Zeezout

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 00:05

Mijn paard heeft een onder hals waardoor ze minder makkelijk kan buigen. Nou had iemand ons zeezout aanbevolen om door het voer te gooien, doen meer mensen dat bij hun paardje? En helpt het ook?

Play Like A Man, Win Like A Woman!


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:09

sorry nooit van gehoord. Als de onderha;s komt door overontwikkelde spieren, dan is het een kwestie van de juiste training en juiste rijtechnieken toepassen.....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:10

Absoluut met Prima mee eens. Ligt aan je manier van rijden. Misschien kan een hulpteugel uitkomst bieden? Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed *LOL* *LOL* *LOL*

Je suis Charlie.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:18

Cassidy, ik zie geen andere uitweg. Trouwens hulpteugels zijn super. Met name bijzet en pessoateugel en ander in die srekking. Slofje kan ook wel eens uitkomst bieden in zo een geval misschien......
het beste is nog prive lessen als "hulp". Die mensen kunnen je nog de beste hulpen geven
Laatst bijgewerkt door Prima op 03-01-02 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:21

Welke ....... heeft je dat wijs gemaakt? Een onderhals heeft bijna altijd met rijtechnische zaken te maken, en moeten dus rijtechnisch worden opgelost. Als de onderhals te wijten is aan een te vet paard, dan moet je toch eens ernstig na gaan denken wat je allemaal voert, er moet wel erg veel voer in voordat je speknekken krijgt. Tenzij er een fysiek probleem in je paard zit, maar dan zou ik eerst een veearts raadplegen.
Maar vooralsnog houd ik het op het eerste voorbeeld, is het meestwaarschijnlijk.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 00:30

Dat is het 'm juist, ze is totaal niet vet! Impo is juist hartstikke dun, we moeten haar zelfs bijvoeren. En nog leuker, degene die prive lessen aan mij geeft heeft dat mij op gegeven.... dus nou weet ik het niet meer?

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:39

Prima, ik ben absoluut niet tegen hulpteugels. Maar als iemand een pessoateugel krijgt en niet weet wat hij er mee moet, zijn paard goed loopt maar hij hem toch wil gebruiken, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij. Hoe vaak zie je niet dat er meteen naar een hulpteugel word gegrepen om problemen bij de ruiter te verdoezelen (wegwerken kun je ze met een hulpteugel nooit) of omdat het stoer staat. En daar leek het in dat berichtje even op. Voor de rest niets tegen hulpteugels. Maar je moet ze op een gegeven moment ook weer weg kunnen leggen.

Ik ben persoonlijk wel erg gecharmeerd van een halsverlenger (elastiekje), een slof vind ik minder. Dat is een van de hulpteugels die het sterkste werken en in verkeerde handen meer kwaad doen dan goed. Met bijzet vind ik dat de beweging van de hals een beetje beperkt wordt. Stootteugel is misschien in dit geval wel een uitkomst. Maar met een elastiekje heb ik goede resultaten behaald.

Je suis Charlie.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:50

Jou instrukteur zegt dat? Ik krijg neigingen om te zeggen: schop hem/haar buiten.
Als je paard niet dik is en geen medische indikaties heeft, dan is het rijtechnisch en moet een instrukteur dit zien en er iets aan kunnen doen. Instrukteurs die rijfouten met voeding op gaan lossen bekijk ik met argusogen, daar klopt iets niet mee.
Ik zou dit graag eens IRL aanschouwen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 01:24

Ik denk dat er twee dingen door elkaar gehaald worden. Als eerste de onderhals. Daar is al uitgebreid over gediscuseerd, dus dat laat ik voor wat het is. Als tweede je vraag over zeezout. Ik geef twee van mijn paarden zeezout (een eetlepel per dag) door het eten omdat zij een overmatige speekselproductie hebben. De klieren zijn bij beide een beetje geirriteerd. Zeezout helpt daartegen (op advies van de veearts en tandarts). We zijn nu een tijdje bezig en binnenkort kan ik gaan afbouwen naar 1 x per week. Ik hoop dat je een beetje een antwoord op je vraag heb.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 02:10

Precies, het zou kunnen dat niet zozeer de onderhals te dik is,maar dat de speekselklieren geirriteerd zijn. De klieren liggen net achter de kaak in het kuiltje opzij van zijn keel. Net op het punt waar het hoofd tov de hals 'scharniert' (zeg maar even zo). Als die klieren dik zijn, dan is het vervelend voor je paard om lekker af te buigen, het kan namelijk ietsjes zeer doen.
Als dit het geval is, dan is het advies van je instructeur juist heel goed. Eerst even met zout proberen voordat je voor een andere aanpak kiest. Het kan namelijk heel goed zijn dat zodra de klieren wat gekalmeerd zijn, je paardje weer makkelijk wil ontspannen en nageven.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:36

Dit is toch wel echt te gek voor woorden Verward
Ik weet niet of dit nu om te lachen of om te huilen is?
En ik ben het met IKKE eens, verspeel je geld niet meer aan zo'n dwaze instructeur.

Wat die geïritteerde speekselklieren betreft, daar kan ik alleen maar op antwoorden dat die klieren altijd dik lijken als de onderhals gespannen is.
Geeft een paard na en lost het die onderlijn, dan zakken de speekselklieren terug.

En dat een paard met 'gezwollen' klieren niet nageeft 'lekker afbuigt' is niet meer dan logisch. Maar je verwart hier wel oorzaak en gevolg.

Chirco, hoe komt het dat jij twee paarden hebt met 'overmatige productie' van speeksel en dat wij daar zelfs in de verste verte nog geen last mee gehad hebben?


chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:58

Even kort off topic: De een kreeg dat omdat ze door een blessure andere voeding kreeg en medicatie en de ander omdat zij twee en dertig is en niet alles meer op rolletjes loopt.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:19

Cassidy schreef:
Hoe vaak zie je niet dat er meteen naar een hulpteugel word gegrepen om problemen bij de ruiter te verdoezelen (wegwerken kun je ze met een hulpteugel nooit) of omdat het stoer staat. En daar leek het in dat berichtje even op. Voor de rest niets tegen hulpteugels. Maar je moet ze op een gegeven moment ook weer weg kunnen leggen.

Ik ben persoonlijk wel erg gecharmeerd van een halsverlenger (elastiekje), een slof vind ik minder. Dat is een van de hulpteugels die het sterkste werken en in verkeerde handen meer kwaad doen dan goed. Met bijzet vind ik dat de beweging van de hals een beetje beperkt wordt. Stootteugel is misschien in dit geval wel een uitkomst.


Zoals je het nu zegt ben ik het er mee eens!

Alleen van een elastiek, kan een paard daar niet makkelijk in gaan "hangen" en toch een ondernek gaan creeren? Voor ons paard was het juist niet de uitkomst, omdat hij er gewoon zijn ondernek opzette.
Ben het er mee eens dat het bij hulpteugel niet gebruikt moet worden fouten van een ruiter te verdoezelen. Ze moeten ook weer weggelegd worden. Maar ik denk dat de meeste hulp teugels gebruikt worden tijdens het longeren en niet tijdens het rijden.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 12:30

Imposante,
Heb je je instructeur al gevraagd waarom ze je dit advies gaf? Het lijkt mij ook een vreemde oplossing, maar misschien heeft hij/zij er een andere bedoeling mee gehad?
Groetjes,
Linda

* To Belg, or not to Belg *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, fdalebout en 134 bezoekers