mijn pony heeft spat..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

mijn pony heeft spat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 12:57

laats ben ik met mijn pony naar de dierenarts geweest omdat hij kreupel liep. toen moest hij allemaal onderzoeken ondergaan en later moesten er nog foto's gemaakt worden. daaruit bleek dat hij spat heeft.
Boos! hij wordt nooit meer de oude. Nu wil ik zeker weten of hij echt spat heeft.wat zijn de kenmerken ervan? en ik wil graag weten of er medicijnen tegen bestaan.

ook zou ik graag ik contact komen met iemand die ook een paard of pony met spat.
dus reageer asjeblieft!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 14:41

Ga ter hoogte van het voorbeen staan en schuin naar achteren naar de binnenzijde van het spronggewricht kijken. Daar zit de spatplek.De chronische ontsteking van de beenderen en het beenvlies van het sprongewricht, die leidt tot min of meer omvangrijke en pijnlijke botwoekeringen wordt in het eindstadium spat genoemd. Kan komen door overbelasting van het spronggewricht (intensief dressurmatig buigen van de achterhand, veel galopperen, of zwaar werk in het tuig) rantsoenfouten met mineralenstoornissen etc. doch ook afwijkende beenstanden zoals een fijn, klein spronggewricht in vergelijking met een goed ontwikkeld en stevig gewricht Meestal zie je het aan de startkreupelheid na boxrust of rustdagen, die binnen korte bewegingstijd weer verbetertof zelfs verdwijnt. Even warm laten lopen of even er doorheen rijden wordt er vaak gezegd. Maar reken maar dat het een herhaalde terugkerende pijn is voor het paard.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:36

een pony waar ik op reed heeft ook spat..
Hun hebben medicijnen en dat helpt alleen als je hem op stal hebt.
Maar hun hebben hem nooit op stal dus daarom helpt het niks..
Je kan er op rijden.
maar vaak kreupel
ik ben er mee gestopt omdat ik het zielig vond.
succes

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:03

ga naar www.hoofcare.nl vervolgens naar hoefproblemen, en dan naar spat. daar staat zeer uitvoerig met foto`s beschreven wat spat is, en geeft hopelijk alle antworden op je vragen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 01:13

Ik zou contact opnemen met de smid, misschien helpt speciaal spatbeslag wel bij jouw pony.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 14:12

bedankt!!
maar hij staat al op spatbeslag!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 18:58

Heb je al op de site gekeken ?
Staat daar geen nuttige info op ?

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 11:42

ja op die site stond het heel goed uitgelegd allemaal, alleen de geolgen waren nog niet zo duidelijk, maar ik heb er wel veel aangead, bedankt!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 15:13

Sinds een paar maanden weet ik dat onze Haflinger een lichte vorm van spat heeft.
Dat was te zien op de foto.
Op aanraden van onze veearts hebben we onze haflinger op ijzers gezet.
Voor heeft ze gewone ijzers en achter speciale spatijzers.
Ze loopt tot nu toe een stuk beter.
We rijden haar gewoon door maar forceren niets.
ook is ze nu beleerd voor de kar.
Volgens onze veearts is het goed voor haar om lange rechte stukken te lopen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:39

Je komt iig erg moeilijk aan ervaringen met spat, want ik heb nog niet zo heel lang geleden... 1,5 maanden.... echt alles afgevraagd voor spat. Dus aan mensen die een paard hadden of hebben met Spat, maar kreeg zeer weinig tot geen reacties. Het paard van mijn collega had spat en overhoef ..... succes iig...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 19:55

Vraag eens het e.e.a. aan Thirza of Merilyn, hier ook op bokt. Thirza had ook een paard met spat en Merilyn hielp haar veel, misschien dat zij je meer kunnen vertellen over hun ervaringen.

Succes!!!

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:03

In de penionstal waar Ninja staat is ook een paard met spat,
Zijn eigenaar had het er over dat haar paard naar Ermelo ( kan dat? ) of zo is geweest en dat ze hem met iets laat inspuiten.
Het fijne weet ik er zo niet van als ik haar zie zou ik het nog eens navragen.
Ik weet wel dat ze er na een periode van rust weer langzaam aan mee is begonnen om hem te berijden en de laatste keer dat ik haar sprak waren de berichten gunstig.