vast zetten veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

vast zetten veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 17:43

Vanaf wanneer kan je en hoe zetten jullie een veulen vast?
Vb wanneer je gaat borstelen, voetjes geven,...

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:10

Borstelen en voetjes geven kan al vanaf de eerste dag. Ik vind het ook een goede zaak om hier vroeg mee te beginnen, heb je altijd je voordeel mee!

Vastzetten begin ik eigenlijk pas mee als het veulen van de moeder is. Ik zet een veulen de eerste paar keer nooit met een touw vast, maar knoop aan het eind van het touw een blok hout vast en haal dit door de tralies van de stal heen. Zo leert het veulen vast te staan. Dit systeem vind ik goed werken.
Maar dit is voor iedereen anders natuurlijk.

Wel leert het veulen in de tijd dat hij/zij nog bij de moeder loopt aan een touw meelopen.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:18

Het is wel belangrijk dat je nu al begint met het veulen vastzetten als je even weggat met de merrie, dan leert hij gelijk af om te hangen. Nu heeft zo'n beest nog niet de kracht om iets stuk te trekken, en dat heeft hij later dus wel, maar dan haalt ie het dus hopenlijk niet meer in zn hoofd Knipoog

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:05

Ik zou hem/haar niet alleen laten, de eerste keer dat je hem/haar vastzet. Wel kun je er inderdaad vroeg mee beginnen. Ik heb zelf eerst gewoon het touw vastgehouden, zodat het veulen kan leren dat er druk op het halster komt en hij/zij dan niet weg kan. Als je het veulen de eerste keer echt vastzet, zorg dan voor een paniekknoop en doe eventueel een zacht doekje achter de oren. Mocht'ie in paniek raken en gaan hangen, dan raakt het hoofd in ieder geval niet beschadigd.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:34

Die van mij staat al vanaf dag 1 vast Bloos
Eerste paar dagen was wat moeilijk, hij was het er niet echt mee
eens maar na 3 dagen had hij het door Knipoog
Hij is nu 2 wkn oud en staat iedere dag vast als ik moeders borstel OK dan!
daarna is hij aan de beurt, borsteltje erover en voetjes uitkrabben Haha!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:38

Noa staat vanaf 1 week oud vast, ook bijna dagelijks als ik haar en haar moeder poets en voetjes uitkrab.
Ze is nooit echt lastig geweest met vastzetten

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:58

Bettine schreef:
Het is wel belangrijk dat je nu al begint met het veulen vastzetten als je even weggat met de merrie, dan leert hij gelijk af om te hangen. Nu heeft zo'n beest nog niet de kracht om iets stuk te trekken, en dat heeft hij later dus wel, maar dan haalt ie het dus hopenlijk niet meer in zn hoofd Knipoog


Ja, als je wilt dat je veulen zich ophangt, moet je m zeker vastzetten als je met de merrie weggaat..... Hij heeft inderdaad nog niet de kracht om zn halster stuk te trekken, maar wel genoeg om zn nek kapot te trekken of zich gewoon op te hangen.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 13:33

ik ben niet vanplan om ze vast te zetten en dan met de merrie weg te gaan hoor
Was om haar vast te zetten wanneer ik de merrie borstel.
bedankt voor de antwoorden.
Dat met dat blok hout ga ik zeker eens proberen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:52

En vooral niet te ingewikkeld doen, sommige mensen vinden dat je bepaalde dingen direct de eerste dag moet doen en dan na een week weer iets anders - wij doen het altijd maar een beetje zoals het uitkomt, afhankelijk van hoe de merie en het veulen zich gedragen, en dat gaat eigenlijk altijd goed. Dat betekent ook dat het ene veulen met drie dagen vaststaat en de andere pas met tien. Je moet natuurlijk niet te lang wachten.
Wat ik veel belangrijker vind is dat je je realiseert dat een veulen zich in het begin ongeveer 5 minuten kan concentreren en dat het dus niet zoveel zin heeft er een half uur mee zitten te frutten. Vaker maar korter wat doen is beter.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 15:58

Ik heb zina na 1 week voor het eerst vast gezet en het ging super! Vind het idd belangrijk dat ze dat al leren, want als ze in hun eerste jaar niet leren dat er druk op het halster kan komen te staan kan het knap lastig worden met een ouder/ sterker paard.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:18

Onthou wel, dat in de eerste week van het leven van het veulen, de hals en nek nog ZEER kwetsbaar zijn, en nauwelijks druk kunnen verdragen. Het vastzetten of meeleiden aan een halster kunnen in de eerste week dan ook leiden tot ernstige kwetsuren aan hals / nek. NIET DOEN DUS !!