paard heeft zich opgehangen aan halster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

paard heeft zich opgehangen aan halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 19:01

bij mij op stal in Warnsveld heeft vannacht een fries van 2 jaar zich opgehangen aan het halster. We vonden hem vanochtend dood met zijn hoofd over de staldeur, met waarschijnlijk een gebroken nek. Met z´n halster is hij aan de schuifklink van de staldeur blijven hangen....
Vreselijk, hoe had dit kunnen gebeuren? De paarden hebben nooit een halster om op stal, dit was echt een uitzondering. Verder is de stal compleet paardvriendelijk...
Vreselijk zo´n jong paard te zien liggen, en je voelt je zo machteloos omdat je niks hebt kunnen doen!!!

Mijn pony stond eerder ook bij een boer waar ze altijd het halster om moesten houden, 3 jaar heeft ze daar gestaan en nooit zoiets gebeurd. Je hoort afentoe van die verhalen! En nu is het bij ons ook gebeurd.

Pas dus allemaal op met halsters, de kans is zo klein maar het kan gebeuren!! En het is vreselijk, dus doe er alles aan om het te voorkomen.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:49

Brrr krijg er kippenvel van.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:51

Brrr krijg er kippenvel van.
Het halster omhouden houd altijd een risico in.
Ik heb wel eens een paard vast zien staan met een halster aan een schudder omdat hij hier waarschijnlijk tegenaan is gaan schuren of daar gras is gaan eten.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:54

Is het niet gecontroleerd dan met die halsters?? Bij ons wordt alles s'avonds nog een keer gecontroleerd..
Maar is idd afschuwelijk..

Virginie

Berichten: 398
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:55

hoe afschuwelijk zeg amai, bij ons moeten de pony's en paarden die van de manege zelf zijn ook hun halster aan houden, maar zo iets kan er niet gebeuren want het zijn niet zo'n stallen als jullie.Gelukkig maar hoor

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 16:45

ik snap ook niet hoe het bij ons kon gebeuren, de stallen zijn piekfijn in orde, goed materiaal en nergens uitsteeksel ed. Hoe het paard over de staldeur kun hangen en bij zijn buurman aan de sluitklink is kunnen blijven hangen is onbegrijpelijk. Dat was ook wel een eindje weg en dan pcies met zijn halster erin heeft kunnen haken... Eerder stond ik bij een boer waar ze altijd de halsters om moestenhouden (was makkelijker vond de boer) en die stallen waren een en al verrot hout en aan mekaar gemaakte dingen met houtjes en touwtjes... nooit wat gebeurd. Het is echt pech geweest dat dit zo precies heeft kunnen gebeuren. Een halster hebben ze oo knooit om, de eigenaar van het paard had het omgedaan om dat hij altijd moeilijk te pakken is....

Tancreda4

Berichten: 24028
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:09

Vreselijk...

Vroeger hadden de paarden bij ons ook altidj halsters om in stal, tot Tan er een kapot had getrokken en we die hangend aan de spijlen vonden, en Otto zich had opengehaald... Gelukkig gaan ze u altijd af (al worden ze heel soms nog vergeten )

Nadir

Berichten: 12717
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:13

Bij mij in de buurt is er ook een keer zoiets vreselijks gebeurt... Scheve mond
De eigenaar had ook het halster van de pony omgelaten, zodat zijn dochter hem makkelijker kon vangen. Maar ze had een los voorijzer, en is vast komen te zitten met dr ijzer tussen het halster... Toen heeft ze zichzelf proberen los te rukken maar eigenlijk zo hard tegen dr hoofd geslagen met dr been, dat ze dat niet heeft overleefd...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:13

Zelfs als ze vergeten het halster bij mijn paard af te doen doet ie hem zelf wel af en als je dan perse je paard met halster zou willen laten staan, ze hebben elastische anti-hang halsters die rekken mee en kunnen ze ook wel af krijgen... het is ook niet voor niets dat kattenhalsbandjes verplicht elastiek moeten hebben...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:14

Vreselijk zeg! Wij doen ze ook altijd af.... je zult het maar vergeten en dit aantreffen! Bah!

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:55

Bonnieknol schreef:
Met z´n halster is hij aan de schuifklink van de staldeur blijven hangen.....


Jeetje wat erg zeg Ach gut !! moet er niet aan denken !!!
maar hebben jullie een schuifklink aan de binnenkant van de staldeur dan?

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:32

nee aan de buitenkant van de staldeur, ze hebben een deur met open bovenkant dus hij is over de deur gegaan met zijn hoofd en bij zijn buurpaard aan de schuifklink blijven hangen!! ook een hele aparte situatie waarbij hij wel heel gericht zou je bijna zeggen naar het haakje is gaan vissen...
Mijn pony staat nu in dag en nacht in de wei en zelfs dan doe ik het halster maar af, je weet maar nooit...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:35

wat erg.
je zal dat paardje zien hangen.
echt erg

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:05

Vreselijk om zo je paard te verliezen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:40

Welke idioot doet er dan ook een halster aan als er geen toezicht is!
Wij hebben het ook een keer per ongeluk gedaan, na het rijden en na een half uurtje tot uur zat de pony al vast aan zijn halster...
Sommige mensen denken dus niet verder als hun neus lang, dat word hiermee dus weer bewezen.

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 18:00

nou zeg het is al erg genoeg dus doe maar niet zo lomp!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:00

Ja, sorry. Maar dat kan je toch ook wel zelf bedenken dat zoiets kan gebeuren als je het halster aandoet?!

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:04

Wat vreselijk zeg Boos!

Laat zelf nooit halsters om en nuw eet ik nog meer waarom niet.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:27

Wat erg, zeg.
Het lijkt me ook vreselijk om zie iets te moeten vinden! IK zou er nachtmerries van krijgen.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:31

Sjonniej schreef:
Ja, sorry. Maar dat kan je toch ook wel zelf bedenken dat zoiets kan gebeuren als je het halster aandoet?!

Hoe zet jij je paard dan vast om te poetsen?
Mijn verzorgpony is namelijk ook bijna gestikt op de poetsplaats toen ze vast stond. Daar dachten we ook niet bij na, omdat je denkt dat het wel veilig is.
Zo kan je voor alles wel wat verzinnen dat fataal kan zijn!

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 09:14

Dankjewel Kusia!!
Zo is het maar net, als je aan het poetsen bent en je loopt even weg kan het ook gebeuren.. Zelf in de wei zou een paard bij het schuren aan een paaltje kunnen blijven hangen. De kans is groot dat hij het halster afschuurt maar hij kan zich ook ophangen en zijn nek breken... En paarden hebben toch bijna altijd hun halster om...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:27

Laat jij je paard langer als een half uur/uur met halster aanstaan zonder toezicht?? Scheve mond

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:09

Als een paard zichzelf ophangt, doet hij daar niet een half urr/uur over. Dat kan binnen vijf minuten gebeurt zijn.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:40

Sjonniej schreef:
Laat jij je paard langer als een half uur/uur met halster aanstaan zonder toezicht?? Scheve mond

op een poetsplaats? ja hoor, als dat ergens voor nodig zou zijn, bijv na het rijden opdrogen (met zweetdeken) als het koud is buiten, ik zet mijn paard dan zonder halster in de stal, maar als je een dekenmollend paard heb zet je hem vast en gaat zelf lekker in de kantine zitten...

verschrikkelijk dat dit is gebeurt, echt van die dingen die je niet verwacht en nauwelijks kan voorkomen, zoals je zelf als zegt altijd is het halster af, en nu dit ineens

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 00:10

Vreselijk, wat een domme pech zeg Verdrietig ...
Sterkte, ook voor de eigenaar !