keuze dressuurhengst????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

keuze dressuurhengst????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 12:53

Graag wat advies!
Met welke dressuurhengst zouden jullie bij mijn merrie fokken?
Het is allemaal spring- en volbloed maar toch wil ik een dressuurhengst!
Dus geen springhengsten voorstellen, ik weet wat ik doe
Mijn merrie is zwartbruin, 1m66 v. Oula Owl xx vm Carneval ( v. Cor de la Bryere). Ze zit goed in elkaar, goede bespiering, goede achterhand, goed beenwerk, voorbeen is wat kort en de hals laag aangezet en ietswat zwaar, hoofd is ook niet zo luxe, goede schoft en veel massa!
stap: is actief met goeie tact, mist wat ruimte en moet meer schrijden
draf:actief, mooie veruimingen, stuwend
galop: goed gesprongen, ruim maar blijft wat vlak
dus over het algemeen actief en stuwend, moet meer kunnen gedragen lopen. Vooral stap en galop wil ik verbeterd zien.
Het liefst zou ik wat testen met een jonge hengst ( ook vanwege de prijs Knipoog ) en ik zou ook wat groter willen fokken...
Ikzelf dacht aan een ferro-(klein)zoon (Special d?) , Gribaldi, Don Ruto, SanRemo, Sunny Boy, Rosario...( het moet dus geen kwpn zijn)
Ik hoop op veel reacties en als het kan ook de dekprijs erbij.
Alvast bedankt en als ik beslis laat ik iets weten

Finley


Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:27

Voor de stap en galop idd iets van Ferro. Wanneer je dragend achterbeen wil zou ik San remo in ieder geval uit de weg gaan.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:23

Ik zie dat je in België woont, al aan Don Renoir (Donnerhall X Renoir I) gedacht. Ik heb er een tweejarige merrie van die in maart drie wordt. Moeder is een A Lucky One x Fantastique (ook springbloed met volbloed in dus) en is 1.60m. Dochter is nu al groter dan 1.65m.
Het dekgeld was toen (dus wel meer dan drie jaar geleden) 25.000 Bef waarvan je de helft betaalde bij dekken en de tweede helft in september als je merrie drachtig was, niet drachtig was het jaar daarna gratis opnieuw dekken.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 09:30

Welmeyer II misschien een optie? Of anders Rubiquil. Goede galop, goede draf en stap, fokt zeer vergrotend. Rubiquil zit trouwens niet eens zover. In Schore bij de Familie van Lieren. Ook een hele goede hengst is Sultano (Sultan x Roemer x Doruto). Sultano fokt ook zeer vergrotend, heeft een hele goede stap en draf en een hele goede galop. Zowel met Sultano als Rubiquil heb ik persoonlijk hele goede ervaring.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 20:42

Ik heb uiteindelijk beslist om dit jaar Special D te gebruiken op deze merrie!
Denken jullie dat dit een goede match is? OK dan!

En sorry voor het oprakelen van zo'n oud topic Schijnheilig , maar toen had vrijwel niemand gereageerd. Ook logisch natuurlijk, niemand is geinteresseerd in dekken in november

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:54

Ik kende een goede Contender x Oula Owl xx. Maar ik dacht dat Contender niet meer dekte. Dus is Contango niks?? Lijkt me mooie combi.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:44

Het is natuurlijk moeilijk oordelen over de merrie als we geen foto hebben gezien of een filmpje. Persoonlijk ben ik niet zo wild van Ferro bloed maar vind Rousseau wel een goed paard. Don Renoir zou geen goede keus zijn.


AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:24

Persoonlijk vind ik Scandic een mooie dressuurhengst. Denk dat het diertje heel wat gaat bereiken in de sport.

Afbeelding

Misschien is Florencio van Nijhof ook wel iets?

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:26

Teigetje schreef:
Ik zie dat je in België woont, al aan Don Renoir (Donnerhall X Renoir I) gedacht. Ik heb er een tweejarige merrie van die in maart drie wordt. Moeder is een A Lucky One x Fantastique (ook springbloed met volbloed in dus) en is 1.60m. Dochter is nu al groter dan 1.65m.
Het dekgeld was toen (dus wel meer dan drie jaar geleden) 25.000 Bef waarvan je de helft betaalde bij dekken en de tweede helft in september als je merrie drachtig was, niet drachtig was het jaar daarna gratis opnieuw dekken.


Is Donnerhall vader van Donnerruf? Misschien weet je het toevallif. ik kan niet zoveel over hem vinden, schijnt een leuke hengst te zijn.

BloemBloem

Berichten: 16575
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:47

Stap: 8
Draf: 8
Galop: 7.5
Aanleg 8

Ik vind dit echt een geweldig paard!!!!!!!
Heb er verder niet zoveel verstand van...... BloosAfbeelding

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 14:55

Scandic vind ik niet zo'n goeie keuze..
Had wel ook gedacht aan Florencio, maar ik denk dat ik dan zeker niet vergrotend fok. En het feit dat hij niet kwpn goedgekeurd geven wel de doorslag dat ik dit jaar niet voor florencio kies, misschien volgend seizoen dan!
Wat denken jullie van de combi met Special D? Contango is me denk ik te duur...

Le paradis sur terre est sur le dos d'un cheval...

BloemBloem

Berichten: 16575
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:02

De punten van Tineke Bartels gaven de doorslag bij de ruitervoorkeur voor het winnende paard bij de PAVO Cup vierjarigen. De zwarte hengst Special D verruimde en verzamelde dat het een lieve lust was en kreeg een 9,5. De voshengst Scandic had tot verrassing van Ellen Bontje haar voorkeur. Wat een bewegingstalent. Wat een mogelijkheden ook al voor verzameling! Scandic kreeg van Ellen Bontje een 9,5. Bij Tineke Bartels kwam de hengst iets minder tot zijn recht: 8,5. Special D kreeg ook van Ellen Bontje een 9,0 en behield daarmee zijn voorsprong uit de voorrondes.

Geen slechte keus

[/img]

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:14

Nee inderdaad geen slechte keus Special D, maar de moeder van Scandic is ook al zo'n geweldig bewegingsmonster!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:47

Flower schreef:
Stap: 8
Draf: 8
Galop: 7.5
Aanleg 8

Ik vind dit echt een geweldig paard!!!!!!!
Heb er verder niet zoveel verstand van...... BloosAfbeelding


Welke hengst is dit?

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:52

Olivi (Jazz x Aktion) Knipoog

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:54

Gribaldi fokt over het algemeen wel maat en verbeterd vaak veel op exterieur. Een veredelaar die maat geeft. Heb zelf ook een gribje uit een lijn met aardig wat bloed. Voor info en foto's kun je in mijn profiel kijken. En iid op het plaatje hierboven is Olivi.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:43

hoeveel bedraagt het dekgeld van Gribaldi?
Op mijn lijstje stonden op het laatst nog Special D, Florencio en Gribaldi!
Florencio viel af qua maat (misschien volgend jaar)
Gribaldi past niet zo goed qua beweging denk ik.
Veel ervaring hebben we met de merrie niet maar ze mag wat meer knie doorvererven en ik denk dat Gribaldi dan niet de juiste keuze is..

Le paradis sur terre est sur le dos d'un cheval...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:33

Als je knie wil is gribaldi denk ik idd niet de juiste keus ben ik bang... Nou dat wordt dan special d Haha! Het is natuurlijk moeilijk een hengst te vinden die alle negatieve punten ineens verbeterd en de goede punten hetzelfde houdt.
Iig veel succes met het maken van de partnerkeuze.

Edit voor het dekgeld moet ik even kijken maar ik geloof iets van 950...

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:23

Waarom een dressuurhengst? Je kunt ook naar een springhengst kijken met goede bewegingen.
De meeste dressuurpaarden komen nog altijd uit springpaarden. Dit is iets wat je niet direct moet vergeten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 21:14

mag ik je eraan herinneren dat Special D een Metall zoon is. Metall is op zijn beurt een Ferro x G Ramiro Z en Ferro is een Ulft en er zit ook Le Mexico bloed achter.
Dus dat is toch wel wat springen gefokt, en misschien heeft dat net een goede combinatie????

Le paradis sur terre est sur le dos d'un cheval...

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:25

finley schreef:
mag ik je eraan herinneren dat Special D een Metall zoon is. Metall is op zijn beurt een Ferro x G Ramiro Z en Ferro is een Ulft en er zit ook Le Mexico bloed achter.
Dus dat is toch wel wat springen gefokt, en misschien heeft dat net een goede combinatie????

IN de lijnen verderweg zit inderdaad springbloed, Ferro is ook op springen gefokt. Maar springkunsten fok je er vrij snel uit. En die heb je niet direct weer terug.
Ik zou zelf wel naar de springkwaliteiten van de hengst kijken, een paard dat echt niet kan springen zou ik niet zo snel mee fokken, ook niet voor de dressuur. Je loopt dan meer het risico dat je een paard fokt wat helemaal niets kan. Een springpaard moet ook nog kunnen lopen. Als het fokprodukt niet kan springen, dan is er nog wel een kans dat het paard nog kan dressuren.
Let in ieder geval op (ongeacht welke hengst je kiest) op of het paard bij jou merrie past. Dus voor een dressuurpaard is de hals, de nek e.d. toch wel belangrijk. Als je dan een springhengst kiest, dan moet deze nog wel een mooi front hebben. Verder moet je natuurlijk ook een hengst kiezen op de juiste gangen.

Een jonge hengst heeft zich nog niet bewezen. Er zijn hengsten die later niets gepresteerd hebben en dus op wacht gezet worden, ze verbeteren niet. Met een jonge hengst gok je meer.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:32

Jan_VT schreef:
Olivi (Jazz x Aktion) Knipoog


Die is helemaal geweldig OK dan! En een papier dat erachterzit Bloos! Boog me vandaag namelijk nog even over de papieren van onze paarden. Maar op het papier van Olivi staan alleen maar predikaten! Ben echt helemaal weg van deze hengst!

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 22:00

germie,
We gebruiken ook een jonge hengst om te experimenteren.
fokken is altijd een beetje gokken.
heb je voorstellen van een springhengst die heel goed beweegt en zeer veel front doorgeeft? die een goede stap en galop vererft? die vergrotend fokt? en die betaalbaar is?

Le paradis sur terre est sur le dos d'un cheval...

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 22:01

Olivi is natuurlijk een superpaard maar ik zoek een hengst met goede galop-stap en die vergrotend fokt.
Naar is goed schijn te weten kan je deze eigenschappen soms vinden in ferro bloed..

Le paradis sur terre est sur le dos d'un cheval...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:13

finley schreef:
heb je voorstellen van een springhengst die heel goed beweegt en zeer veel front doorgeeft? die een goede stap en galop vererft? die vergrotend fokt? en die betaalbaar is?


Wat dacht je zelf???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 bezoekers