Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:14

Afbeelding Ik heb veel "in memoriams" gevolgd de laatste weken. Ik heb steun gehad aan de herkenning bij andere verhalen, het verdriet. Nu wil ik ook Bert een plekje geven in dit forum en zijn verhaal van de laatste weken vertellen.

Op 17 juni heb ik afscheid moeten nemen van Bert. Bert was een haflingerruin, hij is 17 jaar geworden. Hij is overleden aan "scherp in". Bert heeft waarschijnlijk iets scherps gegeten, dit scherps heeft vermoedelijk door de maagwand heen geprikt, heeft vervolgens de milt geraakt en op deze manier een infectie in de milt gebracht. Wat dit "scherps" is geweest, is niet bekend. Ik heb na de operatie wel zijn milt laten onderzoeken, maar Bert zelf niet meer. Hij was klaar en had genoeg meegemaakt. Maar het is de enige mogelijke verklaring en domme pech. Het zal in het hooi hebben gezeten en Bert heeft het niet gemerkt.

Bij koeien is dit een bekend iets, maar omdat dit bij paarden onbekend is, heeft het lang geduurd voor de oorzaak van zijn ziek zijn was ontdekt. De dierenartsen in Utrecht hadden dit ook nog niet eerder bij een paard gezien, wat het niet gemakkelijker maakte.
Bert had koortsgolven, deze gingen van 38 tot 40, soms 41 graden, verminderde eetlust en soms stond hij te knarsetanden (pijn). Hij had dipjes, maar was ook gewoon opgewekt, liep rond, at voldoende en soms hing hij nog als een atleet onder het draad door om wat gras te kunnen eten. De eerste twee weken is Bert thuis behandeld. Er werd gedacht aan een longontsteking, omdat zijn ademhaling zwaar was. Door de koortsgolven leek het soms beter te gaan, maar de koorts bleef terug komen.
Toen is hij naar de paardenkliniek gegaan, daar kreeg hij een zwaardere antibiotica kuur. Verdere onderzoeken gaven geen informatie. Alle ziektes die bij zijn symptomen konden horen, werden een voor een uitgesloten. Het bloedbeeld gaf een fikse ontsteking of kanker aan, maar waar??
In overleg met Utrecht is hij daar naartoe gegaan. Helaas kan het paardenlijf nog niet in een scan. Bert is bijna overal geschoren en is doorgelicht met echo's en een maagscopie.

Het waren slopende weken, tig keer op een dag en soms snachts ging ik naar hem toe om zijn temperatuur in de gaten te houden. Telkens als deze weer boven de 40 kwam, moest ik de dierenarts bellen. Ik was kapot van ongerustheid, hoop en teleurstellingen.
In Utrecht moest ik hem letterlijk uit handen geven, ik kon hem hier niet meer zelf verzorgen. Het voelde al een beetje als afscheid. Het was al duidelijk dat het er niet goed uitzag.

Thuis begon het wachten, elk moment kon het telefoontje komen dat ze het hadden gevonden, dat het.... was.
Dit duurde en duurde, maag goed, darmen goed, nieren goed enz, enz. Tot ze een afwijking in de milt zagen. Na puncties bleek dat zijn milt compleet ontstoken was met maag/darmbacterien. De milt is een groot orgaan (50 cm, 13 kilo zwaar) en zat vol met pus. Hier kon geen antibiotica tegenop. Het was een tijdbommetje, ging de milt kapot of lekken, dan zou Bert buikvliesontsteking krijgen en pijnlijk dood gaan.

Alle respect voor de artsen in Utrecht, ze hebben veel overleg gehad, over de grens geinformeerd, in boeken gelezen. Ze waren eerlijk en hielden mij goed op de hoogte. Ik kreeg steeds nieuwe plannen en informatie, er moest een keuze gemaakt worden. Het was of inslapen of opereren.
Dan voel je de verantwoordelijkheid voor je beestje, je kunt niet overleggen, jij moet beslissen wat goed voor hem is. Dit kostte vele tranen en gesprekken. Ondanks alle lieve steun, moest ik de keuze maken. Inslapen kon ik niet, daar was hij nog te opgewekt voor. Dus opereren.
Zijn gehele milt zou verwijderd worden. Een paard kan zonder milt leven, daar zijn een paar voorbeelden van. Ik zou gewoon alles met hem kunnen blijven doen, maar al had hij gelukkig en zonder pijn alleen nog maar in de wei kunnen lopen, dan had ik het er ook voor over gehad.
Maar de operatie zou risicovol zijn. Behalve de "gewone" risico's mocht de milt niet kapot gaan of gaan lekken.

17 juni was een lange dag, ze zijn om 9 uur begonnen. Mijn vriend en ik hebben buiten op het muurtje zitten wachten, de telefoon in de hand. Om half een kregen we een update, het zou nog minimaal 2 uur duren. Tot dusver ging het goed, maar de risico's bleven. Weer wachten en stilletjes iets meer hoop krijgen.
Om 10 over 2 ging de telefoon, het was fout gegaan. Er was een abces kapot gegaan en er was teveel pus de buikholte in gelopen. Dit zou nooit meer goed komen.

Ineens is alles voorbij, de hoop is weg, je kunt er niks meer aan doen. Ik bleef maar zeggen "ik ben hem kwijt". We hebben Bert niet meer uit de narcose laten komen. Na een uurtje kon ik afscheid van hem nemen. Ik heb een tijd bij hem gezeten. Ik had hem het liefst opgepakt en meegenomen, ook al zie je dat het leven uit hem is. Hem daar achter moeten laten, het weggaan was zo ontzettend moeilijk.

Ik ben nu vier weken verder. De eerste twee weken was ik stuk van de moeheid, stress en verdriet. Nu is er verdriet omdat ik hem kwijt ben, omdat ik hem mis. Het blijft moeilijk te bevatten wat er allemaal is gebeurd. Maar ondanks de tranen, denk ik met een glimlach aan hem. 13 mooie jaren!! Bedankt Bertje!!!

Afbeelding Lieve Bert, ik had er zo naar uitgekeken om jou nog een jaar of 10 te hebben. Ik zag je al helemaal voor me als een bejaarde, met een grijs hoofd en een doorgezakte rug, nog steeds Tom aan het rond bazen, genietend van je pensioen met soms nog een kindje op je rug om een rondje te rijden.

Helaas heeft het niet zo mogen zijn, je werd ziek, kon niet meer beter worden en ik moest afscheid van je nemen. Ik ben zo trots en blij dat jij mijn paardje bent geweest. Ik hoefde mij nooit af te vragen wat ik nou eens zou gaan doen, dat was heel simpel, naar jou toe gaan!!

Sinds een paar jaar moest je een oog missen, het leek jou niet uit te maken, dus mij ook niet. Je bleef dezelfde Bert en paste je heel snel aan. In de dressuur heb je het goed gedaan, met het viertal hebben we leuke shows gereden, in de vakanties hebben we lange ritten door heel nederland gemaakt. Maar de mooiste momenten waren gewoon op stal, bij je rondhangen, met je rondlopen, borstelen en er zijn terwijl jij er ook was.
Lief, goedmoedig, trouw, oersterk met een klein hartje. Er zullen nog veel moeilijke momenten komen waarbij ik jou enorm mis.

Rust zacht, dat heb je verdiend! Ik hoop dat je Wiebe tegenkomt, dan ben je niet alleen en heeft Wiebe ook weer een vertrouwd vriendje. En echt alleen ben je nooit, in gedachten blijf je altijd mijn maatje!!! Dikke kus!!!!!

imposantje

Berichten: 1776
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Ergens in Noord-Brabant

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:18

Heel veel sterkte met het verlies van je kanjer!
Het was een mooie Haf om te zien en zo te lezen ook een lieverd!

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:19

pfff wat een verhaal. Je hebt het in elk geval geprobeerd, helaas heeft het niet zo mogen zijn. Sterkte de komende tijd om dit verlies een plaats te geven.

Toen ik de eerste foto zag moest ik gelijk aan mijn vorige verzorghaflinger denken, precies dezelfde uitstraling en aftekeningen als wat jij op de foto hebt staan.

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:29

wat erg voor je, je heb er alles voor gedaan en het mocht niet lukken, soms gaat dat zo, hoe graag je ook anders zou willen. Ik vind het heel erg voor je. Wel fijn dat je er zo'n geweldig paard aan heb gehad, dan heeft hij het ook vast heel fijn gehad bij jou. Heel veel sterkte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:54

Als ik ouder wordt, ziek en zwak,
en pijn verjaagt de slaap,
onrust neemt van mij bezit,
..laat me gaan..
de laatste goede daad.

Beslis dan voor mij,
en wees niet laf.
Past eigenliefde bij
de vriendschap die ik gaf?
of uitstel tot het beter past,
bij een toch al verloren strijd?

Ik ben niet bang
tijdens die laatste gang.
Jij loopt niet weg:
Je kijkt me aan,
Je noemt me bij de liefste naam
en houdt mij stevig vast.

Vandaag groet ik je voor het laatst,
druk ik mijn hoofd tegen je aan,
wat jij liet doen
deed je voor mij.
Je hebt me nog meer pijn bespaard,
voor zinloos lijden mij bewaard.
Liefde is laten gaan..

Een zwaar besluit?
..nee, huil nu niet..
Een wijs besluit dat werd gegrond.
Jij en ik, nog maar heel even,
maar we waren vrienden voor het leven..


Afbeelding

Heel veel sterkte met het verlies...

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:25

Cayenne, de tranen waren er meteen, maar op een mooie manier! Bedankt!!!
Zo moet ik het ook gaan zien, die komt op print.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:28

verdorie en daarom lees ik meestal dit soort gedichten niet. Krijg er ook tranen van in mijn ogen..

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:30

Alsnog heel veel sterkte, moet vreselijk zijn om zo je paard te moeten
laten gaan..... Helaas meer kon niet en denk dat Bert je dankbaar is voor
alle mooie jaren......
Gecondoleerd en denk in de moeilijke momenten aan de mooie en leuke
herrinneringen van Bert.........

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:34

phoe, ik ben best een huilebalk met dit soort dingen, wat hebben jullie hard gevochten !! Nog heel veel sterkte met je verlies !

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:46

pfoe, ik respect voor jullie beide. Bert is er misschien niet meer. maar de fijn gedachtes zullen je vast je leven lang bijblijven! heel veel sterkte!

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:50

poeh tranen in mijn ogen.. heel veel sterkte!!

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:52

Heel veel sterkte met het verlies van jouw beste vriend!

Achter elke traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinnering...

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:03

heel veel sterkte! wat een verschrikkelijk verhaal...hoop dat je het gauw een plekje kan geven...

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:27

heej Ingrid

ondanks dat ik het verhaal al gelezen had en je het me had verteld, raakt het me enorm.
Diverse jaren heb ik van jullie mogen genieten, Ingid en bert, dat is een onafscheidelijk duo. Dat zal ook altijd zo blijven, jij en Bert, heel raar dat dit nu niet meer op die manier zo is.
Ik vind het ontzettend goed zoals je er mee om bent gegaan tijdens zijn ziekzijn en hoe je het afscheid hebt gedaan.
je hebt alles voor bert gedaan wat je kon doen!! Ik ben heel blij voor Bert dat hij zo'n geweldig baasje heeft gehad.

nogmaals, sterkte

Joyce

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:12

Wat een vreselijk verhaal, zit hier met een brok in mn keel. Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van je maatje, ik weet hoe moeilijk het is....

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:10

ja,brok in mijn keel...wat een liefde voor bert uit zo'n stuk tekst..

ik weet zeker dat ie op jou wacht,later zie je hem weer...

je hebt echt alles voor hem gedaan wat je kon doen,heel veel sterkte met het verlies van je lieve vriendje Ach gut

Annemar10

Berichten: 194
Geregistreerd: 23-01-06
Woonplaats: Goes

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:23

Pff...
Wat een verdriet.
Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van jullie kanjer.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:26

Heel veel sterkte met t gemis van je liever maatje Bert Ach gut
Heb t verhaal met een brok in mijn keel gelezen..

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:39

Wat een ontroerend verhaal. Het moet slopend zijn om zolang op een operatie-uitslag te wachten. En elk kwartier krijg je een beetje meer hoop. Wat een pech dat het toch nog mis is gegaan, na zoveel zorg, energie en liefde. Moeilijk ook dat je hem dan vanuit de narcose moet laten gaan, écht afscheid nemen doe je vlak voor zo'n operatie lijkt me toch niet.. Wel heel fijn voor Bert dat je het zo besloten hebt. Ik heb heel veel respect voor alle beslissingen die je hebt gemaakt. Weet niet of ik zo'n operatie had aangedurfd..

Heel veel sterkte de komende tijd, ik weet hoe het voelt als je verwacht nog jarenlang plezier samen te zullen hebben en dat je ineens ontnomen wordt...

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:45

Wat een verhaal zeg, erg ontroerend inderdaad. Wat een prachtige paard was Bert! Ik las ook het verhaal over zijn oogoperatie. Wat ontzettend sneu dat het dan toch mis is gegaan hierdoor..
Hij had het niet beter kunnen treffen met een baasje zoals jij denk ik, die alles voor hem over had!

kim1
Berichten: 183
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:54

hoi,

wat een intens verhaal, en in de tekst kan ik lezen hoevee; jij van hem houdt!!!
Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

gr kim

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:19

Poeh, wat een verhaal. Ik zit met tranen in m'n ogen. Heel veel sterkte met het verlies. Ach gut

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 23:14

Bedankt voor jullie lieve berichten. Het helpt en doet goed dat er op deze manier meer mensen Bert "kennen" en even bij hem stil staan! Ik vind dat een fijn idee.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:23

wauw,wat heb je het mooi opgeschreven en inderdaad,wat blijkt uit het verhaal hoeveel jullie van elkaar hielden! er is echt alles aan gedaan,en toch is het niet gelukt.zo ontzettend jammer, en wat een gemis.knap dat je het zo mooi voor hem ook afsluit, en ik hoop dat je er vrede mee kunt hebben binnenkort.liefs,sterkte en veel troost gewenst van deess

boschhoeve
Berichten: 140
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Zundert

Re: Dag lieve Bert, dikke kus!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:57

Heel veel sterkte met het grote verlies van je maatje... Niets is zo erg om afscheid te moeten nemen van je beste maatje waar je lief en leed mee hebt gedeeld... Ik weet wat je doormaakt.
Je moest doen wat je moest doen, je moest hem laten gaan... Ik leef met je mee. heb vorige week mijn maatje weg moeten brengen, vreselijk gevoel, zo leeg... Sterkte!