Tijdens buitenrit niet genoeg de benen optillen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Tijdens buitenrit niet genoeg de benen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 15:11

Het valt mij op dat mijn verzorgpony Colette tijdens een buitenrit haar benen niet zo goed optilt, waardoor ze of sloft of soms struikelt.
Wanneer we in de bak aan het oefenen zijn, hebben we daar niet veel last van, dan titl ze haar benen hoger op.

Ik was van plan om vandaag buiten een galopje te proberen, maar ik ben er angstig voor dat ze tijdens de galop struikelt en dat we allebei vallen. De eigenaar had laatst namelijk voor het eerst sinds jaren buiten gegalopeerd en haar is opgevallen dat ze tijdens de galop haar benen bijna niet optilt.

Wat kan ik hier tegen doen, waardoor ze ook buiten haar benen netjes optilt?

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:47

Dressuurmatig rijden en de achterhand actief houden. Want dat is het probleem, hij loopt op zijn voorhand te hobbelen en vergeet zo dat hij ook nog 2 achterbenen heeft. Conclusie: hij sleept met zijn achterbenen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 20:56

Ehhh, nee, ze sloft juist met haar voorbenen. Misschien komt het inderdaad ook omdat ze niet op haar achterhand loopt, maar wat kan ik daar aan doen wanneer ik buiten rij?
Dressuurmatig doen we 1 keer in de week en daar loopt ze wel gewoon goed Verward

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:45

Op dezelfde manier als je dat met dressuren doet.
Dus drijven en dat heel lichtjes van voren opvangen, dat ze niet harder gaat. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 22:43

Sjonniej schreef:
Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.

Vertel!
Ik ben één en al luisterend oor Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:46

Probeer je paard buiten net zo te rijden als in de bak.


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:12

Kusia:
k hoop dat je zelf ook wel weet hoe je de achterhand moet activeren, anders moet je maar eens de zoekfunctie gebruiken!!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:13

Misschien ook iets beter voorwaarts houden?? Die halve ophouding helpt volgens mij alleen voor de achterbenen, dus meer verzameling, beter de achterhand eronder, maar ik weet nietof het helpt bij de voorbenen??

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:17

Hoi Kusia, je kan ook je paard leren om wat beter uit te kijken door hem juist over allemaal kleine obstakeltjes te sturen (om te beginnen in stap) bijvoorbeeld: er ligt een klein boomstammetje op de grond, jij stuurt je paard erover heen, tikt hij het aan, dan draai je om loop je er nog een keer over zien, je zult zien dat hij de tweede (of derde) keer wel zijn benen optilt om erover heen te stappen. En zo kun je doorgaan, zodat niet jij uitkijkt waar hij loopt maar hijzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:18

Kusia"]
[quote="Sjonniej"] Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden.
[/quote]
Vertel!
Ik ben één en al luisterend oor Haha!
[/quote]


[quote="Sjonniej schreef:
Kusia:
k hoop dat je zelf ook wel weet hoe je de achterhand moet activeren, anders moet je maar eens de zoekfunctie gebruiken!!


Wat een flauw antwoord, ze vraagt gewoon wat en eerst doe je net of je het weet om vervolgens zo'n antwoord te geven

Wat goed kan helpen is met caveletti's gaan trainen, hierdoor wordt het paard zowel sterker als oplettender.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:20

Ilindra:
Ze zegt dat het in de bak wel goed gaat. Dus neem ik aan dat ze dan weet hoe het moet!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 10:40

Sjonniej, ook al zit ik als een zak er op en laat de teugels los, in de bak loopt ze meer met haar benen omhoog dan buiten. En hoe ik de achterhand moet activeren weet ik niet zo goed, maar ik zal het opzoeken, bedankt Scheve mond
Wat ik dus wil is gewoon lekker ontspannen rijden, dus een los teugeltje en gaan met die banaan, maar dan moet ze wel gewoon goed opletten.
Ik denk dat ik de methodes van Chonelly en Ilindra probeer. Volgens mij zijn die het meest effectief.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:55

Kusia: Als jij dat niet zegt weet ik niet hoe jij rijd.
Maar je zou inderdaad cavaletti's kunnen gebruiken.
Of door te drijven en van voren een klein beetje tegentehouden.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:06

die van mij sloft buiten ook en struikelt ook heel veel.
ik rij ook altlijd met de teugels los.
maar die van mij let dan meer op de omgeving dan waar die zn benen neer zet.
we zijn een keer gestruikeld en nu tilt ie zn bene al beter op als eerst.
ik zla niet weten hoe je het kan verhelpen
succes dr mee

www.trimmerijemarije.nl

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-04 18:04

Hmmm, misschien dan een fjorden-eigenschap Verward

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:55

Nee, mijn pony deed het ook.
Ik doe zijn achterhand nu activeren door hem op te drijven en hem van voren een klein beetje tegen te houden.
Ook heb ik hem een paar keer bijna laten vallen, dat we net aan bleven staan. Nu doet hij het niet meer!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:21

Niet teveel aan gaan prutsen buiten, laat maar lang, laat maar struikelen. Ze gaan vanzelf beter opletten. Niet proberen de route over het pad voor je paard te bepalen, ze moeten het zelf uitzoeken. Galop sla je dan gewoon maar even over als het niet safe voelt.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Poekkie en 80 bezoekers