Het verzekeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Het verzekeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 15:16

Ik rij een paard van iemand anders maar nu is mijn vraag ben ik wel verzekerd als ik met het paard weg ga, of als ik er een buitenrit mee ga maken..

Moet ik namelijk mijzelf gaan verzekeren of zit dat bij hun verzekering in..


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 12:37

Weet nou niemand hier hoe het precies in elkaar zit Verward

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:40

Volgens mij valt het paard dan onder je eigen WA verzekering, maar pin me er niet op vast Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:43

heb je geen ruiterbewijs dan

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:43

en anders volgens mij ook onder de wa

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 09:56

Nope heb namelijk geen ruiterbewijs Zouden jullie het een keertje willen nakijken hoe het precies zit het is namelijk niet mijn eigen paard he Haha!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:07

Ik heb het even nagevraagd aan mijn vriend (die zit in de verzekeringen Knipoog ) Wanneer jij als bestuurder/ruiter schade toebrengt aan derden ben jijzelf verantwoordelijk voor de schade en valt het dus onder jouw verzekering. Wanneer het paard bv. de wei uitspringt en schade toebrengt aan derden dan is de eigenaar uiteraard aansprakelijk.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:26

MarchaL schreef:
Wanneer het paard bv. de wei uitspringt en schade toebrengt aan derden dan is de eigenaar uiteraard aansprakelijk.


En dat valt dan toch weer onder de WA van de eigenaar, of niet?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:49

Citaat:
En dat valt dan toch weer onder de WA van de eigenaar, of niet?


Ja inderdaad Lachen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 11:24

Wah das idd een beetje duidelijker Thanks Haha!

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:28

MarchaL schreef:
Ik heb het even nagevraagd aan mijn vriend (die zit in de verzekeringen Knipoog ) Wanneer jij als bestuurder/ruiter schade toebrengt aan derden ben jijzelf verantwoordelijk voor de schade en valt het dus onder jouw verzekering. Wanneer het paard bv. de wei uitspringt en schade toebrengt aan derden dan is de eigenaar uiteraard aansprakelijk.


Dit is te kort door de bocht hoor!
Wanneer jij als berijder schade veroorzaakt aan derden doordat jij een 'stuurfout' maakt, dan ben jij aansprakelijk en is dat verzekerd onder jouw eigen AVP (aansprakelijkheid voor Particulieren).
Wanneer schade veroorzaakt wordt aan derden door de eigen energie van het dier (dus ook gewoon met jou erop) dan is in beginsel de eigenaar, als meestal zijnde ook bezitter, aansprakelijk! Dan is de schade onder de AVP van de eigenaar verzekerd, tenzij de eigenaar meerdere paarden heeft. Vanaf ongeveer 5 paarden (per maatschappij verschillend) is er sprake van een bedrijfsmatig risico en moet dit als zodanig verzekerd zijn en is het dus uitgesloten op de AVP.
In jouw geval schat ik in dat juridisch gezien de eigenaar gewoon bezitter is (en niet jij) en dat hij dus bij schade aan derden aansprakelijk is (mits de schade dus niet te wijten is aan een 'stuurfout' van jou).
Zo duidelijk?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:18

mmm toen ik op een manegepaard (in collone onder begeleiding) reed en deze (door asociaal gas geven en 'bumperkleven' van de bestuurder van een vw golf) schrok en op de moterkap sprong moets ik van de manege maar mijn ruiterbewijs gebruiken en hier claimen. Die aso man moest en zou zijn no-claim houden en ik dus vet misbruikt Boos!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:29

volgens de door mij verstrekte info is de eigenaar/bezitter altijd de klos als er iets gebeurt!

dat is ook de reden dat ik gestopt ben met bijrijd(st)ers.

Vroeger, toen ik zelf bijrijdster was, had ik een contract met de eigenaar, waarin expliciet vermeld stond dat ik verantwoordelijk was voor alle schade aan derden als ik het paard bereed.

Maneges (stalhouderijen e.d.) hebben een collectieve verzekering waarmee ze verzekerd zijn, ook als ze met lesklanten de weg op gaan, dus die manege heeft je aardig genept, ze hadden zeker geen zin in gedoe!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 12:29

Weten jullie wat ga maandag wel effe bellen weet ik het tenminste zeker Haha!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:34

Citaat:
Dit is te kort door de bocht hoor!


Tja, zo heb ik het vernomen en dit is natuurlijk wel uitgegaan van een fout van de ruiter. Het is natuurlijk altijd afhankelijk van de situatie waarin het gebeurd.

Citaat:
Wanneer jij als berijder schade veroorzaakt aan derden doordat jij een 'stuurfout' maakt, dan ben jij aansprakelijk en is dat verzekerd onder jouw eigen AVP (aansprakelijkheid voor Particulieren).
Wanneer schade veroorzaakt wordt aan derden door de eigen energie van het dier (dus ook gewoon met jou erop) dan is in beginsel de eigenaar, als meestal zijnde ook bezitter, aansprakelijk!


Maar waar trek je dan de grens? Wanneer is het een fout van jouw en wanneer is het ''de eigen energie van het dier''? Ik snap wat je bedoelt maar probeer maar eens aan te tonen dat het als ruiter niet jou schuld is Scheve mond

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:35

Citaat:
Weten jullie wat ga maandag wel effe bellen weet ik het tenminste zeker

Dat lijkt me zeer verstandig Haha! Dan weet je het in ieder geval zeker Knipoog

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:42

Jij hoeft als ruiter niet aan te tonen dat het niet jouw fout is. In eerste instantie ligt de risico aansprakelijkheid bij de bezitter (meestal dus eigenaar), dus de bewijslast ligt ook bij de bezitter om aan te tonen dat een stuurfout van de berijder oorzaak is van de schade.
Bellen is niet direkt nodig hoor, je kan het gerust aannemen ik behandel dit soort schades al bijna 20 jaar vandaar.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:43

in mijn geval beweerde de bestuurder van de auto dat ik niet kon rijden. Tss nou hij zat achter mij te gassen en probeerder in te halen op een smal stuk weg waar er niet ingehaald kon worden en ik zat op een 3-jarige. Wie kan er dan niet rijden. Het is maar net wie ze geloven en paarden zijn u eenmaal nooit helemaal verkeersmak en kunnen altijd schrikken. Kijk als je nu een 1 richtingsstraat de verkeerde kant op gaat of door rood rijd dan is het duidelijk. Nee vind die regels heel vaag.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:51

Citaat:
Jij hoeft als ruiter niet aan te tonen dat het niet jouw fout is.

Niet? Ik heb het toch echt eens moeten doen toen ik met paard en al tegen een auto aan was ''gelopen'' Scheve mond Er moest zelfs een hele verklaring worden opgesteld over wat exact mijn reactie was toen de auto kwam aanrijden etc. Ik moest dus wel degelijk verantwoording afleggen over hoe ik had gehandeld en hoe het paard had gereageerd Scheve mond Uiteindelijk bleek het allemaal onzin te zijn geweest omdat er uit nader onderzoek bleek dat een paard de aanwezige schade niet had kunnen veroorzaken Knipoog Die mensen hadden gewoon gezegt dat het paard een deuk had veroorzaakt om goedkoop uit te zijn Scheve mond

Citaat:
Nee vind die regels heel vaag.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Sommige regels zijn enorm verwarrend en vreemd... Scheve mond

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:56

MarchaL schreef:
Citaat:
Jij hoeft als ruiter niet aan te tonen dat het niet jouw fout is.

Niet? Ik heb het toch echt eens moeten doen toen ik met paard en al tegen een auto aan was ''gelopen'' Scheve mond Er moest zelfs een hele verklaring worden opgesteld over wat exact mijn reactie was toen de auto kwam aanrijden etc. Ik moest dus wel degelijk verantwoording afleggen over hoe ik had gehandeld en hoe het paard had gereageerd Scheve mond Uiteindelijk bleek het allemaal onzin te zijn geweest omdat er uit nader onderzoek bleek dat een paard de aanwezige schade niet had kunnen veroorzaken Knipoog Die mensen hadden gewoon gezegt dat het paard een deuk had veroorzaakt om goedkoop uit te zijn Scheve mond

Citaat:
Nee vind die regels heel vaag.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Sommige regels zijn enorm verwarrend en vreemd... Scheve mond


Het gaat helaas hier te ver om het hele aansprakelijkheidsrecht toe te lichten (dit is zeer gecompliceerd)! Misschien een studie rechten volgen als je helemaal het naadje van de kous wil weten?
Zonder inzage in alle stukken is het onmogelijk om een juiste uitspraak te doen over de aansprakelijkheid in 'jouw' zaak.


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:05

Citaat:
Het gaat helaas hier te ver om het hele aansprakelijkheidsrecht toe te lichten (dit is zeer gecompliceerd)! Misschien een studie rechten volgen als je helemaal het naadje van de kous wil weten?
Zonder inzage in alle stukken is het onmogelijk om een juiste uitspraak te doen over de aansprakelijkheid in 'jouw' zaak.


Inderdaad, het ligt ook allemaal vreselijk ingewikkeld Scheve mond Iedere zaak is natuurlijk toch weer anders. En ik weet zelf helemaal niks van verzekeringen (behalve van wat je zelf meemaakt natuurlijk Knipoog )

Pearl_tje kan net zo goed eens langs een verzekeringsmaatschappij om zich goed voor te lichten en misschien (bij) te verzekeren Het is altijd vervelend als je achteraf in de problemen komt

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 13:09

Dat ben ik idd wel effe van plan stel er gebeurd iets en ik heb mijn spullen niet goed voor elkaar dan ben ik mooi te klos

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:18

pearl_tje schreef:
Dat ben ik idd wel effe van plan stel er gebeurd iets en ik heb mijn spullen niet goed voor elkaar dan ben ik mooi te klos


Als jij gewoon een AVP verzekering hebt (niet verplicht maar de meeste nederlanders hebben deze wel), dan zou ik me maar verder niet zo'n zorgen maken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 108 bezoekers