Kleurvererving cremello?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Kleurvererving cremello?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 21:56

Ik las eens ergens dat cremello's hele aparte kleuren vererven. Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:06

Cremello's hebben een dubbel cremegen, dat het ouderdier dus altijd doorgeeft. Een resulterende dekking heeft dan altijd minstens 1x het cremegen, en wordt dan palomino, buckskin of smokey black. Het is dus heel interessant om met een cremello te fokken, als je verdunde kleurtjes hebben wilt. Je bent er namelijk altijd van verzekerd dat er iets aparts uitkomt.
Kruis je een cremello met een palomino of buckskin of smokey black, kan ook daar het resultaat cremello, perlino of smokey cream zijn.

Kijk even hier: www.doubledilute.com

En dan met name:

http://www.doubledilute.com/color-chart.htm

http://www.doubledilute.com/cremecolors.htm

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 22:23

Zie je, zoiets dacht ik al. *LOL* Lijkt me leuk om eens op Jildau te proberen, driekleur bont met cremelo, wat zou daar uitkomen? Lachen (hopelijk creme/palomino bont, daar teken ik wel voor!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:24

misschien een bonte valk, of een bonte palomino, of gewoon valk, of gewoon palomino.
In ieder geval iets heel aparts.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 22:42

Dan de vervolgvraag: waar vind ik een cremello hengst die geen Quater is?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:02

En die vraag kan ik antwoorden: op de site van Royal Belgian Palomino (www.royalbelgianpalomino.be) staan een paar cremello hengsten vermeld (Etalons 2004), o.a. 'Beauty du Clos du Val' (SBSxrijpaard gefokt), 'Obligado' (ik dacht Andalusian).

Als U echt 'creme de la creme' wilt kijk dan op www.gestuet-falkenhorst.de maar deze twee jonge kerels (cremello WB !!) worden pas dit jaar gepresenteerd (hun vader was de echte ENIGE goedgekeurde WB cremello ter wereld). OK dan!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:08

Even heel offtopic , maar Petrina , ik heb op die duitse site gekeken, en wat is die GF Make me Gold toch een prachtig paard , het lijkt wel een standbeeld... een cremelloveulen staat toch echt op mijn verlanglijst ! Kwijl

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 00:44

Bedankt Peterina, maar helaas is mijn Frans niet zo goed Bloos (make me gold is idd een pracht beest! wat zal het dekgeld voor deze jongens wel niet zijn? Bloos! )

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 02:31

waarom willen jullie met alle geweld een cremello, onze merrie is nu
17jaar met het geluk dat zij nergens geen kankergezwellen heeft.
Je moet je wel realiseren dat het diertje geen pigment heeft. Wij hebben haar in haar jeugd uit de zon gehouden misschien is dit wel haar geluk geweest. Wiersema was helemaal gek van haar vooral dat ze niet blind of doof is. Een vriendin van mij heeft ook eens een cremello veulen gehad
en deze in de sneeuw laten lopen, gevolg veulen naar de slager ivm sneeuwblindheid.
Dus als je echt een veulen wilt fokken denk dan eerst aan andere belangrijker zaken dan kleur en probeer de dubbele verdunningsfaktor te vermijden, voor een gezond en leuk paardeleven.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 02:41

ze wil geen cremello,
maar misschien haar paard dekken met een cremello zodat ze een ENKELE verdunning heeft

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 09:49

draumpje schreef:
ze wil geen cremello,
maar misschien haar paard dekken met een cremello zodat ze een ENKELE verdunning heeft


Precies

Het wordt allemaal wel ver hoor, in België. Tenzij het net over de grens is....Ik denk dat ik anders maar gewoon ga voor mijn eerste optie: Reino, een schimmel Lusi. Daar kan ook nog een leuk kleurtje uitkomen met Jildau *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:50

@Illy: weliswaar is een cremello een heel licht gekleurd paard, maar het heeft wel degelijk pigment. Als het geen pigment zou hebben zou het een albino zijn.
Cremello's zijn dus net zo gevoelig voor zonlicht als andere paarden met een lichte (witte) snuit.

Een cremelle is niet kwetsbaarder voor kankergezwellen dan elk andere gekleurd paard. Alleen bij schimmels komen deze gezwellen vaker voor.

De blauwe ogen van een cremello zijn niet altijd kwetsbaarder dan een blauw oog bij een 'ander; paard. Ook normale paarden kunnen last hebben van te felle zonneschijn.
En wat sneeuwblindheid betreft zijn alle ogen -ook van mensen- gevoelig.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:50

Even een correctie op de cremello Mascarpone: de vader Mega Star was geen goedgekeurde cremello, maar een palomino (een prachtig paard). Ik ben verschillende malen bij Gwendolyn Gregorio geweest, dus dit kan ik met zekerheid zeggen. Zij vertelde mij ook dat Malteser Gold zeer veel palomino vererft, maar als je dit alles zeker wilt weten zou je haar even moeten bellen.

Even een (late) aanvulling: Mascarpone staat bij Gestuet Falkenhorst.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:13

Peterina, ik zag te laat dat de duitse site nog niet was aangepast maar op de engelse site stond dat Mascarpone niet meer ter dekking staat. Je had gelijk mbt de enige goedgekeurde cremello vader van de nieuwe hengsten! *LOL* (dacht dat je Mascarpone bedoelde)

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:37

peeky schreef:
Bedankt Peterina, maar helaas is mijn Frans niet zo goed Bloos (make me gold is idd een pracht beest! wat zal het dekgeld voor deze jongens wel niet zijn? Bloos! )


Ik heb er ook een tijdje over gedacht om die hengst op mijn palomino merrie te zetten, maar het dekgeld daarvan is 700 euro excl. (als ik het goed heb) en het is een heel end in Duitsland, dus niet echt handig.

Ik ga het nu eerst proberen met een Palomino Welsh K, en mocht dat goed gaan, neem ik misschien nog wel een keer een andere duurdere hengst. Maar zeker omdat dit voor haar (en mij Knipoog) de eerste keer is durf ik dat nu nog niet aan. Maar het is idd een geweldige hengst!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 13:40

Sugarmiss heeft het helemaal juist ... cremello's zijn niet meer gevoelig voor de zon, ze zijn rood based gekleurd dus waar dergelijk gepigmenteerd, de roze huid ligt aan blessen en niet aan onderhuids kleur, de blauwe ogen zijn zeker niet gevoelige en zeker niet te verwarren of te vergelijken met maanogen of de blauwe ogen van oa paints.

Ik ben vorig jaar naar Neustadt geweest om de hengst te bezichtigen en heb daar mijn ogen uitgekeken op een palomino warmbloed stoeterij van rond de 60 paarden !!!!
Met de goedkeuring van de palomino VOLBLOED, heeft Gwen nu 4 goedgek(l)eurde palomino hengsten, en hopelijk in de toekomst ook 2 cremello's! Gwen bellen is ook geen probleem want ze spreekt meerdere talen (dacht 5!).