Neemt het paard gewicht op de achterhand Ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Neemt het paard gewicht op de achterhand Ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 19:04

Ik herinner met ergens dat bij Tinneke Bartels een test is gedaan of het paard het gewicht op de achterhand neemt in de meest verzamelde oefening piaffe.
Als ik me goed herinner was dat nee. Het kwam op 90% gewicht op de voorhand en maar 10 op de achterhand.
Is dit zo, wat vinden jullie er van. Dressuur gaat toch om het paard op de achterhand te richten. Als dit waar is, is dressuur dan wel de juiste methode?

En welke rij methode zou het gewicht dan wel op de achterhand brengen. Ergens gehoord dat bij Iberische ruiters juist andersom was, maar dat was van horen zeggen. Niet zelf de resultaten gezien.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:33

Oké, nou ga ik een hele domme vraag stellen Scheve mond Waarom moet dat gewicht eigenlijk op de achterhand? Ik weet allemaal wel hoe je dat moet doen enzo, en ik doe het ook wel, maar waarom?
Sorry dat ik dat in jouw topic doe, maar die vraag kwam ineens in me op.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 19:36

Heb je een plaatje met de paarden skelet bij de hand. Kijk dan is naar de bouw van voor en achterhand. Voorhand heeft maar een schannier plek en dat is in de schouder zelf. De achterhand heeft 3 schannier plekken. Deze kan dus veren om de schokken op de vangen en het gewicht van de ruiter te dragen.
Een paard dat op de voorhand loopt belast zijn voorhand die niet kan veren. Dit zorgt voor slijtage en blessures.

Snap je hem.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:41

ow ja, ik snap het. Raar eigenlijk dat iedereen altijd maar begint over het op de achterhand lopen enzo, maar dat ze niet even uitleggen waarom dat moet Scheve mond Thanks voor je uitleg OK dan!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:47

Best beroerd dan, dat het paard in zon verzamelde oefening nog niet op de achterhand loopt. Maar zijn er dan ook testen gedaan met andere takken van de paardensport, andere oefeningen etc.

en bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 19:53

Ik nie weet nie.

Ik heb dit topic geopend omdat ik het verschil van de engelse ruiters en de iberische ruiters wel heel groot vond. Het kan natuurlijk ook wel iets aan het paard liggen. De iberische paarden zijn klein en compact. De engelse paarden zijn vaak juist net het tegen over gestelde. Daarbij speelt het zadel ook mee. De iberische zadels zijn gericht op de achterhand, het engelse zadel niet. Nog vind ik het verschil groot als het echt zo is.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:05

Bij de piaffe klopt het dat een paard meer op de voorhand zijn gewicht gooit, maar of dit 90-10 is vraag ik me af. Bij de piaffe miet het paard ligt door de achterhand zakken maar niet geheel zijn gewicht hierop gooien, anders krijgt hij zijn achterbenen nooit omhoog.
Bij de passage wordt het beter verdeeld, maar is het gewicht nog steeds veel op de voorhand.
Bij de piroutte moet een paard bijvoorbeeld meer gaan "zitten"op de achterhand, en moet de voorhand omhoog komen. Bij alle ander gangen moet de moter vanuit de achterhand komen en het gewicht verdeeld over de voor en achterhand. De achterhand eronder, zegt iets over de beenstand maar niet over het hele gewicht op de achterhand.
Maar door de termen ontstaat er wel eens spraakverwarring.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 20:29

Inderdaad betekend achterhand er onder nog niet dat gewicht ook echt op de achterhand ligt.

Jij vind dus dat het gewicht moet verdeeld worden over voor en achterhand. Ik ben van mening dat de voorhand voor de evenwicht is en niet om gewicht te dragen.
Ik heb trouwens nog ergens een test met drukmeters, waar men het paard geheel vrij over een plaat laat lopen om te kijken hoe het paard zijn gewicht verdeeld. Dit kwam ook op 90% achterhand en 10% voorhand.
Het gewicht van ruiter moet dan na mijn inzien en bij het bekijken van het paard skelet ook op die achterhand worden gedragen.

Trouwens dat van die piaffe. Richard Henrichs (of hoe schrijf je dat) zegt dat het paard zijn achterbenen niet hoger dan zijn kogel moet optillenin piaffe, omdat anders het paard niet het gewicht op de achterhand heeft.
En bij verzameling versta ik toch gewicht op de achterhand nemen. Dus piaffe moet zeer zeker met gewicht op de achterhand.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:52

voor langere tijd 90% op de achterhand dwz 90% van bijna 700kg (600kg + 70 kg ruiter), dat lijkt me behoorlijk wat druk op 2 pootjes. denk dat ik eerder met issy hierin meega.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:56

Heb het idee dat je bij de tolt, het ijslander rijden dus, vrijveel gewicht legt op de achterhand. Gezien de schoudervrijheid die het paard moet hebben, en ook vaak heeft.
Als het gewicht dus op de voorhand voor een groot deel zou liggen, zou deze bewegingsvrijheid er niet zijn.

Weet niet of dit een nuttig punt is in deze discussie, maar het schoot me even te binnen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 21:02

Super we hebben het hier over het rijden van een verzamelde oefening. Dus noem maar het zijwaarts enz. Voor het lekker buiten rijden is deze sterke verzameling minder nodig, maar het grootste gewicht blijft op de achterhand.

Daarbij is 700kg gewicht op de achterhand makkelijker en beter te dragen dan 400kg tot meer op de voorhand. Een veer kan meer gewicht dragen dan een rechte plank. Daarbij is de achterhand als het goed is sterker en beter bespierd dan de voorhand.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:12

begrijp ik josien en ik ben bewust van de mogelijkheid van het dragen van de achterhand. maar een paard dat voor 90% het gewicht op de achterhand neemt komt neer op een paard dat bijna volledig permanent in steigerende positie is. als we tijdens het dressuur de natuur proberen te benaderen, vraag ik me af of dit juist is.

het klinkt mooi, maar ik denk niet dat het realistisch is. een paard is geen kangaroe.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:14

Afbeelding

90% op de achterhand... grapje. Tong uitsteken

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 21:33

Haha, die is wel lachen zeg. Volgens mij leunt die helemaal niet op de voorpoten. Dus ik zeg 100%.

Nu je dit zo neer heb gezet dan kunnen we ook wel een paard in de levade hier neer zetten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:36

een paard in de levade heeft voor 100% het gewicht op de achterhand, mee eens. dit heeft hij voor een korte tijd. als je aan het rijden bent neem praat je over het geheel.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:41

josien schreef:
Super we hebben het hier over het rijden van een verzamelde oefening. Dus noem maar het zijwaarts enz. Voor het lekker buiten rijden is deze sterke verzameling minder nodig, maar het grootste gewicht blijft op de achterhand.


Tolt is een verzamelde gang. Deze gang wordt niet alleen gereden tijdens het "lekker buiten rijden", maar ook tijdens de sport. Waarbij er uiteraard gekeken wordt in hoeverre het dier zijn achterhand gebruikt.

Het woordje : Steigeren, doet me denken aan de opmerking die 1 van mijn "leskantjes"maakte, toen ze haar paard voor het eerst in een goede verzamelde taktzuivere tolt kreeg. Ze dacht namelijk eerst dat haar paard omhoog wilde komen, maar aangezien ze haar zo goed verzameld had, "steeg" ze als het ware op. Waarbij dus eigenlijk het paard gaat "zitten", en de voorkant omhoog komt...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:43

Les_Fjal, dat is een fijn gevoel wat overigens niet zegt dat het paard voor 90% het gewicht op de achterhand neemt.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:46

SuperPepeijn schreef:
Les_Fjal, dat is een fijn gevoel wat overigens niet zegt dat het paard voor 90% het gewicht op de achterhand neemt.


Waarschijnlijk inderdaad geen 90%, maar wel het grootste deel zou ik denken...
Wellicht wordt hier meer iets dressuurmatigs gericht bedoeld, dus lees even vanaf een afstandje mee, zonder met het ijslander gebeuren op de proppen te komen Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:52

Les_Fjal, als je paard normaliter voor 99% op de voorhand loopt, voelt elke procent als een steigerend paard.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:09

josien schreef:
Ik herinner met ergens dat bij Tinneke Bartels een test is gedaan of het paard het gewicht op de achterhand neemt in de meest verzamelde oefening piaffe.
Als ik me goed herinner was dat nee. Het kwam op 90% gewicht op de voorhand en maar 10 op de achterhand.
Is dit zo, wat vinden jullie er van. Dressuur gaat toch om het paard op de achterhand te richten. Als dit waar is, is dressuur dan wel de juiste methode?

En welke rij methode zou het gewicht dan wel op de achterhand brengen. Ergens gehoord dat bij Iberische ruiters juist andersom was, maar dat was van horen zeggen. Niet zelf de resultaten gezien.
Het vreemde is dan wel dat bij het werk tussen de pilaren (spaanse rijschool) de piaffe de basis is voor het werk boven de grond en de levade. Je kan je ook afvragen of er op de goede manier is gepiaffeerd. Ik kan me in de onderstaande foto nauwelijks voorstellen dat hier 90% op de voorhand rust, nog meer zelfs dan in rust op stal!?
Afbeelding

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 22:18

Deze foto ken ik.

Oke om even wat dingen op te noemen.
Kijk is naar de kogel en kogel pijp van dit paard. bij de achterhand zie je hem doorzakken, van voren bijna niet.
Het paard heeft een vloeiende opwaartse bovenlijn waardoor het gewicht op de achterhand word gebracht.
Heel moeilijk om vanaf een foto de verzameling of gewichts verdeling te bekijken. Je kunt namelijk niet zien of de achterhand pipt op stuwd, maar als ik zo zie is dit een mooi voorbeeld van de piaffe. Enkel het voorbeen is niet zoals het zou moeten zijn en daarbij de spanning die dit paard uit strallt vind ik niet helemaal.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:23

In principe daalt het paard in het kruis, hierdoor wordt het sprongewricht meer gebogen. Je ziet hierbij de bilspieren aanspannen. Er wordt dus duidelijk meer gewicht naar achteren verplaatst. Maar ook de voorhand is van belang. Met name voor de balans. Dit is te concluderen uit het feit dat het paard uit deze gesloten positie onmiddelijk (bergopwaarts) en rechtuit zou moeten kunnen vertrekken. Indien er teveel gewicht aan de voorkant ontstaat, vertrekt het paard niet bergopwaarts en is de rug te bol om te dragen. Bovendien klopt het plaatje dan niet, omdat de achterhand dan niet voldoende kan dalen.

Tol is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet Haha! toen ik hem kreeg, kende hij het al, maar verkeerd om: hij ging achter omhoog en gooide hierdoor alle gewicht op de voorhand. Hierdoor had hij niet voldoende positieve drang naar voren en plakte hij aan mijn been.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 22:41

Ben hier helemaal mee eens.

Maar we zitten nog steeds over die gewicht vraag.
Wat denken jullie zou de rij methode mee spelen. Dus noem maar Klassiek en het trainen met LDR. Bij elke rijmethode zie je weer paarden die met een andere houding lopen. Wat betent dat voor de verzameling en gewichts verdeling.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:47

ligt aan het natuurlijk ruggebruik. Als je een paard hebt, die zoals de mijne, snel vastzit en opkropt, is LDR van toepassing. Hierdoor wordt eerst het punt van losgelatenheid gevonden in de lage lijn en het "startblokpunt" hierbij opgezocht. Als dit voor elkaar is, gaat het oprichten en sluiten veel makkelijker. Indien ik dit zou proberen VOOR de loodlijn, gaat mijn paard meer spannen en hangen op mijn been, omdat er geen losgelatenheid is. Op dat moment zou het gewicht meer op de voorhand liggen, omdat hij blokkeert.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 07:12

Ik vind LDR iets wat ik om verschillende redenen niet wil doen. Noem enkel maar het gewicht geheel op de voorhand tijdens deze houding. Het voorbeen kan te weinig naar voren enz.
Zelf train ik VWNW om mijn paard ontspannen over de rug te laten lopen. Mijn paard houd ook snel vast, maar kropt niet op.
Dus bij mij is gas er op een neerwaarts rijden.