Kruisingen vs raszuiver fokken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 11:01

oxborn schreef:
Wie o wie kan mij wat meer vertellen over de kruising van deze rassen en hefete r misschien een foto van?

Ik zou dit graag weten omdat ik een aanbod gehad heb om mijn haflinger door een fries te laten dekken.


Waarom zou je bewust 'vuilnisbakkies' gaan fokken?!? Verward

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:47

Waarom zou je bewust 'vuilnisbakkies' gaan fokken?!? Verward[/quote]

hier ben ik het mee eens! ik zou dan gewoon voor een haflinger kiezen als je klein bent en voor een fries als je groot bent Verward Verward
bij "vuilnisbakkies" heb je meer kans op problemen maar....je moet het zelf weten! veel plezier OK dan! kus roos

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:14

Ik krijg een sik van dat gezeur over z.g.n. vuilnisbakkies...
Altijd als iemand een topic opent over een kruising moeten er mensen zeuren over het feit dat kruizen fout is, ongezond en weet ik t wat.

Bullshit !

Een leuke kruising, als in dit geval, uit een haflinger heeft net zoveel kansen op deze wereld als een haflinger zelf en bovendien vraagt diegene niet om dit soort commentaar van al die beterwetenden die voor raszuiver gaan.
(Net zo raszuiver als al die KWPNers, Tinkers en NRPSers zeker Verward )

Ieder zijn keus.

En als we dan naar alle echte (doorgefokte) rassen kijken zoals de friezen mag iedereen zich eens afvragen wat een gezonder paard zal zijn...een kruising of zo een inteeltprodukt.

Jemig de pemig.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:21

ja, ik hbe zelf ook een rkuising en daar is absoluut niks mis mee, het hele NRPS is één grote kruising, en zoals Gaitkeeper al zei, ik heb liever een mislukte kruising(en denk dat je eerder een goede kruising dan een goede fries hebt) dan een doorgefokte inteelt fries...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 15:04

Ik ben onwijs tegen VLEESVERMEERDERING (want dat is het)! Moet je eens op de markt kijken! Ga aljeblieft niet fokken als je het niet 'goed' wilt aanpakken.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:18

IK vind dat je het gewoon zelf moet weten, wat maakt dat nou uit, misschien komt er wel een onwijs leuk veulen uit, is tenminste weer eens wat anders

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:13

Quellian schreef:
Ik ben onwijs tegen VLEESVERMEERDERING (want dat is het)! Moet je eens op de markt kijken! Ga aljeblieft niet fokken als je het niet 'goed' wilt aanpakken.


Dat bedoel ik nou precies.
"Goed aanpakken' is raszuiver fokken Verward

Beetje kort door de bocht. Als het raszuiver is is het geen vermeerderen ?
Ik neig zelfs naar het tegenovergestelde als ik hier om me heen de friese veulenfabriekjes zie.
Een kruising is namelijk heel wat sterker dan een doorgefokt raszuiver inteeltpaardje !

Fokken is altijd een kwestie van goed bedenken wat je aan het doen bent en dan maakt het niet uit of je dat binnen een ras bekijkt of niet.
Je probeert een fokdoel te halen en bekijkt daarvoor welke hengst en merrie daarvoor geschikt zijn.

* Er zijn meer fokdoelen dan alleen een 'raszuiver' paard te fokken !
* Er zijn meer mensen die serieus bezig zijn een veulen te fokken dan alleen de mensen die een raszuiver paard/pony fokken.

Roep je dit ook zo als iemand een KWPNer fokt van twee verschillende rassen ? Of een tinker zonder duidelijke afstamming ??
Want die zijn net zo goed niet raszuiver.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:16

Gaitkeeper schreef:
Fokken is altijd een kwestie van goed bedenken wat je aan het doen bent en dan maakt het niet uit of je dat binnen een ras bekijkt of niet.
Je probeert een fokdoel te halen en bekijkt daarvoor welke hengst en merrie daarvoor geschikt zijn.

* Er zijn meer fokdoelen dan alleen een 'raszuiver' paard te fokken !
* Er zijn meer mensen die serieus bezig zijn een veulen te fokken dan alleen de mensen die een raszuiver paard/pony fokken.


Dit is exact zoals ik erover denk. En ik ben erg blij met mijn 'vuilnisbakje' met NRPS-papier. Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 16:36

Maar goed dat we allemaal een eigen mening hebben Rolleyes

Het gaat me erom dat je paarden fokt die gewoon geen toekomst hebben, moet je eens naar de markt gaan, dan begrijp je het misschien. Vind het erg oneerlijk om zo'n dier om de wereld te smijten... Scheve mond

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:54

Maar dat heeft niets met kruisen te maken. Een raszuiver paard (of een 'raszuivere' KWPN'er bijvoorbeeld) kan net zo goed geen toekomst hebben en op de markt belanden.

In de quote van Gaitkeeper heeft zij het over een 'fokdoel'. En met het fokken van een kruising kun je net zo goed een fokdoel hebben als met het fokken van een raszuiver paard.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:12

ik ben voor ras zuiver fokken om het behoudt van het ras te verzorgen. Niet omdat er met vuilnisbakkies iets mis zou zijn. En ook komen er echt super leuke beestjes uit maar toch ga ik voor ras zuiver fokken

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:18


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:20

seren schreef:
ik ben voor ras zuiver fokken om het behoudt van het ras te verzorgen.


Wat vind jij dan van stamboeken als het KWPN of het NRPS? Ik ben iig nog nooit een raszuivere KWPN'er of NRPS'er tegengekomen. Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:22

Paarden zonder papier zijn goedkoop en komen daardoor sneller in de frikandellen. Beetje nutteloos om te gaan discussiëren over een mening.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:25

Quellian schreef:
Beetje nutteloos om te gaan discussiëren over een mening.


Ehm... alle discussies zijn toch gebaseerd op meningen? Juist over feiten kun je IMO niet discussieren, die liggen vast. Verschillende meningen zijn op verschillende manieren te beargumenteren, en dat is nou juist zo leuk aan discussieren.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:26

seren schreef:
ik ben voor ras zuiver fokken om het behoudt van het ras te verzorgen. Niet omdat er met vuilnisbakkies iets mis zou zijn. En ook komen er echt super leuke beestjes uit maar toch ga ik voor ras zuiver fokken


Dat is een gedachtedwaling die niks te maken heeft met kruisingen maar vaak voorkomt.
Kruisen heeft namelijks niets te maken met het 'mengen van ander bloed' in een ras.
Alleen als men het stamboek openstelt voor ander bloed zou dit opgaan maar daar gaat het hier niet over.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:26

Ik kan wel blijven roepen dat ik tegen vleesvermeerdering ben, maar dat is nu wel bekend lijkt me.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:29

Dan hoef je dat toch ook niet steeds te herhalen? Misschien zijn er andere mensen die er een andere mening over hebben met andere argumenten, en die kunnen op deze plek dan fijn discussieren. Lachen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:30

Ik ben het wel met Quellian eens, ga eens naar een paardenmarkt. Het enige wat je op dit moment ziet staan zijn friese veulens en haflinger veulens, je wordt er mee doodgegooid. En de meeste gaan inderdaad voor de vleesindustrie weg.
Denk eerst heel goed na voordat je zomaar begint te fokken. Als je de nakomeling zeker voor eigen gebruik gaat houden is het anders, maar als je in je achterhoofd hebt dat je het veulen misschien wilt verkopen, dan zou ik het niet doen!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:37

Quellian schreef:
Maar goed dat we allemaal een eigen mening hebben Rolleyes

Het gaat me erom dat je paarden fokt die gewoon geen toekomst hebben, moet je eens naar de markt gaan, dan begrijp je het misschien. Vind het erg oneerlijk om zo'n dier om de wereld te smijten... Scheve mond


Ik denk dat vele haflingers (waarover het begon in de eerste topic) ook weinig toekomst hebben. Als je daarmee gaat fokken en je treft een hengstveulen loopt het ook veel risico om op de markt of transport terecht te komen. En dat is een feit....geen mening.
Bovendien hangt de toekomst van een paard vaak af van de gebruikerswaarde denk ik persoonlijk. En die is niet altijd afhankelijk van raszuiverheid.

Zelf heb ik ook twee kruisingen. Maar deze zijn zo bewust gefokt dat ik durf te beweren dat ik meer 'voorwerk' heb gedaan dan menig fokker die voor raszuiver gaat.
Bovendien heb ik wel gezorgd voor papieren bij deze paarden om zo toch een afstammingsbewijs te hebben en op die manier hun toekomst zo rooskleurig mogelijk te maken als ik ze ooit mocht verkopen.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:38

Neonlight schreef:
Ik ben het wel met Quellian eens, ga eens naar een paardenmarkt. Het enige wat je op dit moment ziet staan zijn friese veulens en haflinger veulens, je wordt er mee doodgegooid. En de meeste gaan inderdaad voor de vleesindustrie weg.
Denk eerst heel goed na voordat je zomaar begint te fokken. Als je de nakomeling zeker voor eigen gebruik gaat houden is het anders, maar als je in je achterhoofd hebt dat je het veulen misschien wilt verkopen, dan zou ik het niet doen!


Nou dan spreek je jezelf nogal tegen want die friese veulens en haflingerveulens zijn raspaarden en geen kruisingen.... Verward

Edit : ik zie nu ook nog een berichtje van Quellian tussendoor waarin ik ineens begrijp dat het nu niet meer over kruisingen vs raszuiver gaat maar over papieren....

Tja...dat is weer een hele andere discussie.
Waar hebben we het nu over Verward
Laatst bijgewerkt door Gaitkeeper op 22-04-04 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:40

Jij houdt daar idd rekening mee (evt. verkopen). En dat vergeten veel mensen. Die zeggen het dier zelf te houden, maar na 10 jaar MOET het dier bv weg wegens gezondheids- of financiële problemen, en dan...?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:43

De laatste keer dat ik op de paardenmarkt geweest ben, stonden er meer raspaarden dan vuilnisbakjes.
Als je een fokdoel voor ogen hebt, maakt het voor mij niet uit of het veulen raszuiver is of niet. Ik ken genoeg paarden waarbij het ras niet meer te achterhalen is. Als er alleen maar raszuiver gefokt zou worden, zouden er een heleboel paarden niet meer zijn en dus ook een heleboel mensen geen paard meer hebben (daar gaat de paardenwereld)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:45

Mistic schreef:
De laatste keer dat ik op de paardenmarkt geweest ben, stonden er meer raspaarden dan vuilnisbakjes.
Als je een fokdoel voor ogen hebt, maakt het voor mij niet uit of het veulen raszuiver is of niet. Ik ken genoeg paarden waarbij het ras niet meer te achterhalen is. Als er alleen maar raszuiver gefokt zou worden, zouden er een heleboel paarden niet meer zijn en dus ook een heleboel mensen geen paard meer hebben (daar gaat de paardenwereld)


Oh, ze hadden zeker een kopie van het papier bij alle paarden op de kont geprikt... Verward Beetje onmogelijk om dat zomaar te zien...

Plus dat de meeste Haflinger die er staan ook zonder papier zijn

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:55

Mistic schreef:
Als je een fokdoel voor ogen hebt, maakt het voor mij niet uit of het veulen raszuiver is of niet.


Zo denk ik er ook over. Zomaar in het wilde weg fokken 'omdat het zo leuk is om een veulentje te hebben' hoeft voor mij ook niet, bedenk dan wel wat je ermee wilt en of zo'n veulen idd te verkopen is als dat nodig mocht zijn. Maar goed, wat verkoopbaarheid betreft heb je natuurlijk ook nooit zekerheid. Er zijn ook genoeg paarden MET papieren die onverkoopbaar zijn.