Luchtzuigen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Luchtzuigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 22:04

Ja,ja, zoals jullie weten ben ik aan t zoeken naar een nieuw knolletje erbij voor mij.
Zondag ga ik naar een jaarling hengstje kijken, maar die heeft een enge kwaal: een evenwichtsstoornis. Verder is hij zeer aantrekkelijk voor mij, omdat hij me niets zal kosten.

Nu weet ik nog een heel leuke merrie staan, maar die heeft ook een kwaal (het lijkt alsof ik ze eruit pik... *LOL* ) luchtzuigen!
Wat zijn nou de nadelen hieraan?
Een vriendin van mij zegt dat luchtzuigers problemen krijgen, sowiso met rijden, en ze schijnen ook eerder dood te gaan... Verward
Ik zie regelmatig mensen die een luchtzuigend paard hebben, en die prima lopen.
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Of bijvoorbeeld ervaringen etc?

Ja ik weet t , ik ben heel lastig met die vele vragen over paarden, maar ik wil voorkomen dat ik een fout ga maken. En dat is niet de bedoeling.
Haha!


Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:13

Ik weet niet of ze eerder doodgaan van luchtzuigen, maar bij ons op de manege zijn er twee paarden die luchtzuigen.
Onder andere Kenzo, en die is gewoon normaal met rijden. Hij heeft geen problemen ofzo, hardstikke braaf paardje. Ik weet niet wat voor problemen met rijden van luchtzuigen zouden kunnen komen? Maar Kenzo heeft wel moeite met recht lopen ofzo, maar dat komt volgens de instructrice omdat hij lang en smal is, dus heeft dat niks met luchtzuigen te maken (volgens mij).
Die andere, Uniek, heeft volgens mij ook niet echt problemen met rijden, maar dat weet ik niet zo, omdat ie niet zo vaak meerijdt in onze les (meer bij beginners, want hij is echt zo sloom dat hij nooit wat doet).

Ze hadden eerst allebei een luchtzuigerband, maar die hebben ze nu allebei niet meer omdat ze er wondjes van kregen Frusty. Bij Uniek maakte zo'n band geen verschil, maar bij Kenzo hielp het wel. Die zoog in ieder geval geen lucht meer met zo'n band.
Kenzo doet het nu zonder ook niet zo heel erg. Maar Uniek die is echt erg (die zoog zelfs gewoon door die band heen).

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:16

Die met die stoornis NIET KOPEN! echt niet doen hoor! daar heb je niks aan als je de sport in wil.

Verder is luchtzuigen echt niet erg.
Robin deed het ook en is toch mooi Z2 dressuur geweest.
Tijdens het rijden heb je er echt geen last van.
Zolang ze een band om hebben is het echt niet erg.
Ze gaan er ook niet eerder dood van ofzo!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 22:17

Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat het paard er gaskoliek van kan krijgen?
Als ik iets erg vind, is het wel koliek.

Zou mijn jonge paard het niet kunnen overnemen? Das een hengst van anderhalf, en die zou dan bij haar op stal komen te staan.
Volgens de eigenaren namen haar veulens het nooit over. Maar ja, zo'n puberende hengst als ik heb, leren wel snel en veel, dus ik ben bang dat hij t zou kunnen overnemen...
Wat jullie?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:19

Ik heb een luchtzuiger gehad en het grootste nadeel daarvan was -in mijn geval- dat ik er kilo's voer in moest stoppen! Omdat een paard met luchtzuigen veel energie gebruikt (dus voer), moet je eigenlijk extra voeren als ie aan het werk moet. Het kost je dus een boel bix extra. Voorbeeld, het was een E-pony, gewoon recreatief gereden en hij stond op ruim 6 kg per dag!!!!!!! En nog waren er momenten dat ik zijn ruggengraat zowat vast kon pakken!!!!

Mijn vriendin heeft een tuiger die ook luchtzuigt en aan hem merken we dat als ie geen kans krijgt om lucht te zuigen (hij heeft een tijdje een muilkorf omgehad) dat hij dan veel fitter is en veel voorwaartser.
Ook is luchtzuigen zeer nadelig voor het gebit!

Er zijn zat artikelen in de handel om het luchtzuigen (enigszins) tegen te gaan. Zoals zo'n anti-luchtzuigband van leer. Dit vind ik overigens de vriendelijkste, je hebt ze ook met pinnen die in de nek steken op het moment dat je paard gaat staan luchtzuigen! (Die laatste zou ik je dus niet aanraden......... Haha! )

Je kan ook alles wat ie vast kan pakken insmeren met cribbox, nadeel daarvan is dat de meeste paarden na verloop van tijd het niet meer vies vinden (althans, dat is mijn ervaring...)

Succes met je beslissing!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 22:21

Weet je wat t is met dat hengstje met die stoornis? Die kan ik weer gratis overnemen...
Ja das natuurlijk wel lekker makkelijk, maar ik wil absoluut geen probleempaard, waar je enge dingen mee meemaakt...
Ach kijken kan geen kwaad...

Ja die merrie die luchtzuigt is erg leuk, en echt mijn type paard zeg maar. Ze vragen er niet veel voor...
Ze heeft er volgens die eigenaren nooit last van etc.
Ze heeft ook een leuk papiertje, en een mooie maat: 1m65.

Hmm....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:22

Nou wees met luchtzuigers maar voorzichtig, ze hebben idd gauwer last van koliek en anderen kunnen het ook overnemen. Wat eerder sterven betreft klopt ook heb er zelf een aan verloren en niet aan de koliek maar die werd zo mager en toen moest ik hem in laten slapen als 10 jarige.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:26

Ik ken veel paarden en ponys die luchtzuigen en dat geeft geen problemen. Ook niet met eten.
Bij robin ook niet..

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 22:32

En jonge paarden, nemen die het nou snel over?
Want ik wil echt niet dat Chester dat ook gaat proberen!!

De eigenaren zeggen dat ze het buiten helemaal niet heeft, echt enkel op stal.
Voordeel is dat ik mn paarden de hele dag buiten gooi, en de hekken van schrikdraad zijn voorzien }> in verband met de bloemenstruikjes etc. waar Chester anders van eet... *LOL*
Dus overdag heeft ze geen schijn van kans wat luchtzuigen betreft.
Alleen in s'nachts dus. Zo'n muilkorf is natuulijk wel een idee, maar dan kan ze weer niet eten...
En wat is de prijs van zo'n luchtband? En hoelang gaan die mee?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:34

Ze kĂșnnen het overnemen maar dat komt niet zo vaak voor. Zorg gewoon dat ze veel te doen heeft in de stal. Zo'n bal met brokjes erin waar ze tegen aan moeten duwen met hun neus en er dansteeds een brokje uitkomt werkt heel goed. Kunnen ze uren mee bezig zijn, dat scheelt alweer een paar zuig-uurtjes!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 22:39

Hey thanx, dat is wel een goede tip.
Ja want dat luchtzuigen is ook echt pure verveling he?
Maar qua lopen/ rijden gaan ze er niet op achteruit?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:41

Nee hoor.
Robin zoog lucht en was Z2 dressuur!
Veel mensen zijn negatief over luchtzuigers maar dat is helemaal niet nodig vind ik!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-02 22:43

Mischien toch een kijkje waard... Haha!
Ze is verder wel helemaal mijn type, lekker rond, een appelschimmel, mooi maatje, gewoon leuk! Haha!

Maar ze staat wel 3 uur rijden van me af... Frusty

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:31

[he anneke, een van mijn paarden zuigt ook lucht, niet die van die fotot hoor. Hij heeft een leren luchtzuigband om, want hij heeft twee x gaskoliek gehad. Verder heb ik er geen last mee, want hij loopt super.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:43

quote:
Ik heb een luchtzuiger gehad en het grootste nadeel daarvan was -in mijn geval- dat ik er kilo's voer in moest stoppen! Omdat een paard met luchtzuigen veel energie gebruikt (dus voer), moet je eigenlijk extra voeren als ie aan het werk moet. Het kost je dus een boel bix extra. Voorbeeld, het was een E-pony, gewoon recreatief gereden en hij stond op ruim 6 kg per dag!!!!!!! En nog waren er momenten dat ik zijn ruggengraat zowat vast kon pakken!!!!


Onzin. Nooit van gehoord en wij hebben ook een zuiger. Die staat op een normaal dieet. Nu zuigt hij niet meer, omdat hij een band om heeft. Vroeger had hij die niet, en toen was hij 60 kilo te zwaar

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:48

quote:
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat het paard er gaskoliek van kan krijgen?
Als ik iets erg vind, is het wel koliek.


Is niet waar. Onderzoek wijst uit dat paarden die luchtzuigen daardoor niet meer koliek zullen krijgen als een ander paard. Tevens komt de lucht niet verder als de maag, dus kan het ook geen gas vormen, zeg maar

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:54

ik heb 1 luchtzuiger, nooit koliek gehad, 14 jaar, tonnetje rond, of wel veel en veel te dik.
sorry, ik zie er echt geen probleem in, je moet het wel in de gate houden en zorgen voor veel afwisseling, die van ons loopt heel veel buiten.
Op stal heeft hij sinds enige tijd een andere box, meer in de picture zullen we maar zeggen, het luchtzuigen is echt minimaal nu, dus is ook een optie, gewoon uitproberen.
succes met je keuze

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:12

Prima schreef:
quote:
Ik heb een luchtzuiger gehad en het grootste nadeel daarvan was -in mijn geval- dat ik er kilo's voer in moest stoppen!

Onzin. Nooit van gehoord en wij hebben ook een zuiger.


En waarom is dat onzin???????????????

Er staat ook in mijn reactie dat het in MIJN GEVAL zo was, ik heb met eigen ogen meegemaakt dat ik dus werkelijk ruim 6 kg voer in mijn paard moest stoppen en toch sterk vermagerde vanwege het luichtzuigen.
Dat jij er nog nooit van hebt gehoord wil niet gelijk zeggen dat het onzin is hoor!!!!!!!!!!!!!!
Dus sneer iets zachter ajb?! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 00:16

ok ok fair fair, maar je legt meteen een causaal verband tussen luchtzuigen en te veel eten omdat het veel energie kost, dit is ook een eigen conclusie. Eeen conclusie die mij niet logisch lijkt. Wel kan het zijn dat een luchtzuiger niet veel eet, omdat hij altijd vol zit (met lucht). Dus voor mijn gevoel moet de oorzaak ergens anders gezocht worden.

Maarja ik ben geen onderzoeker naar dit probleem, dus ik weet ook niet alles.....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 07:13

Wij hadden ook een luchtzuiger en daar gingen ook kilo`s biks in iedere dag. Het was ontzettend moeilijk om hem op gewicht te houden.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:22

Even een andere ervaring: mijn paard staat naast een luchtzuiger en die van mij wordt dus HELEMAAL irritant van dat beest. Hij staat ook echt continu te zuigen, wat dus best wel een irritant geluid is.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-02 09:24

Ik kan me het goed voorstellen, want het kan ook vaak zijn dat het paard al 'vol' zit natuurlijk. Maar die eigenaren zeggen dat de merrie er geen last van heeft. Ik heb ook een foto van de merrie gezien, en ze zag er welvaren uit! Vork Haha!

Maar dat over gaskoliek is dus onzin?
Ik heb het namelijk in een boekje zien staan... Verward

Maar ja, boekjes zijn ook maar boekjes he? *LOL*

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:31

Anneke weet goed wat je doet en laat je goed informeren. Bel desnoods Utrecht even op of stuur offereins een pbtje. Ik heb er slechte ervaringen mee.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 09:44

Mijn verzorgpony deed het ook, we hebben haar vorig jaar op 33jarige leeftijd in laten slapen (omdat haar benen niet meer konden, niet door het luchtzuigen). Op zich heeft ze er nooit last van gehad, maar ze is nooit echt rond geweest. Bovendien ontwikkelen ze ook spieren in de hals die mij niet echt handig lijken als je echt de sport in wilt. Haar tanden zagen er ook niet uit.
Waarom koop je niet echt een gezond paard waar je ook echt de sport mee inkan?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 11:25

Miran, een band om en er is niets aan de hand. Alleen als het een enorme luchtzuiger is, die de hele dag niets anders dit, dan zou ik het niet doen. Kijk of hij door de band heen kan zuigen, en beslis dan. Als hij niet door die band heen zuigt, dan is het echt geen enkel probleem.
Wat beteft die spieren in hun nek, dat klopt wel, maar da's alleen als je ze laar zuigen.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Witje2, YandexBot en 83 bezoekers