Moeder molesteerd veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Moeder molesteerd veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:47

Gisteren kwam mijn tinkerjaarling terug naar huis zie:

[ITP] Vandaag mijn jaarling teruggekregen! (tinker)

zoals ik daar al aangaf was moeder niet al te vriendelijk.
Vanochtend zette ik ze buiten en voltrok zich een drama.
Eerst alleen Maddoxje met onze andalusierruin en shetlandmerrie, die waren druk maar niks aan de hand. Dus toen mijn merrie (moeder dus) erbij.

Het ging meteen mis. Nuala (de merrie) schopte gelijk haar eigen veulen weg, keihard jagen. En ze sloeg haar zo hard, ik hoorde die hoef echt tegen de borstkas aangaan. Toen begon het hele zootje panisch te rennen. De shetlander raakte ook een beetje in paniek want die stond er tussen, en Maddox rende echt voor haar leven.
Toen begon de andalusiër Maddox keihard te bijten. Samen met mijn merrie sloten ze haar in en de een schopte keihard en de ander beet.
Hij had Maddox op een gegeven moment zo hard vast dat ze ging zitten!

Ik sprong er ondertussen dus middenin, ik was woedend!!!! Die kleine meid stelde zich vanaf het begin al heel onderdanig op. Heel erg kauwen e.d en dan pakken ze haar zó hard!

Ik deed de deur van de bak open en mijn shetlander rende er al heel hard uit. Die was ook doodsbang.
Toen ben ik er dus zelf tussen gesprongen en heb ik ze gescheiden. Gelukkig heb ík nog wel enig respect van die 2 lelijkerds.
Ik stond dus voor Maddox en de 2 bullebakken stonden boos aan de andere kant vd bak. Maddox stond helemaal te trillen zo bang was ze. Ik kreeg het niet voor elkaar om haar tot lopen te krijgen naar de deur toe zonder dat die 2 engerds weer kwamen. En als ze gingen rennen ben ik klaar, dan hou ik ook die kleine meid niet.
Dus toen heeft mijn vader Maddox de bak uit geloosd en heb ik die andere 2 op afstand gehouden.

Ze heeft toen de rest vd dag samen met de shetlander op de wei gestaan. Die zijn hartstikke lief voor elkaar.

Maar waarom waren ze nou zo fel tegen zo'n baby? Ik vond het een wonder dat ze niks ervan over heeft gehouden!

Nuala gooit haar oren al in haar nek als Maddox hinnikt vanuit haar stal! Ze haat haar echt lijkt het wel. En die andalusier maakte gewoon misbruik van de situatie, die is volgens mij gewoon gefrustreerd omdat hij onderaan de rangorde stond.

Mijn shetlander is chronisch hoefbevangen dus die kan niet als vast maatje mee de wei op... dus ik ga denk ik maar een advertentie zetten voor gratis plekje voor een jaarlingmerrie ofzo. Want die arme baby kan uiteraard niet alleen..

Zit echt een beetje met mijn handen in het haar. Waarom kunnen moeder en dochter niet samen? Ik wil niet 2 paarden die niet bij elkaar kunnen... ze ziet haar kind 4 maanden niet en opeens haat ze haar?

Misschien moet ik dan toch maar een vd twee verkopen?

Heeft iemand weleens zo'n heftige reactie meegemaakt?


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:53

ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar kun je niet een soort paddock maken, waar de shet en maddox in kunnen?
Voor de verveling zou je er wat taken voor het knagen enzo in kunnen leggen, en als de shet wel delen van de dag in wei mag, kunnen ze dan niet een deel op de wei en een deel in de paadock?

En ze het nog een keer laten uitvechten?
Of zie je dat echt helemaal niet zitten? Vaak kunnen paarden best wat hebben, en moeten ze er even doorheen.

Dag lieve mama...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:55

Dat uitvechten durf ik voorlopig even niet meer aan... ik ben zo geschrokken. Zag echt die kleine beentjes breken zo hard ging het.
Die shet heeft een eigen weitje maar voor zo'n jong beest is dat eigenlijk niks. Heb ik een heerlijk weiland..staat ze nog op een kaal weitje!


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:56

Zat al te denken aan een muilkorf ding voor die shet, dan eten ze veel minder als het goed is

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:57

ja ok,
ziet je merrie maddox dan als ze in dat kale weidje zou gaan?
op die manier zouden ze ook al wat meer aan elkaar kunnen wennen.
Dat wil nog wel eens helpen, dat ze elkaar wel zien, maar even niet bij elkaar kunnen komen.
Ik zou het niet zo snel opgeven!

Dag lieve mama...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:58

Ja ze lopen naast elkaar dan. Ze zien elkaar altijd bij mij, is allemaal vlakbij en nogal open

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:58

Esme_27 schreef:
Zat al te denken aan een muilkorf ding voor die shet, dan eten ze veel minder als het goed is


dat is wel wat, een vriendin van mij heeft die, en die heeft een hele mooie slanke shet Haha!

Je moet dan wel paarden hebben die dat ding niet kunenn slopen

bij de paardendrogist hebben ze van die dingen die het spelen niet belemmeren dacht ik!

Dag lieve mama...

Mero

Berichten: 643
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:06

Hallo Esme,

Wat een vervelende thuiskomst voor jullie beiden. Kunnen moeder en dochter niet naast elkaar in een box met tralies? Of kun je de bak niet opsplitsen in 2 delen d.m.v lint?

Ik ken jouw Nuala niet van karakter maar ik heb zelf een heel erg dominante tinkermerrie. Zij meent ook altijd strijden aan te moeten gaan zelfs bij een mini veulen van 3 dagen oud (bij wijze van).Bij mij gaat het ook altijd zo de eerste paar dagen. Ik geef ze altijd een tijdje om aan elkaar te laten wennen en dat werkt.

Ik denk dat je ze een beetje tijd moet geven om op een afstandje aan elkaar te wennen. Het is ook wel heftig om ze meteen bij elkaar te zetten. Wat je hebt gezien is vast heel erg heftig maar alles heeft zo zijn tijd nodig.

Succes

Mo Annamh Gypsy Cobs
http://www.moannamh.com

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:12

Toen kwam Kapanda naar stal( net zo Esme)
er was een kudde met paarden en ric stond er tussen en kapanda aan de andere kant< die o zo lieve Ric veranderde in een monster..knapte daar best op af zo lelijk deed hij tegen kapanda..

Het best lijkt mij, eerst op afstand weer aan elkaar laten wennen.
gescheiden weien enz..
Voorlopig even volhouden en over enkele weken mischien maanden weer kijken..

niet te snel in beslissen..
Het is slechts de eerste keer.

Maar ik kan me jou reactie wel voorstellen hoor..
Tis niet leuk als je paard klappen krijgt.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:13

Mmm, de eerste keer dat ik Fayette weer bij haar moeder en 'tante' in de wei deed (na 1.5 jaar scheiding) kreeg ze er ook goed van langs van Lowara. Fayette had gelijk een wondje op haar been zitten van de hoefijzers van Lowara Cezanne hoefde niet veel te doen om duidelijk te maken dat zij de baas was op de wei maar Lowara was tot dan toe altijd de laagste in rang geweest en zag haar kans nu schoon om iemand onder haar te krijgen.
Als ik jou was zou ik proberen om Maddox eerst samen met de ruin op een (groot) weiland te zetten en aan elkaar te laten wennen. Ze moet in ieder geval de ruimte hebben om weg te kunnen komen en ik denk dat de ruin zonder Nuala erbij Maddox niet meer zo in elkaar zou rammen. Je hebt waarschijnlijk in het begin een hoop geren en dat Maddox niet in de buurt van de ruin mag komen maar zo lang ze elkaar op dezelfde wei accepteren is er niks aan de hand.
Uit je verhaal maak ik eigenlijk op dat de ruin nogal onder de plak bij Nuala zit. En als Nuala 'zegt': "Kom we zullen die kleine eens een lesje leren" dat hij ook meedoet maar dat hij zonder Nuala niet veel zal doen Dat deed hij immers ook niet toen hij samen met Aranca en Maddox op de bak stond. De problemen begonnen pas toen Nuala erbij kwam.
Probeer dus eerst om de ruin en Maddox vriendjes te laten worden. Zodra die elkaar goed hebben geaccepteerd kun je het weer proberen met Nuala erbij (maar wel weer zodat ze ruimte hebben om weg te kunnen komen).

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:18

Ik denk dat je fout is geweest dat je nuala er laten bij hebt gegooid, samen eerst alleen kennis maken was beter geweest denk ik, dan had nuala de kudde niet achter zich gehad.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:20

Moeder wilde even laten zien wie de baas is denk ik. Of laten merken dat er niet meer gedronken mag worden. Paarden kunnen volgens mij niet haten hoor! Misschien moet je tijdelijk de weide splitsen d.m.v. prikpaaltjes en dan de shet bij Maddox zetten. En Maddox ook zeker niet meer aandacht geven dan ma.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 20:37

Jildau vloog Jigger toentertijd ook zo aan, en die was als de dood van haar! Maar goed, die twee lagen elkaar gewoon niet want Jigger was te onderdanig en Jildau te link, dus dat bleef klappen uitdelen als die bij elkaar stonden.

Bij Eileen deed Jildau precies hetzelfde op het begin, maar toch ging dat wennen en uiteindelijk kreeg Eileen ook wel een weerwoordje. Jildau is nog wel de baas, maar Eileen is mondiger geworden en ze staan samen.

Ik kan van jouw situatie dus weinig zinnigs zeggen....het hangt een beetje van de paarden af. Maar ik lees hier al veel verhalen van lieve paarden die in monsters veranderen als een een 'nieuwtje' in de wei komt, dus dat trekt in de meeste gevallen vanzelf wel bij denk ik. Succes ermee!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 22:08

irish_lady schreef:
Ik denk dat je fout is geweest dat je nuala er laten bij hebt gegooid, samen eerst alleen kennis maken was beter geweest denk ik, dan had nuala de kudde niet achter zich gehad.


Nuala had gisteren al een anderhalf uur alleen met Maddox gestaan. Ze was niet heel erg lief, maar zeker niet zo fel als vandaag. Daarom, ik had het helemaal niet meer verwacht.

Overdag zet ik Nuala altijd als laatste buiten omdat ze anders de andere paarden meteen pakt bij het hek. Fijne tante he? Dan vind ik het voor mezelf minder stress als ik haar als laatste erbij zet.

Ik zet Maddox en de shet voorlopig wel op het kale weitje. Deze grenst aan de bak. Dan kunnen ze misschien iets wennen.
Dan probeer ik het wel weer als ze op het land kunnen, dan is er meer ruimte. Enge vind ik daar aan dat ik ze dan ook niet meer kan vangen als het misgaat.

Vond alleen de reactie van Nuala zo ontzettend raar. Toen ze Maddox gisteren voor het eerst zag gaf ze echt zo'n moederhinnik. Daarna hebben ze nog samen gestaan enzo. Nuala haalde wel een paar keer uit maar meer niet. Ik heb mijn paard natuurlijk vaker heftig zien doen tegen andere paarden, die ruin kreeg ook aardige klappen toen hij in de groep kwam. Laat het ze eigenlijk altijd wel uitvechten.
Maar deze keer voelde het niet goed, dit was niet corrigeren, dit was echt afmaken.

Nuala is ook ontzettend jaloers als ik Maddox aai. Ik had vandaag eventjes bij Maddox gestaan en liep langs Nuala en die deed onmiddelijk haar oren in d'r nek naar me. Nou die heeft me toch een hengst van me gehad, dat wil je niet weten. Ik pik dat absoluut niet en zeker niet van zo'n dominante dame als Nuala.
Ik ben wel bezorgd omdat ze, ondanks haar bizarre dominantie, nooit oneerlijk is tegen andere paarden. Ze jaagt niet, pakt niet echt. Ze maakt gewoon duidelijk wie ze is en zolang de paarden op afstand blijven is er geen probleem. Maar deze keer was dat anders, ze bleef maar gaan.
Vond het nogal een beangstigende ervaring... niet dat ik nu bang ben voor Nuala, never nooit niet. Maar zo agressief kende ik haar nog niet.
Gelukkig is Maddox absoluut een schat in de omgang. Zit geen kwaad in vind haar zelfs een beetje een sulletje. Mocht ze net als Nuala zijn dan zou ik acuut stoppen met fokken!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:11

wel raar hoor, en als ik het zo hoor, denk ik dat je maddox er beetje nog een tijd niet bij kan gooien..
Normaal vechten ze het inderdaad wel uit in de groep maar dit is echt TE erg...
kan het zijn dat ze misschien jaloers is op maddox omdat je haar nu opeens veel aanfdacht geeft, ze natuurlijk pas weer net terug en ik denk dat jij je handen nu vol hebt aan dat beestje.
Ik weet niet of nuala, en sowieso andere paarden, zo'n erge vorm van jaloezie kunnen hebben, maar ik weet het anders ook niet...

raar... heel raar...

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:15

>;) alhoewel je het misschien niet echt van Nuala zou verwachten maar misschien is ze wel jaloers? Geef Nuala in ieder geval de komende tijd meer aandacht dan normaal en vooral meer aandacht dan Maddox. Voordat je Maddox een knuffel geeft eerst Nuala uitgebreid een knuffel geven. Het kan zijn dat ze zich door Maddox 'bedreigd' voelt omdat ze haar baasje nu met haar moet delen? Ik weet het niet, behalve dan dat op Nuala het spreekwoord "Stille wateren hebben diepe gronden" best wel van toepassing is Lachen

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 22:19

Ja ik krijg dan gelijk de neiging om de kont tegen de krib in te gooien. Wat nou jaloers paard? Wie bent u dan wel mevrouw Nuala?!?!
Je hebt je te gedragen! hahahahaha
Maddox heeft nauwelijks aandacht gehad van me, heb haar eventjes geaaid. Wilde haar eigenlijk gaan poetsen maar heb dat nog maar even niet gedaan...
Ik geloof meteen dat Nuala jaloers is hoor, die denkt echt dat ze alles is en daarbij hangt ze heel erg aan mij als baasje. Volgens mij aanbid ze me.. hahahaa

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 22:27

Haha! Ach, van de ene kant is het toch best wel schattig en lief dat Nuala zo aan je hangt? Moet je Fayette d'r reactie eens zien als ik te lang bij Lowara of Cezanne sta te knuffelen Bloos! .... of nog erger als mijn vriend en ik bij haar in de buurt staan te knuffelen. Bam, krijgen we zo een paardensnuit er tussen *LOL* Hoezo jaloers? Schijnheilig

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 22:31

Reden waarom ik zo allergisch ben voor jaloerse paarden is mijn vorige tinker Jack.
Die heeft mij in mijn blote arm gebeten toen ik met een ander paard liep. Ik weet niet of hij het paard wilde pakken of wel op mij richte omdat ik nou eenmaal dat paard vast had (jaloezie?) feit is wel dat ik hierdoor mijn vinger brak en de rest van mijn leven met een litteken van zo'n 15 cm op mijn bovenarm loop.
Ik pik het dus absoluut niet dat jaloerse gedrag en hoe erge hekel je ook aan een ander paard hebt; als IK er bij ben gedraag je je!
Ik denk dat het misschien even tijd word voor een potje loswerken met Nuala. Weer even de rangorde duidelijk maken Haha!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 23:25

Toen mijn paard als veulen voor het eerst ook na een paar maanden weg te zijn geweest (gespeent) weer bij het groepje van haar moeder werd gezet, reageerde deze precies zo. Moeder is ook een dominant paard, normaal ook geen jager of pester maar mijn paard MOEST en zou de bak uit, dood of levend maakte haar niet uit hadden wij het idee Scheve mond Weet ook niet wat er was maar we hebben het later nog eens geprobeerd en het ging weer niet. Conclusie: veulen kon er niet meer bij en toen hebben we nieuwe groepjes gemaakt. Voor de duidelijkheid: later zijn er bij de moeder regelmatig nieuwe pensionpaarden gezet en dat ging dus prima. Vreemd hoor.

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 00:18

Ik herken het ook gelijk.
Veulen is een half jaar weg geweest.
We hebben dat nooit eerder gehad.
Bij ons eerste veulen was er een verschil van 6 weken (ver uit elkaar).
Bij het 2e veulen (zelfde moeder) zijn ze uit elkaar gezet (al na 7 weken ivm uierontsteking en geexplodeert uier) maar wel op hetzelfde stuk grond. Deze 2 zijn enorme moederkindjes! Terwijl ze inmiddels al 4 en 5 jaar oud zijn.. Bloos! Maar wel een enorme band met hun moeder Ach gut

We dachten ook dat het zo zou verlopen deze keer (andere moeder)Maar helaas Boos!
Ze begon gelijk aan te vallen, hele plukken vacht eruit gebeten!! Geschopt en ook het veulen kon niet onderdaniger zijn dan het was!!
Was een onsociale-rot-knol dacht ik even! Maar weer uit elkaar gezet. De groep langzaam aan van onderste rang naar boven in de groep gezet. En daarna is het prima verlopen.
De hele groep staat weer bij elkaar. Het is niet de moeder-dochter relatie geworden die we hoopten, maar goed. Het gaat nu.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 00:46

Een dier, en ook een paard niet, kent het "gevoel" als zijnde jalouzie...wij geven een bepaald gedrag die naam, echter voor het paard is het overleven (even zwart-wit gezien) Een dier doet niet aan pesten.
Alles heeft een reden...iets zet en bepaalde knop om en lat een bepaald gedrag zien.
Enerzijds vind ik het onverantwoord om een "vreemd"paard zonder meer toe tevoegen aan een "kudde" op een klein stuk grond... dat is vragen om moeilijkheden. Het veulen herkent de moeder niet en de moeder haar veulen ook niet...de geur brengt iets vaags...echter dat vage zal ook de koppeling zijn van scheiden en dan vooral bij de merrie (volle uier kan pijn betekenen)en vooral als het veulen langer bij de merrie heeft gelopen en ineens radicaal gescheiden is....
Het kan ook zijn dat je het "verkeerde" moment getroffen hebt en moeders hengstig is.....
Gewoon even laten wennen aan elkaar zodat het voor alle partijen eigenlijk normaal is dat het veulen/jaarling aanwezig is....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 16:59

Normaal zet ik er ook opeens niet eentje bij in de kudde. Moeder had eerst samen met dochter alleen gestaan. En bij deze kudde heb ik altijd goede ervaringen gehad, zowel de shet als de ruin zijn hartstikke sociaal. Maar ja die ruin dus minder dan verwacht...

Ik denk idd dat Nuala hengstig is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, Myrthe1, Ymediem en 36 bezoekers