Vanitas symboliek gezocht..

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Vanitas symboliek gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 10:38

Ik ben op zoek naar symbolieken van vanitas, of hoe zeg ik dat? Er zijn er meer dan honderd, maar tot nu toe heb ik er nog maar een paar gevonden, zoals een schedel die staat voor de dood, en een leeg glas zegt 'het leven is voorbij'
Wie kent er meer? Dankje!



Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:53

Vanitas is toch vergankelijkheid?
Volgens mij zijn druiven ook een symbool (weet alleen niet meer waarom Bloos ) en een instrument wat niet bespeeld wordt: de muziek is dan 'voorbij' en daarmee het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:57

Vanitas is toch ijdelheid Verward.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:13

Hmm...misschien ben ik dan ik de war met iets anders Verward

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:28

Bij een Vanitas stilleven worden er voorwerpen gebruikt die idd. verwijzen naar 'het einde'.

Doodshoofd zoals je zelf opnoemende, een omgevallen/half opgebrande kaars, dode dieren, enuhm.. eh.. een zandloper was er ook een, zegmaar dat de tijd om was als de zandloper 'om' is. Omgevallen glazen idd. ook, verwelkte bloemen. Dat soort voorwerpen, dat kan ik me tenminste herinneren. Volgens mij idd. ook dat instrument waar Eliane het over had. (heb het meeste een viool gezien). En volgens mij boeken ook, dat is dat het einde van je kennis en wetenschap ofzo.

Dat van die druiven klinkt ook wel logisch, zo alleen niet weten of dat er ook bij hoort... Weet wel dat er ook veel citroenen gebruikt werden, maar dat was meer om aan te tonen dat ze 'rijk' waren, aangezien citroenen toen heel duur waren. Maar of die citroenen nou een vanitas voorwerp waren weet ik eigenlijk niet.... Ik geloof van niet.

Tenminste, ik geloof dat je dit er mee bedoelde, of niet? Tong uitsteken

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:12

Jullie hebben allemaal gelijk over de betekenis Knipoog

http://www.kunstbus.nl/index.html?http://www.kunstbus.nl/verklaringen/vanitas.html schreef:
Het Latijnse woord 'vanitas' betekent letterlijk ijdele schijn. Het heeft in de kunst betrekking op de vergankelijkheid of de nietigheid van aards bezit. Symbolen als doodshoofden, zandlopers, uurwerken, uitgedoofde kaarsen of bellenblazende jongens vermanen ons dat we allen eens zullen sterven en dat aan alles een eind komt.


http://proto.thinkquest.nl/~klb040/kuns ... erk_id=518

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liiene, _N_, alweerkwijt, CalipsoLover, Corelli, Kairos, kimmetje26, Lipydo, Mamarleen, Solleke_Noah, spookyskippy, Suliko, Zick_Zack en 41 bezoekers