hoevenprobleem....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

hoevenprobleem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 17:23

Help!! Ik zal bij het begin beginnen. Toen wij Maggy kregen had ze last van bronchitus, dus op zaagsel i.p.v. stro en foenegriek bijvoeren. Hoest werd minder, nu staat ze dus al een tijdje op zaagsel en.... de hoeven gaan naar de klote!! Eerst had ze mok, nu ook al rotstraal erbij en ook met rijden loopt ze het eerste kwartiertje totaal onregelmatig, waardoor sommige twijfelen aan een begin van actrose.... WAt moet ik doen?! Zowieso komt de smid deze week. Moet ik ook foto's laten maken voor eventueel actrose of kan dit verband hebben met de hoefproblemen?

Ik vind dit vooral voor Maggy heeel vervelend. Arm paard.


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:26

je kunt aan je hoefsmid vragen of hij er iets op heeft, de hoefsmid heeft (als het goed is) verstand van hoeven dus heb je grote kans dat hij weet wat er aan de hand is. Hij kan je dan misschien vertellen of het verstandig is om even langs je DA te rijden voor foto`s of iets anders.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 17:27

Ik denk dat je er in eerste instantie een dierenarts moet naar laten kijken. Wacht tot na de hoefsmid geweest is, die kan je ook al een hoop vertellen en eventueel laat je daarna de dierenarts komen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 19:50

iig niet rusteloos toekijken. Elke dag die hoeven verzorgen. Vraag de dierenarts om te komen. lijkt me het minste wat je moet doen.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 20:57

Als je het echt wil weten kunnen foto's uitsluitsel bieden, klinkt niet goed, zou het wel doen. Let wel neem een goede da want ik ben nu met een onderzoek bezig naar hko en heb vele reacties ontvangen van verkeerde rontgenfoto beoordelingen. Veel sterkte en hopelijk is het niets ernstigs! Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:16

Zaagsel staat bekend als een mogelijk oorzaak van hoefproblemen (met name losse wand en hoefzweren). Je kan anders strooisel proberen, en ik kan je vlas ten zeerste aanraden, dat is stofarm en geschikt voor gevoelige paarden + gezond voor de hoeven.

Als de problemen bij jouw paard door zaagsel komen, verdwijnen die ook zodra je het zaagsel vervangt door iets anders. Of je paard artrose heeft, ach, dat heb je niet van de een op de andere dag, maar het kan wel in lange tijd ontstaan zijn. Het is alleen met een rontgen foto te bewijzen, je zou dan voor foot's moeten gaan. ik zou het nog even aankijken, aan echte artrose is niet zo heel veel te doen....wie zegt dat over je paard, hoe serieur neem je de opmerkingen? Heel veel van die gratis adviseurs langs de lijn "hebben de bel horen luiden....maar weten niet waar de klepel hangt". Alleen een dierenarts kan bepalen wat er scheelt aan je paard. Vraag anders eens iemand die er veel verstand van heeft, wat die vind van je paard. maar laat je niet gekmaken hoor! je kan aan de buitenkant niet zien of het paard aan artrose lijdt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 22:36

hoefkatrolontsteking zou ook kunnen!
Een zoolzweer lijkt me wat raar omdat ze bij een behoorlijke zweer acuut stokkreupel lopen en kreupel blijven lopen todat de zweer eruitgebroken is. Maar daar zal de hoefsmid snel achterkomen. gr gabrycha Knipoog

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 00:29

de mok en vooral de rotstraal behandelen, je smid zal ongetwijfeld kunnen adviseren hoe je dit het beste kunt aanpakken.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-02 17:35

Bedankt voor jullie reacties! Misschien heb ik iets te overdreven gereageerd, maar ja als er iets met mijn paardje is...
De smid is geweest, alleen even kijken, volgende week behandelen. Hij zegt dat het geen rotstraal is, maar meer een soort vergroeiing waardoor het lijkt of er een gat in de straal zit. Dat wordt allemaal weggesneden. Verder moeten we overwegen om haar misschien toch op ijzers te zetten, omdat dit misschien ook helpt. En overwegen tot stro...
Ik sta nu bij een manege dus kan ik niet teveel eisen met nog 80 andere paarden op stal...
Maarre het valt gelukkig mee. Vandaag heb ik met haar gesprongen om weer ff wat anders te doen. Mijn instructeur zag ineens niets meer van dat sukkeldrafje. Toen de hindernis was opgebouwd liep ze super van de adrenaline.......
Dus al met al valt het gelukkig mee. Gelukkig. O ja, en de mok daar behandel ik haar al een tijdje voor, maar dit gaat niet echt helemaal weg, aangezien ze op zaagsel staat...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovelance, Trendiction, YandexBot en 123 bezoekers