wanneer laat je je paard springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

wanneer laat je je paard springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 14:00

sorry voor de vage titel,maar ik kon er geen betere verzinnen.
waar het dus om gaat,als je naar een sprong rijd,laat je dan je paard kiezen waar hij afzet,en ga je mee in de sprong?bepaal je helemaal zelf op welke plaats/moment je paard afzet?en zou je paard bij wijze van spreken als je geen teken geeft dat hij mag springen gewoon door de sprong moeten lopen?
Vroeger (lees:een half jaar geleden) ging ik er vanuit dat een paard het zelf wel kon zien,maar nu ik met een paardje rijd dat uit zichzelf nogal vroeg afzet,heb ik gemerkt dat als ik een halve galoppas langer blijf zitten,dat ik dan veel beter uitkom met dubbelsprongen enzo

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:21

Het paard is naar mijn weten altijd degene die de afzet bepaald, maar de ruiter/amazone kan hierbij helpen door een goede afstand te rijden.

Inderdaad komt het wel voor dat doordat de ruiter al gaat staan het paard eerder afzet. Daarom hoor ik ook in heel wat springlessen; wachten, wachten, wachten...wachten tot je bij de sprong bent en het paard afzet. Pas op het moment dat het paard afzet ga jij in je beugels staan.

Verder is het heel paard afhankelijk. Mijn pony vroeger kon het zelf perfect inschatten, Magic een stuk minder. Met vrijspringen kan ze zich altijd redden hoor en verder is het een super springpaardje. Maar als ruiter moet je geen foute afstanden rijden en al helemaal niet teugels losgooien, want dan gaat het mis.

Zoals ik bij veel springvragen zeg: ik spring zelf niet. Dus gevoelsmatig kan ik er niet of slecht over meepraten. Maar ik heb wel op springstallen gewerkt en ben vaak bij lessen aanwezig geweest Lachen

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 15:55

Je moet in de hogere klassen wel een paard kunnen plaatsen. Dat betekent dat je als ruiter al een aantal galopsprongen voor de hindernis de galop vergroot of verkort.
In de klasse B kun je in feite rondrijden zonder te plaatsen, een paard kan het zelf prima bepalen en ook al komt het paard groot uit, de hoogte is niet zodanig en de moeilijkheid van het parcours ook niet dat een iets verkeerde afzet erg is.
Maar in het M in een driesprong moet je als ruiter het paard wel kunnen plaatsen, zodat er niet te groot of te klein voor de eerste uitgekomen wordt.
Een paard moet dus wel leren om zelf de boel in te schatten, maar de ruiter moet het plaatsen ook leren.
Komt je paard groot in zoals je schrijft, dan zul je dus de galopsprong moeten verkorten voordat het paard 'af' gaat. Dit is niet zoiets als blijven zitten in het zadel, maar al zo'n 20 meter van te voren weten of het uitkomt of niet en daar naar gaan handelen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 16:47

Ik rij gewoon in de verlichte zit op de hindernis af en houd hem goed voor de hindernis. Als die afzet, doe ik mn handen naar voren (is de bedoeling':D ) en laat ik de teugels losser. Ik zou niet weten hoe ik de afzet zou moeten bepalen... Nagelbijten / Gniffelen Die van mij doet toch wat ie zelf wil en gooit er nauwelijks balken af....waarschijnlijk niet een goede methode maar voor ons werkt ie goed

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:19

Mijn instructeur zegt ook dat je in de training je paard niet teveel moet "helpen", je paard moet zelf meedenken. En als hij een fout maakt doordat je hem niet helpt dan leert hij hiervan. Oh, een paard gaat (uitzonderingen daargelaten) echt wel af bij de sprong, je hoeft daarvoor geen hulpen te geven. Benen eraan houden, tussen de teugels en springen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 17:40

Fonnie schreef:
Ik rij gewoon in de verlichte zit op de hindernis af en houd hem goed voor de hindernis. Als die afzet, doe ik mn handen naar voren (is de bedoeling':D ) en laat ik de teugels losser. Ik zou niet weten hoe ik de afzet zou moeten bepalen... Nagelbijten / Gniffelen Die van mij doet toch wat ie zelf wil en gooit er nauwelijks balken af....waarschijnlijk niet een goede methode maar voor ons werkt ie goed

dit doe ik dus echt nooit,dan zou ik een heel parcours in verlichte zit moeten rijden,en aangezien dit paardje iets te graag springt (door de bak crost naar een hindernis en weer verder koerst naar de volgende,en naar mijn zin iets te scheef door de bochten gaat) is in mijn geval totaal onverantwoord

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 17:42

Marliesje schreef:
Mijn instructeur zegt ook dat je in de training je paard niet teveel moet "helpen", je paard moet zelf meedenken. En als hij een fout maakt doordat je hem niet helpt dan leert hij hiervan. Oh, een paard gaat (uitzonderingen daargelaten) echt wel af bij de sprong, je hoeft daarvoor geen hulpen te geven. Benen eraan houden, tussen de teugels en springen.

bij hogere sprongen (hoger dan 1m) zet hij meestal af op het moment dat ik het verwacht zonder dat ik langer moet wachten ofzo.Maar bij lagere sprongen springt hij erg "plat" en zet veel te vroeg af zodat ik het totaal niet verwacht en mee"getrokken" wordt

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:49

Zet eens een paar inuitjes neer ofzo, dan leer je zelf beter aan te voelen hoe ja paard springt, en je paard wordt er lekker los van.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:42

ik blijf met gewoon springen altijd diep zitten en probeer mijn paard redelijk passend bij de sprong te krijgen (vanaf een cm of 80 zeg maar). Als het lager is, moet hij het zelf maar uitzoeken Knipoog Ik geef niet een speciaal teken van "nu springen", zo slim zijn ze wel dat ze niet door de sprong heen lopen. Ik kan ooit wel eens erg groot zitten en verwachten dat hij op groot afgaat terwijl hij er nog een galopsprong bijmaakt, dat voelt heel vreemd. Gelukkig denken ze dus wel goed mee, en ze redden me ook wel eens Knipoog

In de cross rijd ik altijd verlicht en afhankelijk van het soort sprong ga ik een paar galopsprongen ervoor zitten. Als het een echte steeple sprong is die je vanuit tempo rijdt niet, bij een combi of technische hindernis dus wel.

Eigenlijk net als Marliesje dus Haha!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:53

Stel dat je 2 hindernissen achter plaatst.... dus met een aantal galopsprongen ertussen.... (dat snap ik Lachen ) hoe kan ik nou bepalen hoe groot de galopsprongen zijn van mijn paard? Ik bedoel.... je kan wel klakkeloos 2 hindernissen achter elkaar zetten, maar dan gaat het fout.
Meteen loop ik 10 passen vanaf hindernis 1 en plaats dan de 2e hindernis... waardoor je dus eigenlijk niet het spring/galopsprong/spring idee krijgt... snappie? Knipoog
Hoe doen jullie dit?

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:22

Met die 10 passen zou je dus 2 galopsprongen krijgen. Als je nou erg verzamelt kun je het theoretisch ook in 3 doen.
Als ik oefen neem ik vaak een dubbel met een afstand van drie galopsprongen. Dan kun je ook schakelen: door te verruimen kan het in 2 en door te verzamelen in 4. Ik neem dan meestal vrij lage hindernissen.
Is dit wat je bedoelde?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:08

bij paarden wordt in een parcours altijd uitgegaan van 3.5 m voor een galopsprong, 1.5 m voor landing en 1.5 m voor de afzet. Dus een dubbelsprong op 2 galopsprong wordt dan 1.5 + 2 * 3.5 + 1.5 m = 10 meter, al staat dat in het parcours meestal iets ruimer. Een afstand van 21 meter is dan dus 21 - 1.5 1.5 = 18 meter = ongeveer 5 galopsprongen. Een dubbelsprong op 1 galopsorng staat voro een paard altijd op 7.20 m.

En wat caranthir zegt klopt, en zo kun je je controle heel goed testen. In de sgw les op Ermelo vorig jaar hadden we twee balkjes liggen op ongeveer 20 meter en die hebben we met 4 tot 8 (!) galopspringen ertussen 'gesprongen'.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-04-04 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 10:11

Ik denk ook wel dat ze zelf nadenken, en als ze niet uitkomen dan springen ze niet of heel raar eroverheen. In hogera klasses weet ik het niet. Bij mijne hoef ik nisk te doen, alleen te zitten Tong uitsteken AL zit ik er nog zo raar op of kom ik helemaal scheef aan, hij springt hoe dan ook, ook als we niet uit komen, dan neemt ie wel een grote sprong ofzo, maar weigeren, nee dat doet ie nooit. Hij denkt eigenlijk voor mij Haha! Dus ik denk dat het een beetje aan het paard ligt wat ie doet.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:55

vind het erg paard afhankelijk. maar vanaf de hogere klasse moet je zeker je paard helpen met de afstanden aangezien de parcoursbouwer expres moeilijke afstanden neer zet. wanneer je paard ook springt (te vroeg, op tijd, of te laat) je moet ALTIJD meegaan in de beweging van het paard. anders stoor je hem in de beweging. naast dat het voor jezelf en het paard niet fijn aanvoelt kan je het paard dusdanig hinderen dat je ongelukken krijgt. uiteraard moet je als je paard echt door een hindernis gaat hem wel voldoende ondersteunen om hem op de been te houden.
door een balkje voor de hindernis te leggen op de goede afstand kan je jezelf en het paard beter afstanden leren schatten.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:14

Die van mij denkt zelf erg mee en rekent uit hoeveel passen hij nodig heeft voor de hindernis.
Op het niveau wat ik spring is het ook nog een kwestie van goed aanrijden en in een lekker tempo, recht voor de hindernis zetten, meegaan met de sprong op het moment dat hij afzet. Dus het denkwerk aan het paard over laten.
Spring je een hoger niveau bepaalt de ruiter de grootte van de passen, maar afzetten doet het paard echt zelf, zomaar door de hindernis gaan doet hij niet.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:04

Ik reed vroeger op een pony die zelf haar afzet bepaalde, ze ging dan een paar meter voor de sprong een soort van zigzaggen en kwam dan perfect uit! Later sprong ik op pony's waarbij ik echt moest "helpen"met de afzet. Je kunt dit doen door je galoppasssen te veruimen of te verkleinen voor de sprong. Je moet zelf wel een beetje inzicht hierin hebben want anders werkt het natuurlijk niet. Ik had het weleens dat ik bij sommige hindernissen de diepte niet goed kon zien (dus hoe dichtbij de sprong was) en tja dan wordt het lastig Haha!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:34

meestal springt je paard gewoon vanzelf maar als ze te laat afzety kan jij aandrijven en in de verlichte zit gaan zitten en dan springt ze wel goed... tenminste zo doe ik het altijd....

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:50

Het verschilt heel erg per paard natuurlijk maar volgens mij kunnen paarden hun afzet zelf heel goed bepalen en stoor je ze alleen maar mee door te helpen. Maar het verschilt ook per paard. Sommige paarden komen altijd uit en andere moeten erg geholpen worden. Zelf help ik mijn paard niet zoveel met afzetten, zolang ik maar zorg dat hij een goede basistempo heeft komt hij er dan wel uit.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:53

Het verschilt heel erg per paard natuurlijk maar volgens mij kunnen paarden hun afzet zelf heel goed bepalen en stoor je ze alleen maar mee door te helpen. Maar het verschilt ook per paard. Sommige paarden komen altijd uit en andere moeten erg geholpen worden. Zelf help ik mijn paard niet zoveel met afzetten, zolang ik maar zorg dat hij een goede basistempo heeft komt hij er dan wel uit.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 17:35

als ik naar de hindernis rijdt.. dan schat ik hoeveel galop sprongen sheronit maakt.. meestal ongeveer 3 voor de hindernis.. dan begin ik te tellen.. en dan zet ze af

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:41

Voor je uit kijken en een paar galopsprongen voor de hindernis inschatten hoe je uit komt.
Dit kun je oefenen met balkjes. Telkens passend rijden.
En inderdaad, zoals Lielle zegt, twee balkjes waartussen je een aantal galopsprongen rijdt. Daarna een galopsprong meer of een galopsprong minder.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:03

mijn paard doet het vanzelf.
wel kan ik door middel van het tempo bepalen nog er wat aan sleutelen, maar hij doet het voor de rest zelf.
maar ik heb hem ook nog bijna nooit iets verkeerd in zien schatten...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers