Luchtzuiger kopen of Niet???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:47

Zelf zou ik nooit een paard met een stalgebrek kopen.
Waarom als er zoveel paarden zijn zonder stalgebrek?

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 22:00

omdat sommige paarden met stalgebrek ook helemaal fantastisch zijn

Greetz Nath

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 22:05

Ik vind het een groot nadeel als een paard een luchtzuiger of wever is, ik zoek dan liever wat langer naar een paard zonder stalgebrek.

Maar dit is mijn mening Lachen

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 22:53

Sunnylover schreef:
JE hebt natuurlijk wel eerder kans op koliek etc.

onzin. maar kennelijk leest niemand wat ik hier schrijf.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 22:54

een luchtzuiger hoeft natuurlijk niet zo erg te zijn, wanneer hij het niet doet met een band om. Maar sommige luchtzuigers gaan dapper door, ook met band. De meeste luchtzuigers vinden in het land ook wel een paaltje of hek waar ze het op doen.

Vergeet ook niet dat de 'verkeerde' nekspieren gebruikt worden als een paard luchtzuigt. Hij wordt sterk in zijn onderhals en dat kan een nadeel worden met rijden.

Je verteld dat hij pas 6 is. Dus er komt misschien een dag dat jij em weer wilt verkopen, als je bv gaat studeren o.i.d. Dan zul je dezelfde problemen hebben als die eigenaren nu hebben, namelijk; niemand wil hem hebben.
Een stalgebrek heet niet voor niets een gebrek Dat betekent dus gewoon dat ze er minder van worden.

als laatste; als jij denkt dat dit jouw droompaard is; gewoon doen. Maar kijk eerst nog wat verder. Er zijn genoeg 'goedkopere' paarden te vinden. Kom je voor je gevoel steeds terug bij dit paard, dan moet je het gewoon doen.
succes.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:52

Probeer het gebrek op de juiste waarde in te schatten.
Dus niet per definitie ongeschikt, maar wel eerlijk onder ogen zien wat de nadelen zijn.
De nadelen zijn zo ongeveer allemaal al genoemd (vervelende gewoonte, evt. gezondheidsproblemen, lastig te verkopen).
Een luchtzuiger is niet per definitie een ongeschikt paard voor hetgeen waar je haar voor gaat gebruiken, maar er zitten gewoon nadelen aan, eerlijk is eerlijk.
Maar als je het echt zo'n leuk paardje vindt en je denkt te kunnen leven met dit gebrek, dan zou ik het ook proberen.
Veel weidegang is inderdaad een aangename afwisseling, je ziet maar zelden paarden in de wei luchtzuigen.
Ik zou geen wonderen verwachten van een speelbal etc., ook al bedoel je het nog zo goed, ook op speeltjes raakt je paardje snel uitgekeken.
Wat bij veel paarden wel helpt is om de voerbeurten meer over de dag te verspreiden, zodat er bijna altijd iets te knabbelen valt.
Succes met je beslissing !

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:59

Luchtzuigen is een enorm stalgebrek, en wordt snel door andere paarden overgenomen, verder bestaat er nog een kans op een veregerde ( dus sneller ) koliek.

ach ja ik zou nooit een paard kopen met en stalgebrek, maar wanneer jij het een snoeppie vindt, en wanneer jij met dat probleem weinig moeite hebt. Wie ben ik dan om Nee tegen je te zeggen Haha!

groetjes Lara

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 00:18

Lips are sealed

Ignorance is bliss......

ER IS GEEN EXTRA KANS OP KOLIEK!!!!! Verdiep je er toch eens in man!
Verder wordt het HELEMAAL niet snel overgenomen door andere paarden pfffff. Echt vermoeiend hoor. En ook erg jammer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:23

*Marije* schreef:
Ik vind het een groot nadeel als een paard een luchtzuiger of wever is, ik zoek dan liever wat langer naar een paard zonder stalgebrek.

Maar dit is mijn mening Lachen

Als jij bereid bent om daar dan meer geld voor uit te geven...ga je gang. Het zijn jouw (euro) centen. Maar ik kan je wel vertellen dat je een heleboel goede paarden voorbij loopt.

Bovendien zijn het niet alleen de koopvernietigende stalgebreken die heel irritant zijn. Er zijn ook paarden die tegen staldeuren lopen te rammen, die als een gek rondjes in hun box lopen te rennen, met de waterbak spelen tot hun hele box drijfnat is, de waterleidingen slopen, of hun dekens iedere keer weer aan flarden trekken. Ik denk dat je daar ook op den duur heel verdrietig van wordt. Vooral het slopen van de dekens kon nog wel eens aardig in de papieren lopen. Als ik de keus heb, dan kies ik in zo'n geval dan toch voor een paard met stalgebrek luchtzuigen (als hij het niet doet met band om)!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:38

Ik denk dat het er ook heel erg aan ligt wat je met zo'n paard of pony wilt. Ik heb de pony's voor de fokkerij (en wil dus absoluut geen luchtzuiger/wever of wat dan ook) en verkoop ook regelmatig wat.
Misschien is het anders als je 1 paardje hebt waar je op rijdt.

Ik ben idd bereid om dan meer geld uit te geven voor een paard/pony dan dat ik er 1 met een stalgebrek koop.

Op dit moment kan ik zeggen dat ik alleen merries op stal heb die zich voorbeeldig gedragen op stal (meestal tenminste Haha! ).
Zeker jonge hengsten kunnen het bloed onder je nagels vandaag halen wat dekens betreft, maar dat is geen reden dat ze minder waard zijn of (iets meer) risico lopen met hun gezondheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:49

*Marije* schreef:

Ik ben idd bereid om dan meer geld uit te geven voor een paard/pony dan dat ik er 1 met een stalgebrek koop.

Ik ben toch even nieuwsgierig: stel je hebt een pony, ze behaalt alle mogelijke prijzen, is je beste fokmerrie, en je hebt haar zelf gefokt. De trots van je fokkerscarriere. Wat zou je doen als deze pony om de een of andere reden een stalgebrek zou ontwikkelen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:56

Moeilijke keuze.
Ik zou er vanaf dat moment niet meer mee fokken. De kans dat een jong veulen zijn moeder na zou gaan doen vind ik te groot.
Maar dat zelfde geldt voor dat ik bijvoorbeeld ook niet zou fokken met een merrielijn waar veel zomerexceem in voorkomt of beengebreken.

Het zijn allebei dingen waar de toekomstige eigenaar niet blij mee zal zijn en ik denk dat ik daar als fokker zoveel mogelijk mijn best voor moet doen om dat te voorkomen.

Waarschijnlijk zal die goede show/fokmerrie een nieuwe carriere krijgen als rijpony.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 02:01

*Marije* schreef:
Moeilijke keuze.
Ik zou er vanaf dat moment niet meer mee fokken. De kans dat een jong veulen zijn moeder na zou gaan doen vind ik te groot.
Maar dat zelfde geldt voor dat ik bijvoorbeeld ook niet zou fokken met een merrielijn waar veel zomerexceem in voorkomt of beengebreken.

Het zijn allebei dingen waar de toekomstige eigenaar niet blij mee zal zijn en ik denk dat ik daar als fokker zoveel mogelijk mijn best voor moet doen om dat te voorkomen.

Waarschijnlijk zal die goede show/fokmerrie een nieuwe carriere krijgen als rijpony.

Als je pony gaan luchtzuigen, en het zou verholpen kunnen worden met een luchtzuigband, of door een operatie, wat zou je doen?

En ik vind persoonlijk een aangeleerde stalondeugd nog iets heel anders dan gezondheidsproblemen hoor. Ik kan me voorstellen dat je daar mee uitkijkt. Vind ik trouwens heel verstandig.

Als je merrie een veulen krijgt, dan zal ze toch de hele zomer op het land lopen en aan luchtzuigen helemaal niet denken. Als je het veulen speent (en ik weet niet of je zelf de mogelijkheid hebt om het veulen op te voeden of het uit handen geeft) op het moment dat de merrie op stal komt te staan, en ze komen niet nauw in contact, zal het veulen de afwijking niet overnemen hoor.

Maar goed, ik hou me aanbevolen. Als jij een supermerrie hebt die een stalgebrek ontwikkelt, en je gaat haar verkopen, denk je dan aan mij? En dan wil ik haar wel voor weinig hoor! Want dan is ze toch niet veel waard Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 02:08

Een luchtzuigband ben ik niet weg van, heb ik bij paarden van anderen vaak genoeg gezien en dat zie ik niet zitten met veulentjes. Ik denk dat zo iets een uurtje of 3 zit en dan is mamma verlost van haar band.

Een operatie vind ik wel een zeer ingrijpende oplossing voor een paard dat verder gezond is en zeer waarschijnlijk toch goed gebruikt kan worden om op te rijden.

Nee, ik denk dat ik toch zou kiezen om de merrie te verkopen.

(is dit nu een langzame chat aan het worden? zo ja, sorry)

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 11:44

Ik ben blij dat Prima zegt dat er absoluut nie meer kans is op koliek want ik vindt koliek o zo eng.Verder is het meningsverschil van Cassidy & *Marije* ook heel begrijpelijk maar een voordeel ze heeft zulke goede gangen dat ze een wedstrijdpony zou kunnen worden.Duzz met mijn studie (zoals jullie zeggen dan zal je haar waarschijnlijk moeten verkopen)Daarvan is duzz geen sprake omdat ik op de land & tuinbouw school in Maasland zit en VMBO doe over 2 jaar doe ik op dezelfde school MBO paardenhouderij en je raadt het al na die 4 jaar ga ik naar een soort Deurne in Belgie waar ik wordt opgeleid om Paardrijinstructrice te worden ik ga duzz gewoon heel vrolijk verder in de paarden waarin ik mijn paardje altijd mee kan nemen.En dat ik 1 of 2 x een veulen van haar wil dat wil nog nie zeggen dat ik haar elk jaar wil laten dekken zo simpel is het!En het is net wat Cassidy zegt Waarom geen luchtzuiger kopen als je alleen maar een leuk rijpaardje wil die een beetje in de sport gaat lopen Wat denken jullie?

Greetz Nathalie

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:16

Neem haar op proef , doe de beste luchtzuigband om die je kan vinden. Doe deze om, en zuigt ze niet meer, dan nemen als de rest ook bevalt. Klaar. Verder als ze niet zuigt met band, dan kan ik je garanderen dat je geeeen klachten zult hebben. Koop alleen wel een goeie band!! echt waar.

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 12:21

Oke heel erg bedankt voor de tips aar ik vraag me nog steeds af als het wel klikt een luchtzuiger kopen of nie?

Groeten nathalie

Sunnylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:24

Kijk natalie,
je zegt zelfs steeds dat je haar wilt kopen.Maar WAAROM vraag je het dan aan ons? Zo te zien als wij wat zeggen beinvloed het jouw mening toch niet.Dus waarom vraag je het aan ons?

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:28

Gewoon kopen. Tenzij hij door de band heen kan zuigen, dan niet. Klaar. Doe wel die band strak genoeg om anders heeft het zowiezo geen zin. Is dit een goeie?? Zo zal ik het doen. Trouwens al zou hij door die band heen zuigen, dan nog heb je geen verhoogde kans op koliek. Alleen hebben ze minder hongergevoel...

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 12:30

Omdat veeel mensen zeggen dat een luchtzuiger nadelen heeft en dat ze eerder doodgaan en als ik een paard koop wil ik dat ze zo lang mogelijk bij me blijft snap je Sunnylover ik wil haar heel graag hebben als het klikt maar als ze eerder doodgaat ben ik bang me aan haar te gaan hechten snap je?Daarom vraag ik het aan julie is er kans dat als ze NIET door de band heenzuigd dat ze dan eerder doodgaat aan gaskoliek?

Greetz nathalie

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 12:33

Oke heel erg bedankt voor jullie tips en als ze bij me past dan koop ik haar jullie horen van me als het mijn paardje is en dan zal ik haar afstamming en alles verklappen en dan zal ik een foto van Melody erop zetten oke?

Groeten Nathalie

HHHHHHHHHHHHHHHHHHEEEEEEEEEEELLLLLLLLLLL EEEEEEEERRRRRRRRRGGGGGGG BBBBBBBBEEEEEEEEEEDDDDDDDDDAAAAAAANNNNNNNNNTTTTTTTTTT
AAAAAALLLLLLLLLLEEEEEEEEEEEMMMMMMMMMMAAAAAAAAALLLLLLL
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha! Tong uitsteken Knipoog Haha! Kusje Party!! *LOL* Gaaaap *LOL* *LOL* Gaaaap Gaaaap Haha! Knipoog Tong uitsteken

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:40

Prima!!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 16:26

Prima schreef:
Lips are sealed

Ignorance is bliss......

ER IS GEEN EXTRA KANS OP KOLIEK!!!!! Verdiep je er toch eens in man!
Verder wordt het HELEMAAL niet snel overgenomen door andere paarden pfffff. Echt vermoeiend hoor. En ook erg jammer.

Haha, ja dat ken ik. Heb ik ook een poos geprobeert om dat aan hun verstand te peuteren. Maar ik heb het inmiddels al opgegeven....

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:34

als ze met band niks doet en je haar veel aamdacht en afleiding kunt geven, en het klikt tussen jullei moet je het zeker doen!
Als je denkt dat dit HET paardje voor jouw is dan moet je zeker niet twijfelen!
Je moet haar wel weidegang en veel afleiding kunnen geven!
Kijk als jij 1x per dag een ururtje komt rijden en ze staat 23 uur per dag op stal moet je er niet aan beginnen! Dan staat ze daar "uren" te zuigen!
Maar komt ze op een stal waar ze naar buiten kan (daar zuigen de meeste niet!) en veel afleiding en je hebt veel tijd voor haar....

Maareh wel laten keuren hoor! En er zeker bij zeggen bij de DA!

veel succes en pleizer met Melody!

Nathalie V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 21:55

tuurlijk laat ik haar keuren ik ga volgend weekend weer effe denk ik ik krijg dadelijk bericht van die vriendin van me die zou vragen of ik dr wat beter mag leren kennen en om te kijken of het klikt
Als het klikt ga ik het er snel met me ouders over hebben (ik mog geen veulen maar een oudere pony zal prima gaan) en dan is ze de mijne

Jullie horen van me !!!!!!!!''

Greetz Nathalie