hoge wappers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

hoge wappers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 21:05

als dressuurruiter moet je dus binnenkort verplicht een B-parcour kunnen springen.

aangezien gezondheidsredenen heb ik eigenlijk nog nooit gesprongen.

( enkel 2 jaar geleden heb ik wekelijks springles gevolgd in de winter , that's it Haha! )

gedurende die 2 jaar dat er tussen zat heb ik mss 10 hindernissen ofzo genomen.


tja, nu ging ik trainen en stond er een heel mooi parcour.

eerst maar eens een paar caveletti's. dat doe ik wel eens vaker.
( m'n paard zal gedacht hebben: eindelijk, nog eens wat caveletti's )

dan de sprongen. het ging prachtig. zelfs het dubbeltje. ik was mee met de geweldig hoge sprongen die ik maakte. ( m'n paard zal gedacht hebben: ik hoop dat niemand me bezig ziet op deze shetlander sprongen, heb niet voor niets ramiro als pappie Ach gut )

k'moet enkel nog wat verhogen. Haha! Haha! was maar 50 a 60 cm hoog


enfin. dat was m'n verhaal voor vandaag!


Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:07

Ik geloof dat ik hem niet helemaal snap, waarom moet je binnenkort als dressuurruiter een Bparcours kunnen springen?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 21:10

euh, regeling van de LRV, iets belgisch dus weer. Niets van aantrekken hoor ! we moeten een B-rijbewijs achtereen gaan afleggen om op wedstrijd in de toekomst nog te mogen starten en om subsidies voor de club te kunnen ontvangen.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:12

Ik dacht al, heb ik wat gemist ofzo, van de KNHS?
Maar dat valt dus mee. Wel maf, want ik ken dressuurruiters zat die echt niet durven te springen, die zouden dus nooit verder komen dan B-dressuur, omdat ze niet springen?

Maar wel goed van jou dat je bent gaan oefenen. Ik ga binnenkort voor het eerst ook een officiële B-wedstrijd springen, ben erg benieuwd hoe dat gaat, mijn paardje kan het wel, maar ik moet me er over heen zetten dat een meter helemaal niet zo hoog is.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:13

LRV? ben er ook bij maar heb over deze regeling nog nooit gehoord, of is dat gewoon clubgebonden?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:42

Goede regel. Deze regel zouden ze overal moeten verplichten. Als je soms ziet hoe los sommige dressuur ruiters in het zadel zitten kan dit alleen maar helpen om eens wat vaster op je paard te zitten. kijk maar een tijdens een parade of grote prijs uitreiking hoe vaak daar gekke dingen gebeuren. Tijdens zo'n spingparcours zien de paarden ook eens wat gekke dingen en zullen ze dus veel minder snel schrikken..

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:54

Ik vind er juist niks aan, en als ik straks echt moet gaan springen om dressuur te mogen rijden zeg ik mijn lidmaatschap gewoon op en ga ik elders wedstrijden rijden, ik ben geen geoefende springruiter en mijn zit is stevig en genoeg en mijn paard is braaf ook, daar heb ik geen springparcourtje voor nodig...

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:31

dzit steviger door eens te springen??
door dressuur behoor je juist een stabiele, onafhankelijke stevige zit te krijgen

springhouding is ook heel anders dan de dressuurhouding
zie niet wat de toegevoegde waarde is van een dressuur ruiter een b parcour te verplichten

maar in ieder geval succes met trainen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 00:11

Ben het niet met je eens draumpje. Door te springen leer je anticiperen op veel meer verschillende (onverwachte) bewegingen van je paard. Je gaat dus wel degelijk onafhankelijker zitten. Minder gespannen en vooral "vrijer"... En de ingegraven hoogtes die hier op bokt doorgaans al voor springen doorgaan kunnen ook rustig met een dressuurzadel hoor. Tot een meter wil dat prima, daarna wordt het ietsje lastiger. Gisteren voor de lol en tegen de spierpijn van mijn paard een paar keer over een serie in/uitjes gesprongen op een dressuurzadel, met een knoop in de teugel en de handjes los. Wel met de beugels een gaatje korter Knipoog

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:53

Sorry hoor maar met die dressuur zadels krijg je dus echt geen vaste zit. Je zit helemaal ingepakt en kan geen millimeter bewegen. dus niet echt een onafhankelijke houding. en als de paarden 1 keer schrikken liggen veel dressuur ruiters er naast. Waar het mij ook om gaat is dat dressuur paarden vaak veel te weinig zien en als ze af en toe eens een springparcoursje zouden springen worden ze daar een stuk makker van. vergelijk maar eens een dressuur wedstrijd met een spring wedstrijd. in een dressuur ring mag geen geluidje gemaakt worden want anders haal je het paard uit z'n "concentratie".
In een springring lopen er parcoursbouwers door de ring er wordt door een microfoon gepraat en vaak is het publiek ook niet stil zeker niet bij buiten wedstrijden. ik wil alleen maar zeggen dat het voor de meeste dresuur paarden en ruiters heel goed zou zijn om eens een parcoursje te springen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:32

Op zich geen slechte regeling zou voor de paarden ook erg goed zijn lekker voor de afwisseling. En veel dressuurruiters zijn echte zeikerds en de paarden ook beide kunnen ze er een hoop van leren. Zeg niet dat het perse B moet zijn maar dat ze wat kunnen springen lijkt me niet verkeerd. Wel een heel parcours want losse hindernissen is niet moeilijk maar 10 achter elkaar wordt vaak wel anders.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:38

hoe hoog is b eigenlijk? ik heb het wel eens gezien, dat spring ik niet graag hoor.. (ben een zeikert ikke weet )

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:45

kattebeest schreef:
euh, regeling van de LRV, iets belgisch dus weer. Niets van aantrekken hoor ! we moeten een B-rijbewijs achtereen gaan afleggen om op wedstrijd in de toekomst nog te mogen starten en om subsidies voor de club te kunnen ontvangen.


Bedoel je dat je gewoon een B-brevet moet hebben? Dan mag ik alvast meedoen Tong uitsteken

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:58

ja b-brevet. heb er al eens een discussie over gevoerd hoor.

hoe meer leden per club dit brevet of hoger hebben hoe meer subsidies je als club zal krijgen.
en iedereen moet een b-brevet hebben om op wedstrijd lrv te mogen starten.

( lees: in de verre verre verre toekomst )

en naar andere instellingen uitwijken heeft niet veel nut. bvb de hrov, daar is't al verplicht.

het parcour springen voor b brevt is een b springparcour of 1 meter.

ik vind juist dat dressuurrijden me geholpen heeft om goed te zitten en aldus netjes mee te kunnen bij kleine huppeltjes.

sommigen gaan juist, omdat de dressuur niet lukt, springen. da's geen zicht.

dressuurruiters die springen letten dan weer meer op netjes in een rustig verzamelde galop naar de sprong rijden, mooi zitten, goeie houding enz....
( allé, ikke toch, da's misvorming van de dressuurruiter zekers? )

en die lagere hindernissen lukken zeker met een dressuurzadel.
ik heb een dressuurzadel dat beslist geen kuipje is. het heeft eerder een vlakkere zit. maar je zit er goed op, beenligging is goed, op je zitbeenknobbels, ... ( wat ik niet had bij m'n kuipjes-dressuurzadel! raar he? )
en het gaat goed.

ik spreek nou wel uit eigen ervaring. m'n paard heeft vroeger wel z gesprongen dus t'is zo geen breekbaar dressuurpopke. Haha!
een parcourtje van 60 cm met dubbel of drie-sprong dat kan ik heel net afmaken.

ok, dat lijkt belachelijk, maar hou er rekening mee dat ik eigenlijk nooit echt heb gesprongen en eigenlijk niet mag springen.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:26

whaha, goed zeg, beetje raar, een b-parcours springen als je ene dresuur ruiter bent Scheve mond

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:31

ik ga nooit en te nimmer 1 meter springen.. ben je belazerd!!!
dan schijt ik 7 kleuren bruin man..
ik woon ver van belgie.. houwen zo!!

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 21:05

mss kom ik wel naar nederland Haha!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:10

Ja hallo, ik kan best een B- parcours springen (denk ik...) Maar zeker niet met mijn paard! Ze loopt daarna waarschijnlijk gigantisch kreupel. Dus ik hoop 't echt niet.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:38

Fijn dat het zo goed ging. Wel vervelend van die regeling maar ik denk dat dat met jou wel goed gaat komen!


_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:22

klaske schreef:
ik ga nooit en te nimmer 1 meter springen.. ben je belazerd!!!
dan schijt ik 7 kleuren bruin man..
ik woon ver van belgie.. houwen zo!!


Waarom niet, hardstikke makkelijk hoor. Haha!

;) Elke minuut dat je je druk maakt om je verleden, gaat af van je toekomst! ;)
:) F.N.R.S F14+2 Boktlid*2991* :)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:36

Ik heb vandaag toevallig ergens een springles gezien. Een parcours van zo 80cm tot 1meter, maar als dat nu zo goed was voor de zit heb ik mijn sterke twijfels aan Scheve mond . Pas op, de paarden en pony's sprongen er allemaal over, geen enkele ruiter was gevallen, maar ik zag er wel een stuk of 3 met zware pianohanden rijden, 1tje die bij elke stap dat ze uit het zadel kwam haar handen minstens twintig cm omhooghees, daarbij nog een ik weet niet hoe korte teugel met een paard dat met zijn neus naar de sterren liep en iedere keer gerukt werd in zijn mond, 1 paardje dat vrijwel doorflipte en waar de ruiter met volle macht en zowat plat naar achter lag om het paard te kunnen tegenhouden, en praktisch allemaal als een racemachine op de hindernissen af en zonder enige controle op het paard maar erover vliegen. Maar ze sprongen wel een heel parcours, het zij met wapperende handen en iedere keer voor de hindernis volledig naar achter leunen om hem langzamer te trekken en van die toestanden... Maar zo zie ik er dus nog als ik bij de LRV wedstrijd kijk. Bij licht zie je het véél minder, en midden en zwaar daar zijn ze bijna niet te vinden, maar zo de (eeuwige) beginners die ik soms zie springen, daar zitten een heel deel tussen die een net parcours kunnen afmaken, maar ik zie er ook soms eentje vorobijkomen waarvan ik denk man man waar heb jij leren zitten, die langs alle kanten een halve meter omhoogvliegt in galop, ligt te trekken en schoppen en rukken en halfkrom zit, maar wel een braaf paard heeft dat over alle hindernissen heenspringt. Dus als springen echt goed is voor de houding van dressuurruiters weet ik niet. Tuurlijk, als je fatsoenlijk les hebt en je rijdt fatsoenlijk op een hindernis af(wat eigenlijk juist te maken heeft met het feit dat je dressuur nodig hebt om te kunnen springen) dan zou dat misschien wel eens kunnen helpen, maar ik heb al gezien dat je bij sommige paarden helemaal geen vaste zit nodig hebt om over een hindernis te vliegen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:33

JodyB"]
[quote="klaske schreef:
ik ga nooit en te nimmer 1 meter springen.. ben je belazerd!!!
dan schijt ik 7 kleuren bruin man..
ik woon ver van belgie.. houwen zo!!


Waarom niet, hardstikke makkelijk hoor. Haha!
[/quote]


Doei, doei doei!!!

ik heb wel gesprongen, ong. 1.10. Maar never nooit meer..

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 10:54

katleentje, ik heb dat heuse verschil tussen de zit van springruiters ook al meerdere keren op wedstrijd kunnen 'bewonderen' .

je hebt er die hun paard netjes rijden en een goede houding hebben.
je hebt er ook die er gewoon opzitten en er ook overgeraken, maar hoe....... ( sterrenkijken, naar buiten kijken, de ruiter die in de mond trekt, hard neer komt in het zadel omdat hij niet mee was met de sprong,....)

maar dat zijn juist de ruiters die gaan springen omdat dressuur ' toch niet lukt ' .

maar als dressuur niet lukt, gaat het springen ook niet natuurlijk.

eigenlijk ken ik geen dressuurruiter die slechter is gaan zitten omdat ie af en toe een sprong maakt? ik denk juist het tegenovergestelde.

als voorbeeldje neem ik tineke bartels, die heeft vroeger nog gesprongen eer ze zich op dressuur focuste.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:16

Het is denk ik andersom als je een springruiter bent moet je een b dressuur proefje kunnen rijden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:17

nee, natuurlijk zullen er niet slechter op worden. Maar idd, als je wilt gaan springen, is het belangrijk dat je dressuur kan. Maar ik heb nog nooit gehoord dat je om dressuur te rijden moet kunnen springen.Als mensen een goede zit hebben en netjes een parcours rijden, heeft dat imo veel meer te maken met het feit dat ze ook dressuur rijden dan dat ze met hun paard springen. Iemand die alleen met zijn paard springt en dressuur totaal verwaarloosd, zit er ook maar vaak wat op de klunzen. Dus dat springen de houding van dressuurruiters verbeterd daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens, ik vind juist meer dat dressuur de houding van springruiters verbeterd. Want je zegt het zelf: dat zijn juist de ruiters die gaan springen omdat dressuur toch niet lukt. Maar wanneer zouden ze met een stevige zit en netjes gecontroleerd paard springen? Als ze fatsoenlijk tijd in dressuurlessen stoppen...

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee en 118 bezoekers