hoelang wachten met rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

hoelang wachten met rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 12:08

Mijn merrie is 10 april bevallen van een (prachtig OK dan! ) hengstveulen. Nu was ik eigenlijk benieuwd hoelang ik moet wachten om weer te gaan rijden? ik zat zelf aan een maandje te denken, maar ik weet niet of dat goed is!


frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:55

Je kunt ook al wel eerder gaan rijden. Ik ken mensen die na een week al weer rustig aan gaan opbouwen. Ligt er een beetje aan hoe de merrie en het veulen erop reageren als ze gescheiden worden.

Vergeet helemaal te feliciteren met het veulen Bloos! Heeft het al een naam Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:25

Je kan rustig aan wel weer beginnen. Eerst een kwartiertje en dan langzaam opbouwen. Zo went je veulen eraan dat hij een poosje alleen moet kunnen zijn. Wel zorgen dat hij zich nergens aan kan bezeren! Succes ermee.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 06:55

Met onze merrie zijn we ook na een week weer begonnen met rijden. Drie dagen na de geboorte even van het veulen afgehaald (twee minuten of zo) en daarna rustig opbouwen. De eerste keer dat je opstapt na de bevalling wil de merrie nog wel eens flink bokken! Eerst even longeren met het zadel op helpt daartegen. Succes!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 06:26

Je kan inderdaad heel snel beginnen. Vooral om moeder en veulen te scheiden. Misschien ben je hier al mee begonnen? Al 5 minuten in het begin scheiden is goede oefening en dit langzaam uitbouwen. Dan zijn ze er snel aan gewend. Zorg er wel voor dat het veulen zich niet kan bezeren en in een veilige box staat (zonder tralies waar hij met steigeren met zijn beentjes tussen kan komen). Met rijden rustig aan beginnen en goed in de gaten houden of de uier daarna weer snel vol wordt. Ik heb een keer een merrie gehad waar de uier leeg werd en het wat langer duurde voordat er weer melk voor het veulen in zat zeg maar...
Suc6!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:39

Misschien een rare vraag: maar waarom wil je er zo vroeg alweer op rijden? Laat moeder en kind gewoon lekker op een relaxte plek van elkaar genieten...Het moment, dat je je merrie laat dekken weet je, dat je er het seizoen na de bevalling toch niks bijzonders mee kunt gaan doen, wedstrijden enzo.
Kan me voorstellen dat de merrie beweging nodig heeft, maar kan ze dan niet ergens een paar maandjes op een stukje land staan. Stress is voor allebei ongezond.

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:32

radicalM schreef:
Misschien een rare vraag: maar waarom wil je er zo vroeg alweer op rijden? Laat moeder en kind gewoon lekker op een relaxte plek van elkaar genieten...Het moment, dat je je merrie laat dekken weet je, dat je er het seizoen na de bevalling toch niks bijzonders mee kunt gaan doen, wedstrijden enzo.
Kan me voorstellen dat de merrie beweging nodig heeft, maar kan ze dan niet ergens een paar maandjes op een stukje land staan. Stress is voor allebei ongezond.

Daarom kan je ze op die manier wel beter in training houden. verder is het mi goed dat het veulen af en toe van de merrie gescheiden wordt. Ze kunnen dan nog 23 uur per dag van elkaar genieten.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:56

Idd begin er gewoon zo snel mogelijk weer mee.. Wat hier boven ook al staat ze hebben verder nog 23 uur om van elkaar te geniet..

Begin zo ongeveer op de vijfde dag, en bouw de tijd dat je rijd mooi gelijdelijk op Haha! suc6 en eerder beginnen is ook best goed voor de conditie

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:11

ALs je snel weer wilt beginnen kan dat wel na een weekje , eerst misschien een beetje wandelen enzo dat ze weer wat beweging krijgt en dan rustig een paar keer rijden, eerst alleen maar stappen en een beetje draf. Gewoon rustg opbouwen, zoals iedereen al zegt.

Hallo??

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:09

bij ons op stal houden ze meestal 10 dagen aan

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 10:07

radicalM schreef:
Misschien een rare vraag: maar waarom wil je er zo vroeg alweer op rijden? Laat moeder en kind gewoon lekker op een relaxte plek van elkaar genieten...Het moment, dat je je merrie laat dekken weet je, dat je er het seizoen na de bevalling toch niks bijzonders mee kunt gaan doen, wedstrijden enzo.
Kan me voorstellen dat de merrie beweging nodig heeft, maar kan ze dan niet ergens een paar maandjes op een stukje land staan. Stress is voor allebei ongezond.



Ik wil zo snel beginnen omdat ik al vanaf mijn tiende elke week wedstrijden heb gereden en ik ben er nu al een half jaar uit dus krijg een beetje onwennings verschijnselen Haha! . ik wil haar voor het binnen seizoen weer klaar hebben voor een m parcours dus dan moet ik nu wel weer gaan beginnen. ( ze is echt heeeel dik)
Het veulen is nu twee weken oud en ik heb ze de laatse 5 dagen al uit elkaar gehaalt, max 10 min. en het gaat redelijk de eertse 5 minuten maken ze zich heel erg druk daarna wordt het al beter.
bedankt voor jullie adviezen..


rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:01

bij ons beginnen ze na een paar dagen ook weer gewoon, maar toen ik daar hier op bokt over begon, kreeg ik zowat heel bokt over me heen Verward

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:00

Citaat:
bij ons beginnen ze na een paar dagen ook weer gewoon, maar toen ik daar hier op bokt over begon, kreeg ik zowat heel bokt over me heen


Mij niet hoor!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:48

mij ook niet, volgensmij kan je de volgende dag al rijden.....(gehoord via via) ik heb verder geen ervaring met moeder en kind.......een veulen kan 1 1/2 uur zonder moeder......

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:55

Mijn merrie heeft een half jaar op het land gestaan, om zich geheel aan haar veulen te kunnen wijden. Ik wist van tevoren dat ik haar een half jaar kwijt zou zijn, anders had ik nooit aan een veulen begonnen.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carin0903, DenB, eshz, FleurSandro, GoogleAdsense, InfinityT, Koekie73, lotte_dl, Sas75 en 24 bezoekers