Foto's maken op wedstrijd - aan de ruiter vragen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Foto's maken op wedstrijd - aan de ruiter vragen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:19

Als ik op een wedstrijd rondloop heb ik vaak een fototoestel mee .
Is het nou netjes/verstandig om eerst aan de ruiter te vragen of je een paar foto's mag maken van de proef ( voor je er als potentieel doodeng object de proef gaat verpesten ) of heeft niemand hier problemen mee ? Vind het toch een beetje raar als ik op een wildvreemde ruiter afstap ( als je er al bij kunt komen ), dan lijkt het meteen alsof ik half beroeps fotograaf ben ( of zij toekomstige GP ruiters Knipoog ) Tot nu toe vond iedereen het wel leuk ( na de proef meteen achtervolgd door de voorlezer met de vraag of ik wat wou doormailen) , maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er helemaal niet op zitten te wachten.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:25

Het ligt er naar mijn idee ook een beetje aan wat je met de foto's gaat doen, maak je de foto's voor "eigen gebruik" ?
Als je een specifieke combinatie wilt fotograferen is het altijd netjes om het vooraf even te vragen.
Ik zou het in elk geval erg op prijs stellen

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:27

Ik zou het persoonlijk heel erg leuk vinden als je mij zou vragen (en ook heel vereerd Schijnheilig ) Ik vind het idd wel zo netjes om eerst even te vragen, al zou het voor mij meer overkomen als "melden wat je gaat doen" zeg maar.

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:37

Ik zou het op voorhand even vragen, is maar een kleine moeite Knipoog . Ik geloof dat de meeste er niets op tegen zouden hebben als je voor eigen gebruik een paar foto's wilt hebben, maar er zitten misschien een paar tussen die dat niet zo op prijs stellen om de papparazzi langs de ring te zien passeren Tong uitsteken (zoals bv paarden die schrik hebben van flits als die aanstaat enzo ) . En zeker nooit foto's zonder toestemming op het internet of een ander openbaar medium plaatsen Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:42

Heej ik zou het niet erg vinden. Maar vaak zie je bij ruiters al gauw wie erbij horen --> de aanhang/fanclub. Je kan als je de ruiter niet wilt storen ook op die groep afstappen.
Vragen kan altijd toch! staat echt niet stom als je het vraagt hoor. En die keer dat iemand het nix vindt, nou boeiend...de volgende vindt het vast wel weer leuk!
Voor 'eigen gebruik' is wel een vage term, ik zou er wel mee uitleggen wat je ermee wilt. dat is fijn om te weten!
wel leuk hoor, vaak heeft iedereen het te druk om foto's te maken op concours (behalve dan de prof-fotograven)..

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:44

Ik zou het niet erg vinden als er van te voren wordt gevraagd. Mocht er niet gevraagd zijn en ik ze later op internet (bijv bokt) terugvinden zou ik wel knap balen.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:25

Ik zou het niet erg vinden, maar het kan best dat sommige paarden/ruiters iets zenuwachtig van worden, dus altijd even vragen.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:28

Ik zou het ook niet erg vinden, als ik maar niet ineens op internet sta! Maar sommige paarden vinden een camera ook erg eng, dus ik zou het voor de zekerheid vragen Lachen


Petri
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:32

Eerst wil ik even zeggen dat het is wel goed is dat je je afvraagt of de ruiters zelf ook wel blij zijn met jouw hobby. Ik denk zelf dat de meesten er geen moeite mee hebben en het zelfs wel leuk vinden. Zeker als je ook nog een foto naar ze mailt.
Maar je zult er maar eentje treffen die net zijn of haar dag niet heeft...en die komt je achterna met de zweep, haha, ik zie het al voor me. Cheese!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:40

ik zal me erg vereerd voelen als mensen me dat gingen vragen Bloos
ik zal het gewoon vragen. Het is een kleine vraag en zo niet, dan niet, zijn nog genoeg andere paarden op het terrein wat daar rondlopen...

Wat doe je eigenlijk met die foto's als ik vragen mag...

:){

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:52

Ik krijg het idee dat je naast de ring wilt gaan staan? In dat geval zou ik het vragen ja... Ik heb tijdens JIM enorm veel foto's gemaakt, ook geplaats op een forum. Gewoon vanuit het publiek; net als velen.

Let overigens op je flits... Veel paarden schrikken zich er blijkbaar het apenzuur van. Op JIM werd omgeroepen dat er geen foto's meer gemaakt mochten worden met flits (heb de flits uberhaupt niet gebruikt). Een paar (overigens bekende) paarden hebben laten zien hoe mooi ze kunnen steigeren... Lachen

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:24

xKatleentjex schreef:
En zeker nooit foto's zonder toestemming op het internet of een ander openbaar medium plaatsen Knipoog


Het is inderdaad correcter om dat te doen (als je weet wie er op je foto's staat natuurlijk en je hun addressen/telefoonnummers hebt) of om van te voren toestemming te vragen. Maar in principe geldt op een concours dezelfde regel als voor foto's die je tijdens een vakantie neemt.

Dat wil dus zeggen dat foto's die op openbare plaatsen zijn gemaakt (straat, tuin/huis/persoon genomen vanaf de straat, park, natuurlandschap, concoursen) eigendom zijn van degene die de foto heeft gemaakt en dat de fotograaf dus het volste recht heeft om met die foto's te doen wat hij/zij wilt (op internet plaatsen/in deprullenbak gooien/enz.).

Mocht degene die op de foto staat daar bezwaar tegen hebben, danis het aan die persoon om dat aan te geven, maar dan heb je als fotograaf zijnde nog steeds het recht om zelf te beslissen of je naar de bezwaren van de gefotografeerde luistert.
Er is een aantal jaar geleden een rechtszaak geweest over een foto van iemand die op een openbare plek was genomen. Maar dat ging om een zeer "beschamende" foto en zelfs toen kwam de fotograaf er nog aardig mee weg. Ik geloof dat hij het, omdat het zo'n beschamende foto was, alleen niet meer in de etalage mocht hangen, maar anders had die foto er dus nog gewoon gehangen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:41

Is dat niet dat verhaal van die fietsende agent oid in een voetgangerszone geweest?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:19

Ik vind het wel leuk als iemand foto's maakt.
Ik neem zelf altijd mijn foto toestel mee maar geen hond kan dan op dat moment foto's maken van ons... dus daar baal ik altijd wel van ook omdat ik foto's altijd zo leuk vind.

Dus je bent welkom bij me hoor.... met fototoestel.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:26

Ik denk dat bijna elke ruiter het wel leuk zou vinden... echter zou ik het als ik jou was wel even netjes vragen.
Zeker als je met flits foto's maakt zou ik even vragen of dat geen probleem is en of het paard daar niet van schrikt.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:30

ik zou het hartsikke leuk vinden als iemand foto's zal maken.
ik heb wel liever dat iemand het vraagt.(een onbekenden dan)
want je weet maar nooit waar je op internet komt te staan Knipoog

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:03

Ik zou het wel leuk vinden als iemand foto's van me wil maken, maar vind het wel fijn als ze het van te voren even zouden vragen. Zodat je zeker weet dat je niet in eens op een of andere site staat of dat je paard misschien wel tijdens de proef schrikt van de fotograaf.....

Let love shine so bright

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:15

Hangt ervan af waar je wil gaan staan. Ik ga zomers ook nog wel eens naar wedstrijden van kennissen gaan en maak ik ook foto's.
Mocht ik dan nog iemand herkennen of een gaaf paard zien wil ik daar ook nog wel eens foto's van maken.

Zo heb ik dat toen ook gedaan bij een stalgenootje. Ik stond net op die stal en had geen toestemming.
Maar heb van het inrijden wat foto's gemaakt, vervolgens bij de ring op veilige afstand gebleven.
Achteraf was zij er heel blij mee, alleen jammer dat de foto's wat verweg waren Haha!

Dus wil je dichterbij gaan staan, wel even vragen. Sta je op een plek dat het paard echt niet van je kan schrikken hoef je het niet te vragen vind ik Lachen

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 18:18

Foto's inderdaad voor "eigen gebruik" / oefenen met fotografie ( met name de timing bij springen is lastig soms ). Paardrijden en fotograferen zijn beide een hobby, en de combinatie is ook wel geslaagd moet ik zeggen Knipoog Ik maak zeker geen foto's met de bedoeling ze te publiceren ( en al helemaal niet zonder dat ik de ruiter vooraf om toestemming heb gevraagd ), maar door mijn nogal grote fototoestel (Canon 10D) met aardige telelens lijkt het soms heel wat ..beetje uit de hand gelopen hobby zeg maar.
Ik heb altijd de flits uit staan, en doelde in mijn vraag op de komende buitenwedstrijden waar je toch nooit flits nodig hebt ( invulflits met tegenlicht uitgezonderd, maar dan maak ik gewoon geen foto ). Vaak is er genoeg ruimte is langs de ring en door de telelens moet ik aardig wat afstand hebben wil het hele paard erop komen het is dus niet zo dat ik bijna OP A of C sta (meestal zit ik ook trouwens, lekker onopvallend en die hoek is wel leuk tijdens springen en dressuur ), maar dan zou ik bij het inrijden eigenlijk al even aan de ruiter moeten vragen of hij/zij bezwaar heeft als ik een paar foto's maak, en vaak ben ik daar wat te laat voor . Of er loopt zoveel door elkaar heen dat ik al slalommend en paarden ontwijkend me een weg zou moeten banen.

In ieder geval is de conclusie dat iedereen toch liever heeft dat het vooraf gevraagd wordt dus ik zal er aan denken ! Of wat handiger worden in het spotten van de voorlezer die bij dat paard hoort Haha!

Tartuffo - aan je avataronderschrift te lezen woon je in zeeland, dat is wel een klein beetje uit de richting vrees ik , sorry ( Zal mijn profiel binnenkort even invullen ,ik woon in Drenthe. Ik was al lang blij dat ik mezelf geregistreerd kreeg, haha ! ).

Nog even een kleine toevoeging, mede door het grote toestel verwachten de meeste mensen prachtige foto's wat voor mij ook een reden is om wat te twijfelen over het van te voren vragen...ik probeer soms ook wel eens wat met de sluitertijd of diafragmastand wat niet altijd even goed uitpakt .

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:49

ik zou er, zeker als er niet wordt geflitst en je niet 'eng' (voor t paard dus Knipoog ) dicht bij de ring staat, absoluut geen problemen mee hebben, zelfs als die foto's ooit ergens op zouden duiken of wat dan ook zou ik er geen moeite mee hebben! zou dan eerder vereerd zijn dat iemand een foto van mijn paard&mij ergens voor zou willen gebruiken

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:47

Nog even toevoegen: ik heb ook wel eens foto's geplaatst van mensen zonder het te vragen Bloos
Maar dat zijn wel profs en ik zorg wel altijd dat het geen foto's zijn waar mensen zich voor hoeven te schamen.

Heb er gelukkig ook nog nooit klachten over gehoord, alleen maar leuke reacties eigenlijk Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:52

Antoinette schreef:
Maar dat zijn wel profs en ik zorg wel altijd dat het geen foto's zijn waar mensen zich voor hoeven te schamen.


Die heb ik dus wel gehad (en geplaatst) Haha! Van Anky... Schijnheilig

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:54

Ik ben er nooit blij mee als mensen ongevraagd foto's gaan maken. Ten eerste wil ik weten wat er met die foto's gebeurt, waarvoor ze gemaakt worden, of ik ze ook te zien krijg.
En dan ligt het er nog aan of het nadelig kan zijn of niet. Niet dat je de ring niet rond komt, omdat er een vreemde staat te flitsen Knipoog

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:49

Ik zou het gewoon netjes vragen. Dan laat je in ieder geval een goede indruk achter, dan dat je het niet vraagt.
Mocht je een foto maken en je hebt het niet gevraagd aan die persoon (die het eigenlijk niet wou) heb je er meer gezeik mee, dan dat je vanaf het begin gevraagd zou hebben.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:12

ik vind het onzin om aan iemand te gaan vragen of ik een foto mag maken. als ik op een wedstrijd fotografeer ga ik echt niet aan elke deelnemer vragen of ie dat wel goed vind.... stel je voor dat iedereen dat zou gaan doen... wat een gedoe zou dat zijn.

wat betreft de rechten die je hebt als fotograaf om iemand (ongevraagt) te fotograferen heeft zippora helemaal gelijk.

bovendien vind ik dat als je aan een wedstrijd deelneemt, je kunt verwachten dat er foto's gemaakt zullen worden, dat hoort er gewoon bij.
ik vind het dus niet onbeleeft om het niet te vragen... mits je met je gefotografeer niemand hindert natuurlijk Haha!

*****


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arianne_94 en 42 bezoekers