Stal sloper, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Stal sloper, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 12:03

Ik heb een heel lief merrietje Schijnheilig
Ze staat nu al een paar maanden op stal en ze vind het verschrikkelijk dat ze niet meer de wei op kan. Ze laat dan ook heeeel duidelijk merken
Verdrietig
Haar electrische waterbak is voor de zoveelste keer geneuveld en de staldeur is zowat altijd uit de scharnieren als ze met haar "brede" borst voor de zoveelste keer er tegenaan rampt.
Het zijn vrij nieuwe stallen, dus ze zij op zich er stevig en goed gemaakt, maar ze sloopt echt alles. Bovendien sneuveld er zeker een keer per week een deken voorsluiting omdat ze zo hard tegen dedeur rampt. Bovendien trapt ze ook met haar voor en achterbenen af en toe heel nonchalant tegen de boxwanden.
Wat zou hier nou tegen kunnen helpen? Meer afwisseling?? Langer rijden?? Een rustigere stal zonder al te veel drukte om zich heen?? Of gewoon zo laten en afwachten tot de zomer weer komt en ze weer de wei op kan??


geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 12:08

staat ze alleen, ja dan is het begrijpelijk.
Ze is toch nog jong, zoveel mogelijk lekker los laten buiten, er gaat echt niets boven los laten bewegen en daarnaast poetsen, rijden enz.
bij ons krijgen de paarden 7 x per dag hooi, dan worden ze gelijk bijgemest, krijgen ze worteltjes, dus de hele dag zon beetje aandacht, radio op stal aan, niet te hard.
Daarnaast gaan ze elke dag even naar buiten, hoelang heeft te maken met mooi of slecht weer.
Bij ons heerst altijd rust op stal, behalve met krachtvoertijd, dan staan ze allemaal te hinniken, maar dat is ook alles.
Dus misschien wat meer afwisseling, doet echt wonderen


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Stalsloper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 12:18

Hoi,
Ik ken dat sloopgedrag, ja. Mijn Yorghos is ook zo'n ramp op stal. Ik heb het hem nooit kunnen afleren, dus heb zijn stalling aan hem aangepast.
Hij staat nu weer buiten deze winter. Hij heeft wel een loopstal waar hij vrij in en uit kan, maar hij wil er gewoon niet in staan.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat hij een buitenpaard is en echt niet binnen wil staan.

Als ik jou was zou ik het eerst proberen met wat meer beweging en afleiding. Een hooinet zorgt om te beginnen al voor een goede bezigheidstherapie. Ook scheelt het vaak als je pony wat heeft om naar te kijken. Ze worden er vaak niet vrolijker van als ze 23 uur per dag tegen 4 muren staan op te kijken.
Mocht nu niks helpen, dan kun je haar misschien toch beter ergens anders stallen waar ze buiten kan. Nu trapt ze nog haar stal kapot, maar als ze zichzelf straks een keer verwond ben je nog veel verder van huis.

Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 12:53

Bedankt voor je advies Pling Ze kan kan gelukkig wel de hele dag met haar hoofd naar buiten kijken, want het is niet een heel gesloten stal.
Dat van dat hooinet is een goed idee, en misschien koop ik ook een skippiebal voor haar. Ik zal eens kijken of dat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 15:11

Veel beweging geven zodat ze de energie kwijt kan.
Dus zeker elke dag los gooien zodat ze zich lekker uit kan kuren.
En elke dag rijden of longeren.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 23:37

Ik heb er ook zo een, ondanks het loslopen en rijden of longeren elke dag blijft/bleef hij slopen.
Ik heb rubberen matten tegen de zijkant gemaakt en stootwillen hier en daar, speelbal en van die plastic cans hangen waar hij zijn sloopgedrag op kan botvieren.
Hij heeft nu de houten wand ontdekt en vindt dat dus weer erg leuk om zijn tanden in te zetten.....

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:57

Ik heb er ook zo eentje, helaas! Vorig jaar trapte ze deur eruit, gaten in de muren en trok ze waterleiding van de muur...
Ik heb al zo'n appel in de stal hangen en ik had er altijd een blok hout in liggen om aan te knabbelen, maar dat hielp niet. Ze deed het vooral heel erg als 't paard naast stond te eten of dicht in haar buurt stond.
Nu staat ze alleen, niemand naast haar, dat vond ik hartstikke zielig... Maar nu is ze dus ineens ontzettend braaf op stal Verward . Ze slaat niet meer en ze sloopt niks meer met haar tanden en ze staat heel rustig. Ik begrijp er niks van, dacht altijd dat paarden een maatje naast zich moesten hebben.
Nu heeft ze 3 schaapjes als buren en dat gaat ook goed Lachen .

Wat tegen het bijten aan de muren wel helpt is inspuiten met antibijtspray, tegen erg hard slaan kun je rubber matten tegen de wanden hangen en verder wat ophangen/neerleggen ter afleiding, bijv wilgetakken, appel e.d.
En verder natuurlijk veel eruit laten!

Succes ermee!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords, Frieke84, laetitia98, lovelance, OmgiliBot, Piekosjj, Wieke en 127 bezoekers