[LO] omkeren aan de longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

[LO] omkeren aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 16:53

ja.. piaffe heeft de vervelende neiging om op tijdens het longeren op rechts ineens om te draaien.
dwz.. alles gaat helemaal okee, en dan ineens denkt ie *doe het nou zelf maar* en dan staat ie abrupt stil EN de verkeerde kant op. hangt heel die longeerlijn over z'n nek.
het probleem is ook dat ie zo verrekte sterk is. hij sleurt me dan echt mee en met geen mogelijkheid krijg ik 'm dan nog op links.
met rijden is ie trouwens op rechts veel makkelijker dan op links.. :S
echt heel vaag..

eerst dacht ik dat het vooral uitproberen was, maar gisteren zag ik dat ie het ook bij wen doet. (z'n eigenaresse dus)

nu wilde ik weten hoe het zou kunnen komen, en wat ik (en wendy ofcourse) eraan zou kunnen doen?
iemand een ideetje?
thnx alvast!

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie


Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:55

ben wel benieuwd want de antwoorden zijn/worden want mijn paard doet dit ook Stoom uit je oren het is knap lastig

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:56

Zorgen dat hij niet om kán draaien. Blijf in een driehoek staan met je paard, en zorg ervoor dat je niet tever naar voren gaat. Hou de zweep goed achter zn kont, en probeer hem voor te zijn.

en dit moet btw bij UZ

[o]

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:58

Ik verplaats het even naar UZ Lachen

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 17:00

dankje!

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:02

Inderdaad achter de kruis je paard naar voren blijven drijven. Lukt dit ook niet een stuk afzetten waar je in kan longeren

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 17:09

ja.. we hebben een stukje waar je precies in kan longeren.. echt niet groot.. maar hij gaat in de hoek ineens van *hup* en dan staat ie omgekeerd :|

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:18

Probeer 'achter' hem te blijven. Als je te ver naar voren gaat geef je hem alle ruimte om om te keren.

[o]

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:23

Heel goed verootjoo, inderdaad juist in die hoek meer richting de kont lopen en hem dus gewoon door die hoek heen duwen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:23

ahum, wij hebben dat probleem ook, en er achter blijven heeft helaas weinig zin. Ze doet gewoon waar ze zin in heeft, al moet ik zeggen dat t vandaag super ging nadat ik flink boos werd, maja, volgende x doet ze t toch weer gewoon, haha.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:53

Dan ben je niet overtuigend genoeg of er s iets anders aan de hand.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:21

Ik heb dit ook Jaren gehad met Parouscha.
Zelfs dat ik op een gegeven moment gewoon ben gestopt met longeren.
Tot ik iets nieuws ondekte .
Ik heb gewoon gelongeert met een dubbele longe
Als jij druk houd op de buiten longe, kan het paard niet omdraaien.
Als je dit een poos doet, doen ze het op een gegeven moment niet.
Ik longeer nu zonder 2 lijnen!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:09

parouscha schreef:
Ik heb dit ook Jaren gehad met Parouscha.
Zelfs dat ik op een gegeven moment gewoon ben gestopt met longeren.
Tot ik iets nieuws ondekte .
Ik heb gewoon gelongeert met een dubbele longe
Als jij druk houd op de buiten longe, kan het paard niet omdraaien.
Als je dit een poos doet, doen ze het op een gegeven moment niet.
Ik longeer nu zonder 2 lijnen!


Mijn paard deed dit in het begin van het inrijden ook en ik heb haar ook met dubbele longe gelongeerd. Dit een hele poos volgehouden en nu geen last meer. Het is volgens mij een soort ´gewenning´aan het worden. Het paard weet in welke hoek hij het doet en weet ook dat hij dat voor elkaar krijgt. Die cirkel moet je doorbreken en dit kan door gebruik van dubbele longe.

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:48

Damai doet dit op haar 'moeilijke' kant ook, gewoon snel omdraaien en de andere kant op willen. Nu weet ik dat ze dat doet en als ze in z'n bui is, blijf ik bij haar kont in de buurt, niks omdraaien, doorlopen, dus zweep erbij of anders een zweep met flinke stemhulp.

Na een paar keer heel overtuigend daar te staan, kan ik weer wat meer afstand nemen en blijft ze braaf doorlopen.

Groetjes Annemarie

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:51

Mijn paard deed het weleens als ik wil dat ze draaft, zij galopeerd aan en ik neem haar weer terug, dan valt ze ineens stil, draait om en galopeerd weer aan...

Bij haar moet ik zorgen dat ik zie aan haar lichaamstaal wat ze doet, je ziet het vaak aankomen, dan meteen een "Voorwaarts" roepen/zeggen en even met de longeerzweep zwiepen en weer doorlopen.

In het begin maakte ze da een zigzag, omdat ik toch net te laat was en ze al bezig was met draaien en moest dus weer terug draaien. Nu gebeurt het niet meer.


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:34

exel had dit ook. een paard ziet je liever in zijn linker oog(de meeste dan) hij zal altijd proberen om je links te houden.
houd het longeren kort aan die kant. ik ben geen voorstander van longeren, maar wil je het toch doen. bouw het dan rustig op. komt ie weer naar je toe/ of draait ie naar je toe stuur hem dan weer weg. niet boos worden. je mag wel steeds assertiever worden.
het kan onzekerheid zijn, maar ook dominatie, daarom blijf rustig en conequent.

liefs,

heleen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:55

Lucky deed het ook in de hoeken gewoon wat meer erbij houden hem bezighouden zodat hij geen kans kreeg was een beetje de oplossing..Zodra hij het saai vindt doet hij het nog..maar acht lopen aan een touwtje lijkt me ook niet leuk..

Maar het gaat nu al steeds beter..

phoenix mag ik vragen waarom je geen voostander bent van longeren??

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:28

Ik hoorde laatst van mijn instructrice dat een veulen altijd. zeg maar links gebogen in de baarmoeder ligt daardoor is die kan leniger en is rechtsom dus vaak de moeilijke kant voor een (jong)paard. Mijn 4 jarige ruin deed het ook en alleen rechts om. Ik ben ook met dubbele longe gaan longeren en doordat zijn spieren nu sterker zijn geworden doet hij het niet meer. Af en toe als hij rechtsom iets moeilijks moet doen in de les dan probeert hij zich zelfs onder het zadel om te draaien.

ask little, expect less and reward a lot.......


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:46

met de dubbele longe lijkt me ook wel wat maar eerst s ff iemand vinden die me daarbij kan helpen..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:10

Voorwaarts houden is heel belangrijk, zo krijg hij geen tijd om om te draaien. Als hij maar ietsje langzamer gaat lopen, meteen weer opdrijven.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:38

Ik heb het probleem ook gehad met een pony. Maar wat ik dus heb is gewoon een goeie driehoek houden en die ook blijven houden, en goed voorwaarts blijven houden.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:33

Zonder longe proberen. Als ze dan omkeert, direct opsluiten met je longeerzweep (gewon vlak voor dr neus houden of licht mee zwiepen (NIET RAKEN!!!!)) en je paard omkeren. en laten lopen. Gang is nog helemaal neit belangrijk. eerste stelling: "don't change directions" en daarna pas "don't change gate" (Parelli Natural Horsemanship, game 5, 'circling game') Je wil eerst dat je paard niet ineens besluit "en nú gaan we rechtsom" (of linksom, whatever) en dat het niet stil gaat staan. En daarna ga je je pas concentreren op in welke gang je paard loopt. Als je paard het fijn vind om dat in volle galop te doen, fine, laat m maar hoor, hij doet toch wat je vraagt? En als hij het fijn vind het in stap te doen, net zo fine, hij doet nog steeds wat je vraagt. Pas als je ziet dat hij om wil gaan keren, zweepje erbij (niet je paard raken nogmaals) en even doordrijven in de richting die jij wil. Zodra dit goed gaat kan je je paard weer aan de longe nemen.
Succes, Groetje, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:34

ennuh... wat inderdaad al gezegt wordt, blijf in de goede positie!! kom niet te ver naar voren, want dan geef je zelf al de hulp om om te draaien, en dan doet je paard eigenlijk precies perfect wat jij vraagt. Alleen bedoelde je het neit te vragen! Vraag je dus wel heel goed af waar de fout zit. Die zit zeer zelden bij het paard!! Durf dat toe te geven, en je bent meteen een heel stuk verder binnen het omgaan met paarden =)
Groetje, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:23

de rede waarom is waarschijnlijk niet zo moelijk ieder paard heeft
een "goede en een slechte hand" de meeste paarden zijn links sommige rechts
als ze rechts om gaat strekt ze de spieren aan de linker rug kant dat is niet altijd ff prettig en daar wil ze onderuit

voorwaarts er achter blijven is een ding let vooral op de lichaamstaal
als het goed is zie je het al aankomen
je kan om het voor haar prettiger te maken ff op rechts 2 rondjes op links en dan weer 10 rondjes op rechts
vaak werkt de zweep voor haar houden niet (tenminste niet bij die paarden die dat bij mij deden) daar liepen ze zo door heen
wat ik dee was met hoofdstel longeren en niet te lang op een kant (zoals boven beschreven ) uiteindelijk kon ik zonder iets (eerst alleen met een halster touwtje in mijn handen en mijn stem en uiteindelijk zelfs met helemaal niets allen mijn handen en stem dus)longeren
succes

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:48

Heb je wel de longeerlijn over haar hoofd? Eerst door de ene bitring en dan over het hoofd aan de andere kant aan de bitring vastmaken.
Zo heb je veel meer controle...
Of gebruik je een longeerstukje?
Blijf ook in zijn oog kijken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 6 bezoekers