Eerst voorwaarts, dan pas neerwaarts...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Eerst voorwaarts, dan pas neerwaarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:50

Ik lees hier heel veel reacties over het naar beneden rijden. Maar er wordt vaak alleen wat over de handen verteld.
Naar mijn mening moet een paard eerst goed voorwaarts lopen, op alle 4 zijn benen, desnoods met z'n hoofd in de lucht, dan pas neerwaarts.
Zodat hij dus niet de steun bij de teugels gaat zoeken. Ik heb al bij meerdere paarden gemerkt dat ze dus niet op alle 4 de benen lopen. Wanneer ik dan de gelegenheid tot strekken gaf, waren ze gelijk uit balans.
Bij het paard wat ik nu rij, ben ik dus wel met het voorwaarste bezig en vooral het op 4 benen lopen. Hij liep voorheen teugelkreupel en doet dit nu dus niet meer. In het begin leip hij echt sterren te kijken, maar ik merk nu dat hij puur op mijn been naar beneden kom. Het enige wat ik met mijn handen doe is op dezelfde plaats houden.

Ik ben dus van mening: eerst je benen, dan pas je handen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:00

Helemaal mee eens Amanda!

Jaike, wat ben je toch een topper!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:04

vwnw kan altijd alleen wanneer het paard in balans kan lopen. Veel mensen doen dit met jonge paarden, maar op die manier loopt het paard op de voorhand, niet bij elkaar en zo traint het de rug en bilspieren helemaal niet. Het paard blijft een tijd moeite houden met zijn/haar balans.
Zo is het mij iig altijd verteld.

Eerst aan het been, dan pas neerwaarts. Maar dat is altijd zo, been is het belangrijkste, via het been naar de hand rijden en niet met de hand naar het been toe.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:19

Voor zover ik weet hoort het nageeflijk rijden gewoon zo, heb het nooit anders geleerd. Wel anders geprobeerd, maar daar heb ik van geleerd. Heeft geen zin. Knipoog

Dus, jouw mening is eigenlijk geen mening maar gewoon een feit. Een paard geeft pas na als hij op zijn eigen benen loopt en luistert naar je been. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:21

Alles, elke oefening ,wat je ook doet op je paard begint met dat het paard voor het been moet zijn.
En dat je alles van achter uit op moet lossen.

Maar dat word ook vaak wel vermeld hoor

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 19:25

Toch zie ik heel veel mensen, ook op wedstrijd die hun paard van voren netjes willen laten lopen (lees: aan de teugel) en dus veel te veel van voren werken. Vaak wordt het door de jury geeneens afgerekend, terwijl een paard dan absoluut niet op 4 benen loopt. Het plaatje is gewoon 'mooi'.
Iedereen weet wel de theorie, maar hoeveel mensen passen het toe??

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:28

Dat ben ik helaas helemaal met je eens.
Vooral op wedstrijden kan ik me er heel erg aan ergeren als die hoog geplaatst staan, puur op het plaatje.
En dat gebeurt helaas te veel. Scheve mond

je ziet ze er van voren wat front in trekken, rug totaal weggedrukt en halen hogere punten dan de paarden die netjes van achter over de rug lopen, maar met minder front dus minder dresuurplaatje

Zulke jury's moeten ze meteen verbannen van het wedstrijdveld.

gelukkig zijn er ook jurys die er wel doorheen kijken Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:30

Ik ben het helemaal met jullie eens!

Over dat teugelkreupel:
Ik heb net een stuk in het bit gelezen, een interview met Rien van der Schaft en die zegt over teugelkreupelheid;
"Ik heb ooit eens ergens gelezen dat teugelkreupelheid niet zou bestaan. Nou wel degelijk. Het is niet zo dat je een paard meteen kreupel trekt, maar je kunt hem wel belemmeren in de natuurlijke afloop van zijn beweging, zodat zijn tact verstoord raakt."

Dus dan komt de teugelkreupelheid door de verkeerde houding van de ruiter. Want die belemmerd het paard, dus heeft de vorige rijder van het paard geen perfecte zit gehad, waardoor de tact van het paard verzwakt en dus onregelmatig is.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 19:30

Ja, maar helaas kom je ze weinig tegen. Ik moet wel zeggen, in de hogere klassen letten ze er meer op dan in bijv. de B.
Terwijl daar juist die basis zo belangrijk is.

Gelukkig zijn een hoop mensen het met me eens Haha!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:30

Kawa, dan blijven er weinig jury's over ben ik bang....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:31

klopt en de meeste lopen in het M ook vast.
maar dat ligt dan aan ht paard Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:32

helaas wel ja sjonniej
Maar ik vrag me wel eens af hoe er op een jury cursus over gepraat word?

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 19:32

Sjonniej schreef:
Ik ben het helemaal met jullie eens!

Over dat teugelkreupel:
Ik heb net een stuk in het bit gelezen, een interview met Rien van der Schaft en die zegt over teugelkreupelheid;
"Ik heb ooit eens ergens gelezen dat teugelkreupelheid niet zou bestaan. Nou wel degelijk. Het is niet zo dat je een paard meteen kreupel trekt, maar je kunt hem wel belemmeren in de natuurlijke afloop van zijn beweging, zodat zijn tact verstoord raakt."

Dus dan komt de teugelkreupelheid door de verkeerde houding van de ruiter. Want die belemmerd het paard, dus heeft de vorige rijder van het paard geen perfecte zit gehad, waardoor de tact van het paard verzwakt en dus onregelmatig is.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dat is zeker wel een factor, maar niet de enige. Een paard wat altijd steun heeft gehad van de teugel, elastiek, slof oid en die moet het ineens zonder doen. Geloof mij maar dat hij keupel gaat lopen, omdat hij steun mist en ineens zelf op alle 4 zijn benen moet gaan lopen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:07

Citaat:
Maar er wordt vaak alleen wat over de handen verteld


Komt waarschijnelijk ook vaak doordat die 'dingen' het probleem zijn Lachen


(Uiteindelijk komt het erop neer dat je een paard aan het been en op je zit voorwaarts of terug moet kunnen rijden om uiteindelijk tot die nageeflijkheid te komen.)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:15

Amanda;
Ja zoals jij het zegt klopt het inderdaad. Dan moet verkeerde houding veranderd worden in andere houding.
Het paard is dan dus gewent aan de druk op de mond en dan gaat er iemand anders op die dat niet doet. Het paard word dan dus eigenlijk uit zijn vroegere houding gehaald. Dus raakt hij weer uit balans, geen tact meer, teugelkreupel.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:18

En bovendien wil een paard dat ontspannen loopt en lekker beweegt vanzelf al naar beneden. ( dan komt er ook endorfine vrij) Dat probeer ik te begeleiden en niet af te dwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:52

Endorfine??
Wacht even, endorfine is een stof die het lichaam aanmaakt bij pijnbeleving. Endorfine is een lichaamseigen morfine zogezegd.
Als het paard een vwnwtse lijn opzoekt komt er geen endorfine vrij, tenzij het heel erg pijn doet.


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:24

Voor zover ik lees op Bokt worden er veel vragen gesteld over het naar beneden rijden, vragen over wat de mensen met hun handen moeten doen en hoe ze hun paard ana de teugel krijgen.

Wat mij dan juist opviel was dat de meeste antwoorden over aan het been krijgen gingen, lekker voorwaarts en ontspannen, achterhand eronder en de rest komt wel.

Dus eigenlijk ben ik het er niet zo mee eens Haha!
Wel over de manier dat het gedaan behoort te worden, maar niet over dat de handen altijd het belangrijkste punt zijn in de antwoorden die mensen geven Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:27

Lovely schreef:
Endorfine??
Wacht even, endorfine is een stof die het lichaam aanmaakt bij pijnbeleving. Endorfine is een lichaamseigen morfine zogezegd.
Als het paard een vwnwtse lijn opzoekt komt er geen endorfine vrij, tenzij het heel erg pijn doet.


Endorfine komt toch ook vrij tijdens momenten dat je het naar je zin hebt of zit ik nu verkeert? *het zgn gelukshormoon*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 02:04

Dat is serotonine, die regelt voor een deel het 'psychisch welbevinden'. In geval van depressiviteit is er vaak een probleem in de serotonine huishouding.

Van endorfine ga je je ook beter voelen hoor, maar dat neemt niet weg dat endorfine als hoofdfunctie heeft om pijnsensatie weg te nemen. Ze worden van een praam ook 'high' omdat er daarbij ook endorfine vrij komt, maar dat maakt het gebruik van een praam nog niet goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-04-04 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 02:06

Lovely schreef:
Dat is serotonine, die regelt voor een deel het 'psychisch welbevinden'. In geval van depressiviteit is er vaak een probleem in de serotonine huishouding.


Serieus joh, dan ga ik als ik mijn leraar biologie tegenkom echt eens tegen hem uit varen, heb het dus al jaren zo in mijn hoofd zitten omdat het ooit eens verteld is tijdens biologieles op de middelbare school Bloos!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 02:08

Ik heb even een boek van de plank gerukt, zie boven. Je leraar heeft het niet helemaal verkeerd hoor.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:09

Sily schreef:
Voor zover ik lees op Bokt worden er veel vragen gesteld over het naar beneden rijden, vragen over wat de mensen met hun handen moeten doen en hoe ze hun paard ana de teugel krijgen.

Wat mij dan juist opviel was dat de meeste antwoorden over aan het been krijgen gingen, lekker voorwaarts en ontspannen, achterhand eronder en de rest komt wel.

Dus eigenlijk ben ik het er niet zo mee eens Haha!
Wel over de manier dat het gedaan behoort te worden, maar niet over dat de handen altijd het belangrijkste punt zijn in de antwoorden die mensen geven Haha!


OK dan! Dat bedoel ik dus ook. Denk dat er als probleem veel gevraagd wordt wat je met je handen moet doen maar waar de meesten wel op eindigen is ff simpel gezegd dat je je paard rond moet rijden door hem eerst aan het been te krijgen en hebben, zodat je em voorwaarts en terug kan schakelen. Vandaaruit kan je naar die nageeflijkheid werken.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:11

Tsja, niet iedereen kan dat begrijpen.
Dat is toch net toveren!! Je drijft met je been en zijn hoofd gaat naar beneden! Schijnheilig

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:16

Hahahaha Sjonniej, jah helaas is ook iedereen niet zo'n goeie tovenaar. Maar met iemand die het goed kan uitleggen en zelf een beetje paardrijgevoel kan je wel een eindje komen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 64 bezoekers