De ego-trippers zonder cap...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

De ego-trippers zonder cap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 23:48

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, maar er moet me toch iets van het hart. Als ik zo kijk naar de foto's van bijv. HAW zitten er zo nu en dan ook weer eens springfoto's tussen die ik persoonlijk altijd leuk vind. Vaak zie je ze dan weer zonder cap over een sprong zeilen, alsof ze zich niet bewust zijn van de gevaren. Sterker nog, ik weet zeker dat ze zich niet bewust zijn van de gevaren! Kennelijk vinden de meesten het nu nodig om onder hun vraag naar commentaar in het vet gedrukt het zinnetje "Cap is eigen keuze!" om te voorkomen dat de helft van de criteria niet over de ontbrekende cap gaat.
Meteen moet ik dan terug denken aan een jongen die vorig jaar een schedelbasisfractuur (gelukkig wee hersteld) op liep door er voor te kiezen om zonder cap te springen.

Ik vind rijden zonder cap een zekere vorm van arrogantie uitsralen. Blijkbaar denken deze mensen te goed te zijn om van een paard af te vallen en zowaar dat ze immuun zijn voor ongelukken en valpartijen. Waar ze hierbij niet aan denken is het feit dat een paard een dier is en blijft. Honderd keer springt hij braaf over het oxertje heen tot op een dag het trouwe beestje verrekt te springen en stijf in het zand blijft staan. Blijkbaar denken deze ruiter ook zeker te weten nooit een telfout te maken waardoor hun paard verkeerd uit kan komen wat zou kunnen resulteren in ee weigering.

Ik raak dus gek genoeg altijd lichtelijk frustreerd als ik weer zo'n foto zie, helemaal als ik weer een foto zie in een paardenblad van een topruiter die zonder cap springt. Beseffen zulke mensen dan niet dat ze een voorbeeldfunctie hebben? En dat ook zij aan de risico's van het springen gebonden zijn?

Mijn vraag aan jullie is waarschijnlijk al wel duidelijk; Wat vinden jullie hier nou van?


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:52

tja of het arrogantie is kan ik echter niet zeggen,bij sommige zal dat zeker wel zo zijn,maar niet bij iedereen.
bij ons op stal rijd 75% zonder cap,en geen een omdat die het stoer vind hoor.

ik zelf rij ook nooit met cap.
ik doe dat niet omdat ik er absoluut niet tegen kan,in de ponyclub moeten we ermee rijden,wat ik het leukste vind aan die les is als me cap weer af mag,ook op concour irriteer ik me vreselijk eraan.

en ik doe het dus zeker helemaal niet omdat ik het stoer vind ofzo.
maar ik ben me de laatse tijd wel wat vaker mijn cap weer aan het opzeten,omdat mickey wat heet is de laatse tijd.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:00

Ik kan me er niet druk om maken Lachen. Met springen zet ik zelf wel een cap op, maar de rest van de mensheid moet zelf maar weten wat ze doen. Ik lees trouwens nooit dat een topruiter hoofdletsel heeft opgelopen door het zonder cap rijden? Maar het is net zoiets met autogordels (al zijn die wettelijk verplicht), "men" doet maar, ik doe ze om.

Extremely rare and Beyond Compare

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:01

ja, veel mensen zijn het met je eens, maar ik heb dus het zelfde als Mickey..
Ik HAAT een cap, ik kan er niks aan doen maar ik wordt gewoon helemaal gek van zo'n ding.

en dressuur ruiters dragen toch ook geen cap??

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:13

Ik rij zonder cap. Noem het arrogantie, maar ik haat zo'n ding op mijn hoofd en het is niet verplicht. Vele malen ben ik van het paard gevallen en laatst had ik een ei op mijn hoofd (tegen een stammetje aangevallen) die trok na een paar dagen weer weg. Mooie gelegenheid om toch in te zien dat een cap dragen toch raadzaam is. Dus niet. Ben mij bewust dat ik eens zo kan komen te vallen, dat ik het niet (meteen) kan navertellen, dat vooruitzicht helpt helaas ook niet. Ik ben dus hardleers.

De zon schijnt voor iedereen!!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:17

Ik draag wel een cap.. ik vertrouw Splash voor de volle 2000% , ik weet dat ik 9 van de 10 keer blijf zitten , maar toch vind ik het veiliger om met cap te rijden.. je weet maar nooit , en dan maar liever max. 2 uur zo'n ding op mn hoofd dan dat ik straks hier half verlamt of weet ik veel hoe erbij zit , en dan denk je.. had ik toch maar een cap gedragen..

    S p o t.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:39

Ik draag wel een cap en denk inderdaad dat veel mensen denken dat het hen niet overkomt... totdat het wel zo is.

Mensen die zeggen dat hij zo vervelend zit kan ik aanraden een goede cap aan te laten passen, want er zijn tegenwoordig zoveel lekker zittende caps waar je niet zo'n plakhoofd onder krijgt, dat dat allemaal wel mee valt. Het is misschien even wennen,maar na even weet je niet beter.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:46

waar maak je je druk om? Het is hun hoofd, hun zaak. Het zal me echt een rotzorg zijn wie er met cap rijdt en wie niet (en ja, ik rij zelf meestal met)

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:04

ik rij zelf nooit met cap.
zit niet lekker en al helemaal niet in de zomer.
dat is geen reden dat weet ik.
ik wordt altijd een beetje pissig als ik foto's plaats en ik schrijf er nog onder dat ik geen commetaar hoef van waar me cap is.
al zou ik met cap rijden dan zou ik nooit tegen iemand anders zeggen dat die een cap op moet doen.
waarom niet ,nou dat moeten ze dus echt zelf weten hun leven en jij kan er niks aan veranderen.
als mensen tegen me zeggen dat ik een cap op moet doen (en dat zeggen best veel mensen)
dan zeg ik dat ik het zelf wel uit maak .en ze er niks aan kunnen veranderen.
oke kan het wel begrijpen dat sommige mensen dat zeggen.
maar toch maak jezelf en een ander uit die wel of niet met en cap rijdt.
ken ook verhalen met mensen die wel een cap ophaden en het ook slecht mee afgelopen is omdat de cap naar binnen is geslagen.
maargoed voel me echt niet de beste ruiter en dat ben ik ook zeker niet.
en dat is niemand ook al rij je wel met cap want je bent nooit uitgeleerd in de paardensport.
en hoop ook dat sommige van bokt er nou eens mee op houden om steeds te zeggen waar je cap is of wat dan ook.want het help toch geen ene flikker als je het zegt.
terminste niet bij mij .
en denk ook niet bij andere.
maargoed je kan commetaar verwachten op bokt Knipoog

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:31

Wat ik niet snap is dat iedereen wakker ligt over die cap maar dat je nooit iets hoor over een bodyprotector.
Je kunt zelfs met een klein sprongetje toch lelijk met je rug op een balk vallen.
Verder moet ieder het voor zich weten, ik vind dat het jouw lijf is en dat je ermee moet doen wat je zelf wil.
Als jij niet inzit over beschadigingen hoeft een ander zich daar ook niet druk om te maken.
Ik heb ook wel eens op paarden gezeten die zin hadden in een potje mikado,dan maakt een cap ook niet meer uit hoor.
Je nek kun je dan nog wel breken.

And then she realized nothing would change...


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:38

Tsja wat vind ik ervan....ik vind dat iedereen dat lekker zelf uit moet zoeken.

Vind persoonlijk iemand niet stoerder zonder cap, ik let er niet eens op als ik foto's aan het bekijken ben want het is ieders eigen keuze.

Zelf rij ik met cap, maar zoals coydog al zegt vraag ik me soms weleens af waarom, als je echt goed valt kan je van alles breken en mankeren en daar kan een cap dan geen donder aan veranderen.

Kan me er niet druk om maken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 02:32

Tja, kan me er ook niet druk om maken, zijn zoooveel mensen die op de scooter/motor enz geen helm dragen, hun gordel niet omhebben in de auto, hun cap niet opzetten op het paard enz enz. Scheve mond

Als ik me om al die mensen druk zou moeten gaan maken, zou ik geen leven overhouden denk ik! Nee, iedereen moet lekker zelf weten wat ze doen hoor!
Ik zet op mijn eigen pony zelden mijn cap op, op andermans paarden meestal wel, omdat die toch vreemd zijn.
En JA, van mijn eigen pony kan ik ook afdonderen, maar ik ken hem door en door, en daarbij blijf ik goed zitten, dus dat beetje risico dat ik loop, neem ik maar voor lief hoor Knipoog . IK denk ook dat de kans net zo groot is dat je je nek breekt ofzo als je eraf valt, of wat anders ernstigs oploopt!

En vergeet niet, wat je met JOUW hoofd doet moet je zelf weten, maar wat anderen met die van hun doen, das HUN zaak, NIET de jouwe Scheve mond

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 06:49

Ik heb hersens genoeg om ze te beschermen door een cap op te zetten.
Dat een ander dat niet heeft, is hun zaak.
Als kinderen bij ons op stal gaan rijden zonder cap, terwijl ik weet dat ze hem wel op moeten van hun ouders, zeg ik er wel wat van.
Ook als iemand op Bill wil stappen, gebeurt dat niet zonder cap.
Dat valt nl onder mijn verantwoordelijkheid, als ze van een ander paard op hun kop willen vallen, is het hun zaak.

Goedgekeurd onderschrift :)

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 07:40

in mijn jonge jaren [meer dan 25 jaar geleden Scheve mond auw...!!] heb ik van mijn opa leren paardrijden.
mijn opa's broer had toen een manege in bentveld, dat ligt bij zandvoort, 'manege de naaldenhof'.
manege bestaat nog steeds trouwens, maar mijn oom 'meneer slagveld' die nogal wat respect afdwong is ondertussen al weer jaren geleden overleden.
mijn oom sprong en reed dressuur.
van hem mocht er geen cap gedragen worden op de manege, vanwege dat een cap als die om wat voor reden dan ook naar achteren slaat je nek zou kunnen breken.
ik mocht dus niet met cap rijden...
tegenwoordig met het 'nieuwe model' cap is dat natuurlijk niet meer.
maar wie heeft er een nieuw model, de meeste mensen rijden met de ouderwetse [gevaarlijke] cap, en die zijn ook nog te koop trouwens.
ik rijd dan ook zonder cap, maar buiten het voorgaande heeft dat voor mij ook als reden dat ik vind dat je je nou eenmaal niet tegen alles kunt beschermen, dan zou je idd ook met bodyprotector moeten gaan rijden, en dan nog kan er iets met je gebeuren.
ik kan me wel goed voorstellen dat mensen met grote paarden daar anders over denken maar ik heb een ijskonijn, en daar val je al niet zo hoog van..
op het moment dat ik persoonlijk erover zou gaan denken dat ik maar eens een cap moet gaan dragen denk ik dat ik op zeer korte termijn met paardrijden zou stoppen, want dan zou dat betekenen [voor mij!!! niet andere mensen, géén oordeel!!] dat ik te onzeker ben geworden.

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 07:46

Ik kan me er niet druk om maken...
Als mensen geen cap willen dragen moeten ze dat zelf weten.
Ik vind het alleen vreselijk stom.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48358
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:41

arrogant... mwah... ik zou het eerder oerstom willen noemen...

Ik rijd zelf altijd met cap.. ik rijd liever voor gek (als je dat al doet) dan dat ik mijn hoofd in elkaar val... ook mensen die op Banjer rijden worden viendelijk doch dringend verzocht een cap op te zetten.... net als Billy zegt: Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid... als er iemand vanaf valt, dan ben ik degene die aansprakelijk is....

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:47

wat ik ervan vind? dat moet een ieder voor zichzelf weten. Ik ga me er echt niet druk om maken hoor!!! Ik denk dat iedereen in zijn eerste lessen wel geleerd heeft (op een uitzondering na) hoebelangrijk goede kleding en cap wel niet is.

Ik vind nutteloze tijdsbesteding als ik na ga iedereen die zonder cap rijdt en ik vind het nog nuttelozer als ik me er ook nog druk om ga maken.

En wat heeft arrogant met geen cap dragen te maken? tja, ik rij ook vaak zonder cap, maar ook vaak met cap. Niet omdat ik me te goed voel hoor, maar ik zoek nog altijd een donateur die me een casco cap wil schenken, aangezien ik eerder bij het bankroet zit dan bij een miljonair.
Dus als jij me die wil schenken, heb je misschien 1 zorg minder...

:){

MuSLi

Berichten: 5234
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:00

Volgens mij heeft het weinig met arrogantie te maken, althans bij mij niet. Ik rij altijd zonder cap (dressuur)!
Ik irriteer me echt mateloos aan een cap, daardoor wordt het rijden er ook niet echt beter op...
De hele tijd zit dat ding in de weg of hij zit niet lekker er is altijd wel iets met zo'n cap aan de hand Scheve mond

Met springen en/of buitenrijden heb ik wel ALTIJD een cap op,
omdat ik op dat moment me meer van de gevaren bewust ben, denk ik... Knipoog

Hun verwachting is niet jouw verplichting..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:08

kimmy schreef:
Dus als jij me die wil schenken, heb je misschien 1 zorg minder...

Haha!

De zon schijnt voor iedereen!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:17

Tja...

Ook ik vind het eerder stom dan arrogant, weerhoudt mij er iig niet van gewoon altijd met zo'n ding te rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:26

Ik ben van de generatie dat je gewoon nog mocht crossen met een niet passende cap. Het is geen arrogantie dat ik vaak niet een cap op heb, het is gewoonweg onnadenkendheid. Als ik naar buiten ga, of ik ga springen, of ik zit op een jong paard dan heb ik altijd wel mn cap op, maar dat komt omdat ik er DAN dus over nadenk. Als ik gewoon rij op een voor mij bekend paard dan "vergeet" ik zoiets........... dom, helemaal mee eens maar bij mensen van mijn leeftijd die rond hun tiende zijn gaan rijden is dat er niet zo ingestampt als bij mensen die nu een jaar of 10 bezig zijn. Ik weet ook wel dat ik van een paard kan vallen, heb het een tijdje geleden nog gedaan......... en dat was ook een flinke klapper, en dan rij ik weer wat fanatieker met cap.......... maar dan uiteindelijk sluipt toch die "makkelijkheid" er weer in........

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:47

ze moeten het lekker zelf uitzoeken vind ik. Eens komen ze zichelf tegen.
Ik ben niet de beste maar ook geen beginner, ook ik vind een cap niet lekker zitten maar zet hem wel op voor de zekerhied Knipoog

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:48

Ach, iedereen kent de risico's en moet lekker voor zichzelf uitmaken of ze wel of geen cap willen dragen.

Ik droeg ook nooit een cap, vond het maar een lelijk zweetding. Tot ik met mijn paard te val kwam tijdens een buitenrit en met mijn hoofd op de straat klapte... Wonderbaarlijk genoeg heb ik daar niets aan over gehouden, maar sindsdien rijd ik altijd veilig.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:00

Ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet beslissen, maar ik kan me best voorstellen dat je je eraan kunt ergeren.

Ik rijd altijd met cap, als ik zonder rijd heb ik vaak zelfs het gevoel dat ik iets mis. Bij ons op stal is een cap gewoon verplicht, maar nog zijn er veel mensen die gewoon altijd zonder cap rijden. Dat vind ik wel stom, want wat verplicht is is gewoon verplicht, doe het dan ook.

Dat je er in het begin niet aan denkt dat ik me wel voorstellen, maar als je er altijd mee rijdt wordt het gewoon een automatisme, net als dat je het zadel niet vergeet.

Een tijdje terug reed ik ook vaak zonder cap, toen was het ook niet echt verplicht. Mijn pony was toen zeker niet zo braaf maar toch deed ik het. Ik reed lekker me een petje, zit een stuk lekkerder. Maar nu ben ik me heel erg (teveel) bewust van alle gevaren en rijd ik dus altijd met cap. Ik kan je eerlijk zeggen dat ik zou willen dat ik weer zonder cap durf te rijden, maar op dit moment vind ik dat zelfs gewoon eng!(dan nog zou ik hem denk ik wel op zetten hoor)

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:25

SpLaSh_ schreef:
Ik draag wel een cap.. ik vertrouw Splash voor de volle 2000% , ik weet dat ik 9 van de 10 keer blijf zitten , maar toch vind ik het veiliger om met cap te rijden.. je weet maar nooit , en dan maar liever max. 2 uur zo'n ding op mn hoofd dan dat ik straks hier half verlamt of weet ik veel hoe erbij zit , en dan denk je.. had ik toch maar een cap gedragen..


Amen...

Helemaal mee eens, ik heb hetzelfde met Herman, vertrouw 'm meestal helemaal, maar draag toch een cap, want hij kan zo af en toe z'n kuren hebben, en op die momenten draag ik graag een cap, of ik er dan wel of niet af ga vallen, maakt me nikt uit, maar vind 't wel veiliger!

Toen ik nog op de manege leste, gewoon op de manegepaarden (nu met Herman), toen heb ik ook een hele tijd zonder cap gereden, weet niet waarom, maar dat vond ik weer heel anders Verward

Maar dat het iets van arrogantie uitstraalt... Denk ik niet hoor, men kiest er gewoon voor om met of zonder cap te rijden... Maar niet om stoer te doen ofzo!

    If you can dream it, you can do it ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Bommeltje_, Cowgirl83, criollo_yess, femkepien, Googlebot, hollie, jokesonyou, lizy29, Lotus_Tessa, rover_, Salinah, sterregoud, xxPaige en 91 bezoekers