Dressuur <-> NH

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Dressuur <-> NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:35

Wat ik me al heel lang afvraag is hoe "NH"mensen dressuur rijden.
Hiermee duidt ik op de mensen die op een natuurlijke manier met paarden omgaan, graag zonder zadel/hoofdstel etc. rijden.
Rijden jullie dan geen dressuur? en zoja, zonder hoofdstel/zadel etc. kan je toch echt geen volledige verzameling van je paard vragen Verward En jullie hebben het altijd over vriendelijk tegen je paard zijn, en corrigeren i.p.v straffen.
En wat als het paard dan zonder enige aanleiding gaat bokken etc. laten jullie dan ook een paar keer goed de zweep gebruiken achterwege?

Laat het wel duidelijk zijn dat ik de NHmensen niet aanval, of allemaal over één kam scheren, ik ben gewoon nieuwschierig.

Zoals ik het hele NH (en dan bedoel ik niet mensen, die plots Pat Parelli aanhangers worden, en zichzelf al een paardenfluisteraar noemen etc. Knipoog ) versus dressuur bekijk, lijkt het mij dat je qua rijden NH én dressuur niet kunt combineren Verward Of het een (zonder dwangmatige hulpmiddelen etc.) of het ander(dressuurtraining)

Ik wist niet precies waar dit hoort, dus als het verplaatst moet worden, alvast mijn excuses Knipoog

Don't take life to serious, you never get out of it alive...


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:44

Alhoewel ik bezig ben met level 2 van parelli NH is het mijn droom niet om zonder zadel en hoofdstel te rijden. Mijn doel is juist een perfecte harmonieuze proef neer te kunnen zetten met gewoon zadel en hoofdstel. Ik train ook gewoon nog dressuurmatig maar wel met de basis en grondbeginselen van NH. Dus de manier van hulpen geven etc etc.
En ik ben er overigens niet van overtuigd dat een paard zonder aanleiding gaat bokken. Er is áltijd een oorzaak. NH zie ik zelf ook zeker niet als aparte stroming ( heb een hekel aan die term) maar gewoon een manier zoals je met je paard omgaat. Dus voor mij is het niet zoiets als: maandag doe ik dressuur, dinsdag doe ik NH, woensdag bosrit etc etc.
Dus: combineren, vooral doen Lachen

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:48

cornelie schreef:
En ik ben er overigens niet van overtuigd dat een paard zonder aanleiding gaat bokken. Er is áltijd een oorzaakmaar gewoon een manier zoals je met je paard omgaat. Lachen


Schijnheilig Als ik buiten rij, en mijn paard heeft de dag ervoor rustig aangedaan, kan ik je garanderen dat hij de hele bak door spurt, en van alles schrikt/bokt. Fftjes is niet erg, maar het hele uur Schijnheilig Scheve mond

Citaat:
. NH zie ik zelf ook zeker niet als aparte stroming ( heb een hekel aan die term)

Ik ook , maar moet het idd toch aanduiden

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:40

Idd, het valt best te combineren. En je kan toch best de ene keer met zadel en hoofdstel op je paard klimmen en de andere keer zonder?

Ik houd me niet echt fanatiek bezich met NH, maar toch gebruik ik een join-up en rijd af en toe zonder tuig. Maar aan de andere keer rijd ik ook dresuur, spring ik en cross ik lekker door het bos.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:38

jackim schreef:
Als ik buiten rij, en mijn paard heeft de dag ervoor rustig aangedaan, kan ik je garanderen dat hij de hele bak door spurt, en van alles schrikt/bokt.

Dat is dus niet zonder aanleiding Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:01

haai
nou, sorry maar je kan dressuur en NH prima combineren hoor. En dan bedoel ik alles. Verzamelen, uitstrekken, zijgangen, ook piaffe en passage is geen probleem!! Waar het om draait is jij moet de leiding hebben over je paard, respect en vertrouwen, de dominantieverhouding moet gewoon helemaal goed zijn. Dan kun je met jouw lichaamstaal je paard vertellen wat hij moet doen. Eerst vanaf de grond, dan vanaf je paard. Netjes verzameld lopen, uitstrekken, zijwaarts, rustigaan beginnen en gewoon uitbouwen. Ben met de pony van mn avatar een jaartje bezig geweest op deze manier, en hij had wat lichamelijke problemen dus echt hoog dressuur ging gewoon niet, maar die kón me daar een mooie proef neerzetten. Keurig netjes "aan de teugel" lopen (die er dus niet was, maar dat is maar bijzaak) wijken, keertwendingen, galopwissels, noem maar op. Was hartstikke leuk!
Een paard bokt nooit zonder aanleiding, dus als hij gaat bokken of wat dan ook zal ik nooit de zweep pakken en er eens lekker op los rammen. Nooit! Ik ga me afvragen waarom mn paard zo doet, en de oorzaak wegnemen. ik gebruik ook geen zweep in mijn training.
Mag ik jou nu vragen hoe jij dan volledige verzameling krijgt? Toch niet met je teugels en je bit hoop ik?
Mocht je geinteresseerd zijn in dressuur, in combi met NH, lees dan eens het boek Natuurlijk Paardrijden van Hempfling. Dan zie je hoe het ook anders kan. =)
Groetje, MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:20

Ik heb iemand (Tineke Bartels ofzo) een keer horen zeggen dat je echte verzameling nooit kunt bereiken zonder teugels en bit, je heb dan niks om tegenaan te rijden. Kan ik inkomen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:54

Marliesje:
Heb je dan welleens een training van een NH-ruiter gevolgt? Zoals MinX al zegt kan je alles. Je kan een paard dmv. gewicht verplaatsen en beenhulpjes best verzameld krijgen.
Mensen als Tineke Bartels kunnen het ook fout hebben, je kan nooit iets zeker weten als 1 iemand er iets over gezegt hebt, je moet meerdere bronnen hebben.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:26

Ik zei ook niet dat ik dat zeker wist, maar ik zou hier wel in kunnen komen. Sta open voor andere meningen.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:45

Ik doe zelf aan PNH, maar zie dit niet echt als een aparte stroming in de paarden wereld. Ik vind juist dat NH en dressuur goed te combineren zijn. Nh gaat gewoon over het omgaan met je paard, het wederzijds respect, jij die de leider wordt, het wederzijds vertrouwen. Dit zijn dingen die er altijd moeten zijn, want we willen toch allemaal in harmonie zijn met ons paard. Tenminste ik neem aan dat we dat willen bereiken. Alleen zie je jammer genoeg dat er nog veel mensen zijn die dat vergeten zijn. Van dat zweverig gedoe houd ik ook niet hoor, maar wat ik net vertelde klinkt volgens mij ook niet echt zweverig.
Als je aan NH doet, dan wil dat echt niet zeggen dat je alleen nog maar zonder zadel, hoofdstel ect. gaat rijden. Ik zie zo iets meer als een soort van bevestiging van onze band en het groeien van het vertrouwen in elkaar. Als jij je paard kan sturen en de gangen aan kan laten nemen met enkel gewichts- beenhulpen, dan kun je wel spreke dat we op de goede weg naar harmonie zijn.
Volgens mij is het wel mogelijk om zonder teugelhulpen een paard verzameld te krijgen, want als het goed is moet je ook niet proberen je paard verzameld te trekken. Gaat je ook niet lukken overigens.
Ook ik denk niet dat een paard zonder aanleiding begint te bokken. Er moet wel een prikkel zijn die het bokken veroorzaakt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:02

Ik doe ook aan NH en rijdt of zonder zadel of met een boomloos zadel.

EN een zweep heb ik alleen nodig ipv mijn linkerbeen. EN eigenlijk heb ik die helemaalniet nodig. Het meest rijd ik toh op stem en zit. Daarmee krijg ik steeds meer van hem gedaan.

Ook longeren doe ik zonder lijn, hij loopt dan gewoon op een volte en op stem is hij nu zover dat hij verzamelde, arbeids en uitgestrekte draf doorheeft. Als hij de andere kant op moet zeg ik om en hij draait.

Toch rijd ik altijd met hoofdstel. je weet maar nooit waar je paard van kan schrikken en met een bit heb je dan toch iets meer te vertellen.

Ook rijdt ik gewoon dressuur maar dan op een wat ontspanner manier, met niet te korte teugels maar wel met aanleuning en nu ook langzaamaan zin achterhand eronder.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:36

Mijn paard zal niet zomaar in een keer gaan bokken. Dus daarvoor hoef ik hem al niet te corrigeren.
Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van Nh ruiters. Vele van hen rijden ook gewoon met bit ed. Ik zelf kan hem prima rondsturen zonder zadel, hoofdstel, maar ik rij liever met een halstertje. Omdat ik hem dan net dat extra's kan laten doen.
Ik denk zeker dat het wel te combineren is, ook verzameling kan je prima vragen zonder veel teugel gebruik.
Nh heeft overigens niets te maken met altijd vriendelijk tegen je paard zijn, die van mij krijgt ook wel eens een tik hoor. Het gaat erom wie de dominatste is, als jij dat bent heb je bijna geen "geweld" nodig

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:59

De problemen die veel niet NH mensen tegen aan lopen, lopen Nh mensen niet tegen aan omdat hun relatie met hun paard anders is. Protest kan men wel krijgen, maar men kan dat ook oplossen zonder straffen.

Wil je zien dat dressuur en NH juist heel goed bij elkaar passen kijk dan even in mijn profiel. Geen engelse ruiter, maar toch zeker dressuur gericht.

Verzameling zonder teugel is heel goed te verkrijgen. De hulpen zijn anders en men gebruikt het bit niet om het paard tegen te houden. Ik zou bijna zeggen dat verzameling zonder teugel gebruik nog beter is dan met.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 19:58

marina schreef:

Volgens mij heb jij een heel verkeerd beeld van Nh ruiters. Vele van hen rijden ook gewoon met bit

Nee hoor Knipoog Ben redelijk bekend omstreeks deze "term" , en weet ook wel dat niet alle "NH'ers"alleen maar zonder zadel etc. rijden.
Het enige wat ik me afvraag ik of je NH met dressuur kan combineren, dus nageeflijk/verzameling zonder teugeldruk etc. En of er echt een verschil zit tussen het paard "straffen" op dressuur/NH methode.

[/quote]

Don't take life to serious, you never get out of it alive...


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:11

Het nageefelijk zijn hoort ook bij NH, alleen bij NH word de teugel subtieler gebruikt. Dit ligt natuurlijk wel persoon en methode verschillend. Zo rij ik zonder contact zoals jullie het zeggen, maar toch nagefelijk en verzameld.
Het straffen komt bij NH bijna tot niet voor. Dit omdat de relatie met je paard anders is en je dus weet waarom een paard iets doet. Het paard hoeft minder te doen om ons NHers te laten luisteren. Bij engels word er minder naar het paard geluisterd, waardoor het paard dus gaat bokken steigeren enz om het geen duidelijk te maken wat er verkeert is. Dit is natuurlijk weer per persoon en paard verschillend. Ik spreek hier over de meerderheid.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:33

jackim"]
Wat ik me al heel lang afvraag is hoe "NH"mensen dressuur rijden.
Hiermee duidt ik op de mensen die op een natuurlijke manier met paarden omgaan, graag zonder zadel/hoofdstel etc. rijden.
Rijden jullie dan geen dressuur? en zoja, zonder hoofdstel/zadel etc. kan je toch echt geen volledige verzameling van je paard vragen Verward En jullie hebben het altijd over vriendelijk tegen je paard zijn, en corrigeren i.p.v straffen.
[/quote]

Het is geen combinatie. Dressuur is trainen van je paard dmv oefeningen. Het verschil tussen 'traditionele' mensen en dressuur en 'nh' mensen en dressuur is de benadering. Het doel is samenwerking op een manier die het paard begrijpt en prettig vind. In mijn ogen word er door de 'traditionele' mensen minder aan prettig, maar meer aan streng en duidelijk gedacht.
Nu denk ik niet dat alle mensen die zichzelf geen 'nh' noemen zo doen en denken hoor! Laat dat duidelijk zijn. Je hoeft jezelf geen stempeltje NH op te plakken om goed met je paard bezig te zijn.

[quote="jackim"]
En wat als het paard dan zonder enige aanleiding gaat bokken etc. laten jullie dan ook een paar keer goed de zweep gebruiken achterwege?
[/quote]

Dit vind ik nu een prachtig voorbeeld. Dit is de 'traditionele' manier van denken. oorzaak-->gevolg, niets gebeurd zonder aanleiding en zeker niet bij een paard. Misschien is het een aanleiding die jij niet ziet of begrijpt, maar hij is er wel en is niet de schuld van het paard.

[quote="jackim"]
Laat het wel duidelijk zijn dat ik de NHmensen niet aanval, of allemaal over één kam scheren, ik ben gewoon nieuwschierig.
[/quote]

Zo voelt het ook niet, het is juist fijn als er door beide 'partijen' nagedacht wordt over dit soort dingen.

[quote="jackim"]
[size=9](en dan bedoel ik niet mensen, die plots Pat Parelli aanhangers worden, en zichzelf al een paardenfluisteraar noemen etc. Knipoog )[/size]
[/quote]

nu voel ik me wel aangesproken Haha! Ik ben idd Pat Parelli aanhanger, maar zoals je ziet niet blind voor andere dingen. Daarnaast heb ik een hekel aan de term paardenfluisteraar (en naar mijn weten is Pat ook iemand die deze ook ab-so-luut niet gebruikt) en zal nooit over mezelf zeggen (of denken Haha! ) dat is dat ben.

[quote="jackim schreef:
Zoals ik het hele NH versus dressuur bekijk, lijkt het mij dat je qua rijden NH én dressuur niet kunt combineren Verward Of het een (zonder dwangmatige hulpmiddelen etc.) of het ander(dressuurtraining)


Het is dus geen combinatie, zo zie ik het niet. Het is gewoon je manier van doen, denken en omgaan. Daarnaast denk ik wél dat veel mensen die aan NH doen dus niet zo snel (of helemaal niet) dressuur op hoog niveau zullen beoefenen. Waarom, omdat zij geen dwang en straf willen gebruiken, en logischerwijs word het dan moeilijker om dit te bereiken.

Zoals Parelli zegt, je hebt emotionele en mentale verzameling nodig voor je lichamelijke verzameling kunt bereiken. 'Traditionele' ruiters beginnen veelal met het laatste en krijgen daardoor protest en verzet omdat het eerste er nog niet is.
Net zoals ik er over denk, als het zó (en dan bedoel ik zoals veel 'traditionele' ruiters rijden) moet, dan liever niet.

Ik vind hét bewijs dat je een paard 100% kunt verzamelen zonder hulpmiddelen Klaus Ferdinand Hempling. Absoluut.
Maar de keerzijde is, niet iedereen zal dit denk ik kunnen bereiken op deze manier.

Dan rest dus de vraag, wat wil je bereiken ten koste van wat....

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:21

Nh is gewoon een soort basis van omgang en rijden, waarop je dus al het andere kan baseren. Stel je kan zonder zadel en hoofdstel perfect sturen, stoppen, zijwaarts, galopswissels etc. als je er dan teugels aanhangt, heb je die niet meer nodig, maar kun je ze alleen gebruiken als heel subtiel middel om bijvoorbeeld nageeflijkheid te vragen.
Het is gewoon een heel andere manier van kijken. Als ik bijvoorbeeld op rijtechnisch kijk, vind ik echt de helft geen rijtechnische problemen. Meestal is het respect of angst, waarbij de meesten de teugels aannemen, terwijl ze eigenlijk totaal geen onafhankelijke zit hebben. Vooral het rijden wordt dus heel anders opgebouwd.
Zoals al gezegd is wordt er eigenlijk niet gestraft bij nh. Ik denk dat het punt is, dat als je ergens voor moet straffen dat je dan te snel bent gegaan. Als een paard bijvoorbeeld zou bokken onder het zadel, zou ik dat op de grond op lossen.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 00:26

Elise schreef:
Daarnaast denk ik wél dat veel mensen die aan NH doen dus niet zo snel (of helemaal niet) dressuur op hoog niveau zullen beoefenen. Waarom, omdat zij geen dwang en straf willen gebruiken, en logischerwijs word het dan moeilijker om dit te bereiken.

Buiten dat, denk ik dat ook veel mensen die voor nh kiezen anders in elkaar zitten dan mensen die hoge dressuur willen rijden. Voor dat laatste heb je, net als bij elke topsport, een vrij sterke ambitie om te winnen nodig. Bij nh draait het juist om samenwerking en harmonie met je paard. Veel nh mensen zullen dus het winnen van een wedstrijd veel minder interessant vinden dan een duidelijk goede relatie met je paard.
Net als bijvoorbeeld mensen die yoga beoefenen vaak ook geen mensen zijn die aan topsport doen. Kwestie van andere interesses!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 01:10

Feufollet"]
[quote="Elise schreef:
Daarnaast denk ik wél dat veel mensen die aan NH doen dus niet zo snel (of helemaal niet) dressuur op hoog niveau zullen beoefenen. Waarom, omdat zij geen dwang en straf willen gebruiken, en logischerwijs word het dan moeilijker om dit te bereiken.

Buiten dat, denk ik dat ook veel mensen die voor nh kiezen anders in elkaar zitten dan mensen die hoge dressuur willen rijden. Voor dat laatste heb je, net als bij elke topsport, een vrij sterke ambitie om te winnen nodig. Bij nh draait het juist om samenwerking en harmonie met je paard. Veel nh mensen zullen dus het winnen van een wedstrijd veel minder interessant vinden dan een duidelijk goede relatie met je paard.
Net als bijvoorbeeld mensen die yoga beoefenen vaak ook geen mensen zijn die aan topsport doen. Kwestie van andere interesses!
[/quote]
Grappig. Ik denk dat dit niet opgaat. Als jij op een Nh manier met je paard omgaat geloof ik dat je als je een goed dresuurpaard hebt zonder dwang heel hoog kan komen, waarom omdat je paard graag voor je wil werken, dus ik denk zeker niet dat het moeilijker is om je doel te bereiken!
Verder denk ik dat het winnen van een wedstrijd heel goed samenkan gaan met een goede band met je paard

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 09:37

Leuk al die reactie's Lachen , maar om dus even op dat bokken terug te komen, en mijn paard als voorbeeld te nemen.
Wat als je met jepaard al een jaar normaal in de bak kan rijden, en af en toe is hij wat schrikachtig. Tot de dag dat hij zonder enige verandering bij de omgeving van de bak, en nare ervaring, plots het hele uur op de korte zijde A er alleen maar vandoor gaat, schooien, bokken etc. Hoe lossen jullie dit op?

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 10:34

Jackim, de voorbeelden die jij geeft illustreren echt niet het verschil tussen dressuur en NH-rijden.

Ik rij dressuur en als mijn paard schrikachtig door de baan heen vliegt terwijl ik zo snel geen oorzaak kan vinden zal ik het echt niet ik mijn botte hersens halen om hem te gaan straffen. Als je je paard gaat straffen voor zijn angst dan zal die alleen maar groter worden omdat hij daarna niet alleen bang is voor dingen in de baan maar ook voor de persoon die op hem zit.

Wat ik dan wel doe, is dat ik hem gerust stel en uit probeer te vinden waar hij gevaar ziet/hoort. Soms gaan we samen naar die plek en probeer ik hem ervan te overtuigen dat er niets aan de hand is door lieve woordjes en belonen. Daar waar ik zijn hart voel kloppen tussen mijn kuiten of waar hij begint te rillen over zijn hele lijf van angst of spanning, daar mag hij blijven staan. Op dat punt vraag ik hem nietnog verdr te gaan voor mij.

Als ik merk dat hij niet bang is maar vooral erg moedig omdat we de dagen er voor niet zo veel gewerkt hebben dan negeer ik zijn gedrag. Dan ga ik aan het werk op dat stuk waar hij nog wel bestuurbaar is. Zodra hij fijn aanvoelt proberen we eens wat andere plekken in de bak en meestal rij ik daar naartoe dmv een oefening bijv met appuyeren. Op die manier is hij meer geconcentreerd op mij en de oefening dan op dat deel van de bak dat hij ineens eng vond.

Als je niet eens de bak rond komt vanwege zijn moed, dan ga je eerst longeren.

Als je niet eens de bak door komt vanwege zijn angst dan moet je eerst werken aan jullie vertrouwensband. Die begint al op stal.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:07

marina schreef:
Verder denk ik dat het winnen van een wedstrijd heel goed samenkan gaan met een goede band met je paard

Natuurlijk kan dat heel goed samengaan, dat ontken ik toch ook niet?
Ik merk alleen op dat in het algemeen nh waarschijnlijk een ander soort mensen trekt dan dressuur.
Hoewel er natuurlijk altijd mensen zullen zijn die het combineren. Zeker nu het veel dressuur mensen duidelijk wordt dat nh positief kan bijdragen aan hun prestaties! En dat juich ik alleen maar toe OK dan!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:13

Dat is waar. NH mensen zijn mensen die meer contact met hun paard willen. Die een betere relatie met hun paard willen. Het izjn geen presatie mensen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:19

De leukste combinatie is een goed contact met je paard hebben en goed kunnen presteren. Dat presteren mag op een wedstrijdterrein, maar de training thuis is altijd veel belangrijker, want daar maak je je paard beter, mooier, sterker, op het wedstrijdterrein show je dat alleen maar.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:31

Volgens mij (niet wedstrijddressuur- of NH-ruiter) willen NH-mensen een soort vriend van hun paard maken, een relatie, een band.
Terwijl wedstrijddressuurrijders een paard kopen op prestatie en een band is belangrijk om een goed team te vormen. Maar eigenlijk hebben ze een paard voor prestatie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers