ander paard kunnen ze geen blessures oplopen zeker? Paard één trapt naar paard twee, en het leed is geschiedt, helemaal als ze achterijzers onder hebben. En dat kan harder aankomen dan losgooien en opjagen en misschien en keertje onderuit gaan. Wie zegt jouw niet dat ze - als je je paard met een ander paard losgooit - met zijn tweetjes zo hard kunnen gaan dat er niet ééntje onderuit gaat? Bovendien is het ook nog een keertje uitproberen welk paard met welk ander paard loskan. Ze gaan toch even de rangorde uitvechten, en dan hou ik mijn hart vast.

Mijn paard ziet het ook als spelletje, ze wordt rondom voorzien van beenbeschermers en dan gaan we. Als je dit regelmatig doet gaan ze niet onderuit, hebben de mogelijkheid om overtollige energie en bokken kwijt te raken, en dan zijn ze dat kwijt voordat je erop stapt. Wel zo fijn overigens.

Je suis Charlie.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 09:42

Hoi Sonja en Cassidy,
Zoals jullie het zeggen klinkt het beter als wat ik er op de manege van heb gezien. Dan lijkt het mij inderdaad niet slecht. Als je paard er plezier in heeft zou ik zeggen: gewoon doen.
Ik zei al, ik wist niet precies wat ik onder opjagen moest verstaan.

Over het spelen met andere paarden: mijn paard stond altijd buiten met andere paarden en natuurlijk moet er een keer rangorde worden bepaald, maar dat gaat over het algemeen niet gepaard met echt gericht trappen en bijten. Tenzij je natuurlijk een stel bij elkaar zet dat beide dominant is en de leiding wil nemen.
Bovendien zullen paarden wanneer ze samen staan echt niet zonder enige aanleiding een race gaan lopen.

Maar zo heeft ieder zijn mening en ervaringen.

Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 14:55

Zolang het met beleid gaat, vind ik het niet slecht hoor, de meeste paarden vinden het juist superleuk en die zullen dan ook niet bang van je worden. Ik jaag mijn pony ook weleens op de bak en dat vindt ze schitterend, zolang je ze maar niet zo over d'r jaagt dat ze gaat vallen is er niks mis mee.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 14:57

niet doen, worden alleen maar bang voor, en ik vind het nog zielig ook Frusty
groetjes Nicole

Groetjes Nicole

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 15:00

ik hoef alleen maar JA tegen me paard te zeggen en ze wil al spelen en gek doen
ze gaat lopen stieren en super mooi lopen
ze gooit echt die staart erop en zet haar neusgaten wijd open Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 15:45

Ik vind het heerlijk voor de paarden als ze zo af en toe lekker uit hun dak mogen gaan. In het wild rennen ze ook zo hard en doen ze ook gek, maar dan is er toch ook niemand die met peesbeschermertjes aan komt zetten?
Die van mij doet de ene keer niks en de andere dag is hij zo gek als een deur. Hij vind het schitterend. Komt op je af gerent en als je een soort van schrikbeweging terug maakt rent ie al bokken en schetend door de bak weg om vervolgens weer opnieuw terug te komen en zo blijft ie bezig. Het is toch anders als je een paard longeert of los gooit. Tuurlijk hou ik mijn hart wel eens vast als hij weer eens een gekke bui heeft en plat door de bochten gaat, maar dat went Haha!

Je moet alleen geen bang paard hebben. Die worden er alleen maar banger van. Maar ik denk dat je je paard het beste kent!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 15:48

Als je je paard opjaagt zonder hem echt bang te maken, dus wel doseren dan zal hij juist makkelijk naar je toe komen. Dit is nl. de basis van het NH (natural horsemanship). Door je paard van je weg te jagen en hem op te drijven gaat hij jou als leider zien. Zo kun je als je het wat vaker gedaan hebt je paard laten stappen, draven of galopperen als jij dat wil. Tenminste als hij zijn ergste energie kwijt is, Omega rent de eerste 5 minuten alleen maar als hij los is. Je kunt hem dan ook van hand laten veranderen zodat hij ook beide kanten opgaat.
Met Omega werkt het heel goed, hij let op hoe ik loop, kleine pasjes is stappen, grotere passen en flink doorlopen is draven, nog grotere passen is draf verruimen, en een sprongetje van mij is aangalopperen en dan in zijn ritme lopen is blijven galopperen. Als ik dan anders ga lopen als zijn ritme in galop, gaat hij draven. Ga ik weer kleine pasjes maken gaat hij stappen. En als je hem dan negeert kom hij achter me aan en volgt me als een hondje.
Leuke oefening, ook als afwisseling voor het gewone werk.

Sprakeloos

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 16:47

Ik jaag flair in principe nooit op, ik hoef alleen maar in het midden te gaan staan met een zweep en daar gaat ze als een gek door de bak heen met haar vriendinnetje Jasmijn, ze komen ook altijd naar het hek toe als ik ze roep.

Maar als ik goed bij opjagen nadenk vind ik het erg tegenstrijdig.

Op de manege waar ik Flair eerst had staan is iets ernstigs gebeurd door het opjagen.

Er stonden twee pony`s in de binnenbak een halflinger en een new-forest/volbloed.
Ze werden opgejaagd en ze gingen allebei een andere kant op toen ze elkaar weer tegenkwamen konden ze niet op tijd stoppen en knalde keihard tegen elkaar aan.

de halflinger kon bijna niet meer lopen, hij had een hele deuk in zijn schouder echt heel eng en hij liep met een kronkel in zijn lijf.
De dierenartsen wisten niet precies wat het was, maar wel dat het beestje zo niet verder kon leven.

Hij is toen naar de slacht gegaan, ik vind dit wel erg dramatisch hierdoor vind ik het eng om ze met zijn tweeen buiten te zetten in een gewone maat bak.

Waar ik nu sta hebben ze een buitenbak die is twee keer de maat van een gewone rijbak. En Flair en Jasmijn gaan altijd dezelfde kant op.

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 16:53

Linda250 schreef:
Hoi Sonja en Cassidy,
Zoals jullie het zeggen klinkt het beter als wat ik er op de manege van heb gezien. Dan lijkt het mij inderdaad niet slecht. Als je paard er plezier in heeft zou ik zeggen: gewoon doen.
Ik zei al, ik wist niet precies wat ik onder opjagen moest verstaan.

Over het spelen met andere paarden: mijn paard stond altijd buiten met andere paarden en natuurlijk moet er een keer rangorde worden bepaald, maar dat gaat over het algemeen niet gepaard met echt gericht trappen en bijten. Tenzij je natuurlijk een stel bij elkaar zet dat beide dominant is en de leiding wil nemen.
Bovendien zullen paarden wanneer ze samen staan echt niet zonder enige aanleiding een race gaan lopen.

Maar zo heeft ieder zijn mening en ervaringen.

Groetjes,
Linda


Ik wil even in navolging van Linda zeggen, dat als mijn paard en die van mijn zusje buiten staan, ze ook wel eens uit zich zelf (eigenlijk meestal) beginnen te rennen, en dan echt hard, van de ene naar de andere kant. Maar dat is natuurlijk ook per paard verschillend. Maar wij jagen ze af en toe ook wel eens op en dat vinden ze heerlijk, meestal blijven ze dan in een soort grote volte om ons heen galoperen, echt grappig om te zien. Af en toe gaan ze wel gek doen, bokken en zo, maar dat lijkt me voor die beesten ook juist lekker! Even lekker gek doen! Ik heb helemaal niets tegen opjagen, wel doen we ze peesbeschermers om. Juist lekker voor ze en ze zijn ook helemaal niet bang, gaan ook wel een beetje uitdagen!

Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 17:29

dat vind ik niet slecht. als ik opjaag, rent ie zo vrolijk langs me heen en als ik mee ga rennen gaat ie me toch een partij gek doen. het is gewoon soms net een spelletje.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 17:54

Nicolientje je hebt helemaal gelijk. Een paard los laten rennen is hartstikke zielig. Ik vind er op rijden ook zielig trouwens, jij ook? En longeren deugt ook niet.
Goh... ik geloof dat ik een leuke Fjord te koop weet... }>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:11

Ga helemaal met Sonja mee.
Iwaldo losgooien is niet eens mogelijk dat ie als een gek gaat rennen. Hij reageert heel netjes op mijn stem, stapt, draaft en galopeert als ik dat zeg. Niet eens zo bedoeld, soms wil ik wel eens dat ie gewoon gek doet en lekker zelf rent. Maar dat doet ie niet in de bak, maar wel in de wei. Hij wil niet in z'n eentje in de bak. Dan staat ie stil en verveelt ie zich dood. Dus gaan we samen spelen!

Ik loop de bak in, draai hem netjes om en klik hem los. Dan draait ie meestal snel om, knorte een beetje en draaft 3 passen van me weg. Dan draait ie om en gaat ie naar me staan kijken 'en nu?' Haha! Dus laat ik hem even stappen, dan draven, en op de lange zijdes ren ik met hem mee (krijg ik zelf ook nog wat beweging *LOL* ) Dat vind ie helemaal machtig, draait ie z'n hoof echt zo van 'yeahhh!!' en gaat ie strekken Lachen
(Dat moet je overigens niet bij alle paarden doen, eentje gaf een behoorlijk gemikte bok toen ik naast hem kwam rennen! )

Nou dan pak ik de zweep in mijn andere hand en sluit hem de weg een beetje af, en dan verandert ie van hand. Kan ie heel netjes allemaal (en nee nicolientje, met de zweep hak ik niet op hem in, maar gebruik ik dus voor de oefeningen. Heel zelden is de zweep nodig om hem van me weg te jagen.. ) Soms gedraag ik mezelf als een debiel (ga staan springen en gillen) en dan begint ie eindelijk ook wel eens gek te doen. Iwaldo kan niet alleen spelen, maar wel met mij of een ander paard. Hij vind het spelletje 'wie is er eerder'helemaal leuk... dan ga ik voor hem staan, en wil achter zn komt komen om hem op te drijven. Maar als ik dat aan de linkerkant wil gaan doen, draait ie mee, rechts ook. Zo sta ik scheinbewegingen voor hem te maken en is ie helemaal geconcentreerd om met me mee te draaien Knipoog

Wat ik wel belangrijk vind, is dat je af en toe even ophoud met zgn 'opjagen'. Dan mag ie zelf even snuffelen, en dan komt ie meestal juist naar me toe. Ik kan hem dan overal aanraken, ook met de zweep. Hij weet dus precies dat het van me wegjagen niet betekent dat ik hem wil slaan of boos ben ofzo. Hij vind het gewoon een leuk spelletje.

Dan loop ik even door de bak zonder op Iwaldo te letten (die sjokt dan als een mak lammetje achter me aan) en dan ga ik even bij de deur staan en mag ie rollen. Hij gaat dan echt een plekje zoeken en kijkt, want als ik sta te kijken of me met hem bemoei, dan rolt ie niet Knipoog
Zo heeft ieder paard zijn eigen gebruiksaanwijzing...

Maar het allerbelangrijkste met losgooien is dat je paard niet zo gek is dat ie zichzelf verwondt, en dat hij jouw vertrouwt en niet denk dat losgooien vluchten voor de zweep is oid!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:14

Ik pak gewoon een plastick bekertje waarin ik ga knijpen. Ze ziet niet echt dat ik het doe want ik sta gewoon stil aan de kant. Lachen

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:22

Mijn paardjes gaan uit zichzelf meestal wel spelen, maar als ik weinig tijd heb en ze willen niet lopen dan jaag ik ze ook wel eens op. (Dat lijkt wel altijd voor te komen als je weinig tijd hebt Haha! )
Ik heb nog nooit problemen of ongelukken daardoor meegemaakt...Maar het kan natuurlijk wel
(welke paardjes waren dat eigenlijk Flair?)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers