fokt Jetset n zwak straalbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

fokt Jetset n zwak straalbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 21:27

Dochter van staleigenaar en vriendin van mij heeft een 3 jarige jetstraem(=jonge jetset). Nu is zij al 2 keer op een bijzondere wijze kreupel geweest. Aan t voorbeen. Nix geen verdikking, temperatuursverhoging te vinden.
Nu zij haar instructeur dat jetset een zwak straalbeen door kan fokken. Dat ze haar dus een keer op de foto zou moeten zetten.

Is hier meer bekend over dat hij dit doorfokt??

Groetjes
Laatst bijgewerkt door carlijn83 op 22-04-04 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:41

Jetset is geen Jetstream. Jetstream is een JEtset Haha!

Jetset zelf is een nakomeling van Zirkoon. Verder ken ik redelijk wat Jetsets maar die zijn keihard op de benen.

Wat is deze nakomeling van moederszijde? En is het dier al eens gefotografeerd?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 21:45

was ff een foutje, (t is al een beetje laat he?)

De moeder is een simpele E pony met onbekende afstamming.
Ze is nog nooit op de foto of voor klinische keuring geweest., is een eigen fokprodukt, hebben ze verder nooit naar laten kijken.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:36

Ik heb er ook nog nooit van gehoord!
Ik heb zelf een Jet Set en die is (afkloppen)nog niet kreupel geweest!
En er staan er meer bij ons op stal!
Ook een Jet Stream en die is ook gezond!
Dit zijn natuurlijk eigen ervaringen, maar heb t ook verder nog nooit gehoord....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:51

Straalbeen hoeft niet perse erfelijk te zijn. Kennissen van mij hebben een merrie met een drie op de straal en vervolgens een nakomeling met een eentje. Terwijl van die hengst meestal gezegd wordt dat ze zwakke straalbenen vererven....

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:56

Ik heb het ook nog nooit gehoord. Ik heb juist met JetSet gefokt omdat hij harde benen geeft. Mijn instructrice heeft er 2 lopen en die zijn keihard op de benen. Op de foto helemaal 100%.
Misschien een toevalligheid of misschien ligt het aan de merrie.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:04

LuvdaTossa schreef:
Straalbeen hoeft niet perse erfelijk te zijn. Kennissen van mij hebben een merrie met een drie op de straal en vervolgens een nakomeling met een eentje. Terwijl van die hengst meestal gezegd wordt dat ze zwakke straalbenen vererven....

En volgend jaar dekken ze met Jetset, de nakomeling wordt met drie jaar op de foto gezet en heeft drietjes op de straalbenen...
Et Voila, de nieuwe roddel is geboren, want dan moet het wel aan Jetset liggen



LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:43

Maar laat het duidelijk zijn dat het zowel niet aan de vader als moeder HOEFT te liggen! Van hoeverre is het uitgezocht dat het vererfbaar is? Juist door dit soort topics komen er roddels van hengsten die een zwakke straal oid vererven. Terwijl het ook aan de moeder enz kan liggen. In ons geval heeft de merrie het niet vererfd en de hengst ook niet! Zo kun je zien dat alles anders kan lopen dan op papier kan staan.


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:20

carlijn83 schreef:
De moeder is een simpele E pony met onbekende afstamming.
Ze is nog nooit op de foto of voor klinische keuring geweest., is een eigen fokprodukt, hebben ze verder nooit naar laten kijken.


Dan zeg je het zelf al. Van de moeder is niks bekend, nooit gekeurd en van de vader en opa en overgrootvader wel en waren goed op de foto en nu ligt het aan Jetset?? Jeetje gauw die instructeur zn mond dichttapen. Boos!

Het hoeft aan geen van beiden te liggen want het kan ook een opgroeiprobleem geweest zijn of slechte doorbloeding in dat gebied.
Maar problemen aan het straalbeen met omliggende weefsels wordt ook wel hoefkatrolontsteking genoemd en om daar nou een gerespecteerd hengst van te beschuldigen in zn nafok....gevaarlijk terrein.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 13:23

tnx voor de reacties!
ik wil nix geen roddels over jetset de wereld in helpen, was alleen benieuwd of er meer over bekend was. Niet echt dus!
Greetz

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:51

Toen ik mijn huidige JetSet-afstammeling kocht werd me ook verteld: je laat haar toch wel rontgenologisch keuren, want Jetset vererft niet altijd even goede benen door?!
Gelukkig was mijn merrie rontgenologisch prima in orde.

Ze heeft superharde benen, geen onregelmatigheidje (of galletje etc.) te zien, ook niet na wat zwaarder werk.

Dus... een aanvulling op bovenstaande!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:47

ik ken ook wel veschillende jetsets niet altijd goed op de foto's maar met het straalbeen was nooit wat aan de hand. dus denk niet dta het aan de hengst ligt.

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:09

nou jongens ik ben eigenlijk wel zeker van de zaak dat het niet aan Jet-set ligt, Jet-set zelf staat momenteel bij ons op stal en we hebben dus ook regelmatig redelijk wat afstammelingen van Jet-set en ik kan me niet herinneren dat we er ooit eentje hebben gehad die kreupel is geweest.
Eigenlijk allemaal stuk voor stuk harde benen. Dus ik weet niet waar iemand dit gehoord heeft maar ik denk niet dat dit terecht is. Al heb je natuurlijk van elke hengst er wel eens eentje die wat minder hard is.

Dus Susan met het helemaal met je eens.

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 57 bezoekers