Hoe aan de teugel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Hoe aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 12:19

Ik rijd altijd dressuur, en vroeger in de les hoefde ik nooit aan de teugel te rijden. Nu bij mijn instructrice proberen we dat ik wel aan de teugel rijd, maar het lukt nooit.
Ik ben ontzettend flexibel in mijn handen (steeds aan de teugels friemelen enzo) en ik houd hem goed voorwaarts. Ik speel met de teugels en ik vraag en geef ook, maar toch kom ik nooit verder dan dat hij op het bit gaat kauwen en smakken.
Hebben jullie tips?? Cool

Hallo??


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:22

Rijden.

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:29

een keertje goed door vragen, misschien probeert ie je wel gewoon uit. ook veel stelling vragen wil wel eens goed helpen. ( kun je het eigenlijk niet beter aan je instructrise vragen??)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:41

dit is te moeilijk om zo uit te leggen.
Inderdaad RIJDEN zoals hierboven gezegd. MAar ja, hoe doe je dat he.

De hond is de betere mens

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:42

voorwaarts houden, en veel voltes en figuren rijden.
niet te strak houden, geef hem de ruimte om ontspannen te raken.
niet gelijk vanaf het eerste moment dat je erop zit aan de teugels gaan zitten friemelen, laat hem eerst eens ontspannen rijden en vandaaruit kun je er naar toe werken.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:54

'friemelen' dat kan heel wat betekenissen hebben. Wat de een als trekken vind vind de ander weer vragen dus beetje moeilijk om dat zo uit te leggen heej. Wij kunnen dus niet zien wat jij doet als je 'friemelt' Denk dat je eerst moet werken aan het snappen hoe dat 'theoretisch' moet en dan in de praktijk verwerken met een instructrice.

Zo is het bijna niet uit te leggen, ik kan wel allemaal mooie termen neergooien maar snap je het dan ook? Ik kan niet zien wat jij doet en voelt.

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:50

nee idd.. gewoon met je instructrise erover praten of met iemand anders die er verstand van heeft die op dat moment bij je is.
en met dat friemelen bedoelde ik niet gaan zagen of vragen of wat je normaal doet om hem aan de teugel te laten lopen, maar je hebt gelijk dat is een erg ruim begrip

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:28

1. Les nemen (tenzij je het al hebt)
2. Vraag aan je intructrise hoe het moet en of je er al aan toe bent

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:51

Overigens, ik heb inmiddels geleerd dat "friemelen" met je handen niet zo werkt.

Ik beweeg mijn handen in hele zachte nuances van los/ontspannen naar meer druk en vice versa, met behoud van elasticiteit.

De hond is de betere mens

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:22

Desiree:
Dit is bij ieder paard anders. Een oud bijrijdpaard van mij reageerde er wel super op. Maar gelukkig is niet ieder paard hetzelfde en zijn er verschillen.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:26

Toch vind ik friemelen een negatieve klank hebben. Zo van ik doe ook maar wat...

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:34

zo bedoel ik dat ook niet met het woordt friemelen, omdat iedereen zijn eigen stijl heeft en dus ook anders rijd met zijn handen gebruikte ik het woord friemelen zodat alles daar een beetje bij inviel, zal het voortaan wat duidelijker verwoorden wat ik bedoel.
met friemelen bedoel ik dus niks negatiefs of raars!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:37

Jah sorrie. ik bedoel het ook weer niet zo negatief Lachen suc6 iig!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:40

met friemelen word je al snel te druk in de paardenmond als je het mij vraagt. MAar goed, dat is mijn mening slechts...

De hond is de betere mens

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:45

Desiree schreef:
met friemelen word je al snel te druk in de paardenmond als je het mij vraagt. MAar goed, dat is mijn mening slechts...


dat bedoel ik dus, iedereen rijd anders, en dat viel er dus ook bij in, maargoed we kunnen net zo goed stoppen met de'kleine' discussie wat ik nou bedoelde met het woord friemelen en gewoon ff on topic blijven en tips geven want iedereen snapt nu wel zo'n beetje dat ik dat niet zo bedoelde.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:49

op mijn paard moet ik juist niet vragen of knijpen want dan gaat hij in verzet, maar als ik gewoon zorg dat hij onstpannen wordt en heel veel
wendingen en oefeningen en overgangen maak dan gaat hij vanzelf meer
naar beneden en neemt t bit aan (ook nog maar pas hoor, daarvoor was t hoofd in de lucht!)

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:36

summerfeel schreef:
een keertje goed door vragen, misschien probeert ie je wel gewoon uit. ook veel stelling vragen wil wel eens goed helpen. ( kun je het eigenlijk niet beter aan je instructrise vragen??)


Dit vind ik echt grote onzin, je hebt het hier tegen iemand die zelf niet eens weet hoe ze aan de teugel moet rijden en dan antwoord jij met 'een keertje goed doorvragen' Verward Ik hou daar sowieso niet van

Maar weer even on-topic, probeer je pony goed aan je been, lekker voorwaarts te laten lopen en houd dan lichte druk in de mond. Voor de rest ga je gewoon lekker veel overgangen en figuren rijden zodat je pony lekker los word in zijn lichaam en als het goed is gaat hij dan vanzelf wel je hand opzoeken. Het heeft even tijd nodig, maar als je pony dan eenmaal je hand op gaat zoeken heb je er veel meer aan, dan als je hem in een 'krulletje' hebt lopen, door middel van 'een keertje goed doorvragen en veel stelling'. Voor de rest zou ik het gewoon even heel duidelijk met je instructrice overleggen Lachen

Veel suc6 in ieder geval OK dan!

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:00

zie jarrah!!! voorwaarts rijden met lichte druk, niet friemelen dit stoort je pony vaker dan dat het helpt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:05

Desiree schreef:
Overigens, ik heb inmiddels geleerd dat "friemelen" met je handen niet zo werkt.

Ik beweeg mijn handen in hele zachte nuances van los/ontspannen naar meer druk en vice versa, met behoud van elasticiteit.


Ik doe ook wat jij zegt.
Veel paarden worden alleen maar irri van dat gefriemel.
een rustige hand is naar mijn idee veel fijner voor de paarden mond dan het continue gewiebel van het bit.

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:33

runningkawa"]
[quote="Desiree schreef:
Overigens, ik heb inmiddels geleerd dat "friemelen" met je handen niet zo werkt.

Ik beweeg mijn handen in hele zachte nuances van los/ontspannen naar meer druk en vice versa, met behoud van elasticiteit.


Ik doe ook wat jij zegt.
Veel paarden worden alleen maar irri van dat gefriemel.
een rustige hand is naar mijn idee veel fijner voor de paarden mond dan het continue gewiebel van het bit.
[/quote]

dat is toch ook 1 van de eerste dingen die je word geleerd?!
met rustige hand rijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:33

het is ook het antwoorden op de reactie van het paard;
wordt het paard stug/afgesloten voor de hand, dring ik niet aan. Ik ontspan, geef been waardoor het paard vooruit wil, maar voorkom het vooruit gaan door weer op te vangen met mijn hand.

De hond is de betere mens

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:40

Als je met je instructrice aan het proberen bent, neem ik aan dat zij wel een paar tips heeft. Zij moet als instructrice toch wel weten hoe je een paard aan de teugel krijgt.

Wat ik hier wel veel lees, is dat er alleen maar over de hand wordt geschreven. Been is een onmisbaar stuk als je aan de teugel wilt rijden!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:52

Goed contact houden met de mond van je paard zodat je die goed kunt voelen. Zowieso niet gaan "zagen" !
verder zorgen dat hij zijn achterhand er goed onder zet...Niet uit te leggen eigelijk, het gaat bij mij nu vanzelf..ligt ook aan het paard natuurlijk!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:24

Voorwaarts rijden en hij komt vanzelf naar beneden *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers