rijden met dressuurzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

rijden met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 16:55

Het paardje waarmee ik rijd heeft een dressuurzadel,allemaal goed en wel,zit heerlijk enz,maar ikzelf ben niet zo groot,dus kom met m'n benen amper onder het zadel uit.Voor gewoon een beetje rondhobbelen gaat het wel,maar sinds kort ben ik iets intensiever gaan rijden,en kuiten tegen m'n paard houden is dus zo goed als onmogelijk.Ook het paard op kuitdruk laten reageren is niet zo vanzelfsprekend,gewoon omdat m'n kuiten amper tegen m'n paard komen.
Als ik m'n beugels een gaatje langer doe gaat het wel beter,maar dan zit ik naar mijn gevoel veel te lang en kan geen druk op m'n beugels houden zodat ze wat rond hangen te klapperen.Ik rijd nu meestal zonder beugels,maar een echte oplossing is het ook niet.
Iemand tips?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:47

Heb je dan niet gewoon een te groot zadel? Hoe groot is het paard waar je op rijd, en hoe groot ben jij?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 17:50

Marliesje schreef:
Heb je dan niet gewoon een te groot zadel? Hoe groot is het paard waar je op rijd, en hoe groot ben jij?

paard is 1,65m
ik ben 1,50m en heb zoiso redelijk korte beentjes
zadel is speciaal op maat gemaakt,dus voor het paard zelf is het zeker niet te groot.Verder zijn de zweetbladen niet abnormaal lang,ik heb bij elk dressuurzadel hetzelfde probleem (behalve bij pony-dressuurzadels,hier zijn de zweetbladen vaak wat korter)

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:56

Nou ik ben 1.60 en mijn paard +- 1.68. Mijn dressuurzadel is 17 inch. Ik heb er eigenlijk helemaal geen last van. Heb je geen foto, ik kan me er eingenlijk geen voorstelling van maken.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:57

Hmm, lastig.
Ik zou, als ik jou was, dan toch eens een ander zadel proberen.
Je geeft namelijk zelf aan dat je dit probleem bij alle dressuurzadels hebt.
Probeer eens een veelzijdigheidszadel met de nadruk op dressuur.
Deze zadels hebben kortere zweetbladen dan een dressuurzadel, maar ze zijn toch net iets langer als bij een normaal veelzijdigheidszadel, waardoor je lekker comfortabel zit.
Kijk eens op de site van Divoza om wat ideetjes op te doen, ik geloof dat Kieffer dergelijke zadels heeft, maar ik weet het zo niet uit mijn hoofd, dus kan je beter zelf even kijken.
Succes!

Jaike, wat ben je toch een topper!


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:06

probleem is dat ik zelf geen geld heb om een nieuw zadel te kopen (moet m'n halve stal zelf betalen van m'n zakgeld en de extra jobjes die ik doe,want voor weekendwerk ofzoiets ben ik te jong) en de eigenaresse dit ook niet van plan is,omdat het nogal moeilijk is om een passend zadel te vinden voor dit paardje,en weer een zadel,dat ze zelf toch niet gebruikt,op maat laten maken,dat heeft ze er niet voor over,en dat begrijp ik ook wel.Om te springen kan ik een zadel van iemand lenen,maar voor gewoon rijden kan het meestal niet,omdat ze het zadel zelf ook nodig heeft

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:15

Dan vrees ik dat je ermee moet leren leven. Maar als je paard goed aan het been is leert hij ook wel op de druk reageren door je zweetbladen heen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:05

Ik sluit me aan bij Marliesje.
Heel veel succes!:)

Jaike, wat ben je toch een topper!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:46

Ik zie nu in je profiel dat je ook wel erg korte beugels hebt op de foto, is dat ook het zadel dat je bedoelde. Ik zou langzaam aan proberen met langere beugels te rijden, eerst een gaatje langer later nog een gaatje langer. Dan denk ik dat je meer kan inwerken.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:45

Idd als dat de foto is waar jij met je paard en je zadel opstaat, kunnen je beugels wel 3 gaatjes langer, als je dressuur wilt rijden tenminste. Als je jockey wilt worden moet je zo blijven Tong uitsteken

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:31

Idd, het viel mij ook op.
Zet je beugels eens een gaatje langer, en als je daar aan gewend bent, nog een gaatje.
Want je hebt je beugels ongeveer op springlengte, terwijl je met een dressuurzadel gewoon wat langere beugels moet gebruiken.
Probeer dat eens, heel veel succes.Lachen

Jaike, wat ben je toch een topper!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, Fleuribelle, Nirvana95 en 122 bezoekers