Paarden op zeer eiwitrijke wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Paarden op zeer eiwitrijke wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 15:44

Ik woon op een boerderij en bij ons is worden vooral de eerste keer in het voorjaar de weidens zeer rijkelijk bemest (inclusief de paarden stukken).

Normaal heb ik mijn paarden in het voorjaar 2 ot 4 uur buiten lopen (jong paard + oudere pony soms langer) en gaan ze daarna weer gewoon de stal op. Dan is er niks aan de hand.

Maar nu heb ik Murphy nog op stal staan met een peesblessure en de jaarling die allebei eigenlijk meer bewegingsvrijheid nodig hebben. Dan die paar uurtjes in de wei per dag.

Ik zit er over na te denken op Murphy + Wisecrack (de jaarling) 24 uur per dag op de wei te doen de de andere 2 paarden gewoon een paar uurtjes in de wei (die worden immeers ook nog gereden).

Maar is dit verstandig in een eiwitrijke wei? Of kan ik dit plan beter uit mijn hoofd zetten?

Voor Murphy en Wisecrack leek het me iig de beste oplossing.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:22

Als je het in het begin gewoon goed opbouwt zal het wel kunnen, en als na een maandje het gras minder vers is dat het dan wel kan.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:29

met de pony goed uitkijken ponys worden over het al gemeen eerder hoefbevangen dan paarden ik zal als ik jou was een stuk afzetten en eerst een paar uur er op tot het een beetje kaal is en dan 24 uur erin en dan steeds een stukje gras erbij

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:32

Bij ons op stal hebben ze vorig jaar eerst het land gemaaid voordat de paarden erop gingen. Is dat niet een optie? De optie van meissielief is ook wel een goede.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:07

Ik weet niet hoeveel gras er al op de weide staat, anders misschien eerst een keer maaien en kuilen?
Hier wordt er over een week of 2 waarschijnlijk al gekuild dus dan is het grootste probleem weg.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 17:21

dat is waar maaien is wel een goede optie, dat zal hier ook wel over een week of 2 gebeuren, dat had ik even helemaal over het hoofd gezien!
Ik denk dat ik dan mooi nog even wacht totdat het gras gemaaid is, er staat nu echt al heel veel gras op!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:40

of tijdelijk schapen op laten lopen die het helemaal kort eten!
wij krijgen nu nieuw stuk land, daar zetten we eerst schapen op,om de bodem wat sterker te maken en het gras kort te houden,zodat de paarden niet te veel binnen krijgen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 23:57

de oplossing om er schapen op te zetten heb ik helaas niet.
We hebben zelf koeien, en iets anders op het land dan paarden of koeien wil mijn vader echt niet hebben... (paarden vind ik zo af en toe al vreselijk als ze weer is heerlijk de wei kapot lopen of gaan gaten graven...)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:25

Met gemaaid gras is het juist oppassen voor de eiwitten, aangezien het gras momenteel erg groeit. Juist in de topjes van de jonge grassprietjes zitten zeer veel eiwitten. Dan kun je beter een maandje wachten tot het gras langer is. De eiwitten zijn dan ook meestal al een stuk minder.
Bij ons werd een pony hoefbevangen toen die in een gemaaide weide kwam te staan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:32

Imker en Vienna staan ook op een rijke weide, de inname van gras beperk ik, door ze maar een klein stuk weide te geven, dat ze eerst kaal moeten eten, voordat ze een volgend stukje erbij krijgen.

Je kan dus evt. een stuk van 30x30 maaien en daar de paarden opzetten, dan een week op dat korte stukje houden en daarna iedere keer een half metertje extra geven.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 09:38

ik heb even aan mijn vader gevraagd wat zijn planning is om te gaan maaien, maar als het weer goed is wil hij volgend weekend (1 en 2 mei) al gaan maaien, dus ik heb denk ik geen probleem meer, ze gaan dan gewoon het gemaaide land op!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:42

Super! Dan kunnen ze ook zeker niet teveel gras ineens binnenkrijgen.

Let wel op dat een goede grasweide evenveel voedingsstoffen bevat als sportbrok, niet dat je dadelijk dubbelop (gras en brok) gaat voeren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:43

imker schreef:
Let wel op dat een goede grasweide evenveel voedingsstoffen bevat als sportbrok, niet dat je dadelijk dubbelop (gras en brok) gaat voeren.



welnee, is goed voor je zit Haha! Haha! Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:47

gijsenkim"]
[quote="imker schreef:
Let wel op dat een goede grasweide evenveel voedingsstoffen bevat als sportbrok, niet dat je dadelijk dubbelop (gras en brok) gaat voeren.



welnee, is goed voor je zit Haha! Haha! Knipoog
[/quote]

Hahaha, die is goed!

Nee, ik had het er gister nog over met de DA. Die zei dat ik nu echt moest stoppen of een heel eind minderen met de brokken. Imker was nu echt afgetraind en vol in conditie, mede door het gras.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:58

Tuurlijk, een paard dubbelop voeren is gegarandeerd vliegles............. Haha! . Mensen vergeten dat wel eens en dan krijg je zo een topic, van mn paard is zo druk Haha! Haha!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 13:12

haha daar zal ik zeker op letten!
Ik denk dat ik ze anders ook niet echt binnen mijn draadjes van de wei hou...