ik stoot constant mijn kruis.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

ik stoot constant mijn kruis.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 21:29

Heel erg vervelend: sinds mijn bevalling stoot ik constant mijn kruis aan mijn zadel. Pijnlijk, en soms gaat het zelfs bloeden. Het ontspannen zitten gaat hierdoor maar moeilijk en het rijden wordt er dus niet leuker op. Hebben meer mensen dit probleem???

Ik heb nu een hulsebos zadel, met een diepe, maar geen mega-diepe zit. Verder ben ik magerder dan voor mijn zwangerschap, dus ik ben niet bepaald uit mijn zadel gegroeid door overtollige kilo's
.

Misschien moet ik een ander zadel nemen, maar wat voor 1? En moet dat dan een maatje groter (18 inch ipv 17 inch)?.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:33

Hoeveel tijd zit er tussen de bevalling en dat je nu weer bent gaan rijden?
Is een gelzitting voor in je zadel voor jouw geen oplossing?

Je suis Charlie.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:36

Je zegt dat je je echt stoot en dus niet te ver voorover zit en daardoor een beetje schuurt? Dat heb ik namelijk bij mijn vorige zadel (Ainsley) gehad.

Maar nu heb ik een KN en in het begin stootte ik me ook steeds aan de boom van het zadel tijdens het lichtrijden. Dat bleek gewoon een kwestie te zijn geweest van beugels een gaatje korter Verward

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 21:40

Hmmm, antoinette, da's een goeie. Misschien schuurt het wel. Wat kun je daaraan doen dan?

Vandaag zat ik op een Fryse zadel, en ondanks dat het echt een heeeerlijk zadel was, kwam mijn kruis constant tegen de boom (nu wel stoten).

Ik ben 6 weken na de bevalling weer gaan rijden, maar dat is nu alweer 1 jaar geleden (die bevalling dan..).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:45

tja en je beugels zijn niet te lang?? Ik heb het ook een hele tijd gehad en ik was niet bevallen, hihi

Echt tot bloedens aan toe en dat ik gewoon niet meer durfde te douchen want dat deed ontzettend zeer..

Ik ben toendertijd ook naar een andere manege gegaan en daar werd zoiezo al anders lesgegeven en ik zat ook veel meer ontspannen..nu heb ik nergens geen last meer van..

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:50

Vriedin van mij heeft t ook maar haar zadel was te klein, en dat lijtk bij jou gfeen probleem te zijn,
denk toch at de bovenstaande mensewn zeggen, wat korter zitten kom je wat verder uit t zadel.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:31

ody schreef:
Hmmm, antoinette, da's een goeie. Misschien schuurt het wel. Wat kun je daaraan doen dan?

Vandaag zat ik op een Fryse zadel, en ondanks dat het echt een heeeerlijk zadel was, kwam mijn kruis constant tegen de boom (nu wel stoten).


Het schuren heb ik zelf niets op gevonden. Alleen dat als ik met string reed dat het 't ergste was.
Inderdaad wat andere zeggen tot bloedens aan toe. Ook kon ik na het rijden zeker een uur niet naar de wc, veels te pijnlijk Bloos

Het stoten kan dus misschien wel verholpen worden dmv je beugels een gaatje korter. Het is natuurlijk te proberen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:35

Ik ahd het een aantal jaar geleden altijd na paardrijles ja dat naar de wc pijnlijk was, haha. Weet niet, is gewoon overgegaan. Misschine een eeltlaag gemaakt, haha. Maar bij mij was het ook meer schuren dan stoten.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:37

Oei dit lijkt me erg pijnlijk, gelukkig heb ik er zelf nog nooit last van gehad.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:42

ik heb er wel eens van gehoord, vrouwen die zich helemaal open reden van voor, en ik weet dat die gewoon een maandverbandje ertussen deden, dat lost in ieder geval op korte termijn al wat op.
een stootkussentje ertussen.

ik hoop dat de tip een beetje werkt, gr. sas

I Survived because the fire within, burned brighter than the fire around me.
*~ Duende ~* Frederiksborger ras (moravitas_devoto op Instagram )

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 22:46

Bloos! Bloos! Bloos! Yep, hier ook geen douchegebruik en al helemaal geen andere dingen..... Haha! .

Ik heb het overigens in de galop ook, en ik heb mijn beugels al best kort; die moeten eerder langer dan nog korter. Misschien moet ik eens proberen te rijden met een 18 inch ipv 17,5. Overigens weeg ik maar 58 kg, maar dat schijnt niet zo veel uit te maken.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:58

Inderdaad eens een maandverband proberen en dan zorgen dat het midden goed op de plaats zit waar je je stoot.
Liefst niet zoeen met vleugeltjes want die gaan tijdens het rijden los.
Als je pech hebt hou je daar echt lelijke plekken aan over omdat ze in de weg gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door coydog op 24-04-04 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

And then she realized nothing would change...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:33

Mijn oude bijrijdster had dit met mijn vorige vzh zadel ook, zij dacht dat het aan haar manier van rijden lag, maar na een zadelcontrole bleek dat zadel gewoon niet meer te passen en lag het te veel achterover, waardoor het dus voor te hoog lag en ze er daarom steeds tegenaan stootte. Zij had ook al een gelziting gekocht, wat dus niet hielp. Ik heb een ander vzh zadel gekocht (ingerolen)

Misschien kun je je zadel eens na laten kijken door je ruitersportzaak?


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 07:12

Tja het is toch wat. je moet er toch wat voor over hebben om te paardrijden .
Haha
Maar wat waarschijnlijk zal helpen is een gelzitting over je zadel of een Bontje?
Ik heb zelf ook erg last gehad met het schuren over het zadel, maar niet het stoten.
Alles laag op laatst open, echt pijnlijk.
Ik had op laatst geen eens zin meer om te rijden.
Heb nu een Speciale Dure onderbroek gekocht, het helpt wel.
Zit een hele dikke laag speciaal soort stof voor het niet schuren van je kruis, waarschijnlijk zullen die er ook wel zijn voor het stoten?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 07:46

Ik ken iemand die na de bevalling echt overduidelijk meer voorover is gaan zitten... Maar of ze last van haar kruis heeft tijdens het rijden, geen idee Haha! Wel frappant is dat ze direct na de bevalling een nieuw zadel gekocht heeft *LOL*

:){

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 08:03

coydog schreef:
Inderdaad eens een maandverband proberen en dan zorgen dat het midden goed op de plaats zit waar je je stoot.
Liefst niet zoeen met vleugeltjes want die gaan tijdens het rijden los.
Als je pech hebt hou je daar echt lelijke plekken aan over omdat ze in de weg gaan zitten.


Dat heb ik dus ook geprobeerd maar dat hielp echt niet! Dan gaat het juist schuren Scheve mond

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 08:43

Ik sluit mij aan bij de onderbroek, alleen is het wel erg veel tussen je benen. Je kunt hem ook kopen bij de fietsenwinkel maar ze zijn behoorlijk prijzig.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 08:44

Heb je misschien foto's van jezelf in het zadel voor de bevalling en erna ?? Misschien kun je hieraan zien of je houding is veranderd. Ik kan me nl heel goed in denken dat je bekken een iets andere stand heeft gekregen en je dus 'anders' zit.


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 08:51

Citaat:
Ook kon ik na het rijden zeker een uur niet naar de wc, veels te pijnlijk



dat herrinner ik me van vroeger, toen ik nog jachtpaarden reed Bloos! vreselijk was dat! Scheve mond

Ik heb nu een Barefootzadel met nog eens als extra een schapenbontje erop en ik heb nergens meer last van.
Het maakt zelfs niet meer uit wat voor onderbroek of rijbroek ik aan heb, kan zelfs met een spijkerbroek rijden, terwijl ik daar vroegere enorm kieskeurig mee was!


Als je zo eens om je heen hierover begint, blijken er bij even doorvragen heel veel vrouwen last van te hebben.......

Uit betrouwbare bron weet ik dat mannen weer last van hele andere dingen hebben Cool Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 08:59

Toen ik nog 'engels' reed heb ik ook regelmatig na een inspannend uurtje dressuurles 'open' plekken gehad, maar nooit aan de voorkant.
Wel aan de achterkant, door verkeerd ondergoed (randjes). En ook op de binnenkant van mijn knieën. Sinds ik rijbroeken ben gaan gebruiken met een gehele (kunst) leren achterkant heb ik van die knieën nooit meer last gehad.

Sinds ik Western rijd heb ik van de achterkant echt nooit meer last gehad. Met de knieën (in spijkerbroek) moet ik nog steeds wel opletten dat de pijpen goed strak blijven zitten en niet op gaan kruipen, maar met een elastiek onder de voeten is dat probleem ook verholpen.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:01

Ik heb wel eens gehoord dat de meeste zadels op de bouw van een man gericht zijn en dat daarom vrouwen er niet lekker in kunnen zitten.
Of dit waar is weet ik niet.
Die speciale onderbroeken heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik weer niks.
Nu heb ik er geen last meer van maar toen ik nog op een manege reed zaten er zadels tussen die echt niet fijn zaten.
Waarschijnlijk maakt het zadel dan toch wel uit.

And then she realized nothing would change...

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:47

Dat gaat zeker op voor Westernzadels, maar de 'engelse' zadels hebben een veel vrouwvriendelijker bouwvorm en daar zal het dus minder spelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:26

Er bestaan ook bij westernzadels speciale vrouwenzadels. Ik heb een Ladies allround van Dale Chavez. Vraag me nu niet wat het verschil is met een mannenzadel, maar hij zit in ieder geval heerlijk. Ook bij mij geen probleem met openrijden, wat ik bij dressuurzadels wel deed.

Je suis Charlie.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:32

evt een fietsonderbroek met zo'n zeemleren lap eens proberen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:33

@Ody, rij je veel licht? Probeers eens wat meer door te zitten?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sintara en 25 bezoekers