(LO)Hoe strak bijzet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

(LO)Hoe strak bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 17:45

Ik had ff een vraagje... want ik ga binnenkort bijzet en longeersingel kopen... maar hoe strak/los moet de bij zet dan? Mijn paard loopt bijna nooit aan de teugel, omdat ik er vrijwel de kracht niet voor heb. maar misschien dan als ik haar vaker met bijzet rijdt(dus gaat ze toch aan de teugel Verward ) dat ze dan misschien wat losser wordt en dat ik haar ook rond kan krijgen...
maar het gaat mij er meer om hoe strak hij moet... wie kan mij helpen..?

p.s. als je misschien niet of niet goed hebt gelezen, ik heb nog geen bijzet en longeersingel, deze moet ik nog kopen....

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!



Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:50

Wie heeft je verteld om met kracht te paardrijden?!?!?!?! Als je met kracht paardrijdt is het niet gek ook dat het niet lukt, als ik je paard was zou ik het ook niet doen.
Het nageeflijk rijden moet dmv. ontspanning komen en niet dmv. spierballen. Want je paard is toch veel sterker.

Je moet de bijzet in het begin zo los mogelijk doen, anders ga je je pony veel te erg forceren. Maar niet zo los dat ze erin stapt. Dus dat is even kijken, meten, veranderen tijdens het longeren.
Verder is het belangrijk dat je ook de tijd opbouwd. Dus in het begin niet meer als 15 min. want dat kan je pony echt niet aan!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:30

Ik vraag me uberhaupt af wat je in godsnaam moet met bijzetteugels als je in de veronderstelling leeft dat je een paard in de krul moet rukken... Behalve dat beestje verknallen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:36

Als ik jou was zou ik er niet eens aan beginnen. Maar in ieder geval voorlopig niet! Eerst moet je leren dat je een paard NIET met kracht rijd. Je wint het écht niet met kracht. Je moet je paard op je benen en je zit rijden, zeer weinig teugels. Je moet de achterhand van je paard actieveren en zo je paard van achter naar voren rijden, je paard moet jouw hand op gaan zoeken in plaats van jij met je hand zijn mond.
Heb je zelf ook les? Anders kan je het beste je instructeur/instructrice vragen je te helpen met longeren aan de bijzet als je dat echt nodig vindt. Hier zelf zomaar mee beginnen zou ik in jouw geval écht niet doen!! Je zal je paard er meer kwaad dan goed mee doen en het zal je echt niet helpen met rijden op deze manier.
Met goede begeleiding kom je veeeeeel verder dan met welke hulpteugel dan ook!!
Groetje,MinX

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 21:00

ik had laast een topic geopent over dat mijn paard moeilijk was te longeren, daar werd mij aangeraden om bijzet te kopen

en met kracht bedoel ik dat als ik haar rond wil rijden, dat ze zeg maar mijn handen negeert maar dat vroeg ik niet.

mijn vraag was dus hoe strak de bijzet moest, dus zullen we maar even ontopic blijven?

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 21:08

Je rijd je paard niet met kracht naar beneden, je rijd hem naar beneden op ontspanning. Zelfde geldt voor die bijzet, je kunt de kin op zijn borst vastbinden, het baat je helemaal niets.

Mijn ontopic advies is (nogmaals) eerst van het idee af te stappen dat je een paard met spierkracht in de krul moet trekken en voorlopig niet met bijzets te beginnen... Je kunt onnoemelijk veel verpesten aan een paard door verkeerd gebruik van bijzetteugels, en als ik heel eerlijk ben dan vraag ik me af of je ze goed gaat gebruiken... Ben er bang voor.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

BloemBloem

Berichten: 16555
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:58

Pervinco schreef:
Je rijd je paard niet met kracht naar beneden, je rijd hem naar beneden op ontspanning. Zelfde geldt voor die bijzet, je kunt de kin op zijn borst vastbinden, het baat je helemaal niets.

Mijn ontopic advies is (nogmaals) eerst van het idee af te stappen dat je een paard met spierkracht in de krul moet trekken en voorlopig niet met bijzets te beginnen... Je kunt onnoemelijk veel verpesten aan een paard door verkeerd gebruik van bijzetteugels, en als ik heel eerlijk ben dan vraag ik me af of je ze goed gaat gebruiken... Ben er bang voor.


Hahaha Pervinco ik ben het niet vaak met je eens......(mijn eigen topic),
maar dit keer echt wel!!!!!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:41

Alles is al gezegd.

Neem gewoon lekker lessen met je pony.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:57

[RT] probleem!!
werd me bijzet aangeraden, en hier weer af... WAT MOET IK NOU?

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:03

Ryanne schreef:
Alles is al gezegd.

Neem gewoon lekker lessen met je pony.

Dit dus...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:11

Je moet ook meer als 1 reactie lezen, hier een paar andere belangrijke reacties, van wijze mensen!:

gijsenkim"]
Ik denk dat je het beste een goede instrukteur kunt zoeken. Deze kan je ook longeerlessen geven........
[/quote]
[quote="Clitia"]
Je zal ook wat meer de overhand in de relatie moeten krijgen... NH kan nooit kwaad...
Les werkt altijd, als het niet werkt, is het geen goede les...
[/quote]
[quote="Liekjuh schreef:
Idd ik bedoelde die frutsels er om heen...
Naar mij idee is je paard de baas over jou ipv jij over haar.
Zowiezo zou ik er een singel om heen doen en een bijzet. De bijzet hoeft niet strak, maar dat ze niet omhoog kan met haar hoofd. Dan gaat ze al moeilijker omhoog.
Heb je een zweep met het longeren?
Neem die erbij en sluit je paard op alsware in een driehoek. Jij staat in het midden en je zweep hou je achter haar en de longeerlijn heb je aan het bit vast.
Hou haar voorwaarts zodat ze niet omhoog kan en al gaat ze achteruit mag je heus wel aantikken met de zweep. Gebruik je stem en straf als het moet en beloon als het moet...
Vraag of iemand je helpt.

Succes


Er is dus maar 1 iemand die zegt een bijzet te gerbuiken!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:00

Plus dat je hier dingen zegt die je daar niet zegt (zoals het met kracht omlaag rijden).

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:56

kijk met longeren kun je best bijzet teugels gebruiken. Maar om het paard nou met rijden in de krul te trekken? Nee! Ik heb totaal geen kracht in mijn handen/armen zitten als mijn pony aan de teugel loopt. Ik rijd hem dan ook op mijn benen en niet op mijn handen!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:50

Welshcobfan:
Hoe kan je nou een paard dat verkeerd gereden word, dmv. een bijzet in de krul te zetten. Zo kan je dit paard volgende week helemaal weggooien!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:32

dat bedoel ik daar ook mee! dat je dat nooit mag doen. dan verpest je idd het hele paard.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:08

En imo kun je dus niet fatsoenlijk met bijzet werken als je het rijtechnisch niet snapt...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:15

Ook een beetje banketstaaf tegenover het paard, als hij al onder het zadel zo gereden word en met longeren nog meer 'gepest' word door de bijzet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:49

Lucky wordt nu ingereden gaat erg goed en vandaag hebben we het nageven geoefend met een chambon?? Heet dat zo? Nou eerst op zijn allerlost en na een tijdje straakker maken en Lucky had al heel snel door dat zodra hij druk voelde op het bit dat als hij zijn hoofd naar beneden deed de druk weg was.. Dit hebben we een kwartiertje geoefend en toen ging ik rijden..En wat bleek zodra ik met de teugels ging spelen (kneden) ging hij al met zijn hoofdje naar beneden. Zodra hij dat deed gelijk ontspannen hand naar voren, maar moet je nagaan hoe snel ze dat al door hebben!

Misschien is dit dan wat voor je paard? Een chambon.?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:58

De bijzet moet zolang dat het paard het hoofd niet omhoog kan doen en het neusje in ieder geval voor de loodlijn blijft. Beter iets te lang in het begin dan te kort. Als het paard gewend is aan de druk van de bijzet kan je deze altijd iets verkorten. Belangrijk is het paard goed voorwaarts te blijven houden aan de longe. Niet te lang doorgaan, tussendoor het paard van de bijzets los halen. En bij voorkeur de eerste keer met begeleiding doen, een paard dat niet gewend is aan dit soort druk in de mond kan wel eens gekke dingen doen (steigeren en ac hterover vallen).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:17

Ik ga met de rest mee, een goede instructrice geeft ook longeerlessen en kan je paard eens even ene stapje terug zetten.

Over je bijzets:
Citaat:
Zowiezo zou ik er een singel om heen doen en een bijzet. De bijzet hoeft niet strak, maar dat ze niet omhoog kan met haar hoofd. Dan gaat ze al moeilijker omhoog.


Het staat hier al in, bijzets werden je aangeraden tegen het omhoog komen wat je paard doet, niet om hem aan de teugel te laten lopen, dat zal je toch echt rijtechnisch op moeten lossen.

Als het alleen tegen het steigeren is gewoon zo los zetten dat ze niet omhoog kan komen, dat is per paard verschillend en moet je dus even uittesten.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:19

Quote:
maar misschien dan als ik haar vaker met bijzet rijdt


Oke, wat iedereen dus al zegt, ben ik eht mee eens, ik dnek dat je met rjiden misschien wel niet helemaal lekker bezig bent omdat ej het hebt over met kracht naar beneden rijden. Dan zou ik dus niet met bijzet gaan rijden, want zo kun je je paard echt behoorlijk niet helpen, zeg maar.

Maar met longeren kan een bijzet niet veel kwaad, mits je hem eerlijk gebruikt. Hoe een paard ook gereden word, een goed gebruikte bijzet is EERLIJK. Dus ook naar jou paard, ikv ind het helemala geen slecht idee om hem te gaan longeren met bijzet! Maar om vanaf de pc te bepalen hoe strak hij moet, is neit te doen. Ik heb altijd geleerd dat dta afhangt van de bouw van je paard, van het niveau, van wat je ermee wil bereiken (wat hoger of juist wat lager instellen bedoel ik daarmee) en waar je bent in de training. Het paard van mijn instructrice longere ik ook regelmatig, en die stellen we nu ook een stukje strakker bij dan vorig jaar zomer, omdat het paard gewoon al verder is. Daarbij moet ik zeggen dat, vooral eerste half jaar, m'n instructrice altijd kwam controleren of hij netjes was bijgesteld (wij gebruikten touwtjes, das dus nogal variabel) E dat vond ik ook wel prettig, voor mij eigen zekerheid. Wat ikd su zou doen: ZOek iemand in de buurt die er verstand van heeft, die kan je dna helpen.
En, owja, vetgeet niet ff los te werken zonder bijzet eraan, om je paardje op te warmen Lachen Veel suc6!

Lalalalaaaaaaaaaa

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:54

Ik denk dat het gevaar van rijden met een bijzet is dat hij dan niet meer zonder kan + dat hij niet genoeg stelling kan nemen. Ik zou toch proberen de eigenlijke oorzaak te vinden waarom hij zijn hoofd hoog houd en goed les te nemen zodat je die hulpteugels niet nodig hebt. Als training aan de longe kan het geen kwaad, zolang hij niet over zijn kop getrokken wordt en de achterhand erbij blijft. Succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:17

Zolang je niet begrijpt wat áan deteugel' inhoudt moet je daar nog helemaal niet aan denken. Dat geldt zowel voor onder het zadel als aan de longe.

Als je niet begrijpt waarom je het doet en op wanneer je het goed doet zal je een bijzet nooit correct kunnen gebruiken. Neem goede les van iemand die je de basisbeginsleen van dressuur kan bijbrengen en je verveolgens ook kan helpen met longeren.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:10

Hier is mijn mening:

Ik gebruik bij mijn paard een bijzetteugel tijdens het longeren, omdat het haar algehele lichaamshouding aanzienlijk verbetert. Ze drukt haar rug normaal gezien erg snel weg en loopt dan stijf en houterig.
De bijzetteugel doe ik niet strak; als mijn paard in de juiste houding loopt, moeten ze slap hangen en moet ze er niets van voelen (anders zit het de ontspanning in de weg) zodra ze haar rug weg wil drukken voelt ze de druk van de bijzetteugels, en dat is geen prettig gevoel. Dat gevoel gaat over als ze weer in de juiste houding gaat lopen. Zo leert ze dus kort gezegd: hoofd laag = goed en hoofd hoog = fout. Hoofd laag betekent strekken en ontspannen van de rug. Ze loopt evenwichtig, rustig en geconcentreerd aan de longe. Ze leert zo dat die lichaamshouding voor haar een stuk comfortabeler is.
Eigenlijk is het dus hetzelfde principe als met het rijden. De bijzetteugel is dan de vervanger van een losse, maar strenge en stabiele hand. Het paard wordt niet in een houding gedwongen, maar kiest voor wat het beste voelt. Ik moet er ook bijzeggen dat ik de teugels niet aan 1 van de ringetjes vastmaak, maar echt aan de singel zelf; zo laag mogelijk (wel aan de zijkant) Daarmee bereik je i.m.o het beste resultaat.
Bij ver doorgetrainde paarden zie ik vaak dat ze ook in de wei met ontspannen rug en gekromde hals in evenwicht lopen (zoals aan de longe en onder het zadel van ze wordt gevraagd) Zo wordt trainen eigenlijk een soort van fysiotherapie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers