Auto op iemand anders naam zetten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-08 21:15

Heej Bokkers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar deze informatie, maar kan het niet vinden. Wie weet heeft een van jullie ervaring met deze kwestie dus leg ik hem even voor:

Ik ga deze week een tweedehands auto kopen. De auto komt op mijn moeders naam te staan omdat dit voor mij op het moment het gunstigst is. Het is alleen zo dat mijn moeder niet mee kan om de auto op te halen en dus op haar naam te zetten. Ik heb op de site postkantoor.nl gevonden dat "een natuurlijk persoon niet gemachtigd kan worden de auto op naam van een andere particulier te zetten"
Op de RDW heb ik echter de informatie gevonden die mij wat gunstiger uitkomt, volgens hen kan ik met het paspoort van mijn moeder en een ingevuld machtigingsformulier (als ik het goed begrijp) de auto wel op haar naam zetten zonder dat zij er bij hoeft te zijn.

Heeft iemand dit meegemaakt of kan iemand mij vertellen hoe dit precie zit? Ik ben van plan om morgen naar het postkantoor te bellen zodat ik het zeker weet, maar het liefst hoor ik het vandaag, dan kan ik, indien nodig, de afspraak verzetten.

Tot slot nog een tweede dingetje, mijn moeder heeft haar auto verzekerd via CZ. Mijn auto komt op haar naam en de verzekering wordt dus ook op haar naam geregeld. Moet ik de auto dan ook via CZ verzekeren of kan het ook bij een andere maatschappij? CZ is voor mij namelijk niet de goedkoopste optie en ik zou hem dus graag ergens anders willen verzekeren (lastig, lastig).

Nou, dat was het wel zo'n beetje. Mocht ik er niet uitkomen heb ik zelf natuurlijk ook al bedacht overal achteraan te gaan bellen, maar het liefst weet ik het nu al. Vandaag kon ik, ivm. werk, geen actie ondernemen wat dit alles betreft.

Bedankt voor het lezen Lachen


fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:20

De RDW heeft het goed. Ik heb voor 2 weken terug een auto gekocht via dezelfde constructie, alleen moest ik het gemachtigdenformulier voor mijn moeder ondertekenen. Dit in overleg met de dealer waar de auto vandaan kwam.

Over het verzekeren: Volgens mij kan je moeder ook ergens anders een verzekering afsluiten, maar dan start ook zij opnieuw met de no claim volgens mij.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-08 21:28

Oke bedankt Haha! Hier heb ik wat aan Lachen

Dus jouw moeder heeft het gemachtigdenformulier wat jij ondertekend hebt meegenomen, met jouw identificatiebewijs en zo de aut op jouw naam kunnen zetten zonder dat jij erbij was?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:33

Nee, mijn vader en ik zijn naar Pijnacker gereden, hebben de auto bekeken en getest, besloten om hem te kopen en hebben daar direct de papierwinkel afgehandeld.
Zij hadden het gemachtigdenformulier, wat ik in naam van mijn moeder (daarvoor moesten wij het paspoort meenemen) mocht ondertekenen.

Haal je de auto bij een dealer?
Zo ja, dan kun je het beste daar even mee bellen. Postkantoor werkt vaak iets te veel via overheidsregels. Dan kun je te veel onnodige kanten opgestuurd worden.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-08 21:37

Nope, ik haal hem particulier. Ik bel morgen in ieder geval het postkantoor even over hoe of wat, maar ik heb een beetje het idee dat wij ons in het zelfde schuitje bevinden Lachen

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:40

Klopt inderdaad, is wel een vergelijkbare situatie. Neem je wel iemand met verstand ervan mee?

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-08 21:54

Ik heb een hele lijst met testjes die ik uit moet voeren. Daarbij ken ik de auto al een beetje, ik heb er zelf eentje van 10 jaar ouder.
De auto is 3 weken geleden APK gekeurd en hij heeft alle rekeningen er nog bij. Nou zegt een APK niet alles, maar dan is hij in ieder geval veilig genoeg bevonden voor op de weg.
De auto is niet gestolen (heb ik nagetrokken) en de kilometerstand wil ik nog natrekken.
De auto ziet er netjes onderhouden uit en ik heb eerlijk gezegd het idee dat ik te maken heb met een leek die zijn auto voor alle beurtjes en dingetjes naar de garage heeft gebracht. Hij heeft er een afgestempeld onderhoudsboekje bij zitten.

De datum die hij zegt als koopdatum klopt ook op de site van het RDW (is 3 jaar geleden) en de APK datum klopt ook.

Ik zit te dubben over een aankoopkeuring, maar aangezien hij al gekeurd is vind ik 150 euro toch wel veel om zomaar even daarvoor uit te geven. Nieuwe banden en remmen zitten er al op, daar hoef ik alleen de rekeningen nog maar van te zien...

Ik neem wel mijn paps mee, een echte onderhandelaar!

Anoniem

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:01

Denk dat het interessanter is om te weten of je wel verzekerd bent als
je op deze manier je premie wil indrukken....
Dr zijn verzekeringen die dit niet accepteren namelijk, je kan overigens wel
je auto bij een andere maatsschappij verzekeren, dat heeft geen invloed op je noclaim..

Kieffer schreef:
Nou zegt een APK niet alles,

APK zegt niets over de toestand van de motor bijvoorbeeld...

Kieffer schreef:
De auto ziet er netjes onderhouden uit en ik heb eerlijk gezegd het idee dat ik te maken heb met een leek die zijn auto voor alle beurtjes en dingetjes naar de garage heeft gebracht

Een leek? Noem het juist eerder iemand met veel verstand Knipoog

Kieffer schreef:
De datum die hij zegt als koopdatum klopt ook op de site van het RDW (is 3 jaar geleden) en de APK datum klopt ook.

Datum APK zegt niets, je kan een auto namelijk al twee maanden eerder laten keuren, ook heb je mensen die het niet zo nauw nemen waardoor dit nog wel eens sterk kan wisselen.

Kieffer schreef:
Ik zit te dubben over een aankoopkeuring, maar aangezien hij al gekeurd is vind ik 150 euro toch wel veel om zomaar even daarvoor uit te geven.


Ligt eraan, als je een auto koopt van €15.000 euro en je heb dr zelf niet zoveel verstand van als ik jou verhaal zo lees, is het geen overbodige luxe.
Maar bij een oud beessie van onder de €5000 zou ik geen aankoopkeuring aanvragen maar gewoon iemand meenemen met veel verstand van auto's, dan kom je al aardig ver.
Zo heb ik zelf ook mn auto's gekocht, op een cabriolet na waar ik een slecht gevoel bij had.
Heb ik een ANWB keuring opgegooid en dat was maar goed ook, ding had van voren tot achter in elkaar gelegen en was slecht gerepareerd, maar goed ging wel om een auto van 20.000 euro.
Boekjes zegt overigens ook niet veel, maar goed altidj beter dan niets.
Mijn vriends auto zaten ook allemaal rekeningen bij, en een onderhoudsboekje.
Auto was van 1993 en had maar 40.000 gelopen je wil niet weten wat voor rampenbak dat is.

Wens je heel veel succes met je aankoop, waar is je keus op gevallen?

maessie

Berichten: 5738
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:07

Wat overschrijven betreft dat moet je moeder of persoonlijk doen, of een garage kan gemachtigd worden. Een natuurlijk persoon kan nooit gemachtigd worden Knipoog Wat de verzekering betreft daar heb ik geen verstand van... (Ben postkantoormiep Knipoog En je moeder moet dan ook persoonlijk dat formulier tekenen. (Beetje onlogisch als iemand anders dat zou mogen tekenen natuurlijk Knipoog

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Anoniem

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:11

Garagisten zijn al gemachtigd hoor Knipoog

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-08 22:42

Ik ben er achter dat zij mij inderdaad niet kan machtigen. De auto komt nu op mijn naam te staan en 2 dagen later op die van haar, en dan is alles geregeld Lachen


Anoniem

Re: Auto op iemand anders naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:03

Bedankt voor je amtwoord. Knipoog Leuk model ook Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Britta31, chinnie, eva1969, hagelslag, Kabayo, nano, Roosch, Rooss_24, Traiectum, WendyShet, xPearl, xRooss en 151 bezoekers