Manuele therapie? Wat staat mij te wachten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Manuele therapie? Wat staat mij te wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 14:15

In mijn rug blijkt het een en ander geblokkeerd te zijn.
IK moet nu dus manuele therapie gaan doen, maar ik heb geen idee wat me te wachten staat.
Heeft iemand misschien manuele therapie gehad? En wat gaan ze dan doen?


sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:24

Er staat je te wachten dat je rug "gekraakt" gaat worden Cool
Klinkt eng en pijnlijk (is het ook wel) en een paar dagen voelt je rug een beetje beurs aan maar na die paar dagen zul je merken dat je je rug weer veel beter kunt bewegen!
Meestal moet je een paar keer achter elkaar behandeld worden (ik wordt ongeveer 2-3 keer per jaar behandeld door een manueel therapeut)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 22:17

Gatverdarre, ik krijg er al helemaal zin in...not.
Ik vind het doodeng, maar heb toch maar de telefoon gemaakt en een afspraak gezet. Wat moet dat moet.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:24

Weet je wat daarna erg prettig is...... dan loop je een dag of 2 daarna over straat en dan lijkt het net of je zweeft/veert.
Omdat de boel dan los is, weet je ook weer eens hoe dat voelt.

Ik vind het ook nooit prettig op het moment, maar daarna heb je er zoveel profijt van.
Gewoon over je heen laten komen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:46

holly schreef:
Gatverdarre, ik krijg er al helemaal zin in...not.
Ik vind het doodeng, maar heb toch maar de telefoon gemaakt en een afspraak gezet. Wat moet dat moet.


Ik vond het de eerste keer ook doodeng (heb een hele serie behandelingen gehad), maar de behandelingen hebben bij mij nooit pijn gedaan. Binnenkort moet ik weer terug, maar ik zie er nu echt niet meer tegenop. Misschien dat dit je een beetje geruststelt?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:57

Ik heb ene half jaar manuele therapie gevolgt.

En het valt allemaal wel mee hoor, pijn tijdens het kraken zelf heb ik niet gevoeld...wel hoe alles bij elke krak losser kwam te zitten...zalig als je al jaren vast hebt rondgelopen.

Ik weet niet wat er precies bij jou geblokeert zit maar het enige waar ik last van had was na de eerste keer hele erge misselijkheid en duizeligheid, volgens mijn therapeut was dat omdat mijn rug en nek niet gewend waren los te zijn...de doorbloeding werd beter en omdat ik al jaren verkrampt rond liep moet dat dus even wennen.
Hier kan je echt even niet lekker van zijn, maar wat je er voor terug krijgt is geweldig

Ik was na een paar behandelingen compleet van mijn aanhoudende hoofdpijn af....zalig...

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 23:55

Bij mij is manuele therapie altijd een hele opluchting. Mijn peut maakt mijn rug voor me los door eerst onderzoek te doen, dan vast een beetje kneden en daarna gaat hij de boel rechttrekken. Hij rekt als het ware mijn rug recht omhoog uit, waardoor alles weer in het gelid komt. Daarna voelt het altijd heel fijn aan, ik heb nog nooit last gehad van beursigheid of wat dan ook.
Een enkele keer kon mijn rug niet gerekt worden, omdat ik dan nog teveel spanning vasthield en dan kan die behandeling niet toegepast worden.
Het is enger als je nek gelift wordt, dat vind ik altijd ietwat scary Haha!.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 05:30

Dat kraken van mijn nek vond ik inderdaad ook een ietwat akelige ervaring, gewoon omdat ik het gevoel had dat hij mijn nek eraf trok en door dat enorme gekraak dat je erbij hoorde Haha! . Pijn deed het eigenlijk helemaal niet.

Het laten kraken van mijn rug had ik eigenlijk veel eerder moeten doen , dat heeft echt heel goed geholpen toen. Hij ging eerst zoeken waar het hem precies in zat. Ik moest alle kanten opbuigen, terwijl de therapeut met zijn vingers over mijn ruggengraat ging en voelde of mijn heupen wel recht stonden.

Bij de tweede afspraak begon het feest pas echt *LOL* . Het kraken van mijn onderrug vond ik iets minder prettig. Niet omdat het pijn deed, maar omdat bij die greep de lucht een beetje uit mijn longen geperst werd. Hij had ook nog een andere greep die ik wel een beetje, eh, intiem vond. Gelukkig zijn die mensen wel wat gewend, het was verder een heel geschikte en professionele therapeut.

Ik heb trouwens maar een paar afspraken nodig gehad, toen was het over. Nu zou ik wel weer een behandeling kunnen gebruiken, maar dat komt meer doordat ik op het moment veel moet sjouwen ivm een verhuizing, dan dat de behandeling toen niet geholpen heeft.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 05:51

ik heb al jaren een aantal keer per jaar manuele therapie omdat mijn SI gewrichten scheef staan.

Een manueel therapeut "kraakt" niet!
Hij rekt en lift jouw lijf weer recht.

Eerst maakt ie een hele wiskundige berekening van jouw rug/benen en meet een heleboel na en zoekt in dikke boeken, dan weet hij de plaatst waar het fout zit en gaat hij rekken.
Het kost hem energie en jou niet!

Je moet er alleen geen bloedhekel aan hebben als iemand je aanraakt (zoals ik), want dan is het een genante vertoning!
Het is voor mij dan ook erg moeilijk te ontspannen en dat is voor de therapeut vorwaarde om te kunnen werken Bloos

Dat is dus ook de enige reden waarom ik er altijd erg tegenop zie, verder knap ik er lichamelijk altijd erg van op!

Mijn manueel meneer zegt altijd als hij mijn rug recht heeft gezet; zie het als een gebroken been, het duurt 6 weken voor alle spieren, banden en andere dingen eraan gewend zijn, ik mag dan ook 6 weken niet paardrijden (dit houd ik 2 dagen vol).

Mijn therapeut is erg tegen paardrijden, hij ziet daar de bron van mijn ruggenellende,maar ja.............

De behandeling zelf doet absoluut niet zeer, je kan de dag erop wat spierpijn hebben omdat er vanalles anders staat in je lijf (weer recht).

sterkte!!!!

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 06:49

ik loop onderhand al bij mijn 2e manueel.
ik krijg oefeningetjes mee om mn spieren op bepaalde plekken sterker te maken, en als mn rug vast zit word die idd gekraakt (vooral bij mij mn schouderbladen) tijdens dat doet het even pijn, maar daarna is het voor mij een echte verlichting en ben ik blij dat ik weer geweest ben!
succes!

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.

Belker

Berichten: 15252
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:22

Ik vond het een verademing. Eigenlijk moet ik weer naar hem toe. Maar ja, de toegestane behandelingen zijn al opgegaan aan fysiotherapie dit jaar.....
Ik heb nu fysiotherapie, doe dagelijks oefeningen en als de manueel mijn nek weer los maakt, dan kan ik er weer even tegen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:25

Nou Smurf, misschien moet je eens naar mijn peut, want die vindt paardrijden juist heel erg goed omdat je daarbij je rug goed kunt gebruiken en mooi rechtop zit Lachen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:40

Citaat:
mooi rechtop zit


dat is een probleem; ik heb een S-bocht in mijn rug, dus heb standaard al een "bocheltje".
Voor mijn rug is paardrijden erg slecht (ik rijd daarom ook maar 2 x per week Schijnheilig )

Er is overigens een "ruggenclubbie" op Bokt sinds een paar dagen
[HK] Het ruggenclubbie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:45

Ik heb niet alleen een S bocht, maar ook nog een erg holle rug en volgens o.a mijn manueel therapeut, is paardrijden juist erg goed voor me.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:48

Ik ben in mijn jongere jaren Tong uitsteken ook behandeld door een manueel therapeut, voor een lichte scoliose. Het enige wat mij er van bij staat was dat ik het genant vond om in mn ondergoed te staan Haha! en dat ik het juist héél lekker vond! het voelde voor mij als een soort massage, en het maakte mn rug heel los. Geen reden om bang te zijn, en als je iets niet fijn vindt kan je dat altijd aangeven!

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:49

*hmmm* ik zal Hugo eens bij jouw therapeut langssturen..... hij werkt tenslotte al 4 dagen per week in A'dam, dus hij is in de buurt Knipoog

Ik hoop er voorlopig weer ff vanaf te zijn, heb vorige week de laatste behandeling van een reeks gehad *duimduim*

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:06

Wat het precies is weet ik ook niet, maar probeer het maar gewoon over je heen te laten komen. De dokter legt heus wel goed uit wat er gaat gebeuren enzo...

Hallo??

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:17

Ik vind het zelfs fijn... je moet erna even heel voorzichtig doen en je voelt je heel breekbaar haha, maar je merkt het echt goed hoe het daarna beter zit.

Doe leuk of ik zap!
***Tinka je t'aime, ik zal je missen meissie Lovers ***
Ubi amor, ibi fides. (Waar liefde is, daar is vertrouwen) I love Jesus Haha!

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:30

klinkt alsof ik zelf ook maar eens heen moet gaan...nou maar hopen dat de dokter dat ook vind, met hem weet je het maar nooit....

Spero melior

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:40

Ik ben ook gekraakt, maar het heeft bij mij niet geholpen

Maare kom eens bij ons ruggenclubbie

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 14:02

Ik heb werkelijk geen idee aan welk deel van mijn lijf hij zal gaan plukken (waarom zijn het mannen met zo'n beroep Verward )
Ik weet wel waar het vandaan komt.
Mijn heupen/bekken staan scheef. Als ik sta en je meet het aan de bovenkant, scheeld het 1 cm.
Precies op die hoogte bij mijn ruggewervel heb ik al een aantal maanden last. Voelt als spierpijn zeg maar. Inmiddels is dat zo'n beetje over mijn hele rug, al moet ik zeggen dat het de laatste paar dagen wat minder is. Momenteel voel ik precies op het midden van mijn rug, vanaf mijn ruggewervel naar links toe een iritante pijn. Heel die spier is gevoelig. Verder mankeer ik op dit moment even niks, klopklop.
Soms krijg ik spontaan last van bonkende hoofdpijn en spierpijn in mijn nek. Zomaar ineens.

Maar goed ik moet nu dus manuele therapie en oefeninstructie gaan doen.
Ik vind het vreselijk, een beetje in mijn ondergoed daar staan, terwijl iemand met een grijns je als volgend slachtoffer beschouwd.
Ik heb via de telefoon wel een beetje uitleg gehad hoe zoiets in zijn werk gaat, maar dat ik er nu blij mee ben kan ik echt niet zeggen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:14

Hmm ik heb ook bij manuele peut gelopen, maar ik werd niet gekraakt, er zijn verschillende richtingen in. Ik kreeg eerst allerlei testjes (hele vreemde Tong uitsteken ) en daarna ging ie steeds bewegingen maken verschillende kanten op, ongeveer 10 keer per beweging en dan ging ie met zn handen tegelijk iets met de wervels doen, maar heb geen rkak gehoord in die tijd Haha! Heb iets van 4 behandelingen ofzo gehad...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:15

waarschijnlijk begint ie bovenaan bij je hoofd, via je nek, schouders naar benenden en eindigt ie bij je tenen.

Ik denk dat het meestal mannen zijn omdat het hun nogal wat kracht kost, de patient kost het geen kracht!

je zult er, als je een goede therapeut hebt, echt van opknappen!ik vondhet ook vreselijk om in m'n onderbroek *tip, terk geen string aan* en bh voor zo'n kerel te staan, maar volgens mij ziet hij alleen maar botjes en spieren enzo en geen vrouwmens! (dat hoop ik dan maar)

Iedere keer als de pijn te erg wordt, vraag ik toch zelf weer een verwijsbriefje bij de huisarts, hoe erg ik het ook vind, dus het helpt mij wel enorm!

Sterkte!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:18

Jacksel, je hoeft helemaal geen krak te horen. Meestal hoor je gewoon helemaal niks.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:25

ik heb bij de m.t. ook nog nooit gekraak gehoord, wel bij de chiropraktiker (of hoe je dat ook schrijft), dat is echt een kraker, maar daar durf ik niet meer heen.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie