stelling: veulens moeten altijd buitenlopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

stelling: veulens moeten altijd buitenlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 21:01

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:14

zoveel mogelijk buiten is beter voor de gewichten en pezen.
door te bewegen houden ze alles soepeler, ze ontwikkelen zich vaak beter en voor de contacten is het een must gezellig met vriendjes buiten spelen! brrr 3 jaar dag en nacht op stal en dan inrijden daar gruwel ik van.

Ze ontwikkelen flink vacht worden niet getraind en dus kunnen ze best tegen de kou.
Die van ons staan alleen 's nachts binnen en das ook voor het eerst normaal tot 3 jaar dag en nacht buiten

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

eelke
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:22

jep zeker buiten,

volgens mij is het number one voor een veulen om lekker met kameraadjes buiten te ravotten enzo maar als het zo is als nu een paar uurtjes.

paardjes krijgen vaak gedrags stoornissen als gevolg van verveling en vooral kliene ventjes hebben daar snel last van.

eelke


Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:24

Mijn toekomstige (hoop ik) 1,5 jarige (mag ik die nog onder veulen rekenen?) komt tot April helaas op stal te staan. Hij zou wel buiten kunnen maar dan staat ie in zijn eentje dat heb ik liever niet.

Vanaf April tot half november staan alle paarden (veulen of niet) bij ons dag & nacht buiten.

Ik zelf vind het beter als veulens buiten blijven of iig een uitloopstal hebben. Dan kunnen ze lekker spelen, maar als het niet anders kan dan op stal met zoveel mogelijk beweging. Ik zorg dat de mijne zoveel mogelijk buiten komt (als het even kan 2x per dag een paar uur)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:32

Buiten, met leeftijdgenootjes in het land,dat ze zich lekker kunnen ontwikkelen, en spieren e.d kunnen opbouwen.
Maar dan MOET er een schuilstal o.i.d aanwezig zijn hoor!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:39

carlijn83 schreef:
Buiten, met leeftijdgenootjes in het land,dat ze zich lekker kunnen ontwikkelen, en spieren e.d kunnen opbouwen.
Maar dan MOET er een schuilstal o.i.d aanwezig zijn hoor!


De eerste zin ben ik het volkomen met je eens. De tweede minder.... Waarom kan een shet, haf, of fjordenveulen (sobere dieren) niet zonder schuilstal? Worden ze alleen maar harder van... Die missen een schuilstal echt niet.
Bij een arab, trackener of gevoeliger veulen is een schuilstal wel aan te raden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 00:58

Ik ben er ook voor om veulens zo veel mogelijk buiten te laten. Maar als het zoals nu gaat vriezen, en ze lopen in een modderige paddock waar de bodem van opvriest, dan is het een heel onregelmatig oppervlak waar je veulen op moet lopen. Wil je de gevoelige spieren, pezen en gewrichten van een veulen daaraan wagen? Hij breekt zijn benen erin! Om die reden zou ik een veulen dan niet buiten willen hebben.

Dus: Maak van een veulen geen watje. Overdag buiten. 's Nachts in een grote loopstal. Als het vriest, jammer maar helaas: binnen blijven! Dan maar een dag niet naar buiten , maar ik loop liever geen risico op blessures!

Je suis Charlie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 09:04

Indie het weer het toelaat dan wel naar buiten. Maar nu dus niet, lekker op stal en af en toe even laten razen. Wij hebben een grote binnenbak in de stal dus het valt allemaal mee.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 10:15

Veulens in kleine groepjes laten opgroeien, in een soort stal met uitloop, van voldoende grootte voor beweging....
dat lijkt mij ideaal.
Een grote loopstal (zoals een grote koeienstal) kan een goed alternatief zijn.

Ben zelf geen voorstander van onbeschut buiten in weer en wind. Vertrapte, bevroren bodems vind k een kwalijke zaak voor jonge priegelbeentjes.
ijslanders enzo schijnen ertegen te kunnen, maar Friezen, arabieren wpners, dat spul, beschutten hoor!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 13:50

Mijn veulentje loopt lekker de hele dag buiten met welsh A veulentjes grinnik en die heeft het prima naar der zin. Ik vind dat ze zo lang mogelijk buiten moeten kunnen lopen.

IK baal er dan ook van dat ik mijn 2 1/2 jarige hengst binnen moest halen vanwege zijn exeem. Hij maakte zichzelf kapot. Nu gaat het goed en loopt nog minimaal 4 uur per dag buiten.

Groetjes Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:58

Ik ben het helemaal eens met je stelling op een woordje na: Altijd.
Er zijn nou eenmaal omstandigheden dat je veulen toch naar binnen moet. Bv. het hierboven genoemde opgevroren land ed.

Udinde staat 24/7 buiten. Ze heeft in haar leventje anderhalve week binnen gestaan om te spenen, verder nog nooit.
Ze heeft een ideaal stuk weiland, beschut en droog. Ik wil haar nog zo lang mogelijk helemaal buiten houden. Ik denk tot ze 2,5 is ongeveer. Daarna zal ze in de winter toch 's nachts op stal gaan omdat ze dan misschien wel wat bezweet kan raken. Maar dat zie ik dan wel weer, dat duurt nog lang Lachen

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:41

ik vind dat ze zoveel mogelijk buiten moeten blijven staan. die van mij staat in de zomer dag en nacht buiten en in de winter alleen overdag als het weer het toe laat gaat hij zo snel mogelijk weer 24/7 naar buiten dat zal denk ik in maart/april zijn.en in okt/nov weer 'snachts naar binnen toe.

Wodan en ik onderweg in de M2

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-02 21:08

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 09:33

Ben het er mee eens dat een veulen buiten moet lopen, het is ook bewezen dat het beter is voor de ontwikkeling van botten en spieren. Bij ons wordt een veulen bij voorkeur buiten geboren (kan merrie ook niet klem liggen inde stal) en blijft dan gewoon buiten lopen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:14

Veulentjes moeten gewoon lekker buiten kunnen lopen.
Wen heeft natuurlijk wel genoeg beweging (is je paddock aan de andere kant klaar?) en straks heb je ook een stukje wei.
Aan de andere kant is het misschien ook leuk voor dr om bij mado te logeren. Haal je haar dan weer in de winter naar huis?
Je mist alleen als ze zo ver weg staat wel veel van het opgroeien, das wel jammer, juist omdat ze in die periode zoveel veranderen.
Naja veel succes met beslissen en knuffies voor die 2 lekkere gozers.
Viv

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 22:29

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 09:25

Zo lang het niet te glad is in de wei naar buiten.
Veulens moeten veel bewegign hebben en in de wei hebben ze de ruimte kunnen ze mooi spelen.
Als ze de hele dag op stal staan kunnen ze zich ook zo vervelen dat ze gaan kribbebijten en dat soort dingen en da's toch nie zo fijn!
Dusss zolang het kan NAAR BUITEN! 8-) lekker in de zon!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers